Logo UAB

Normativa sobre riscos laborals

Codi: 101832 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502501 Prevenció i Seguretat Integral OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jorge Pedemonte Marino
Correu electrònic:
jorge.pedemonte@uab.cat

Equip docent

Jorge Pedemonte Marino
(Extern) Cristina Ángela Faci Vega

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar aquesta assignatura cal haver superat les assignatures que indiqui el pla d'estudis oficial.


Objectius

L'objectiu d'aquesta assignatura és aproximar l'alumnat a l'ordenament jurídic vinculat amb les relacions laborals en un sentit integral; des del desenvolupament del contracte de treball fins a la responsabilitat en matèria tècnica en matèria de prevenció de riscos laborals, passant pel dret del Treball col·lectiu, l'ocupació pública i la legislació sobre Seguretat Social. Això inclou:

- Una visió general de les relacions jurídiques que neixen del contracte de treball com a element central del Dret del Treball individual.

- Una aproximació al Dret del Treball col·lectiu, analitzant la representació dels treballadors en el si de l’empresa i els convenis col·lectius.

- L'exposició de les bases generals del procés laboral com a eina jurisdiccional de control de les relacions laborals.

- Un coneixement de les bases del sistema de Seguretat Social.

- Un coneixement dels principis d'actuació de la Inspecció de Treball, relacionada amb la responsabilitat tècnica dels agents que intervenen en la prevenció de riscos laborals.

Aquests elements que configuren l'assignatura s'aborden tant des d'una perspectiva teòrica com pràctica, amb implicació de l'alumnat en el desenvolupament progressiu de l'assignatura.

 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Amb caràcter general, posseir i comprendre coneixements bàsics en matèria de prevenció i seguretat integral.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Aplicar els sistemes de responsabilitat i els models de gestió propis dels models de gestió de prevenció de riscos laborals.
  4. Coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen al sector de la prevenció i la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la pràctica.
  6. Generar propostes innovadores i competitives en la investigació i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  7. Identificar els factors de riscos laborals més habituals.
  8. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  9. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  10. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  11. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  12. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  13. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  14. Utilitzar la capacitat d'anàlisi i de síntesi per a la resolució de problemes.

Continguts

Tema 1. El dret del treball individual.

Tema 2. El contracte de treball.

Tema 3. El dret del treball col·lectiu.

Tema 4. L'ocupació pública.

Tema 5. El dret processal laboral.

Tema 6. El dret de la Seguretat Social.

Tema 7. La responsabilitat tècnica: criteris i protocols.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 4 0,16 5, 8, 14
Classes teòriques amb la participació activa de l'alumnat 40 1,6 10, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories de suport a la realització dels treballs pràctics i teòrics 12 0,48 3, 4, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura d'articles i elaboració de treballs. 94 3,76 11, 12

De cada tema es proporcionarà un document-esquema que contindrà:

a/ Normativa d'aplicació

b/ Punts bàsics a desenvolupar

c/ Qüestions prioritàries per a l'estudi

d/ Elements per al col.loqui-debat

Cada tema tindrà una part pràctica a resoldre en classe en grup. Les pràctiques avaluables formaran part de l'avaluació continua.

Llengua d'impartició de docència: castellà

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació 10 0 0 1, 10
Pràctica: Avaluació contínua mitjançant casos pràctics 40 0 0 2, 3, 4, 6, 5, 11, 12, 9, 14, 13
Teoria. Proves Evaluatives escrites i/o orals 50 0 0 1, 7, 10, 8

AVALUACIÓ CONTINUADA

Activitats

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant les següents activitats:

Prova final de conjunt (examen final) a desenvolupar-se en la data establerta al Calendari de l’assignatura. L'equip docent indicarà el format d'aquesta prova, que podrà ser escrita o oral. A aquesta part de l’avaluació continuada li correspon un 50% de la nota final de l’assignatura.

- Un mínim de dues activitats d'avaluació de caràcter pràctic. A títol orientatiu, aquestes activitats poden consistir en examen parcial (no alliberador de matèria), casos pràctics, informes, ressenyes, escrits jurídics, dictàmens, treballs d'investigació, entre altres activitats. Les activitats seleccionades podran realitzar-se, de manera individual o en grup, segons ho disposi l'equip docent. A aquesta part de l’avaluació continuada li correspon un 40% de la nota final de l’assignatura.

- Assistència i participació a classe. Es tracta de participació activa al llarg de l'assignatura, de qualitat, jurídicament fonamentada, adequada i pertinent als temes tractats, i diferent a la realitzada en les classes de seminari / pràctiques. A aquesta part de l’avaluació continuada li correspon un 10% de la nota final de l’assignatura.

Notes

Cadascuna de les activitats de l’avaluació continuada ha de tenir una nota mínima de 3,5 sobre 10, per poder sumar i fer nota mitjana a l’avaluació continuada.

La nota de l’avaluació continuada serà el resultat de suma de les activitats, sempre que s’obtinguin les notes mínimes exigides per sumar. Per aprovar l’avaluació continuada la nota mitjana ha de ser de 5 sobre 10 o superior.

La qualificació serà de “No avaluable” quan es consideri que l’estudiant no ha aportat prou evidències que permetin contrastar el grau d’assoliment de les competències bàsiques i específiques de l’assignatura. 

Recuperació

Si un/una estudiant no supera l'avaluació de l'assignatura, amb una nota mínima de 5 sobre 10, es podrà presentar a un examen de recuperació final a la data indicada al Calendari de l’assignatura. La re-avaluació només podrà realitzar-se si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada. Amb independència de la nota obtinguda a la prova de re-avaluació, en cas de superar-se, l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 sobre 10.

---

Qualsevol estudiant que copiï o intenti copiar en qualsevol de les activitats d’avaluació tindrà un 0 en la prova. Qualsevol estudiant que presenti una pràctica o activitat en què es detecti que hi hagut plagi o qualsevol altre frau acadèmic, obtindrà un 0 i serà amonestat o amonestada. En cas de reiteració de la conducta, la / l’estudiant suspendrà l'assignatura. Aquestes mesures es prendran sense perjudici de les mesures disciplinàries corresponents, d'acord amb la Normativa acadèmica vigent.

Si durant la correcció de qualsevol activitat o treball es tenen indicis que s'ha emprat l’assistència d’eines d’intel·ligència artificial, el professor podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text. 

Si concorren circumstàncies extraordinàries sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l’assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l’avaluació de l’assignatura.

AVALUACIÓ ÚNICA

Activitats

L'avaluació única d'aquesta assignatura, per l'alumnat que se'n hagi acollit, consisteix en les següents evidències:

- Prova final de conjunt (examen final) a desenvolupar-se en la data establerta al Calendari de l’assignatura. A aquesta part de l’avaluació li correspon un 50% de la nota final de l’assignatura.

- Treball d’assignatura. A l'inici del curs es plantejarà un treball sobre alguns dels temes de l’assignatura. La data límit de lliurament del treball és el dia de l'examen final de l'assignatura, d'acord amb el calendari establert. A aquesta part de l’avaluació li correspon un 50% de la nota final de l’assignatura.

Notes

Cadascuna de les activitats de l’avaluació ha de tenir una nota mínima de 3,5 sobre 10, per poder sumar i fer nota mitjana a l’avaluació.

La nota per aprovar l’avaluació serà el resultat de suma de les activitats, sempre que s’obtinguin les notes mínimes exigides per sumar. Per aprovar l’avaluació la nota mitjana ha de ser de 5 sobre 10 o superior.

La qualificació serà de “No avaluable” quan es consideri que l’estudiant no ha aportat prou evidències que permetin contrastar el grau d’assoliment de les competències bàsiques i específiques de l’assignatura. 

Recuperació

Si un/una estudiant no supera l'avaluació de l'assignatura, amb una nota mínima de 5 sobre 10, es podrà presentar a un examen de recuperació final a la data indicada al Calendari de l’assignatura. A més de l’examen final, la re-avaluació es condicionarà a la presentació del treball d’assignatura amb les esmenes indicades pel professor, en cas que aquesta part de l’avaluació es consideri no apta. Amb independència de la nota obtinguda a la prova de re-avaluació, en casde superar-se, l'assignatura quedarà aprovada amb un 5 sobre 10.

---

Qualsevol estudiant que copiï o intenti copiar en qualsevol de les activitats d’avaluació tindrà un 0 en la prova. Qualsevol estudiant que presenti una pràctica o activitat en què es detecti que hi hagut plagi o qualsevol altre frau acadèmic, obtindrà un 0 i serà amonestat o amonestada. En cas de reiteració de la conducta, la / l’estudiant suspendrà l'assignatura. Aquestes mesures es prendran sense perjudici de les mesures disciplinàries corresponents, d'acord amb la Normativa acadèmica vigent.

Si durant la correcció de qualsevol activitat o treball es tenen indicis que s'ha emprat l’assistència d’eines d’intel·ligència artificial, el professor podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per corroborar l'autoria del text. 

Si concorren circumstàncies extraordinàries sobrevingudes que impedeixin el desenvolupament normal de l’assignatura, el professorat podrà modificar tant la metodologia com l’avaluació de l’assignatura.

 


Bibliografia

MARTÍN VALVERDE, A. Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social. Ed Tecnos. (Darrera Edició)

Es completarà la bibliografia a l'aula moodle de l'assignatura.


Programari

Aquesta assigantura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 2 Espanyol primer quadrimestre tarda