Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Malgrat que no hi ha prerequisits oficials, és molt recomanable haver superat les assignatures Estructura i Funció de Biomolècules-101916 i Química Orgànica-101893 del primer semestre.
És convenient repassar els temes següents del programa de batxillerat:
- Reaccions químiques d'oxidació-reducció i substitucions nucleofíliques
- Metabolisme cel·lular: Glucòlisi, cicle de Krebs i síntesi d'ATP
En el context de la matèria bàsica Bioquímica, l'assignatura Metabolisme de Biomolècules està centrada en el coneixement de les fonts, formes d'emmagatzematge i utilització d'energia i nutrients per les cèl·lules de l'organisme humà. S'estudien les vies catabòliques i anabòliques de carbohidrats, lípids, aminoàcids i nucleòtids, i la seva regulació hormonal. Es fa èmfasi en els mecanismes de regulació metabòlica, diferenciant estats de bona alimentació i de dejú, i es discuteixen alteracions bioquímiques presents en patologies metabòliques comunes com ara la diabetis.
Es pretén que l'alumne assoleixi una comprensió global del metabolisme humà que integri els seus principals mecanismes, funcions i regulació. Aquesta comprensió li haurà de servir de base per poder aprofundir en temes concrets durant la resta dels estudis de grau amb l'ajuda dels llibres de text, en particular en assignatures com Biologia Molecular de la Cèl·lula, Fisiologia de Sistemes, Farmacologia, Bioquímica Clínica i Bases Biològiques de la Patologia. La lectura crítica de la bibliografia i les discussions tutoritzades han de servir per descriure processos moleculars causants de patologies emprant una terminologia bioquímica correcta.
Tema 1. Introducció al metabolisme.
Bioenergètica. Mecanismes moleculars de la comunicació intercel•lular. Interacció entre hormona i receptor. Principals vies de senyalització intracel•lular. Control del metabolisme energètic.
Tema 2. Fase comuna del metabolisme oxidatiu.
Metabolisme energètic mitocondrial. Cicle dels àcids tricarboxílics. Transferències d'electrons. Síntesi d'ATP. Radicals lliures.
Tema 3. Estructura i metabolisme dels hidrats de carboni.
Característiques, origen i funció dels carbohidrats. Digestió i absorció de carbohidrats. Glucòlisi. Gluconeogènesi. Metabolisme del glucògen. Ruta de les pentoses fosfat. Alteracions comunes en la regulació del metabolisme dels carbohidrats.
Tema 4. Estructura i metabolisme dels lípids.
Reserva energètica. Obtenció d'energia a partir d'àcids grassos. Síntesi d’àcids grassos i triacilglicèrids. Metabolisme de lípids amb funció estructural. Metabolisme del colesterol. Transport de lípids en sang per lipoproteïnes. Alteracions comunes en la regulació del metabolisme lipídic.
Tema 5. Metabolisme dels compostos nitrogenats.
Metabolisme dels aminoàcids. Cicle de la urea. Metabolisme dels nucleòtids. Derivats d'aminoàcids i nucleòtids.
Tema 6. Integració i control del metabolisme.
Particularitats metabòliques d’alguns teixits. Interrelacions entre els teixits durant el cicle alimentació–dejú i diversos estats nutricionals o hormonals. Exercici físic. Obesitat. Diabetis.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
"Seminaris d'autoaprenentatge tutoritzat" d'exposició de casos pràctics o clínics | 17 | 0,68 | 7, 23, 5, 6, 9, 8, 10, 13, 12, 11, 14, 15, 4, 3, 22 |
Classes teòriques | 27 | 1,08 | 7, 5, 6, 9, 8, 10, 12, 11, 14, 3 |
Practiques de laboratori | 6 | 0,24 | 7, 14, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de casos pràctics o clínics | 17 | 0,68 | 7, 23, 5, 6, 9, 8, 10, 13, 12, 11, 14, 15, 4, 3, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 71 | 2,84 | 7, 23, 5, 6, 9, 8, 10, 13, 12, 11, 14, 15, 4, 3, 22 |
La metodologia docent constarà de classes teòriques, de seminaris d'autoaprenentatge tutoritzat on es discutiran casos pràctics i clínics, i de pràctiques de laboratori. El material docent principal per aquestes activitats se subministrarà a través del campus virtual de la UAB.
Les classes teòriques s'impartiran en forma de classes magistrals pel grup sencer, en les quals els professors comentaran també el material disponible per les altres activitats, incloent materials per l'autoaprenentatge.
En acabar cada tema, l'alumnat serà tutoritzat en grups més reduïts per discutir casos d'aplicació pràctica o clínica. Aquesta activitat s'anomenarà "Seminaris d'autoaprenentatge tutoritzat" ja que l'alumnat disposarà d'un guió amb preguntes que haurà de resoldre, prèviament a la classe o a la mateixa classe, on les discutiran fent el tutor de moderador.
Les pràctiques de laboratori constaran d'un guió i d'un llistat de preguntes que l'alumnat haurà de resoldre durant la pràctica. Per poder assistir a les sessions de pràctiques cal que l’alumnat justifiqui haver superat les proves de bioseguretat i de seguretat que trobarà en el Campus Virtual i ser coneixedor i acceptar les normes de funcionament dels laboratoris de la Facultat.
Addicionalment l'alumnat podrà disposar de tutories específiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació continuada | 47,5% de la nota de l'assignatura | 3 | 0,12 | 7, 23, 5, 6, 9, 8, 10, 13, 12, 11, 14, 15, 20, 21, 19, 17, 4, 3, 22 |
Examen final | 45% de la nota de l'assignatura | 3 | 0,12 | 7, 23, 5, 6, 9, 8, 10, 13, 12, 11, 14, 15, 20, 21, 19, 18, 17, 4, 3 |
Pràctiques | 2,5% de la nota de l'assignatura | 2 | 0,08 | 1, 7, 23, 13, 12, 14, 16, 2, 3, 22 |
Seminaris | 5% de la nota de l'assignatura | 4 | 0,16 | 7, 23, 5, 6, 9, 8, 10, 13, 12, 11, 14, 15, 20, 21, 19, 18, 17, 4, 3, 22 |
Hi haurà 2 proves parcials. La primera prova parcial tindrà un pes del 47,5% sobre la nota final, comprendrà els continguts dels temes 1, 2 i 3, i la primera pràctica de laboratori. La segona prova parcial tindrà un pes del 45% sobre la nota final, comprendrà els continguts dels temes 4, 5 i 6, i la segona pràctica de laboratori.
La assistència als seminaris d'autoaprenentatge tutoritzat es altament recomanable. Durant les sessions de seminaris s'avaluarà mitjançant qüestionaris si l'alumnat assoleix competències com treballar en grup (T01), respecte normatives (T05), desenvolupar el pensament crític en el mètode científic (G01), comprensió dels mecanismes de regulació i integració metabòlica (E01.46) i inferir-ne les conseqüències fisiològiques i clíniques (E02.14). L'avaluació de competències feta durant les sessions de seminaris tindrà un valor del 5% de l'assignatura. Addicionalment, el contingut dels seminaris serà sotmès a avaluació en els exercicis d'avaluació continuada, globals i finals de l'assignatura.
L'assistència a les pràctiques és obligatòria. Durant les sessions de pràctiques s'avaluarà si l'alumnat assoleix competències com treballar en grup (T01), respecte normatives (G03), pensament crític (G01) i autoaprenentatge (G02). L'avaluació de competències feta durant les sessions de pràctiques tindrà un valor del 2,5% de l'assignatura. Addicionalment, el contingut de les pràctiques relacionat amb el temari de teoria serà sotmès a avaluació en els exàmens d'avaluació continuada, globals i finals de l'assignatura.
La qualificació global serà: 47,5% parcial 1, 45% parcial 2, 5% Seminaris, i 2,5% pràctiques.
La prova final serà un examen de recuperació que integrarà els continguts de tot el curs. Comprendrà els continguts relatius als dos parcials previs. La nota fina serà 92,5% el de la prova final + 5% de Seminaris + 2,5% pràctiques.
Per aprovar caldrà que la nota final de l'assignatura sigui igual o superior a 5 sobre 10. Serà també imprescindible obtenir almenys 4 sobre 10 punts a cada una de les dues proves parcials.
Hi haurà un examen final de recuperació per l'alumnat suspès. El valor de la nota obtinguda en aquest examen serà el 100% de la nota de l'assignatura. Aquesta prova inclourà continguts de tot el temari i es farà de forma escrita, tot i que els professors podran completar l'avaluació amb preguntes orals.
L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Les avaluacions es faran principalment mitjançant proves escrites amb un espai limitat per contestar i proves de test multi-resposta, així com activitats d'exposició on es podrà avaluar la participació activa de l'alumne en les activitats de l'assignatura.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
LEHNINGER. PRINCIPIOS DE BIOQUÍMICA. Nelson D.L., Cox M.M. Ed. Omega, 7ª ed. 2018
BIOQUÍMICA. LIBRO DE TEXTO CON APLICACIONES CLINICAS. Devlin T.M. Vols I i II. Ed. Reverté, 4ª ed. 2004
BIOQUIMICA. Stryer L., Berg J.M., Tymoczko J.L. Ed. Reverté, 6ª ed. 2007 (versió en català)
BIOQUÍMICA. CURSO BÁSICO Stryer L., Berg J.M., Tymoczko J.L. Ed. Reverté 2014
BIOQUÍMICA MÉDICA. Baynes J.W., Dominiczak M.H. Elsevier, 4ª ed. 2014
BIOQUÍMICA. Mathews C.K., Van Holde K.E., 4ª ed. 2013 http://cataleg.uab.cat/record=b1965041~S1*cat
FUNDAMENTOS DE BIOQUÍMICA. Voet D., Voet J.G., Pratt C.W. Ed. Panamericana, 4ª ed. 2016
BIOQUÍMICA. TEXTO Y ATLAS. Koolman J., Röhm K.H. Ed. Médica Panamericana, 4ª ed. 2012
LIPINCOTT’S ILLUSTRATED REVIEW: BIOQUÍMICA. Ferrier D.R., Ed. Wolters Kluwer, 7ª ed. 2017
BIOQUÍMICA, biología molecular y genética. Lieberman M.A., Ricer R., Ed. Wolters Kluwer, 6ª ed. 2014
NETTER'S ESSENTIAL BIOCHEMISTRY, Ronner P., Ed. Elsevier, 1st Edition 2018
No s'utilitza programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 511 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 512 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 513 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 511 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 512 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 513 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 51 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |