Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500890 Genètica | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els alumnes matriculats d’aquesta assignatura per primer cop haurien de estar matriculats simultàniament a les assignatures: Biologia Animal i Vegetal, Bioquimica i Fisiologia Animal. Aquesta assigantura desenvolupa aspectes pràctics de conceptes teòriques tractats a les materies esmentades.
Cal haver superat la prova de seguretat i de bioseguretat als laboratoris. El test i la informació necessària per respondre correctament el test es troba a l’espai del Camp Virtual (http://cv.uab.cat)
Els estudiants haurien de revisar el continguts teòrics corresponents als mòduls pràctics
Les pràctiques són obligatòries
No s’admetrà cap alumne que no porti bata als laboratoris de pràctiques
El Laboratori Integrat II és la segona assignatura d’un conjunt de 6 que es distribueixen al llarg de 6 semestres dels tres primers cursos del Grau de Genètica.
Aquestes assignatures pretenen donar una base sòlida del procediments experimentals, tècniques i destreses de la genètica i ciències afí.
Les pràctiques ajuden a reforçar els conceptes teòrics adquirits a les classes de teoria, i permeten entendre cabalment el diàleg essencial entre teoria i experimentació que ha donat lloc al cos de coneixements que constitueix la ciència de la genètica.
El Laboratori Integrat II té com objectius formatius l’adquisició de competències experimentals en 3 mòduls específics de continguts:
Biologia Animal i Vegetal
Botànica
Aprendre a reconèixer cianobacteris, eucariotes fotosintètics aquàtics, plantes superiors i fongs a través de les seves característiques morfològiques.
Reconèixer les estructures fonamentals i la seva rellevància a través dels seus representants més comuns per a entendre l’evolució i diversitat morfològica a gran escala.
Fisiologia vegetal
Aprendre a determinar el potencial hídric d’un teixit vegetal fresc i observar el fenomen de plasmòlisis
Estudiar la Reacció de Hill en una suspensió de cloroplasts aïllats utilitzant DPIP com a acceptor artificial d’electrons. Es determina, de manera simultània, el efecte en els cloroplasts de un producte conegut comercialment com Diuron ® i utilitzat com a herbicida en agricultura.
Analitzar la pèrdua d'aigua per transpiració, mitjan la determinació de la velocitat i tassa de transpiració en diferents condicions ambientals.
Zoologia
Reconèixer les característiques anatòmiques i morfològiques dels diferents grups animals.
Identificar i situar taxonòmicament les espècies d’animals observades.
Conèixer la utilització de claus dicotòmiques per a la determinació d’animals.
Bioquímica
Estar capacitat per aplicar tècniques espectrofotomètriquesper la quantificació i anàlisis de biomolècules.
Ser capaç de utilitzar la cromatografia líquida, com una de les eines més habituals en l’anàlisi i separació de biomolècules, interpretant-ne els resultats obtinguts.
Ser capaç de separar i analitzar polipèptids mitjançant electroforesi desnaturalitzant en gel de poliacrilamida (PAGE-SDS).
Ser capaç de realitzar assajosenzimàtics senzills que permetin analitzar la capacitat catalítica de enzims.
Fisiologia Animal
Aquest mòdul es complementari als conceptes teòrics que s’adquireixen a l’assignatura “Fisiologia Animal”. Els objectius d’aquestes pràctiques de laboratori son que l’alumne:
Adquireixi i consolidi nocions bàsiques de comportament a un laboratori biomèdic experimental.
Es familiaritzi amb algunes de les tècniques experimentals que han permès el desenvolupament de la Fisiologia com a ciència i que són el fonaments d’alguns dels principis tractats a les classes teòriques i seminaris de l’assignatura “Fisiologia Animal”.
Interpreti i valori críticament dades laboratorials relatives a situacions reals o induïdes experimentalment des d'una perspectiva fisiològica.
Reconegui en la Fisiologia un camp professional.
Desenvolupi capacitats crítiques, d'organització i desíntesi.
Mòdul Biologia Animal i Vegetal
Botànica
Pràctica 1: Cianobacteris i Eucariotes Fotosintètics Aquàtics
Pràctica 2: Espermatòfits (Angiospermes)
Pràctica 3: Fongs i Líquens.
Fisiologia Vegetal
Pràctica 1: Relacions hídriques: mesura del potencial hídric i observació de la plasmòlisi
Pràctica 2: La fotosíntesis - Reacció de Hill en cloroplastos aïllats i la seva inhibició per DCMU - Demostració de la necessitat de CO2
Pràctica 3: Mesura de la tassa de transpiració i velocitat de transpiració en diferents condicions ambientals – Morfologia estomàtica
Zoologia
Pr. 1. Esponges, Cnidaris i Platihelmints
Pr. 2. Mol·luscs i Anèl·lids
Pr. 3. Artròpodes
Pr. 4. Cordats
Mòdul Bioquímica
Pràctica 1: Determinació de la concentracióde glucosa per un mètode colorimètric. Espectre d’absorciód’un compost derivat de la glucosa. Preparació de dissolucions amortidores.
Pràctica 2: Cromatografia de Gel filtració: Separació de la hemoglobina de lavitamina B12 i el Blau de dextrà. Separació de proteïnes per electroforesis de PAGE-SDS.
Pràctica 3: Activitat enzimàtica fosfatasa àcida. Determinació velocitats inicials per calcular paràmetres cinètics.
Mòdul Fisiologia Animal
Mòdul Fisiologia Animal
1. Potencial d’acció nerviós – LabAXON (simulació per ordinador)
Lloc: Aula d’informàtica
Duració estimada: 3h
Continguts: Estudi de les característiques del potencial d’acció neuronal amb una simulació per ordinador.
Definició i càlcul de paràmetres d’activitat neuronal.
2. Activitat elèctrica cardíaca: Electrocardiografia - Realització i interpretació d'un electrocardiograma
Lloc: Laboratori de pràctiques (per determinar)
Duració estimada: 3h
Continguts: Realització i interpretació d’un electrocardiograma en diferents condicions. Càlcul de paràmetres relacionats amb la funció elèctrica cardiaca. Anàlisi de l’electrocardiograma
3. Digestió enzimàtica – Determinació de la activitat enzimàtica de l’amilasa salival humana
Lloc: Laboratori de pràctiques (per determinar)
Duració estimada: 3h
Continguts: Valoració de l’activitat enzimàtica de l’amilasa en diferents condicions experimentals: Tipus de substrat, temperatura i pH.
4. Anatomia comparada: Dissecció d’un rosegador de laboratori
Lloc: Laboratori de pràctiques (per determinar)
Duració estimada: 3h
Continguts: Realització d’una necròpsia (parcialment reglada) d’un rosegador de laboratori. Reconeixement de l’organització anatòmica bàsica d’un mamífer. Reconeixement dels principals òrgans. Establiment de relacions anatòmic-funcionals bàsiques.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Laboratori ( Bio Animal i Vegetal: Bot 9, FV 9 i Zoo 10; BQ 10,5; FA 12) | 50,5 | 2,02 | 5, 1, 3, 2, 10, 11, 8, 6, 7, 9, 13, 14, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individual | 1 | 0,04 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 14,5 | 0,58 | |
Llibreta laboratori | 3 | 0,12 | 5, 1, 3, 2, 10, 11, 8, 6, 7, 9, 13, 14, 12 |
L’assignatura s’imparteix en grups reduïts d’alumnes (màxim 20 per sessió) en el laboratori. Els estudiants disposen d’un manual o guió de pràctiques per a cada Mòdul. Cal llegir atentament la part corresponent a cada sessió abans d’iniciar la pràctica per tal d’obtenir el màxim aprofitament. El alumnes hauran de elaborar el resultats obtinguts.
Mòdul - Biologia Animal i Vegetal
Botànica
A cada sessió de pràctiques és obligatori que l’alumne porti la seva pròpia bata i el guió de pràctiques i les fitxes de descripció, tots dos es trobaran disponibles en el Campus Virtual o on li indiqui el professorat. També cal portar una llibreta, on cada alumne anotarà les observacions realitzades. Per a la realització de les pràctiques, els alumnes treballaran sols o en parelles i sota la supervisió del professor. A l’inici de cada sessió el professor farà una breu explicació teòrica del contingut de la pràctica i de les experiències i observacions a realitzar per els alumnes.
Fisiologia Vegetal
L’alumne ha de preparar-se prèviament cada sessió de practiques. Cal que hi dediqui aproximadament 1 hora per repassar els conceptes teòrics, el fonament de la practica, la metodologia a seguir i els objectius que es volen aconseguir.
Posteriorment a l’elaboració de la practica caldrà una altra hora aproximada per elaborar els resultats obtinguts a cada practica i contestar les preguntes del guio de pràctiques.
Zoologia
Mòdul - Bioquímica
Procés autònom basat en la observació i experimentació guiada. Els alumnes hauran d’elaborar el resultats obtinguts i/o respondre a les preguntes plantejades en el manual de pràctiques.
Mòdul - Fisiologia Animal
Les activitats formatives programades inclouen temps d’aprenentatge dirigit i temps d’autoaprenentatge.
Sessions de laboratori / aula d’informàtica: Sessions presencials a les quals els alumnes desenvolupenels protocols y les situacions experimentals contingudes als guions de practiques. Aquestes sessions es realitzen sempre amb un professor present que explica el treball a realitzar i supervisa les tasques que s’han de dur a terme al / l’ laboratori / aula d’informàtica.
Tutories: Temps de discussió i resolució de dubtes/problemes apareguts durant el temps d’aprenentatge dirigit o el d’autoaprenentatge. Es realitzaran individualment o en grups petits depenen dels requeriments i els àmbits de les qüestions a discutir. Aquesta activitat es programara a petició dels propis alumnes.
Autoaprenentatge: Activitats formatives autònomes (individuals o en grup) en les quals l’alumne treballa i aprofundeix tant el contingut dels guions de pràctiques com les dades experimentals generades al laboratori / aula d’informàtica. Aquestes activitats inclouen la lectura i comprensió del guions de practiques abans del seu desenvolupamental laboratori així con la preparació dels qüestionaris corresponents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Bioquímica (Avaluació continuada dels resultats treballats) | 20% | 1,2 | 0,05 | 5, 1, 10, 11, 8, 6, 13, 14, 12 |
Modul Botànica (avaluació contínua dels resultats treballats) | 20% | 1,2 | 0,05 | 4, 5, 1, 3, 2, 10, 11, 8, 6, 7, 9, 13, 14, 12 |
Mòdul Zoologia (avaluació continuada dels resultats treballats) | 20% | 1,2 | 0,05 | 4, 5, 1, 3, 2, 10, 11, 8, 6, 7, 9, 13, 14, 12 |
Mòdul de Fisiologia Animal (avaluació continuada dels resultats treballats) | 20% | 1,2 | 0,05 | 4, 5, 1, 2, 10, 11, 8, 6, 9, 13, 14, 12 |
Mòdul de Fisiologia Vegetal (avaluació continuada dels resultats treballats) | 20% | 1,2 | 0,05 | 4, 5, 1, 3, 2, 10, 11, 8, 6, 7, 9, 13, 14, 12 |
L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades
Mòdul Biologia Animal i Vegetal
Botànica.
S’avaluarà l’aprofitament de les pràctiques a través d’un petit test al final de la sessió de laboratori (15%), i d’un examen (85%) format per dues parts: Visum, i Descripció d’un fruit/fruita o modificació del corm.
Fisiologia Vegetal.
Es farà una prova final escrita de forma individual dels continguts treballats en pràctiques que representa el 80% de la nota del mòdul i ha de ser igual o superior a 5. L'elaboració del guió de pràctiques es farà en grup i representarà el 20% restant de la nota. El guió s’entregarà via Campus Virtual tenint com a màxim una setmana de temps per enviar-lo.
Zoologia.
Al final de cada pràctica l’alumne haurà de respondre a un qüestionari per avaluar que hagi assolit els coneixements i les competències específiques de cada pràctica. La nota d’aquest mòdul es calcularà a partir de la nota mitjana dels qüestionaris.
Mòdul Bioquímica
S’avaluarà l’actitud de l’alumne al laboratori, puntualitat, portar el material adientcom bata, ulleres de protecció i guió de practiques, prèviament treballat a casa per l’alumne, aixícom el seu treball al laboratori. L’alumne el dia fitxat pel professor entregarà un qüestionari quehaurà respòs fora del laboratori. L’avaluació de l’actitud suposarà el 25% de la nota, i l’avaluació de seu grau aprofitament mitjançant el qüestionari presentat l’altre 75% del total de la nota del mòdul.
Mòdul Fisiologia Animal
L
La nota d’aquest mòdul depèn de:
1 - Assistència.
L’assistència a les pràctiques es obligatòria i es considera un requisit per a poder ser avaluat. La no assistència a qualsevol de les sessions, sense justificació d’acord amb la normativa de la UAB, implica la no superació del mòdul.
2 - Treball de laboratori.
Guions i qüestionaris a omplir durant les practiques i que s’entregaran per a la seva avaluació, seguint les indicacions del professor.
Realització individual.
40% de la nota final.
3 - Examen de pràctiques
Examen de preguntes curtes i/o tipus test a realitzar al final de cadascuna de les sessions pràctiques. Aquestes proves es realitzaran on line mitjançant l’aula Moodle de l’assignatura i es programaran fora de l’horari acadèmic presencial i en el període entre les 48 h posterior a la finalització complerta (tots els grups de pràctiques) de la pràctica a avaluar.
60% de la nota final.
Cal obtenir a totes les activitats d’avaluació una qualificació igual o superior a 4.5 per poder calcular una nota mitja. Per poder superar aquest mòdul, totes les pràctiques s’han de superar amb una nota igual osuperior a 5.0. Les pràctiques amb una qualificació menor de 5.0 es recuperaren en un examen final de pràctiques, que determinarà la nota final. No hi ha possibilitat de pujar la nota final obtinguda en aquest mòdul.
Els estudiants que no superin els diferents mòduls de l’assignatura els podran recuperar en la data programada per a l’avaluació de recuperació de l’assignatura. Els alumnes que no hagin superat un dels mòduls desprès de l’avaluació de recuperació, no aprovarà l’assignatura. Malgrat això, no caldrà que un alumne repetidor realitzi les activitats docents ni les avaluacions d’aquell mòdul superat a partir de la segona matrícula. Els repetidors tan sols s’hauran d’avaluar del mòdul concret que no hagin superat. Aquesta exempció es mantindrà per un període de tres matrícules addicionals.
La nota final és el promig ponderat de les notes de cada mòdul, on cada modul és el 20% de la nota
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total del mòdul.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Mòdul Biologia Animal i Vegetal
El guió de pràctiques es pot baixar del Campus Virtual
Botànica
1. LLIMONA, X. (ed.) 1985. Plantes inferiors. Història Natural dels Països Catalans. Vol. 4. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.
2. LLIMONA, X. (ed.) 1991. Fongs i líquens. Història Natural dels Països Catalans. Vol. 5. Enciclopèdia Catalana. Barcelona.
3. IZCO, J. et al. 2004. Botánica. McGraw-Hill-Interamericana. Madrid.
4. STRASBURGER, E. et al. 2004. Tratado de Botànica. 9ª edic. Omega. Barcelona.
5. Herbari Virtual UAB. http://blogs.uab.cat/herbari/
Fisiologia Vegetal
- Barceló, J. et al. 2005. Fisiología Vegetal, Ed. Piràmide, Madrid
- Taiz L i Zeiger E. 2010. Plant Physiology. 5th edition, Sinauer, Sunderland, MA (USA)
Zoologia
BARNES (2009). Zoología de los Invertebrados. Ed. MacGraw-Hill. Interamericana. Setena edició.
MUNILLA, T. (1992). Prácticas de Zoología General. I. Invertebrados no Artrópodos. Ed. Oiokos-Tau.
BARRIENTOS, J.A. (2004) Curso Práctico de Entomología. Manuals de la Universitat Autònoma de Barcelona. Asociación Española de Entomología, CIBIO-Centro Iberoamericano de Biodiversidad & Universitat Autònoma de Barcelona.
Mòdul Bioquímica
El guió de pràctiques es pot baixar del Campus Virtual.
Mòdul Fisiologia Animal
Els guions de pràctiques es poden baixar del Campus Virtual.
Els guions inclouran les referències bibliogràfiques i les referències a pàgines web o altres suports que es considerin adequades, així com una correspondència als temes teòrics tractats a l’assignatura “Fisiologia Animal”, que es considerin de rellevància per al correcte seguiment i comprensió de cadascuna de les pràctiques.
No aplica
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 611 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 612 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 613 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |