Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
Aquest curs introdueix els estudiants el camp de la Bioinformàtica, una especialitat que utilitza bases de dades informàtiques per emmagatzemar, recuperar i ajudar en la comprensió de la informació biològica. Els projectes de seqüenciació de genomes a gran escala així com el progrés en la determinació d'estructures tridimensionals de proteïnes han conduït a una explosió de seqüències genètiques i dades estructurals disponibles per a l'anàlisi automatitzada. A l'estudiant se li mostra com l'anàlisi de seqüències genòmiques i d'estructures de proteïnes poden conduir a una comprensió molt més completa dels processos biològics. Els estudiants seran introduïts als conceptes bàsics i eines de Bioinformàtica i de la Biologia Computacional. Les sessions pràctiques complementaran aquests coneixements, permetent els estudiants a familiaritzar-se amb els detalls i l'ús de les eines més utilitzades i recursos en línia de l'especialitat.
Objectius:
1. Introducció al curs. Bases de dades en Bioinformàtica
2. Genòmica
3. Alineament de seqüències
4. Anàlisis filogenètiques
5. Bioinformàtica estructural
6. Modes de acció de fàrmacs
7. Quimioinformàtica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Pràctiques | 24 | 0,96 | |
Classes Teòriques | 24 | 0,96 | |
Presentació Projecte Recerca | 5,5 | 0,22 | |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques de consolidació i tutorizacions | 10 | 0,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 71 | 2,84 | |
Projecte de recerca | 10 | 0,4 |
L'orientació de l'assignatura és eminentment pràctica amb la utilització de programari de bioinformàtica.
Classes de teoria:
Les classes teòriques s'impartiran amb la metodologia de tipus presencial -classes magistrals- encara que es possibilitarà i estimularà al màxim la interacció i participació de l'alumnat. Les classes tindran suport de medis audiovisuals.
El material utilitzat a classe pel professor estarà disponible al Campus Virtual de l’assignatura; es recomana als alumnes que’limprimeixin i el portin a classe, per utilitzar-lo com a suport a l’hora de prendre apunts.
S'animarà l'alumne a aprofundir en els coneixements adquirits en classe mitjançant la utilització de la bibliografia i programari de simulació recomanats.
Classes pràctiques:
Donat el caràcter i l'orientació de l'assignatura aquestes classes jugaran un paper clau en el seu desenvolupament i en l'aprenentatge de la matèria i són un punt fonamental per al correcte compliment dels objectius de l'assignatura.
A més de l'ampli ventall de recursos web de Bioinformàtica a l'abast de tothom, que estaran instal·lats a l'aula d'informàtica.
En elles l'alumne haurà de resoldre casos pràctics, prèviament seleccionats. L'aprenentatge contempla tant la introducció i manipulacióde dades, com l'ús de les principals facilitats que ofereixen els programaris seleccionats.
Les pràctiqueses duran a terme individualment o per parelles.
Projecte de recerca:
Es pretén que l'estudiant desenvolupi habilitats en la resolució d'una hipòtesi biològica utilitzant les eines i recursos bioinformàtics impartits.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i presentació d'informes de pràctiques | 15% | 1 | 0,04 | 1, 3, 2 |
Exàmens teòric-pràctic | 65% | 4 | 0,16 | 1, 3 |
Presentació Projecte Recerca | 20% | 0,5 | 0,02 | 1, 3, 2 |
Les competències de l’assignatura s’avaluaran segons els següents criteris:
Part teòrica-pràctica:
Part Pràctica:
Exàmens teòric-pràctic | T | 65% |
T1 | 32.5% | |
T2 | 32.5% | |
Assistència a pràctiques i presentació dels informes corresponens | AI | 15% |
Elaboració i presentació projecte | PJ | 20% |
Aquesta assignatura no contempla la avaluació única
Bibliografia específica
Attwood, T.K., Parry-Smith, D.J., Introducción a la Bioinformática, Pearson Education, 2002.
Bibliografia de consulta
Baldi, P., Brunak, S., Bioinformatics, MITPress, 1998.
Baxebanis, A.D., Oullette, F., Bioinformatics, John Wiley & Sons, 1998.
Lesk, A. Introduction to Bioinformatics. Oxford University Press, 2005.
Waterman, M.S., Introduction to computational biology maps, sequences and genomes,Chapman & Hall/CRC, 2000.
Recursos d’Internet
http://www.genomesonline.org/index
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/projects/mapview/
http://genome.ucsc.edu/ENCODE/
http://www.nature.com/encode/#/threads
http://hapmap.ncbi.nlm.nih.gov
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/snp
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/SNP/
http://www.1000genomes.org/home
http://www.genome.gov/GWAStudies/
http://genes.mit.edu/GENSCAN.html
http://www.cbs.dtu.dk/services/TMHMM/
http://scop.mrc-lmb.cam.ac.uk/scop/
http://ekhidna.biocenter.helsinki.fi/dali_server/
http://www.vcclab.org/lab/edragon/
No
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 531 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 532 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 533 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 531 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 532 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 53 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |