Logo UAB

Psicologia evolutiva II: de l'adolescència a la vellesa

Codi: 101727 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500893 Logopèdia FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Carrasumada Serrano Pau
Correu electrònic:
carrasumada.serrano@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Aquesta assignatura s’endinsa en el coneixement del desenvolupament de la persona en tres grans etapes del cicle vital que van des de l’adolescència fins a la vellesa, per tant, crec que seria convenient que l’estudiant hagués cursat amb anterioritat l’assignatura Psicologia Evolutiva I que tracta sobre el desenvolupament en la primera etapa de la vida, la infantesa.


Objectius

Contextualització:

L’assignatura parteix de la concepció de que la persona es desenvolupa al llarg de tota la seva vida, per tant, està immersa en un procés de canvi continu, canvis que afecten a diferents àmbits de la persona, àmbit físic, cognitiu, afectiu i psicosocial.

Per tant, l’assignatura segueix un enfocament del desenvolupament de la persona al llarg del seu cicle vital.

 

Objectius formatius de l’assignatura:

- Aprofundir en el desenvolupament humà des de l’adolescència fins a la vellesa.

- Fomentar el coneixement dels canvis i continuïtats que es produeixen en l’àmbit físic des de l’adolescència fins a l’envelliment.

- Fomentar el coneixement dels canvis i continuïtats que es produeixen en l’àmbit cognitiu des de l’adolescència fins a al final del procés vital.

- Fomentar el coneixement dels canvis i continuïtats que es produeixen en l’àmbit afectiu i psicosocial  des de l’adolescència fins a la vellesa.

- Promoure en l'alumnat el coneixement racional i el sentit crític cap a la realitat actual, perquè pugui comprendre la societat i sàpiga transmetre-la de manera comprensible als altres.

- Ser capaç d'analitzar material relacionat amb la materia.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adequar la pròpia comunicació a auditoris diversos segons l'edat, la patologia, etc.
  • Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  • Integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Valorar les produccions científiques que sostenen el desenvolupament professional del logopeda.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  2. Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  3. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  4. Identificar els principals processos psicològics i el seu substrat biològic, i vincular-los amb aspectes evolutius i logopèdics.
  5. Identificar les aportacions fonamentals de les produccions científiques vinculades als processos psicològics en les quals es fonamenta el desenvolupament professional del logopeda.
  6. Identificar les implicacions socials, econòmiques i/o mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  7. Inferir les implicacions del procés de desenvolupament evolutiu sobre el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  8. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  9. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  10. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  11. Utilitzar estratègies apropiades per exposar oralment arguments sobre temes de debat tractats en el grup classe.
  12. Utilitzar estratègies de comunicació adequades a l'edat dels interlocutors.
  13. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Mòdul didàctic 1. El desenvolupament durant l’adolescència

1. La noció d’adolescència i aproximació a l’estudi de l’adolescència

2. Desenvolupament físic a l’adolescència

3. Desenvolupament cognitiu a l’adolescència

4. Desenvolupament afectiu i psicosocial a l’adolescència

 

Mòdul didàctic 2. El desenvolupament durant l’adultesa

1. La noció d’adultesa i aproximació a l’estudi de l’adultesa

2. Desenvolupament físic a l’adultesa

3. Desenvolupament cognitiu a l’adultesa

4. Desenvolupament afectiu i psicosocial a l’adultesa

 

Mòdul didàctic 3. El desenvolupament durant la vellesa

1. La noció d’envelliment i aproximació a l’estudi de la vellesa

2. Desenvolupament físic a la vellesa

3. Desenvolupament cognitiu a la vellesa

4. Desenvolupament afectiu i psicosocial a la vellesa


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals Mòduls 1, 2 i 3 21 0,84 4, 5
Seminaris 24 0,96 4, 5
Tipus: Supervisades      
Anàlisi de textos i de material audiovisual 15 0,6 2, 5, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Proves escrites, elaboració d'informes escrits, lectura de textos, treball de camp 88,5 3,54 2, 11, 12

La metodologia docent serà la següent:

a)    Classes magistrals

b)    Treball autònom

c)    Anàlisi de materials

d)    Desenvolupament de projectes

e)    Tutories

f)     Recerca de documentació telemàtica

g)    Elaboració d’informes

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1. Exàmen bloc I (primera setmana avaluativa) 30 0,75 0,03 1, 4, 7, 13
EV2. Exàmen bloc II (segona setmana avaluativa) 30 0,75 0,03 1, 4, 7, 13
EV3.Treballs seminari 40 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

L’avaluació és continuada, es faran activitats d’anàlisi, de síntesi, elaboració d’informes escrits i exàmens.  Hi ha activitats d’elaboració individual i d’altres grupals.

 

 Les evidències d'aprenentatge seran de dos tipus:

1.Treballs: aquests podran ser elaborats de manera individual o en petits grups, alguns en format oral i d'altres en format escrit i no tots tindran el mateix pes dintre de la nota final. Presencial i lliurament pel campus.

2. Exàmens: Hi haurà dos examens escrits, un que correspon als elements introductoris de l'assignatura i al mòdul didàctic I, i l'altre examen que correspon als mòduls didàctics II i III. Individual i presencial.

 En conseqüència la nota final de l'assignatura estarà conformada de la següent manera: l'EV1 30%, l'EV2 30% i l'EV3 40%.

 Cal tenir present que l’avaluació única NO implica que l’estudiant no assisteix a classe ni que no hagi de seguir la programació de l’assignatura i farà l'EV1 i l'EV2 i lliurarà l'EV3 el mateix dia que la resta dels seus companys i companyes facin l'EV2. La durada de l'avaluació pot ser de 3 hores.

 

Definició de superació de l’assignatura:  L'assignatura s'aprovarà sempre que la nota mitjana ponderada sigui igual o superior a 5,0 punts i que  totes les evidències d'aprenentatge tinguin una nota igual o superiors a 5,0. 

Definició de No avaluable en l'assignatura: Un/a estudiant que no hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior al 40% constarà com a "No avaluable". 

Proves de recuperació:  Poden anar a recuperacióaquelles persones que no hagin superat l'assignatura i que hagin estat avaluades en 2/3 de les evidències d'aprenentatge.  La nota màxima de la recuperació serà 5,0.

 

L'avaluació única es sol.licita telemàticament (E-Formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat).

 

“No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.” 

 

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html 

 

El lliurament de la traducció de les proves d'avalaució presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol.licitud la setmana 4 telemàticament (E-formulari) (més informació al web de la Facultat).


Bibliografia

Bibliografia fonamental:

Carretero, M., Palacios, J. i Marchesi,A. (1985) Psicología Evolutiva.3. Adolescencia, Madurez y senectud. Alianza psicología.

 Delval,J. (1994) El desarrollo humano. Madrid: Siglo XXI Editores.

 Fernández-Ballesteros, R. (Dir.) (2009) Psicología de la vejez. Una psicogerontología aplicada. Madrid: Psicología Pirámide.

 Gutierrez, F.; García Madruga, J.A. i Carriedo, N. (2006) Psicologia evolutiva II. Desarrollo cognitivo y lingüístico. Madrid:Universidad Nacional de Educación a Distancia

 

Bibliografia complementaria:

Fernández-Ballesteros, R. (Dir.) (2009) Envejecimiento activo. Contribuciones de la Psicología. Madrid: Psicología Piràmide.

 Santrock, J.W.(2004) Adolescencia. Psicologia del desarrollo.  Mc Grau-Hill.

 Perinat, A. (2003) Los adolescentes en el siglo XXI. Barcelona: Editorial UOC.

Shaffer, D. (2000) Psicología del desarrollo. Infancia y adolescencia. Madrid: Thomson editores.

 Silvestre, N., Solé, M.R., Pérez, M. i Jodar, M. (1996) Psicología Evolutiva: Adolescencia, edad adulta y vejez. Ediciones CEAC.Barcelona.

 Stassen, K. I Thompson, R. (1998) Psicología del desarrollo: adultez y vejez (4a edición). Madrid: Panamericana.

 Triadó, C. i Villar, F. (coords.) (2006) Psicología de la Vejez. Madrid: Alianza.

 Vega Vega, J.L. i Bueno Martinez, B. (1995) Desarrollo adulto y envejecimiento. Síntesis.Madrid.

 Villar Posada, F. i Triadó, C. (2006) El estudio del ciclo vital a partir de historias de vida: una propuesta práctica.  Barcelona: Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona.

 http://www.injuve.migualdad.es/injuve/contenidos.item.action?id=1531688780&menuId=1627100828


Programari

No aplicable


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt