Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Histologia de sistemes

Codi: 101895 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2501230 Ciències Biomèdiques OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Beatriz Almolda Ardid
Correu electrònic:
beatriz.almolda@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha pre-requisits oficials. Es recomana haber adquirit coneixements bàsics de Biologia cel.lular i Histologia de teixits per a poder assolir els objectius proposats per l'assignatura.


Objectius

Es tracta d'una assignatura de segon curs, de caràcter obligatori, que desenvolupa esl fonaments cel.lulars i tisulars que configuren els diferents òrgans, aparells i sistemes del cos humà.

Ha estat dissenyada suposant que l'estudiant te els coneixements bàsics d'Histologia i Fisiologia General de primer curs.

L'assignatura proporciona els coneixements necessaris per a poder comprendre en el pròxim curs la materia d'anatomia patològica.

Els objectius de l'assignatura són:

 

a) Comprendre l'organització cel.lular i tisular dels diferents òrgans, aparells i sistemes corporals.

b) Reconeixer i identificar a nivell microscòpic els diferents òrgans, aparells i sistemes corporals.

c) Relacionar la composició tisular dels òrgans amb la seva funció.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Demostrar que es comprenen les bases i els elements aplicables al desenvolupament i a la validació de tècniques diagnòstiques i terapèutiques.
  • Demostrar que es coneixen i es comprenen els processos bàsics de la vida en diversos nivells d'organització: molecular, cel·lular, tissular, d'òrgan, individual i de la població.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  3. Definir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema digestiu.
  4. Definir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema excretor.
  5. Descriure les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules de les glàndules endocrines.
  6. Descriure les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema cardiovascular.
  7. Descriure les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema respiratori.
  8. Descriure les principals tècniques histològiques per a l'estudi de teixits humans i les seves cèl·lules components.
  9. Distingir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema genital.
  10. Distingir les característiques morfològiques dels teixits i cèl·lules del sistema nerviós.
  11. Identificar microscòpicament els diferents òrgans i teixits corporals.
  12. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  13. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  14. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  15. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  16. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  17. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  18. Treballar com a part d'un grup juntament amb altres professionals, comprendre'n els punts de vista i cooperar-hi de forma constructiva.

Continguts

Continguts
1.Aparell cardiovascular

2. Sistema immunitari

3. Aparell respiratori

4. Aparell excretor
5. Aparell digestiu

6. Òrgans sensorials
7. Sistema endocrí
8. Sistema tegumentari
9. Aparell reproductor masculí
10. Aparell reproductor femení

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 38 1,52 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Seminaris 10 0,4 18
Tipus: Supervisades      
Tutories personalitzades 6 0,24 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Estudi 66 2,64
Preparació de seminaris 23 0,92 18


Els continguts d'Histologia de sistemes inclouen tant classes teòriques com seminaris.

Classes teòriques

El programa de teoria s'impartirà en 38 classes teòriques. Es realitzaran utilitzant material audiovisual preparat pel professorat i que l'alumnat tindrà disponible al Campus virtual.

Seminaris
Els 10 seminaris programats estan dissenyats per a que l'alumnat treballi en grups reduïts, i adquireixi
habilitats de treball en grup i de raonament crític. Les persones es dividiran en grups per resoldre un cas plantejat relacionat amb un tema 
concret del programa per la posterior discussió col·lectiva. Durant els seminaris també es treballarà el reconeixement d'imatges amb l'ajuda de la professora. Al finalitzar cada un dels seminaris es realitzarà un examen que contarà per l'avaluació continuada de l'assignatura, tal i com s'especifica a l'apartat d'avaluació.

Tutories
Les tutories es realitzaran de forma personalitzada en el despatx del professorat (horari a convenir). Les tutories
han d'utilitzar-se per clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l'estudi per part dels
alumnes. 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives 80 5 0,2 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17
Seminaris 20 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18

Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant avaluació continua, la qual inclourà
proves individuals de coneixements teòrics i pràctics i seminaris realitzats en grup.

El sistema d'avaluació s'organitza en dos apartats, cadascun dels quals s'avalua de forma independent i tindrà
assignat un pes específic en la qualificació final de l'assignatura:


Proves escrites (80% de la nota global): En aquest apartat s'avalua individualment amb exàmens tipus test els
coneixements assolits per part de cada alumne. Es realitzaran dues proves parcials, eliminatòries de matèria,
al llarg del curs i una prova final de recuperació (veure programació de l'assignatura).
Els alumnes que hagin obtingut una nota inferior a 5 (sobre 10) en qualsevol d'aquestes proves hauran de realitzar l'examen de recuperació a
la prova de maduresa final.

Seminaris (20% de la nota global). Al finalitzar cadascun dels seminaris es realitzarà una prova de coneixements bàsics per avaluar el coneixement de l'alumne sobre el tema específic del seminari.

Superació de l'assignatura

Per aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir, com a mínim, 5 punts sobre 10 en el còmput global de les proves
escrites de teoria i dels seminaris, sempre i quant s'hagi obtingut una nota mínima de 5 tant en la nota de seminaris com en la nota de proves escrites.
La presentació de l'estudiant a qualsevol examen de recuperació comporta la renuncia a
la qualificació obtinguda prèviament.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes
de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Pertant,
l'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una
ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

Avaluació única: 

Aquesta assignatura preveu el sistema d’avaluació única. En aquest sentit, aquesta consisteix en una prova de síntesi

única que es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada (2n parcial)

i s’aplicarà el mateix sistema en cas de necessitat de recuperació. 

 


Bibliografia

 LLIBRES

  • Fawcett, D.W.: Tratado de Histología (ed. Interamericana-McGraw Hill).
  • Gartner, L.P. Hiatt, J.L.: Texto Atlas De Histología, (ed. McGraw Hill).
  • Geneser, F.: Histologia (ed. Panamericana).
  • Krstic, R.V.: Los tejidos del hombre y de los mamíferos (ed. McGraw Hill).
  • Krstic, R.V.: Human Microscopic Anatomy (ed. Springer-Verlag).
  • Ross, M.H. y Pawlina, W: Histología. Texto y atlas color con biología celular y molecular (ed. Panamericana).
  • Stevens, A. y Lowe, J.: Histología Humana. (ed. Elsevier).
  • Welsch. U.: Sobotta Welsch Histología. (ed. Panamericana). 
  • Kierszembaum. A. y Tres. L: Histología y Biología Celular. Introducción a la anatomía patológica. (Ed. Elsevier)

 ATLES

  • Boya, J. Atlas de Histología y organografía microscópica, ed. Panamericana.
  • Cross, P.C. & Mercer, K.L. Cell and Tissue Ultrastructure. A functional perspective, ed. Freeman and Company.
  • Eroschenko, V.P. Di Fiore’s Atlas of Histology, ed. Lea and Febiger.
  • Fawcett, D.W. The Cell, ed. W.B. Saunders Company.
  • Gartner, L.P. & Hiatt, J.L. Atlas color de Histología, ed. Panamericana.
  • Kessel, R.G. and Kardon, R.H.: Tissues and organs: a text-atlas of scanning electron microscopy, ed. Freeman and Company.
  • Kühnel, W. Atlas de Citología y Anatomía microscópica, ed. Omega.
  • Stanley, L.E. & Magney, J.E. Coloratlas Histología, ed. Mosby.
  • Welsch, U. Histología (Sobotta / Hammersen), ed. Marbán.
  • Young, B. & Heath, J.W.  Histología funcional (Wheater), ed. Churchill Livingstone.
  • https://histologyguide.org//index.html

 


Programari

No hi ha programari específic per aquesta assignatura


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 521 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 522 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 52 Català/Espanyol primer quadrimestre tarda