Logo UAB

Alteracions del llenguatge associades a altres patologies

Codi: 101722 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500893 Logopèdia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Debora Perez Garcia
Correu electrònic:
debora.garcia@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

En aquesta assignatura es tractaran els patrons de conducta i llenguatge associats a altres trastorns, és per tant, molt recomanable que l’alumne conegui el desenvolupament evolutiu típic (incloent-hi el llenguatge) així com els trastorns de l’adquisició del llenguatge.   

Donat que molta bibliografia actualitzada dels temes són articles científics en anglès es recomana que l’alumne es familiaritzi en aquesta habilitat.


Objectius

L’assignatura pretén formar l’estudiant en el coneixement de les característiques de conducta i llenguatge associades als següents trastorns: discapacitat intel·lectual sindròmica, trastorns de l'espectre de l'autisme, paràlisi cerebral i trastorns de dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat. 

Quan finalitzi l’assignatura l’estudiant serà capaç de: 

 - Ser sensible per entendre l’afectació global de les persones que presentin les patologies estudiades i la influència que pot tenir en el seu entorn i el seu desenvolupament.

- Identificar les característiques de llenguatge associades a les patologies estudiades.

- Preveure les necessitats logopèdiques de les persones que presentin aquestes patologies.


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  • Demostrar que es comprenen els trastorns de la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals.
  • Demostrar que es comprèn el funcionament de la professió i l'estatus legal del logopeda.
  • Demostrar que es coneixen els límits de les pròpies competències i saber identificar si és necessari fer un tractament interdisciplinari.
  • Dominar la terminologia que permeti interactuar de manera eficaç amb altres professionals.
  • Explorar, avaluar i diagnosticar els trastorns de la comunicació i el llenguatge, i emetre'n un pronòstic d'evolució, des d'una perspectiva multidisciplinària.
  • Gestionar la diversitat sociocultural i les limitacions associades a les diferents patologies.
  • Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  • Utilitzar les tècniques i els instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-les al conjunt de la informació.
  • Valorar de manera crítica les tècniques i els instruments d'avaluació i diagnòstic en logopèdia, així com els procediments de la intervenció logopèdica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  3. Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  4. Descriure els principals mètodes d'exploració de les alteracions del llenguatge.
  5. Descriure i explicar la utilitat i les indicacions dels instruments d'avaluació del llenguatge que més s'ajusten a les característiques de cada patologia o discapacitat.
  6. Emetre un diagnòstic probable, així com possibles diagnòstics diferencials, a partir de casos presentats en vídeo o a partir de la lectura d'informes.
  7. Explicar de manera argumentada les situacions que requereixen la participació d'altres professionals o la derivació del pacient a altres professionals.
  8. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Explicar el rol del logopeda en equips multidisciplinaris i el marc legal de la professió.
  10. Explicar la terminologia pròpia d'altres professions relacionades amb els pacients que són subjectes de la intervenció.
  11. Explicar les alteracions del llenguatge secundàries a trastorns en altres esferes.
  12. Explicar les limitacions associades a les diferents patologies del llenguatge secundàries a altres alteracions, així com les associades a l'estatus cultural i socioeconòmic del pacient.
  13. Identificar patrons normals i anormals de llenguatge en pacients amb diferents patologies.
  14. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  15. Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
  16. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  17. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  18. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  19. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  20. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  21. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  22. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

BLOC TEMÀTIC 1 - INTRODUCCIÓ GENERAL: ELS TRASTORNS DE LLENGUATGE ASSOCIATS A ALTRES PATOLOGIES.

 

BLOC  TEMÀTIC 2.- LA DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL                                 

- DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL:

Evolució del concepte i definició.

Perfil cognitiu i conducta adaptativa en  discapacitat intel·lectual.

Llenguatge en discapacitat intel·lectual no sindròmica.

 

- EL LLENGUATGE  i  DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL SINDRÒMICA

La Síndrome de Down

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome del Cromosoma X-Fràgil

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome d’Angelman

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome de Williams i la síndrome dup7q11.23

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome de Prader-Willi

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La Síndrome de Rett

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

La síndrome de deleció 22q11 i la síndrome de duplicació 22q11.2

            Etiologia i prevalença

            Fenotip físic

            Fenotip conductual

            Perfil de llenguatge

 

BLOC 3.-EL LLENGUATGE EN ELS TRASTORNS D'ESPECTRE AUTISTA.

Concepte i definició espectre autista.

Etiologia i prevalença

Clínica de l'espectre autista

Llenguatge i espectre autista

 

BLOC 4.-EL LLENGUATGE EN EL TDA-H.

Concepte i definició subtipus TDA-H.

Etiologia i prevalença

Perfil cognitius

Aspectes de conducta

Llenguatge en el TDA-H

 

BLOC 5.-EL LLENGUATGE EN LA PARÀLISI CEREBRAL.

Concepte i definició PC

Etiologia i prevalença

Perfil cognitius

Aspectes de conducta

Llenguatge en la PC

 

BLOC 6.-COMUNICACIÓ DIAGNÒSTIC I DOL

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 21 0,84 5, 4, 9, 11, 12, 21, 13
Seminaris 24 0,96 13, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories 2 0,08 21
Tipus: Autònomes      
Estudi, anàlisi de casos, 96 3,84 5, 3, 10, 21, 15, 7, 6

ACTIVITAT DIRIGIDA

- Classes teòriques i seminaris

Classes magistrals amb suport de TIC

Seminaris d’anàlisi de casos: els estudiants discutiran les tècniques d’exploració utilitzades  i

emetran un diagnòstic de manera argumentada.

 

ACTIVITAT SUPERVISADA

-Tutories: Tutories de seguiment de la realització dels treballs plantejats 

 

 ACTIVITAT AUTÒNOMA

- Lectura d’articles, redacció de treballs, estudi, etc.

- Lectura comprensiva de documents diversos (informes, protocols d’avaluació, etc)  i articles

- Anàlisi de casos

- Estudi: Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1 Examen teòric 1º parcial 35 1 0,04 5, 4, 9, 11, 12, 13, 19, 20, 17
EV2 Examen teòric 2ª parcial 35 2 0,08 5, 4, 9, 11, 12, 13, 19, 20, 17
EV3 Cas Pràctic 30 4 0,16 2, 1, 5, 3, 9, 8, 10, 21, 14, 15, 7, 6, 16, 19, 20, 18, 22

Avaluació continuada:

L'avaluació de l'assignatura té la següent estructura:

- EV1: un examen alliberatori de la primera part de l'assignatura durant el primer periode avaluatiu, (35% nota). Tipus test amb alguna pregunta oberta. Format: individual i presencial (1 h y 30 min).

- EV2: un examen de la resta de temes de l'assignatura durant el segon periode avaluatiu, (35% nota). Tipus test. Format: individual i presencial (1 h y 30 min).

- EV3: un exercici d'un cas pràctic (30%). Presentació d'un exercici escrit sobre casos treballats a les pràctiques. Format: individual i virtual.

 

Proves de recuperació (durant el periode de recuperacions) : Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tenir dret a les proves de recuperació l'estudiant ha de tenir almenys un 3 de nota. L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota de 5 o més a la prova de recuperació. No es podrà accedir a les proves de recuperació per pujar nota en cas d'estar ja aprovat. 

 

Avaluació única:

L'avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat).

 

TAULA D’ACTIVITATS D’EVALUACIÓ ÚNICA

Nom i descripció de l’evidència

Pes

Durada en hores (de  l’acte presencial)

Data realització/entrega

EV1: 1r examen parcial

35%

5 h

Segon període avaluatiu

EV2: 2n examen parcial

35%

EV3: exercici d'un cas pràctic

30%

 

 

 

 

 

S'aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l'evaluació continuada. 

 

- Es considerarà NO AVALUABLE l'alumne/a que hagi lliurat menys del 40% del pes de l'assignatura.

L'assignatura està suspesa si havent presentat un 40% o més d'evidències la nota és menor de 5. 

L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota mitjana de 5 o més de les evidències.

 

Les notes finals de l'assignatura s'expressaran amb un únic decimal, i amb això es realitzarà l'arrodoniment al següent nombre enter en el cas que aquest arrodoniment permeti un canvi qualitatiu de la nota quan tan sols està a una dècima

 

No espreveu prova de síntesi per als estudiants de segona matrícula o superior.

 

Traducció exàmens:

El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la Facultat)

 

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

 


Bibliografia

 

BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL (Cap d'aquestes refrències es pot considerar com a  manual de l'assignatura)

AAVV(2006) Síndrome X frágil:Libro de consulta para familias y profesionales. Centro Español deDocumentación sobre Discapacidad.   

BRUN,C y ARTIGAS J. (2005) Síndrome de Angelman: del gen a la conducta. Ed Nau Llibres Valencia. Colección Logopedia e Intervención. Serie: Patologías.

CALLEJA REINA,M (2021) Necesidades complejas de comunicación y enfermedades minoritarias. Mc Graw-Hill- Madrid

GARAYZÁBAL,E.,FERNÁNDEZ,M.,DÍEZ-ITZA,E (2010) Guía de intervención logopédica en el síndrome de Williams. Síntesis. Madrid 

HAGERMAN, R.J i HAGERMAN, P. (2002) Fragile X syndrome. Diagnosis, Treatment and Research.  The Johns Hopkins University Press. Baltimore.  

LOPEZ,MA (2017) Intervención logopédica en el síndrome de X frágil. EOS MAdrid 

O’BRIEN, G. & YULE, W. (1995) Behavioural Phenotypes.  MacKeith Press. Cambridge University Press.

POSTIGO,E, CALLEJA,M i GABAU,E (2018) Disability and communication.Madrid Mc Graw Hill Education

PUYUELO  et al. (1999) Casos clínicos en logopedia 2. Barcelona Ed Masson       

PUYUELO  et al. (2001) Casos clínicos en logopedia 3. Barcelona Ed Masson

TORRES J, CONESA MI, BRUN C (2003) Trastornos del lenguaje en niños con necesidades educativas especiales. Ed Ceac 

 

 BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA

AAIDD Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo (2011) Discapacidad Intelectual. Psicología. Alianza Editorial

PEDROSA,E (2008) Criatures d’un altre planeta  Barcelona. Ed. La Magrana.

 

 

Enlaces web

 

http://www.ssbp.co.uk - SSBP: Society for the Study of Behavioural Phenotypes,  

http://www.ssbp.co.uk/files/syndromes.htm -  

http://www.fcsd.org   Fundació catalana síndrome de Down

http://www.dincat.cat  

http://www.nas.org.uk  National Autistic Society UK

http://www.rett.es/    

https://sindromewilliams.org/

https://autismo.org.es/

 

 


Programari

No aplicable


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SCC) Seminaris de casos clínics 111 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SCC) Seminaris de casos clínics 112 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(SCC) Seminaris de casos clínics 113 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt