Logo UAB

Higiene i salut

Codi: 101833 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Mercedes Hernández Galera
Correu electrònic:
mercedes.hernandez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits.


Objectius

Els objectius formatius generals de l'assignatura són:

  1. Conèixer els aspectes clau per valorar les condions de treball des de la vesant de l'entorn físic, químic i biològic de l'ambient de treball.
  2. Valorar els principals riscos sobre la persona dels contaminants físics, químics i biològics.
  3. Saber dissenyar estratègies de mostreig pels estudis higiènics.
  4. Saber interpretar els resultats de les mesures dels contaminants físics, químics i biològics.
  5. Identificar els aspectes preventius necessaris per protegir la persona dels contaminants físics, químics i biològics.
  6. Adquirir els coneixements necessaris pel disseny de llocs de treball adaptats a la persona i lliures de contaminants.
  7. Conèixer les principals funcions de la medicina del treball.
  8. Conèixer les principals tècniques de la medicina del treball.
  9. Adquirir els coneixements elementals per entendre la epidemiologia laboral.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  3. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  4. Aplicar els sistemes de responsabilitat i els models de gestió propis dels models de gestió de prevenció de riscos laborals.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  6. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  7. Identificar els factors de riscos laborals més habituals.
  8. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  9. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  10. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  11. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  12. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  13. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  14. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  15. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  16. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  17. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  18. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

Bloc 1 - Higiene del treball

  • Higiene del treball. Conceptes i objetius.
  • Agents químics. Toxicologia laboral.
  • Agents químics. Avaluació de l'exposició.
  • Agents químics. Control de l'exposició: principis generals; accions sobre el focus contaminant; accions sobre el medi de propagació. Ventilació; accions sobre la persona: equips de protecció individual.
  • Normativa legal específica.
  • Agents físics: característiques, efectes, avaluació i control: soroll, vibracions, ambient tèrmic, radiacions no ionitzants, radiacions ionitzants.
  • Agents biològics. Efectes, avaluació i control.

Bloc 2 - Medicina del treball

  • Conceptes bàsics, objectius i funcions.
  • Patologies d'origen laboral.
  • Vigilància de la salut.
  • Promoció de la salut en la empresa.
  • Epidemiologia laboral i investigació epidemiològica.
  • Planificació i informació sanitària.
  • Socorrisme i primers auxilis.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16
Classes 40 1,6
Tipus: Supervisades      
Prova d'avaluació continuada 12 0,48
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 94 3,76

Llengua de docència: castellà.

Les classes teòriques a l'aula, correspondran a una metodologia magistral en la qual el professor farà una exposició teòrica de la matèria objecte d'estudi la major part del temps. En una de les classes es portaran equips de mesura de l'especialitat d'higiene (sonômetre, dosímetre, luxòmetre, etc.).

Les classes pràctiques a l'aula consistiran en desenvolupar exercicis i treballs, en els que es portaran a la pràctica alguns dels conceptes explicats a les classes teòriques. Posteriorment es realitzarà una posada en comú, de la que es despendran les conclusions acadèmiques corresponents. Es portaràn equips per fer la prova d`ajustament dels equips de protecció auditiva i dels equips de protecció respiratòria.

Les activitats autònomes correspondran tant a l'estudi individual com a la resolució dels exercicis i treballs plantejats pel professor. També es pot proposar a l'alumne fer un treball de recerca sobre algun tema relacionat amb la matèria objecte d'estudi, que en algunes ocasions es pot demanar la seva exposició al grup.

Les activitats d'avaluació serviran per avaluar els coneixements i competències adquirits pels alumnes.

Les tutories amb el professorat es concertaran per correu electrònic.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entrega de treballs 50% 0 0 3, 4, 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 5, 15, 16, 14, 13, 12, 18, 17
Prova teòrica 50% 0 0 3, 4, 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 5, 15, 16, 13, 12, 18

AVALUACIÓ CONTINUADA

Es realitzaran tres PACs individuals corresponents als temes estudiats en l'assignatura. Les PACs ténen un pes del 50% de la nota final de l'assignatura.

El 30% restant correspon a l'examen teòric.

L'examen fa mitjana amb l'avaluació continuada amb independència de la nota obtinguda amb un mínim de 3,5 punts.

La mitjana total ponderada haurà de ser de 5 punts o superior per a poder aprovar.



AVALUACIÓ ÚNICA

Els estudiants que optin per l'avaluació única realitzaran una prova de síntesi final de tot el contingut de l'assignatura (50%) i lliuraran un document que contindrà les solucions de les PACs de l'assignatura (50%).
La data per a aquesta prova i el lliurament del treball de l'assignatura serà la mateixa programada en l'horari per a l'últim examen d'avaluació continuada.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.

AVALUACIÓ DE L'ALUMNAT EN SEGONA CONVOCATÒRIA O MÉS

L'alumnat que repeteixil'assignaturahaurà de realitzar les proves i exàmensprogramats i lliurar el treball de l'assignatura en les dates indicades a l'aula Moodle.

EXAMEN DE RECUPERACIÓ

L'alumne que no superi l'assignatura, que no arribi a 5 (total) de 10, d'acord amb els criteris establerts en els dos apartats anteriors podrà presentar-se a un examen final sempre que l'alumne s'hagi avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Si no ha estat avaluat d'aquestes dues terceres parts per no haver-se presentat a les proves obtindrà una qualificació de No Presentat, sense que tingui la possibilitat de presentar-se al'examen final de recuperació.
En aquest examen es tornarà a avaluar el conjunt dels continguts de l'assignatura que no s'hagin superat en l'avaluació continuada.
En el cas de superar-se l'examen final l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 com a màxim, independentment de la nota obtinguda en l'examen.

CANVI DE DATA D'UNA PROVA O EXAMEN

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba en l'espai Moodle de Tutorització EPSI.
Una vegada emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura i a coordinació del Grau.

REVISIÓ

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà a l'alumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions.
Per a l'alumnat d'avaluació única el procés de revisió serà el mateix.

ALTRES CONSIDERACIONS

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 ".

Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'ha realitzat amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per a corroborar l'autoria del text.

Si concorren circumstàncies sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l'assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l'avaluació de l'assignatura.

 

 

 


Bibliografia

  • Ruiz-Frutos C, García AM, Delclòs J, Benavides FG (2022) Salud laboral, conceptos y técnicas para la prevención de riesgos laborales. Barcelon. Ed. Masson.
  • UNE-EN 689:2019. Exposición en el lugar de trabajo. Medición de la exposición por inhalación de agentes químicos. Estrategia para verificar la conformidad con los valores límite de exposición profesional.
  • Fundación MAPFRE (2015). Manual de Higiene Industrial.
  • Baraza, X., Castejón, E., Guardino, X. (2016). Higiene industrial. Barcelona: editorial UOC.
  • Fernández, J. (2013). Vigilancia de la salud de los trabajadores. Madrid: Eolas Editores.
  • Fundación MAPFRE (2017). Manual de empresa saludable.
  • Henao, F. (2017). Riesgo Químico. Madrid: Starbook Editorial.
  • López, A. (2011). Radioprotección en centros sanitarios. Madrid: CEP.
  • Mateo, P. (2009).  Manual para la formación del especialista. Valladolid: Lex Nova.

Programari

Aquesta assignatura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 2 Espanyol primer quadrimestre tarda