Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per matricular-se d’aquesta assignatura, els alumnes han d’haver assolit els coneixements bàsics de Bioquímica, Biologia Molecular i Biologia Cel·lular de les assignatures que hagin cursat el primer curs del Grau
Objectius de l’assignatura:
Al final de curs, els alumnes hauran de:
Continguts de l'assignatura
Bloc I. Immunologia bàsica (2 ECTS)
Bloc II. Organització de la Resposta Immunitària (2,5 ECTS)
Bloc III. Introducció a la Immunopatologia (0,5 ECTS)
Bloc IV. Aplicacions de la Immunologia (1 ECTS)
Bloc I. Immunologia bàsica: elements del Sistema Immunitari
Introducció: vista general del sistema immunitari
TEMA 1. Conceptes bàsics del sistema immunitari. Breu introducció al curs: descripció del temari, bibliografia recomanada, consells d'estudi, avaluació. Què és la Immunologia?
TEMA 2. Components i accions de la resposta immunitària. Elements del sistema immunitari: òrgans, cèl·lules i molècules. Definició d'immunitat innata o natural i adquirida o adaptativa. Concepte de resposta immunitària: Resposta humoral i cel·lular. Concepte de clonalitat antigènica.
Immunitat Innata
TEMA 3. Immunitat innata: inmediata i induïda. Definició. Mecanismes de resistència naturals. Sistema extern de defensa, barreres físiques i químiques. Senyals de perill. Patrons moleculars associats a patògens (PAMPS). Receptors de reconeixement de patrons (PRR). Cèl·lules de la immunitat innata: fagocits.
TEMA 4. El Sistema del Complement. Definició. Sistema enzimàtic d'activació en cascada. Nomenclatura. Productes d'hidròlisi. Vies d'activació delcomplement: via clàssica, via alternativa i via de les lectines. Regulació del sistema del complement. Activitat biològica.
TEMA 5. Cèl.lules de la resposta immunitària innata. Fagocits: neutròfils i macròfags. Mecanismes efectors: esclat respiratori i fagocitosi. Altres cèl·lules efectores: basòfils i eosinòfils, mastòcits. Focus d'inflamació. Introducció en el coneixement de les cèl·lules NK i innate lymphoid cells.
Immunidad adaptativa - Receptors específics d'antigen i reconeixement d'antigen
TEMA 6. Receptor d'antigen de les cèl.lules B (BCR): estructura de les immunoglobulines. Cadenes lleugeres (VL-CL) i cadenes pesades (VH-CH). Lloc d'unió a l'antigen, regió frontissa, activitat biològica de la regió Fc. Dominis variable (V) i constant (C). Dominis variable: regió hipervariable (CDRs). Isotips: classes i subclasses de les Igs. BCR com a receptor d'antigen de membrana.
TEMA 7. Reordenament dels gensde les immunoglobulines. Gens codificants de les cadenes lleugera (L) i pesada (H). Recombinació dels segments gènics de la regió variable: V-D-J a la cadena pesada (H); V-J a la cadena lleugera (L). Mecanisme de recombinació somàtica. Generació de diversitat del repertori d'immunoglobulines.
TEMA 8. Receptor d'antigen de la cèl.lula T (TCR): estructura i genètica. Receptor dels limfòcits T (TCR): característiques estructurals, organització gènica. Complex CD3: complex senyalitzador del TCR. Interacció trimolecular TCR/MHC/antigen. Epítops reconeguts pel TCR.
TEMA 9. Complex Principal d'Histocompatibilitat (MHC): síntesi, estructura i funció del MHC. Definició del Complex Principal d'Histocompatibilitat (MHC): classe I i classe II. Característiques estructurals. Funció del MHC. Proteïnes codificades en el MHC.Característiques dels pèptids antigènics que s'uneixen a les molècules de MHC de classe I i classe II. Polimorfisme i unió peptídica. Processament de l'antigen i biosíntesi de les molècules de l'MHC de classe I i classe II.
TEMA 10. Genètica del Complex Principal d'Histocompatibilitat. Organitzaciógenètica del MHC (HLA en humans). Localització en el genoma. Descripció de la regió de classe I. Loci "clàssics" de classe I: HLA-A, B, C. Característiques dels gens de classe I. Descripció de la regió de classe II: HLA-DP, HLA-DQ i HLA-DR. HLA-DM. Descripció de la regió de classe III. Propietats del MHC: polimorfisme, poligènia i codominància. HLA i malaltia.
Cèl·lules del sistema immunitari adaptatiu
TEMA 11. Cèl·lules presentadores d'antigen: cèl·lules dendrítiques. Hematopoesi i generació de subtipus cel·lulars. Macròfags com aAPC. Vies d'activació. Subtipus de macròfags. Cèl·lules Dendrítiques: APC professionals. Tipus de cèl·lules dendrítiques: convencionals i plasmacitoides.
TEMA 12. Limfòcits T: Selecció tímica i subpoblacions de limfòcits T. Ontogènia i maduració dels limfòcits T. Selecció tímica: selecció positiva i selecció negativa. Propietats essencials: restricció per l'MHC i tolerància a antígens propis. Poblacions de limfòcits T: TCR. Subpoblacions funcionals: cèl·lules T cooperadores o helper (Th), cèl·lules T citotòxiques (Tc), limfòcits T reguladors i cèl·lules NKT. Limfòcits T de memòria.
TEMA 13. Limfòcits B: Selecció al moll d'os i subpoblacions de limfòcits B. Ontogènia i maduració dels limfòcits B. Tipus de limfòcits. Diferències fenotípiques i funcionals dels limfòcits.Funció efectora delslimfòcits B: producció d'anticossos i presentació d'antígens (APC). Subpoblacions de limfòcits B: limfòcits B-1i B-2.
TEMA 14. Citocines i quimiocines. Citocines: definició, característiques generals i funció. Famílies de receptors de les citocines: estructura i funció. Quimiocines: estructura i funció. Tipus de receptors de les citocines i quimiocines.
TEMA 15: Recirculació dels limfòcits: concepte de homing. Molècules coestimulatòries. Molècules d'adhesió. La recirculació dels limfòcits a través de la circulació limfàtica i sanguínia.Tràfic leucocitari: rodament,activació, adhesió. i trasvasació. Famílies moleculars implicades: Selectines, molècules de la Superfamília de les immunoglobulines i integrines. Definició del concepte de homing dels limfòcits en els òrgans limfoides.
Bloc II. Organització de la Resposta Immunitària
Organització de la resposta immunitària
TEMA 16. Organització dels òrgans del sistema immune. Descripció de l'estructura dels òrgans limfoides primaris. Classificació dels òrgans limfoides secundaris (OLS): limfonodes, melsa, MALT. Característiques anatòmiques i funcionals de les diferents àrees morfològiques dels OLS.
TEMA 17. Resposta immunitària cel.lular. Activació de les cèl·lules T: primer, segon i tercer senyal. Paper dels coreceptors CD4 i CD8. Descripció de la via de senyalització i activació dels factors de transcripció NFkB, NFAT i AP-1. Definició de la sinapsi immunològica. Tipus de cèl·lules T efectores i factors de transcripció de linatge cel·lular. Mecanismes efectors de les cèl·lules Thelper i cèl·lules T citotòxiques.
TEMA 18. Resposta immunitària humoral. Antígens T depenents i T indepenents. Activació dels limfòcits B: primer i segon senyal. Col·laoració T-B. Generació del centre germinatiu. Limfòcits T helper fol·liculars. Maduració de la resposta B: hipermutació somàtica, maduració per afinitat i canvi d'isotip. Paper efector de les immunoglobulines. Limfòcits B de
memòria.
TEMA 19. Regulació de la resposta immunitària. Definició del concepte de tolerància perifèrica i comparació amb els mecanismes de la tolerància central. Principals mecanismes reguladors de la resposta immunològica: segons senyals, mecanismes d'inducció d'apoptosi, citocines reguladores, receptors inhibidors (motius ITIMs). Limfòcits reguladors Tregs i Bregs. Resposta immune en front de patògens i mecanismes d'evasió.
TEMA 20. Resposta immunitària en front de bacteris. Vies d'entrada dels bacteris. Paper de les cèl·lules dendrítiques convencionals. Resposta immunitària efectora en front dels bacteris extracel·lulars i intracel·lulars. Mecanismes d'evasió.
TEMA 21. Resposta immunitària en front de fongs i paràsits. Característiques de les infeccions fúngiques. Elements que dirigeixen la resposta immunitària efectora contra fongs,helmints i protozoos. Mecanismes d'evasió.
TEMA 22. Resposta immunitària en front de virus. Característiques de les infeccions virals: tropisme cel·lular. Cèl·lules dendrítiques plasmacitoides. Resposta
immunitàriaen front a virus. Mecanismes d'evasió.
Bloc III. Introducció a la Immunopatologia
TEMA 23. Introducció a la Immunopatologia associada a la resposta immunitària. Definició i exemples dels tres tipus de patologies associades al sistema immunitari: reaccions d'hipersensibilitat, autoimmunitat i immunodeficiències.
TEMA 24: Vacunes. Immunoteràpia. Formes d'intervenció sobre la resposta immune. Immunització passiva. Immunització activa inespecífica. Vacunes definició i importància en la salut pública. Introducció a la Immunoteràpia.
Bloc IV. Aplicació experimental de la Immunologia
Tècniques experimentals relacionades amb la Immunologia i la seva aplicació Reacció antigen anticòs. Disseny d'un marcatge amb anticossos primari i secundari. Tinció de seccions de teixits per immunohistoquímica (IHC), immunofluorescència (IF). Tinció de suspensions cel·lulars i anàlisi per citometria de flux. Descripció de les tècniques experimentals per definir la funcionalitat de les cèl·lules T. Determinació de citocines: ELISA en placa, ELISpot, tinció intracitoplasmàtica. Assajos de proliferació i citotoxicitat. Determinació d'expansions monoclonals: seqüenciació del CDR3.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives | 29 | 1,16 | 4, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 23, 24, 6, 5 |
Pràctiques d'aula | 14 | 0,56 | 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 57 | 2,28 | 6 |
Interpretació de dades experimentals publicades | 15 | 0,6 | 10, 6, 25 |
Preparació de treballs en format d'aprenentatge cooperatiu | 25 | 1 | 10, 20, 25 |
Els temes del programa impartiran 29 sessions de docència teòrica.
Pràctiques d'aula (PAUL) es faran dues activitats per reforçar els continguts teòrics i donar eines per entendre els articles científics relacionats amb la matèria. També es treballaran competències transversals com cercar bibliografia, exposar en públic, redactar un escrit seguint el mètode científic.
Els continguts del bloc IV “Aplicació experimental de la Immunologia”, es realitzarà en sessions de PAUL en què s'explicaran les tècniques experimentals més utilitzades en immunologia i s'exposaran experiments per comentar a classe.
El treball d'aprenentatge cooperatiu s'ha programat al llarg del curs i es realitzarà en grups de 3 o 4 alumnes. En particular les activitats plantejades consistiran en:
- Respondre un qüestinari de preguntes curtes sobre les tècniques d'immunologia explicades.
- Aprenentatge basat en problemes: una exposició teòrica d'un article científic relacionats amb els temes impartits en teoria on es farà molt èmfasi en el redactat dels objectius, el material i els mètodes utilitzats pels autors de l'article i els resultats obtinguts.
- Aprenentatge basat en projectes: disseny dun projecte de recerca.
La informació sobre cada activitat i les pautes d'aplicació es desaran al Campus Virtual de la UAB (Moodle). Els alumnes plantejaran els dubtes a sessions de tutories amb el professor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per complementar l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Aprenentatge cooperatiu (treball en grup) | 30% | 2 | 0,08 | 1, 4, 8, 12, 13, 9, 10, 14, 15, 17, 23, 21, 22, 20, 19, 18, 3, 2, 7, 6, 5, 25 |
Examen Parcial 1 | 35% | 2,5 | 0,1 | 4, 8, 13, 9, 10, 7, 6, 5 |
Examen Parcial 2 | 35% | 2,5 | 0,1 | 11, 12, 9, 10, 14, 15, 16, 23, 24, 7, 6 |
Examen Recuperació | Primer parcial 35% / Segon parcial 35% | 3 | 0,12 | 4, 8, 11, 12, 13, 9, 10, 14, 15, 16, 23, 24, 7, 6, 5 |
L'avaluació continuada de forma que l'alumne pot valorar com va el seu aprenentatge i tenir temps a la millora durant el curs.
ACTIVITATS DOCENTS
Examens parcials: El parcial 1 és el 35% i el parcial 2 el 35% de la nota final. Seran exàmens de tipus test de preguntes amb 5 opcions a escollir una. En la correcció es restarà 1/5 del valor de cada pregunta per resposta incorrecta. L'estudiant haurà de contestar el 70% de les preguntes de l'examen per ser avaluat. La duració de cada prova serà d'un màxim de 2 hores.
Examen Final: Es programarà un examen final pels alumnes que no hagin assolit el mínim necessari o que vulguin apujar la nota. Es podrà recuperar el parcial que no s'hagi aprovat o ambdós en el cas que no s'hagi aprovat cap dels dos.
Aprenentatge cooperatiu format per tres activitats
Activitats realitzades en grup representen el 30% de l'assignatura, l'aprenentatge cooperatiu (AC) ajuda a la col·laboració entre iguals, desenvolupament de les capacitats d'autoaprenentatge, de síntesi i de comunicació escrita i oral dels alumnes.
1) Problemes sobre tècniques experimentals (TE): Aquesta part de l'assignatura s'avaluarà amb un 10 % amb un qüestionari amb problemes sobre tècniques experimentals relacionades amb la immunologia.
2) Aprenentatge Basat en Problemes (ABP). L'avaluació representarà el 10 % de la nota final de l'assignatura. L'activitat es basa en la presentació d'un article de recerca.
3) Aprenentatge Basat en Projectes (ABPrj). L'avaluació representarà el 15 % de la nota final de l'assignatura. L'activitat es basa enel disseny d'un projecte de recerca a partir d'una hipòtesi donada.
L'assistència a les PAUL ha de ser del 80 % com a mínim i per això es passarà un llistat a signar durant la sessió.
AVALUACIÓ CONTINUADA
Hi ha dues parts marcades en l'avaluació de l'assignatura: el treball individual i el treball cooperatiu. La nota de l'assignatura es conforma en tenir un 5/10 en cada part.
1) Treball individual s'avalua amb dos parcials que poden fer mitja per per assolitr el 5/10 sempre i quan la nota estigui per sobre de 4/10 en un d'ells. Si cap dels dos assoleix la nota necessària per aprovar aquesta part, podeu presentar-vos a recuperar per parcials. En cas de suspendre els dos parcial, s'haurpa de presentar a l'examen final.
2) Treball cooperatiu Els alumnes han d'assolir un mínim de 5/10 en el còmput de totes les notes assolides en cada activitat formativa.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única consisteix en una prova de síntesi única que inclou els continguts de tot el programa de teoria amb un pes de 70% i els corresponents les PAULs 30% i les competències transversals treballades com per exemple redactar objectius. La nota obtinguda a aquesta prova de síntesi és el 100% de la nota final de l'assignatura. S'ha d'avisar a la professora el desitg de realitzar la prova única abans del primer parcial.
La prova d'avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova davaluació continuada i s'ha d'aplicar el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
No presentar-se a qualsevol de les proves ha de ser justificat. El motiu ha de ser prou important per considerar l'examen un altre dia. La justificació específica s'ha de presentar al professor tan aviatcom sigui possible.
L'estudiant que no es presenti a cap examen se'l qualificarà com a NO AVALUABLE.
Llibres en anglès:
Llibres en castellà o català:
A més es disposa de la plataforma a prova de llibres digitals ( https://mirades.uab.cat/ebs/). En aquestenllaç, trobareu una infografia per facilitar la localització de llibres electrònics (https://ddd.uab.cat/record/22492).
Entre els recurs electronics destaquem els llibres de curs:
No cal més programari que l'Office 365 disponible a la UAB.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 521 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 522 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 52 | Català | segon quadrimestre | tarda |