Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements necessaris per seguir correctament l’assignatura:
1. Conèixer i comprendre els fonaments bàsics de les assignatures "Biologia Cel·lular" i "Genètica".
2. Conèixer i comprendre aspectes específics d'aquestes assignatures: els principis mendelians i la teoria cromosòmica de l’herència, el flux de la informació genètica, el cicle cel·lular i els mecanismes de divisió cel·lular.
3. Llegir correctament en anglès.
4. Utilitzar a nivell d'usuari eines informàtiques bàsiques (Internet, Powerpoint, i processadors de texts).
La citogenètica és una disciplina híbrida que es nodreix de conceptes de Biologia Cel·lular i de Genètica. La convergència d'aspectes derivats d'aquestes dues àrees ha contribuït al desenvolupament d'una ciència moderna i dinàmica que presenta com a objectiu fonamental l'estudi del cromosoma.
El progrés d'aquesta disciplina s'ha caracteritzat per l'aplicació combinada de tècniques convencionals i modernes, així com per un intercanvi continu entre el desenvolupament de nous mètodes i la formulació de noves hipòtesis. Tot plegat ha influït notablement en un coneixement més profund del cromosoma, aportant una concepció dinàmica d'aquesta estructura cel·lular i desenvolupant fins a límits insospitats, el binomi estructura - funció.
La consolidació de la Citogenètica al llarg dels últims anys ha donat com a resultat una disciplina viva, acostant-nos a les fronteres d'altres disciplines de la Biologia i amb clares i notables aplicacions de repercussions socials considerables: millora de la salut humana (càncer i genotoxicitat, origen genètic de síndromes i malalties, origen genètic de la infertilitat, dosimetria biològica); agricultura i ramaderia a través de la millora genètica de plantes i animals; determinació dels canvis cromosòmics que participen en processos d'especiació.
En aquest context els objectius formatius de l'assignatura són:
1. Oferir una visió completa de l'estructura i comportament dels cromosomes com a garants de la conservació de la informació genètica, la seva transmissió de pares a fills i l'alliberament ordenat en l'expressió gènica.
2. Estudiar les variacions que afecten els cromosomes, des dels mecanismes que les originen fins a les conseqüències genètiques per a la descendència.
3. Realitzar una anàlisi exhaustiva de les aplicacions de la citogenètica en l'àmbit de l'evolució de les espècies, en la millora de la salut humana i en la millora genètica de plantes.
BLOC I: ORGANITZACIÓ DEL MATERIAL HEREDITARI EN EUCARIOTES
Tema 1. Introducció general
Tema 2. El cromosoma eucariòtic
BLOC II: CROMOSOMES I DIVISIÓ CEL·LULAR
Tema 3. Divisió cel·lular mitòtica
Tema 4. Divisió cel·lular meiòtica
BLOC III: CROMOSOMES ESPECIALITZATS
Tema 5. Formes d'adaptació
Tema 6. Formes permanents
BLOC IV: TÈCNIQUES D'ANÀLISI I IDENTIFICACIÓ CROMOSÒMICA
Tema 7. Generalitats dels protocols d'anàlisi citogenètica
Tema 8. Tècniques d'identificació cromosòmica
BLOC V: ANOMALIES GENÈTIQUES I EPIGENÈTIQUES
Tema 9. Alteracions del cariotip
Tema 10. Anomalies cromosòmiques estructurals
Tema 11. Anomalies cromosòmiques numèriques
Tema 12. Anomalies epigenètiques
BLOC VI: APLICACIONS DE LA CITOGENÈTICA
Tema 13. Aplicacions de la citogenètica en l’estudi de la evolució de les espècies
Tema 14. Aplicacions de la citogenètica en la millora de la salut humana
Tema 15. Aplicacions de la citogenètica en la millora de plantes
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 35 | 1,4 | 1, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 19 |
Classes pràctiques d'aula (exposició de problemes resolts) | 5 | 0,2 | 1, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Pràctiques de laboratori | 12 | 0,48 | 2, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 14, 15, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 60 | 2,4 | 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19 |
Resolució de problemes | 34 | 1,36 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Classes de teoria: El contingut del programa de teoria l'explicarà la professora en forma de classes magistrals, amb el suport audiovisual escaient i amb el foment de la participació activa de l'alumnat mitjançant qüestions recíproques. Aquesta metodologia docent s'aplicarà en sessions de 50 minuts de durada. Les taules, figures i gràfiques utilitzades a classe estaran disponibles en format *pdf a l'Aula Moodle del Campus Virtual. L'alumnat també podrà consultar a l'Aula Moodle del Campus Virtual de l'assignatura els vídeos, les animacions i les pàgines web recomanades. El seguiment del contingut del programa de teoria implica que l'alumnat consulti regularment els llibres i els articles de revisió seleccionats per la professora per tal de consolidar i clarificar els continguts explicats a classe (veure apartat de Bibliografia). Els articles estaran disponibles a l'Aula Moodle del Campus Virtual en format *pdf.
Classes de problemes: Aquesta metodologia d'aprenentatge té com objectius principals:
L'alumnat realitzarà 5 sessions de classes de problemes de 50 minuts de durada. L'alumnat s'organitzarà en grups de treball de quatre persones. La metodologia aplicada a l'aula constarà de les següents fases:
En conseqüència, la nota obtinguda serà la mateixa per tots els membres del grup i contribuirà a la nota final de l'assignatura.
Pràctiques de laboratori: L'alumnat disposarà d'un guió de pràctiques (Aula Moodle del Campus Virtual de l'assignatura) que haurà de portar per realitzar les pràctiques. Per facilitar la comprensió dels continguts i un bon desenvolupament de les classes és convenient que l'alumne/a llegeixi el guió de pràctiques abans de cada sessió. Durant l'elaboració de les pràctiques l'alumnat haurà de resoldre els exercicis facilitats per la professora.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen escrit I (avaluació individual) | 35 | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 19 |
Examen escrit II (avalució individual) | 35 | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 19 |
Lliurament dels exercicis de pràctiques | 15 | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19 |
Lliurament i exposició dels problemes resolts | 15 | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Per superar l'assignatura serà imprescindible obtenir una qualificació final igual o superior a 5 punts sobre 10. Es considerarà que un/a estudiant obtindrà la qualificació de "No Avaluable" si el número d'activitats d'avaluació realitzades és inferior al 50% de les programades per l'assignatura.
AVALUACIÓ CONTINUADA
1. Examen escrit (avaluació individual)
Al llarg del semestre es realitzaran dues proves escrites (veure programació de l'assignatura) sobre els continguts teòrics de l'assignatura, que l'alumnat haurà de respondre de manera individual. L'objectiu és avaluar el domini dels conceptes i els coneixements tractats a classe, comprovar la correcció alhora d'aplicar-los i relacionar-los.
Cadascuna tindrà un pes del 35% sobre la nota final de l'assignatura. L'alumnat haurà d'obtenir una qualificació mínima de la mitjana aritmètica d'ambdues proves ≥4 punts (sobre 10) per poder aprovar l'assignatura. L'alumnat que no assoleixi la puntuació mínima podran realitzar un examen de recuperació. Les característiques de l'examen de recuperació seran equivalents a les establertes a les proves parcials. Per participar en la prova de recuperació serà imprescindible que les activitats d'avaluació realitzades durant el curs tinguin una ponderació igual o superior al 67%.
2. Resolució de problemes (avaluació en grup)
La nota d'aquesta part s'aconseguirà fent la mitjana aritmètica de la suma de les notes obtingudes en els 5 problemes lliurats per cada grup d'alumnes al llarg del curs (un problema per dossier), i sumant o restant fins a 1 punt sobre 10 en base a les aportacions durant les resolucions orals dels problemes a classe. La professora vetllarà perquè durant el curs cada grup hagi fet com a mínim una exposició. Un problema no lliurat o noresolt a classe es puntuarà amb un zero en el càlcul de la nota mitjana del grup. La valoració dels Problemes es realitzarà tenint en compte la correcció en la resposta, el plantejament i la interpretació dels resultats. La nota final serà compartida per tots els integrants de cada grup i equivaldrà al 15% de la nota final.
3. Pràctiques de laboratori (avaluació en grup)
La nota de pràctiques s'aconseguirà a través de la mitjana aritmètica dels exercicis realitzats durant les sessions de laboratori. La valoració dels exercicis es realitzarà tenint en compte la correcció en la resposta, el plantejament i la interpretació dels resultats. La nota de practiques serà compartida per tots els/les integrants de cada grup i equivaldrà al 15% de la nota final. Tenint en compte el caràcter obligatori de les pràctiques, la manca d'assistència no justificada implica una penalització en la nota tenint en compte els següents criteris:
Queden exempts d'aquesta penalització aquell alumnat que no pugui assistir a la sessió del seu grup per causa justificada. S'entén per causa justificada problemes de salut (caldrà portar el corresponent certificat mèdic a la coordinadora de les pràctiques) o problemes personals greus. En aquest cas la pràctica es recuperarà sempre que sigui possible.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’avaluació única consisteix en una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura. La nota obtinguda enaquesta prova de síntesi suposarà el 70% de la nota final de l’assignatura. Aquesta prova es farà la mateixa data fixada en el calendari per al segon examen de l’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. Per tal d’utilitzar la nota obtinguda en aquesta prova de síntesi per a promitjar en la nota final de l'assignatura caldrà una nota igual o superior a 4 sobre 10.
L'avaluació de la resolució de problemes i de les pràctiques de laboratori es realitzarà de la mateixa manera que es descriu en l'avaluació continuada, i tindrà també el mateix pes a la nota final.
Última versió del llibre traduit al castellà:
Alberts B, Johnson A, Lewis J, Raff M, Roberts K, Walter P. Biología Molecular de la Célula. 6ª Edición. Ediciones Omega S.A., 2016.
Recurs electrònic gratuït:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?call=bv.View..ShowTOC&rid=mboc4.TOC&depth=2
ISCN (An International System for Human Cytogenomic Nomenclature 2016, 2020) Karger Publishers.
Última versió del llibre traduit al castellà:
Lodish H, Berk A, Matsudaira P, Kaiser CA, Krieger M, Scott MP, Zipursky SL, Darnell J. Biología Celular y Molecular. 7ª Edición. Editorial Médica Panamericana, 2016.
Recurs electrònic gratuït:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?call=bv.View..ShowTOC&rid=mcb.TOC
Tariq A and Aijaz A (2017) Chromosome Structura and Aberrations. Chapter 16. Fluorescence In Situ Hybridization (FISH) and its Applications. Springer.
No s'utilitza programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 141 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 141 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 14 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |