Pràcticum IV
Codi: 101695
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500893 Logopèdia |
OB |
4 |
Equip docent
- Sonia Vilaltella Verdes
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Es seguiran els prerequisits i les observacions indicades pels centres de pràcticum.
Es recomana haver cursat el pràcticum II.
Objectius
Els objectius formatius són, fonamentalment, els següents:
- Conèixer les tècniques d’avaluació i de tractament logopèdic segons les característiques de les persones ateses al centre.
- Conèixer les necessitats que presenten les famílies de les persones ateses i els recursos adequats per fer-hi front.
- Conèixer les necessitats que presenten els medis socials i educatius en els que viuen les persones ateses i els recursos adequats per fer-hi front
Competències
- Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
- Adaptar-se a situacions noves.
- Adequar la pròpia comunicació a auditoris diversos segons l'edat, la patologia, etc.
- Assessorar equips escolars, assistencials i sanitaris en l'elaboració i l'execució de polítiques d'atenció i educació sobre temes relacionats amb la logopèdia.
- Assessorar les famílies i l'entorn social dels pacients i afavorir-ne la participació i la col·laboració en el tractament logopèdic.
- Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
- Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
- Comunicar oralment i per escrit les observacions i les conclusions al pacient, als familiars i a la resta de professionals que intervenen en l'atenció, adaptant-se a les característiques sociolingüístiques de l'entorn.
- Demostrar que es coneixen els límits de les pròpies competències i saber identificar si és necessari fer un tractament interdisciplinari.
- Dissenyar i dur a terme els tractaments logopèdics, tant individuals com col·lectius, establint objectius i etapes, amb els mètodes, les tècniques i els recursos més eficaços i adequats, i tenint en compte les diferents etapes evolutives de l'ésser humà.
- Dissenyar, implementar i avaluar accions de prevenció dels trastorns de la comunicació i el llenguatge.
- Dur a terme una gestió clínica centrada en el pacient, en l'economia de la salut i en l'ús eficient dels recursos sanitaris, i una gestió eficaç de la documentació clínica amb especial atenció a la confidencialitat.
- Elaborar i redactar informes d'exploració i diagnòstic, seguiment, finalització i derivació.
- Establir relacions interpersonals amb pacients afectats per alteracions de la comunicació i del llenguatge, de la parla i de la veu, i amb les persones que en tenen cura.
- Exercir la professió respectant l'autonomia del pacient i els seus determinants genètics, demogràfics, culturals i econòmics aplicar els principis de justícia social i comprendre les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
- Explicar i argumentar el tractament seleccionat.
- Explorar, avaluar i diagnosticar els trastorns de la comunicació i el llenguatge, i emetre'n un pronòstic d'evolució, des d'una perspectiva multidisciplinària.
- Gestionar la diversitat sociocultural i les limitacions associades a les diferents patologies.
- Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
- Integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals
- Observar i escoltar activament en els diferents processos de la intervenció logopèdica.
- Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
- Prendre decisions i assumir la responsabilitat de les decisions preses.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
- Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
- Utilitzar les tècniques de comunicació no verbal per optimitzar les situacions comunicatives.
- Utilitzar les tècniques i els instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-les al conjunt de la informació.
Resultats d'aprenentatge
- Adaptar la relació amb els pacients al seu nivell educatiu i sociocultural, així com a les limitacions produïdes per la seva patologia.
- Adaptar les explicacions a les característiques educatives i sociolingüístiques del receptor per comunicar oralment als pacients i als familiars les conclusions derivades de les proves diagnòstiques dutes a terme.
- Adaptar-se a situacions noves.
- Analitzar les opcions de diagnòstic i intervenció disponibles en cada cas i la idoneïtat d'aquestes opcions.
- Aplicar les tècniques més apropiades per a l'avaluació dels pacients.
- Aplicar tractaments logopèdics sota la supervisió d'un tutor.
- Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
- Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
- Demostrar que es respecta el codi ètic de la professió durant les pràctiques professionals.
- Descriure les característiques del llenguatge, la parla, la veu o la deglució dels pacients, a partir de l'observació d'aquests.
- Dissenyar mesures per fomentar les habilitats comunicatives en la població.
- Dissenyar projectes d'intervenció logopèdica.
- Dur a terme una història clínica que integri les dades relatives a les alteracions estructurals, psicològiques i lingüístiques dels pacients, i a la repercussió d'aquestes alteracions en la seva situació familiar, social i educativa, a fi de planificar la intervenció més apropiada en cada cas.
- Elaborar i redactar correctament informes d'exploració i diagnòstic, seguiment, finalització i derivació.
- Emetre judicis sobre la necessitat de sol·licitar la participació d'altres professionals.
- Emetre un diagnòstic i un pronòstic d'evolució dels pacients.
- Establir pautes destinades a prevenir determinades alteracions logopèdiques o a reduir l'impacte negatiu, sobre el llenguatge i la parla, d'algunes situacions (per exemple, dany cerebral, hipoacúsia o entorns psicosocials desfavorables).
- Establir pautes que permetin assessorar els familiars perquè col·laborin en el tractament.
- Evitar l'ús de mètodes de diagnòstic i intervenció no indicats.
- Explicar al pacient tant les característiques del trastorn sofert com les diverses opcions terapèutiques, i respectar la seva opinió sobre aquestes opcions.
- Explicar mesures que poden portar a terme els professionals de la logopèdia per assessorar en l'elaboració i l'execució de polítiques de prevenció i assistència dels trastorns de la comunicació.
- Fer entrevistes orals als pacients i a les persones que en tenen cura, en les quals es plantegin qüestions tant relatives a la simptomatologia logopèdica com a la repercussió d'aquesta en la qualitat de vida i les relacions familiars i socials.
- Identificar, analitzar i resoldre problemes ètics en situacions complexes.
- Mantenir secreta la identitat dels pacients i no publicar-ne fotografies o altres trets que permetin identificar-los en els informes sobre l'estada en els centres de pràctiques.
- Observar l'actuació dels professionals del centre i descriure-la en l'informe sobre l'estada en el centre de pràctiques.
- Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
- Participar en les sessions de discussió de casos dels equips de professionals dels centres de pràctiques i emetre judicis sobre els possibles tractaments i l'adequació d'aquests en funció de les característiques del cas.
- Participar en les sessions de discussió de casos dels equips de professionals dels centres de pràctiques i emetre judicis sobre la pertinència de finalitzar el tractament o de derivar el pacient a altres professionals.
- Prendre decisions i assumir la responsabilitat de les decisions preses.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
- Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
- Utilitzar elements paraverbals adequats (gestos i prosòdia) durant les entrevistes orals amb els pacients i els familiars.
- Utilitzar estratègies comunicatives diferenciades segons l'edat (per exemple, infants en diferents fases evolutives), la patologia (alteracions sensorials, cognitives, etc.) i altres situacions que puguin dificultar el procés comunicatiu.
- Utilitzar expressions verbals indicatives d'una escolta activa durant les entrevistes orals amb els pacients i els familiars, com per exemple: expressar amb paraules pròpies el que aquests sembla que volen comunicar, emetre preguntes aclaridores, saber dir paraules de suport o compliments, etc.
- Utilitzar les tècniques de comunicació no verbal per optimitzar les situacions comunicatives.
- Utilitzar proves diagnòstiques i interpretar-les.
Continguts
Els àmbits en els quals s’inscriuen els centres són els que segueixen:
-Centres d'atenció primarenca de criatures amb necessitats educatives especials i de les seves famílies (CDIAPs).
-Centres d'atenció a l’alumnat amb dèficit auditiu i trastorns en l’adquisició del llenguatge (CREDAs).
-Centres d'Educació Especial.
-Centres escolars ordinaris (CEIP, IES).
-Centres privats d’atenció logopèdica a persones amb trastorns específics diversos (alteracions de la parla, alteracions de la fluïdesa verbal, trastorns de llenguatge oral, trastorns de llenguatge escrit, problemes de veu, etc).
-Centres clínics i hospitalaris amb unitats d'atenció logopèdica.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Pràctiques al centre logopèdic |
100
|
4 |
1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Pòster individual |
50
|
2 |
4, 7, 10, 14, 18, 21
|
D’una banda, l’alumnat haurà de seguir la metodologia pròpia del centre de pràcticum i podrà fer les seqüents tasques:
-Observació de sessions d’avaluació i d’intervenció
-Seguiment de casos
-Participació directa a les sessions (preparació de material i aplicació d'activitats sota supervisió del tutor del centre)
-Participació a les sessions de treball de l’equip del centre
Els estudiants han de fer, com a mínim, 75 hores presencials, tot i que poden ampliar l'estada si hi ha acord amb el centre dins del període lectiu.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Fitxa d'avaluació del centre |
75% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38
|
Presentació individual d'un pòster |
25% |
0
|
0 |
4, 7, 10, 13, 14, 18, 21, 30, 31
|
En la qualificació de l'assignatura es té en compte la valoració del tutor del centre de pràctiques i la presentació individual d'un informe escrit (pòster de pràctiques). Addicionalment, també es podrà valorar la presentació audiovisual que faci l'estudiant del centre de pràctiques. Per poder fer la suma ponderada i obtenir la nota final és necessari haver obtingut una qualificació de 5,0 o superior en cadascuna de les evidències d'aprenentatge (valoració del centre i pòster).
* No avaluable: L'alumnat que no hagi superat el nombre mínim d'hores d'assistència al centre (75h).
* Superada: L'alumnat supera l'assignatura quan ha cobert el nombre d'hores mínimes d'estada al centre i obté una qualificació mínima de 5,0 en el càlcul ponderat de l'avaluació del centre i del pòster.
* Recuperació: els estudiants que no hagin superat l'assignatura, però tinguin una qualificació final d’avaluació continuada major o igual a 3,5, podran recuperar només la part corresponent a l'informe escrit de pràctiques (pòster), en el cas que la nota d'aquesta evidència sigui insuficient. En el càlcul ponderat de la nota final s'incorporarà una puntuació de 5,0 punts com a qualificació de recuperació.
Aquesta assignatura no preveu l'avaluació única.
Bibliografia
No hi ha bibliografia específica. Dependrà dels casos observats a cada centre de logopèdia.
Llista d'idiomes
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.