Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500893 Logopèdia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es precisen prerequisits oficials.
És convenient que l’alumne tingui coneixements generals en anatomia i fisiologia dels òrgans que composen el sistema fonatori: boca, nas, faringe, laringe, tràquea, bronquis, pulmons i diafragma. Però també es important el coneixement anatòmic i fisiològic del sistema nerviós com sistema integrador de les informacions sensitives i executor de les respostes motores del sistema fonatori.
Tanmateix, és precís conèixer les relacions dels sistema fonatori i el sistema nerviós en la producció del llenguatge, de la parla i de la veu.
D’altra banda, es necessari que l’estudiant disposi de coneixements sobre les pròpies alteracions de la veu: disfonies, disglòssies, rinolàlies, etc.... Deu saber diferenciar bé les diverses patologies per entendre el tractament mèdic i quirúrgic de les mateixes.
L’assignatura Tractament mèdic-quirúrgic de les disfonies ésuna assignatura optativa que s’imparteix en el quart curs del segon semestre del Grau de Logopèdia.
El llenguatge constitueix una funció exclusivament humana i de gran complexitat, que ens permet posar de manifest la nostra personalitat i expressar els nostres sentiments, pel que podem dir que la veu és la carta de presentació de la persona. Tanmateix, alguns trastorns de la veu, com la disfonia crònica, poden desencadenar en els pacients importants desequilibris emocionals com depressió i l'aïllament social, etc.
Els especialistes ORL sabem que una bona part de les lesions que s'ha hagut de tractar mitjançant la Fonocirurgia, s'han originat i desenvolupat per una mala utilització dels mecanismes de la producció de la veu, per la qual cosa si retirem la lesió, però no corregim aquests mecanismes desencadenants o afavoridors de la patologia no haurem fet correctament el tractament.
A l’especialista d’ORL li correspon diagnosticar l'etiologia de la disfonia i indicar les necessitats de tractament que poden ser: tractament farmacològic, quirúrgic i rehabilitador o logopèdic, o un tractament mixt. El cirurgià indica l'inici de la rehabilitació en funció de l'evolució post quirúrgica del pacient a més del seu estat general. Però un cop realitzat el diagnòstic i el tractament corresponent la necessitat del tractament logopèdic i la responsabilitat d'establir les pautes i el tipus d'exercicis són competència del propi logopeda.
OBJECTIUS DE LES CLASSES TEÒRIQUES1
1,.El logopeda ha de tenir els coneixements tant dels tractaments mèdics com de les diferents técniques quirúrgiques de la patologia vocal i trastorns de la deglució. És important transmetre una visió global de la patologia i del seu tractament, per entendre com rehabilitar. La qual cosa li permetrà desenvolupar protocols d'actuació logopèdica.
2, Transmetre els coneixements del tractament multidisciplinar metge otorinolaringòleg-logopeda, integrat actualment a tots els grups de treball de la patologia de trastorns fonatoris i de deglució, per poder treballar en equips multidisciplinaris, intercanviant informació amb els altres professionals ORL que intervenen en el diagnòstic, tractament i evolució del pacient. Es fa èmfasi en els factors de risc sobretot els signes i símptomes que ens han de fer sospitar que estem davant d'una recidiva tumoral. Així, un logopeda ha de saber interpretar un informe mèdic.
3.Saber discriminar les necessitats de tractament logopèdic, planificar i posar-lo en pràctica, sense oblidar les necessitats i preferències del pacient per un tipus o altre de tractament. El tractament logopèdic ha passat de ser una opció escassament utilitzada a convertir-se en part imprescindible del procés de recuperació.
Amb el temari de l'assignatura Tractament medicoquirúrgic de les disfonies els estudiants d'aquesta assignatura aprendran a relacionar els coneixements ja adquirits en l'assignatura d'anatomia i fisiologia, malalties laríngies i de la cavitat de ressonància: valoració i intervenció, aprendran a discriminar entre veu normal i patològica i els procediments mèdic quirúrgics de què disposem els ORL per tractar les malalties que cursen amb alteracions de la veu. També serà capaç de desenvolupar protocols d'actuació logopèdica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 4, 3, 5, 6, 1 |
Pràctiques Hospital | 12 | 0,48 | 7, 4, 3, 2, 5, 6, 1, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició i defensa del cas clínic | 4 | 0,16 | 4, 3, 2, 5, 6, 1, 8 |
Tutoria presencial revisió treball | 6 | 0,24 | 4, 3, 5, 6, 1, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració del treball | 20 | 0,8 | 4, 3, 5, 6, 1, 8 |
Estudi de matèria | 43 | 1,72 | 4, 3, 5, 6, 1, 8 |
Preparació presentació cas clínic | 15 | 0,6 | 7, 4, 3, 2, 5, 6, 1, 8 |
Revisió bibliogràfica | 22 | 0,88 | 4, 5, 6, 1, 8 |
Sessions de temari
Exposició dels temes teòrics amb material iconogràfic estimulant la discussió de la matèria.
Pràctiques Hospital
Les pràctiques tindran lloc a consultes externes d'Otorinolaringologia en 1a planta annexos de l'Hospital Universitari Vall d'Hebron.
Els alumnes estaran integrats en un equip assistencial en consultes externes: observaran com es realitza les exploracions complementàries diagnòstiques (endoscòpies, estroboscòpies, etc.), evolució i observació de les alteracions anatòmiques i funcionals després del tractament.
Els alumnes que ho desitgin aniran a quiròfan per observar els diversos passos de la fono microcirurgia (preparació per a la cirurgia, instrumental i tècniques, etc.).
Tots els alumnes en gestió acadèmica es repartiran en 6 grups. Cada grup assistirà 2 dies , prèviament assignats, a l’hospital de 9 a 15 hores). No es podran realitzar canvis.
Presentació del cas clínic
Realització d'un treball pràctic sobre un cas clínic que proposarà el professor. S'haurà de fer una revisió bibliogràfica sobre el tema, lliurar per escrit al professor i defensar en públic, les setmanes d'avaluació.
S'afavorirà en tot moment la participació activa dels alumnes mitjançant preguntes, opinions i aportacions personals sobre coneixements adquirits de cada tema així com la recerca bibliogràfica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1. Assistència a les práctiques clíniques hospitalàries i resum dels casos observats | 20% | 2 | 0,08 | 4, 3 |
EV2. Lliurament, presentació i defensa del cas clínic | 70% | 2 | 0,08 | 7, 4, 3, 2, 5, 6, 1, 8 |
EV3. L'assistència i la implicació a la classe equival al 10% de la nota final. Se signarà full d'assistència | 10% | 0 | 0 | 7, 2, 5, 6, 1, 8 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades:
Contingut teòric: Lliurament, presentació i defensa del cas clínic será obligatorio i suposará un 70% de la nota final.
L'assistència i la implicació a la classe equival al 10% de la nota final. Se signarà full d'assistència i suposará un 10% de la nota final.
Pràctiques de l'hospital: S'avaluarà l'assistència i implicació de l'alumne.
L'assistència a totes les pràctiques (EV1) serà OBLIGATÒRIA I SUPOSARÀ UN 20% de la nota final i cada alumne lliurarà un resum sobre els casos clínics vistos a consultes.
Totes les evidències són individuals. El lliurament del cas clínic es farà telemàticament.
L'assignatura no contempla l'avaluació unica. S'establirà un mínim de nota per cada mòdul d'avaluació a partir del qual l'estudiant estarà en condicions de superar l'assignatura.
Superació de l'assignatura: quan l'estudiant té una nota final de 5,0 o més punts, sent imprescindible haver assistit al 80% de les classes teòriques i haver assolit en la prova del cas clnic un 5,0 com a mínim.
Prova de recuperació: Tindran opció a la recuperació l’alumnat que s'hagi presentat a un mínim de 2/3 del pes de les proves
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable
Pautes d'avaluació generals grau: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm
Bibliografia fonamental:
Evaluación y Manejo de la Disfagia en Otorrinolaringología. Chhetri,D. ,Dewan, K. Edt. Elsevier 2020
Cobeta, I. - Nuñez, F. - Fernández, S. Patologia de la Voz. Editorial: Marge Books 2014
Dysphagia. Clinical Management in Adults and Children. Groher M, Cray M. Edt Elsevier 2020/
Ramírez C. Manual de Otorrinolaringología, Ed. McGrawHill. Madrid 2007
Casado J. C. La evaluación clínica de la voz. Fundamentos médicos y logopédicos. Ed. Aljibe. Málaga 2002.
Jaume G, Tomas M. Manejo de la disfagia y aspiración. Ed. Ergon 2007
Sigal L. Disfonia Espasmodica. Edt. Aradia, 2022
Farias P. La Disfonia Ocupacional . Edt Elsevier, 2021
Practica para la elaboracion de informes logopedicos. Mendizábal, N. - Santiago, R. - Jimeno, N. - García, N. - Díaz-Emparanza, M .Editorial: Medica Panamericana . 2013.
Patología de la voz. I Cobeta, F. Nuñez, S Fernández. Ponencia Oficila de la SEORL PCF Ed. Marge Méica Books 2014.
Voz: Trastornos y rehabilitacion, S Navarro. Edt. CEP 2007
No es necessiten programes específics
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |