Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500893 Logopèdia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
En aquesta assignatura es tractaran els patrons de conducta i llenguatge associats a altres trastorns, és per tant, molt recomanable que l’alumne conegui el desenvolupament evolutiu típic (incloent-hi el llenguatge) així com els trastorns de l’adquisició del llenguatge.
Donat que molta bibliografia actualitzada dels temes són articles científics en anglès es recomana que l’alumne es familiaritzi en aquesta habilitat.
L’assignatura pretén formar l’estudiant en el coneixement de les característiques de conducta i llenguatge associades als següents trastorns: discapacitat intel·lectual sindròmica, trastorns de l'espectre de l'autisme, paràlisi cerebral i trastorns de dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat.
Quan finalitzi l’assignatura l’estudiant serà capaç de:
- Ser sensible per entendre l’afectació global de les persones que presentin les patologies estudiades i la influència que pot tenir en el seu entorn i el seu desenvolupament.
- Identificar les característiques de llenguatge associades a les patologies estudiades.
- Preveure les necessitats logopèdiques de les persones que presentin aquestes patologies.
BLOC TEMÀTIC 1 - INTRODUCCIÓ GENERAL: ELS TRASTORNS DE LLENGUATGE ASSOCIATS A ALTRES PATOLOGIES.
BLOC TEMÀTIC 2.- LA DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL
- DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL:
Evolució del concepte i definició.
Perfil cognitiu i conducta adaptativa en discapacitat intel·lectual.
Llenguatge en discapacitat intel·lectual no sindròmica.
- EL LLENGUATGE i DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL SINDRÒMICA
La Síndrome de Down
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La Síndrome del Cromosoma X-Fràgil
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La Síndrome d’Angelman
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La Síndrome de Williams i la síndrome dup7q11.23
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La Síndrome de Prader-Willi
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La Síndrome de Rett
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
La síndrome de deleció 22q11 i la síndrome de duplicació 22q11.2
Etiologia i prevalença
Fenotip físic
Fenotip conductual
Perfil de llenguatge
BLOC 3.-EL LLENGUATGE EN ELS TRASTORNS D'ESPECTRE AUTISTA.
Concepte i definició espectre autista.
Etiologia i prevalença
Clínica de l'espectre autista
Llenguatge i espectre autista
BLOC 4.-EL LLENGUATGE EN EL TDA-H.
Concepte i definició subtipus TDA-H.
Etiologia i prevalença
Perfil cognitius
Aspectes de conducta
Llenguatge en el TDA-H
BLOC 5.-EL LLENGUATGE EN LA PARÀLISI CEREBRAL.
Concepte i definició PC
Etiologia i prevalença
Perfil cognitius
Aspectes de conducta
Llenguatge en la PC
BLOC 6.-COMUNICACIÓ DIAGNÒSTIC I DOL
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 21 | 0,84 | 5, 4, 9, 11, 12, 21, 13 |
Seminaris | 24 | 0,96 | 13, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, anàlisi de casos, | 96 | 3,84 | 5, 3, 10, 21, 15, 7, 6 |
ACTIVITAT DIRIGIDA
- Classes teòriques i seminaris
Classes magistrals amb suport de TIC
Seminaris d’anàlisi de casos: els estudiants discutiran les tècniques d’exploració utilitzades i
emetran un diagnòstic de manera argumentada.
ACTIVITAT SUPERVISADA
-Tutories: Tutories de seguiment de la realització dels treballs plantejats
ACTIVITAT AUTÒNOMA
- Lectura d’articles, redacció de treballs, estudi, etc.
- Lectura comprensiva de documents diversos (informes, protocols d’avaluació, etc) i articles
- Anàlisi de casos
- Estudi: Realització d’esquemes, mapes conceptuals i resums
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 Examen teòric 1º parcial | 35 | 1 | 0,04 | 5, 4, 9, 11, 12, 13, 19, 20, 17 |
EV2 Examen teòric 2ª parcial | 35 | 2 | 0,08 | 5, 4, 9, 11, 12, 13, 19, 20, 17 |
EV3 Cas Pràctic | 30 | 4 | 0,16 | 2, 1, 5, 3, 9, 8, 10, 21, 14, 15, 7, 6, 16, 19, 20, 18, 22 |
Avaluació continuada:
L'avaluació de l'assignatura té la següent estructura:
- EV1: un examen alliberatori de la primera part de l'assignatura durant el primer periode avaluatiu, (35% nota). Tipus test amb alguna pregunta oberta. Format: individual i presencial (1 h y 30 min).
- EV2: un examen de la resta de temes de l'assignatura durant el segon periode avaluatiu, (35% nota). Tipus test. Format: individual i presencial (1 h y 30 min).
- EV3: un exercici d'un cas pràctic (30%). Presentació d'un exercici escrit sobre casos treballats a les pràctiques. Format: individual i virtual.
Proves de recuperació (durant el periode de recuperacions) : Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tenir dret a les proves de recuperació l'estudiant ha de tenir almenys un 3 de nota. L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota de 5 o més a la prova de recuperació. No es podrà accedir a les proves de recuperació per pujar nota en cas d'estar ja aprovat.
Avaluació única:
L'avaluació única es sol·licita telemàticament (e-formulari) en el període específic (més informació al web de la Facultat).
TAULA D’ACTIVITATS D’EVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l’evidència |
Pes |
Durada en hores (de l’acte presencial) |
Data realització/entrega |
EV1: 1r examen parcial |
35% |
5 h |
Segon període avaluatiu |
EV2: 2n examen parcial |
35% |
||
EV3: exercici d'un cas pràctic |
30% |
S'aplicarà el mateix procés de recuperació que el de l'evaluació continuada.
- Es considerarà NO AVALUABLE l'alumne/a que hagi lliurat menys del 40% del pes de l'assignatura.
L'assignatura està suspesa si havent presentat un 40% o més d'evidències la nota és menor de 5.
L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota mitjana de 5 o més de les evidències.
Les notes finals de l'assignatura s'expressaran amb un únic decimal, i amb això es realitzarà l'arrodoniment al següent nombre enter en el cas que aquest arrodoniment permeti un canvi qualitatiu de la nota quan tan sols està a una dècima
No espreveu prova de síntesi per als estudiants de segona matrícula o superior.
Traducció exàmens:
El lliurament de la traducció de les proves d'avaluació presencials es realitzarà si es compleixen els requeriments establerts en l'article 263 i es realitza la seva sol·licitud la setmana 4 telemàticament (e-formulari) (més informació al web de la Facultat)
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL (Cap d'aquestes refrències es pot considerar com a manual de l'assignatura)
AAVV(2006) Síndrome X frágil:Libro de consulta para familias y profesionales. Centro Español deDocumentación sobre Discapacidad.
BRUN,C y ARTIGAS J. (2005) Síndrome de Angelman: del gen a la conducta. Ed Nau Llibres Valencia. Colección Logopedia e Intervención. Serie: Patologías.
CALLEJA REINA,M (2021) Necesidades complejas de comunicación y enfermedades minoritarias. Mc Graw-Hill- Madrid
GARAYZÁBAL,E.,FERNÁNDEZ,M.,DÍEZ-ITZA,E (2010) Guía de intervención logopédica en el síndrome de Williams. Síntesis. Madrid
HAGERMAN, R.J i HAGERMAN, P. (2002) Fragile X syndrome. Diagnosis, Treatment and Research. The Johns Hopkins University Press. Baltimore.
LOPEZ,MA (2017) Intervención logopédica en el síndrome de X frágil. EOS MAdrid
O’BRIEN, G. & YULE, W. (1995) Behavioural Phenotypes. MacKeith Press. Cambridge University Press.
POSTIGO,E, CALLEJA,M i GABAU,E (2018) Disability and communication.Madrid Mc Graw Hill Education
PUYUELO et al. (1999) Casos clínicos en logopedia 2. Barcelona Ed Masson
PUYUELO et al. (2001) Casos clínicos en logopedia 3. Barcelona Ed Masson
TORRES J, CONESA MI, BRUN C (2003) Trastornos del lenguaje en niños con necesidades educativas especiales. Ed Ceac
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
AAIDD Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo (2011) Discapacidad Intelectual. Psicología. Alianza Editorial
PEDROSA,E (2008) Criatures d’un altre planeta Barcelona. Ed. La Magrana.
Enlaces web
http://www.ssbp.co.uk - SSBP: Society for the Study of Behavioural Phenotypes,
http://www.ssbp.co.uk/files/syndromes.htm -
http://www.fcsd.org Fundació catalana síndrome de Down
http://www.dincat.cat
http://www.nas.org.uk National Autistic Society UK
https://sindromewilliams.org/
https://autismo.org.es/
No aplicable
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SCC) Seminaris de casos clínics | 111 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 112 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SCC) Seminaris de casos clínics | 113 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |