Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2501233 Gestió aeronàutica | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a poder assimilar l´assignatura correctament es demanen els coneixements de CNS (Comunicacions, Navegació i Vigilància) donats a l´assignatura de Telecomunicacions en el Sector Aeronàutic del segon curs.
En aquesta assignatura es revisen tecnologies noves i tradicionals aplicades a l'aviació. Consta de tres blocs: fonaments de navegació aèria, sistemes de navegació i tècniques de control. D'aquesta manera es fa una anàlisi dels aspectes principals de la navegació aèria començant amb l'estudi de les ciències relacionades per centrar-nos posteriorment en les àrees en què es compon el sistema. Es dóna prioritat als sistemes de navegació i control de trànsit aeri. S'analitzen tecnologies i procediments tradicionals, actuals i innovadors que arriben al procés de canvi constant que viu l'aviació, juntament amb una prospecció a partir dels elements clau que es demanen al sistema ATM del futur, que permeten predir, amb certa exactitud, futura evolució.
Continguts Classes Teòriques
Bloc Teoria I: FONAMENTS DE NAVEGACIÓ AÈRIA
Tema 1: CONCEPTE DE NAVEGACIÓ AÈRIA.
• planificació prèvia a el vol
• posicionament
• guiat
• concepte de ruta
• pla de vol
• instruments de bord
• tipus de navegació
Tema 2: CARTOGRAFIA I GEODESIA.
• moviments de la terra i els seus efectes
• sistemes horaris
• camp magnètic terrestre
• sistemes de referència geogràfics
• l'escala
• projeccions cartogràfiques
• cartes aeronàutiques
• la deriva
Tema 3: METEOROLOGIA.
• l'atmosfera
• ISA
• el vent
• tipus de núvols
• zones frontals
• canvis de pressió
• turbulències, punt de rosada, gelament, cizalladura
Tema 4: ONES DE RÀDIO.
• conceptes bàsics
• espectre electromagnètic
Tema 5: CIRCULACIÓ AÈRIA.
• concepte general
• informes de posició
• objectius ATC
• normativa internacional
• legislació nacional i comunitària
• regles de vol
• nivells de vol
Tema 6: ESPAIS AERIS.
• classes d'espais aeris
• zones aèries
Bloc Teoria II: SISTEMA DE NAVEGACIÓ AÈRIA
Tema 7: CONCEPTES GENERALS ANS.
• fi última de la navegació aèria
• òrgans reguladors i ANSPs (SES)
• àrees funcionals ANS
• processos temporals
Tema 8: COMUNICACIONS (COM).
• servei fix aeronàutic
• servei mòbil aeronàutic
• missatges aeronàutics
• servei mòbil aeronàutic per satèl·lit
• servei de radiodifusió aeronàutica
• servei de radionavegació aeronàutica
• separació de freqüències aeronàutiques
• sistema CPDLC
Tema 9: NAVEGACIÓ (NAV).
• sistemes convencionals
• sistemes satelitales
• conceptes RNAV i RNP
• concepte PBN
• concepte GNSS
• sistemes d'augmentació
• free flying i free route Airspace (FRA)
Tema 10: VIGILÀNCIA AÈRIA (SUD).
• conceptes generals
• tipus de radars
• multilateración
• ADS
Tema 11: SERVEI DE METEOROLOGIA AERONÀUTICA (MET).
• informes meteorològics
• descodificació de missatges
• oficines meteorològiques
Tema 12: SERVEI D'INFORMACIÓ AERONÀUTICA (AIS).
• productes i publicacions
Tema 13: RECERCA I RESCAT (SAR).
• estructura organitzativa
• fases d'alerta
Tema 14: GESTIÓ DEL TRÀNSIT AERI (ATM).
Bloc Teoria III: TÈCNIQUES DE CONTROL DE TRÀNSIT AERI
Tema 15: CONCEPTES GENERALS ATM.
• definició general
• indicadors principals
Tema 16: GESTIÓ DE L'ESPAI AERI (ASM).
• principis i estratègies
• ús flexible de l'espai aeri (FUA)
• fases temporals
• integració de RPAS
• concepte U-space
Tema 17: GESTIÓ DE LA AFLUÈNCIA I LA CAPACITAT DE L'ESPAI AERI (ATFCM).
• principis i objectius
• fases temporals
• mesures regulatòries
• CFMU
• demores aèries
Tema 18: SERVEIS DE TRÀNSIT AERI (ATS)
• objectius principals
• FIC
• ALR
• ATC
• servei de control d'aeròdrom TWR
• servei de control d'àrea / ruta ACC
• servei de control d'aproximació APP
• mínimes de separació per temps i per distància
• concepte TBS
• concepte RVSM
• sistemes d'alertes de conflictes
• torres de control remotes
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de Teoria | 30 | 1,2 | 2, 5, 6, 10, 7, 8, 15, 17, 14, 16, 13, 3, 19 |
Sessions de problemes pràctics | 15 | 0,6 | 2, 1, 5, 6, 10, 9, 7, 8, 15, 14, 16, 18, 12, 3, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris | 5 | 0,2 | 10, 9, 8, 15, 17, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament treball d'investigació | 30 | 1,2 | 4, 1, 5, 6, 10, 9, 7, 8, 15, 17, 16, 18, 11, 12, 3, 20, 19 |
Estudi | 45,5 | 1,82 | 2, 1, 5, 6, 10, 9, 7, 8, 15, 17, 14, 16, 18, 13, 12, 3, 20, 19 |
Preparació de Seminaris | 20 | 0,8 | 4, 1, 10, 9, 7, 8, 18, 11, 12, 20, 19 |
El plantejament metodològic general de l'assignatura està basat en el principi de la multivarietat d'estratègies, de manera que es pretén facilitar la participació activa i la construcció del procés d'aprenentatge per part de l'alumne. En aquest sentit, es plantejaran sessions magistrals en grup complet, activitats pràctiques, debats participatius i processos de seguiment del treball de l'estudiant.
Per a desenvolupar l´assignatura i els seminaris es faran servir presentacions “Power Point” i vídeos de curta durada.
Tots els temes es complementen amb sessions pràctiques de laboratori. També es distribueix als alumnes material per fer els exercicis: Cartes Aeronàutiques, Fulls de Càrrega...
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Controls intermedis | 20% | 1 | 0,04 | 2, 5, 6, 9, 7, 15, 17, 14, 16, 11, 13, 12, 3, 20 |
Examen Teoria | 50% | 2 | 0,08 | 2, 4, 1, 5, 6, 10, 9, 7, 8, 15, 17, 14, 16, 18, 11, 13, 12, 3, 20, 19 |
Problemes en el Aula i Pràctiques de Laboratori | 30% | 1,5 | 0,06 | 2, 4, 1, 5, 6, 10, 9, 7, 8, 15, 17, 14, 16, 18, 11, 13, 12, 3, 19 |
Càlcul de la qualificació final:
Per superar l'assignatura serà necessari obtenir al menys 5 punts sobre 10. Només hi haurà recuperació de l'examen de teoria.
L'estudiant pot presentar-se a la recuperació sempre que s'hagi presentat a un conjunt d'activitats que representin el menys dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. D'aquests, es podran presentar a la recuperació aquells estudiants que tinguin com a mitjana de totes les activitats de l'assignatura una qualificació igual o superior a 2,5.
Qualificacions especials.
Atorgar una qualificació de matrícula d'honor és decisió del professorat responsable de l'assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.
Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s'ha presentat en un conjunt d'activitats el pes de les que equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
Consideracions ètiques i mesures disciplinàries
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, copiar o deixar copiar una pràctica o qualsevol altra activitat d'avaluació implicarà suspendre amb un zero, i si cal superar-la per aprovar, tota l'assignatura quedarà suspesa.
Atenció: Veure campus virtual per ampliacions i actualitzacions d'aquesta bibliografia
Bibliografia bàsica
Bibliografia complementària
No s'utilitza
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |