Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500893 Logopèdia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
Al finalitzar l’assignatura l’alumne serà capaç de:
Tenir consciència de la importància de l’actitud corporal i de la respiració per una bona fonació.
Prendre consciència del propi aparell fonador i de les seves possibilitats vocals i expressives.
Saber utilitzar recursos bàsics corporals, respiratoris i vocals per a una bona emissió de la veu.
Saber trobar l’adequada utilització dels elements que determinen la qualitat i l’eficiència en l’emissió vocal: el timbre, l’entonació, la intensitat, l’expressivitat, l’articulació, la projecció.
Experimentar les pròpies capacitats comunicatives individualment i en grup per tal de desenvolupar hàbits d’observació d’un mateix i de l’altre com a eines indispensables del procés reeducador.
Conèixer i experimentar exercicis de reeducació vocal per a solventar trastorns vocals.
1. La veu i la comunicació humana:
a) Tot el cos, instrument vocal
b) Sistema fonador
c) Exploració logopèdica de la veu: balanç vocal i hàbit fonatori
2. Actitud corporal:
a) Consciència de la pròpia actitud corporal (tensions, bloquejos…)
b) Observació de la postura i la verticalitat corporal
c) Tècniques bàsiques de relaxació
d) Exercicis de correcció d’actitud corporal: peus, genolls, pelvis, hiperlordosi cervical i lumbar, eixos corporals, imatges.
3. Respiració:
a) La respiració fisiològica i espontània fruit d’una bona actitud corporal.
b) Observació tipus de respiració: clavicular, abdominal, intercostal i costodiafragmàtica.
c) Alteracions de la respiració: bloqueigdiafragmàtic.
d) Exercicis per millorar dinàmica respiratòria: desbloqueig diafragmàtic i coordinació fonorespiratòria.
4. Fonació:
a) Òrgans bucofonadors
b) Mecanismes laringis: mec. I i mec. II
c) Ressonàncies
d) Amplificació del so
e) Expressió, intensitat, timbre i articulació
5. Recursos de salut vocal.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Teoría y Pràctica individual d'exercicis corporals i vocals | 36 | 1,44 | 2, 6, 13, 3, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de suport a la realització del treball personal | 14 | 0,56 | |
Tipus: Autònomes | |||
Diaris de reflexió sobre actitud corporal i respiració | 40 | 1,6 | 2, 1, 5, 7, 4, 8, 9, 13, 3, 15 |
Diaris de reflexió sobre ressonadors i òrgans bucofonadors | 40 | 1,6 | 2, 14, 6, 4, 13, 3 |
Les classes de l'assignatura són eminentment pràctiques. Es proposaran diferents exercicis corporals, respiratoris i vocals i es treballaran de manera indivual o col·lectiva. Cal portar roba còmode.
Tutories de suport a la realització del treball personal, on es valorarà l'evolució corporal i vocal dels alumnes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Presentació oral: evolució corporal_Segon període avaluatiu (2n semestre) | 40% | 8 | 0,32 | 2, 1, 14, 6, 5, 7, 4, 8, 9, 13, 12, 11, 10, 3, 15 |
EV2. Presentació oral: evolució vocal_Segon període avaluatiu (2n semestre) | 40% | 8 | 0,32 | 2, 1, 14, 6, 5, 7, 4, 8, 9, 13, 12, 11, 10, 3, 15 |
EV3. Prova escrita_Segon període avaluatiu (2n semestre) | 20% | 4 | 0,16 | 2, 1, 6, 5, 7, 4, 8, 9, 13, 12, 11, 3 |
Les competències d’aquesta matèria seran avaluades mitjançant:
EV1 i EV2. Presentacions orals valorant l'evolució de l'hàbit fonatori que hagi realitzat l'alummne. L'alumne farà una gravació de vídeo inicial i final per poder fer aquesta comparació d'hàbits (40% i 40%).
EV3. Realització prova escrita (20%)
Totes les evidencies es realitzen individualment i han de ser presencials.
Per tal d’aprovar l’assignatura cal assolir una nota global de curs de 5,0 o més punts (escala 0-10) i és imprescindible superar tots els apartats proposats a l’avaluació. Si no es compleixen els requisits la nota màxima serà 4,5.
Un/a estudiant que NO hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb una pes igual o superior a 4,0 punts (40%) constarà com a "no avaluable".
Prova de Recuperació:
Podran optar a la recuperació les/els estudiants que no hagin assolit els criteris establerts per superarl'assignatura i tinguin una qualificació d'avaluació contínua major o igual a 3,5 punt (35%), sempre que hagi avaluat prèviament un conjuntd'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. La recuperació consistirà en una entrevista oral individualitzada sobre les evidències d'aprenentatges on no s'hagi assolit la suficiència (100%)
Avaluació única:
Totes les evidències avaluables es realitzaran en una única sessió. Es duran a terme el dia de l'examen escrit (EV3). Totes les proves són individuals.
Cal tenir present que l’avaluació única NO implica que l’estudiant no assisteixi a classe, ni que no hagi de seguir la programació de l’assignatura.
A la recuperació s'aplicarà el mateix procés que el de l'avaluació continuada.
L'avaluació única se sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació a la web de la facultat)
El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació a la web de la facultat)
Bibliografia fonamental.
Bibliografia complementària
N/A
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |