Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500893 Logopèdia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana cursar paral·lelament l’assignatura optativa de quart curs ”Comunicació i llenguatge oral en l’escola inclusiva”.
Els objectius metodològics d’aquesta assignatura es desenvolupen amb estratègies que se centren en el treball dirigit, el treball supervisat i el treball autònom.
Els objectius a assolir són els següents:
1-El context del sistema educatiu
- Sistema Educatiu
- Les diferents etapes educatives
2-El currículum
- Els fonaments del currículum
- Característiques del currículum
3-El disseny i l'organització dels contexts d’ensenyament- aprenentatge
- El projecte educatiu de centre
- El projecte lingüístic
- La programació anual
- La programació de l’aula (Unitats didàctiques o de programació)
4-Condicions que comporten la necessitat de realitzar adaptacions curriculars i plans individualitzats (PI)
- Necessitats Educatives Especials: Conceptes, tipus i causes
- Dificultats d’aprenentatge relacionats amb l’audició i la parla
5-Dimensions crítiques del disseny de les adaptacions curriculars i els PI
- Estructura i instruccions per a l’elaboració d’un PI
- Seguiment i valoració de l’aplicació d’un PI. Valoració de l’alumne
6-Estratègies metodològiques i recursos per a l’atenció a la diversitat
- L’escola com a medi integrador. L’escola inclusiva
- El paper del/ de la logopeda
- Criteris per a organitzar la resposta a les diferents necessitats de l’alumnat
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
- Classes magistrals | 24 | 0,96 | 2, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 26, 27 |
- Seminaris | 12 | 0,48 | 2, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 17, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 28 | 1,12 | 2, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 26, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal i treball en equip | 84 | 3,36 | 2, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 26, 27 |
En aquest curs s'aprenen metodologides d'acció educativa pel futur professional fent-les servir i aplicant-les directament en l'assignatura; per això s'estructura seguint la modalitat dels projectes (metodologia activa molt adient per atendre la diversitat d'alumnat que hi ha en un aula). La implicació i la participació de tot l'estudiantat és indispensable des del primer moment. També hi haurà classes magistrals obertes i actvititats de classe com un estudi de cas, simulacions i discussions, destacant les presentacions de les estudiants.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1: Projecte de treball de recerca (oral, presencial) | 35% | 1 | 0,04 | 2, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 23, 25, 26 |
EV2: Anàlisi del context legislatiu (oral, presencial) | 10% | 1 | 0,04 | 7, 14, 19, 24, 25, 26, 27 |
EV3: Estudi de cas (escrit) | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 26, 27, 28 |
EV4: Treball d'adaptació de material (escrit) | 35% | 0 | 0 | 2, 4, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 26 |
Aquesta assigantura segueix un procediment d'avaluació continua, al llarg de tot el curs, per tant no preveu l'avaluació única.
Evidència 1 (35%): Presentació oral del treball grupal basat en el projecte que es desenvolupa a classe i que gira al voltant de la logopeda i el seu rol a l'escola. Avaluació individual segons les aportacions de cada estudiant. DATA: Setmana 5
Evidència 2 (10%): Presentació oral grupal de l'anàlisi del context legislatiu català. Avaluació individual, valuació individual segons les aportacions de cada estudiant. DATA: Setmana 10
Evidència 3 (20%): Treball escrit individual basat en l'elaboració i desenvolupament d'un estudi de cas. Avaluació individual. DATA: Setmana 14
Evidència 4 (35%): Teball escrit grupal d'adaptació d'una unitat didàctica (un tema) d'un llibre de text escolar. Avaluació grupal. DATA: Setmana 18
Per considerar l'assignatura superada cal una nota mínima de 5,0. Per aprovar cal tenir totes les activitats avaluatives aprovades amb 5,0 i haver assistit a un mínim del 80% de les sessions, que són d'assistència obligatòria.
L'estudiantat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40% del pes de les entregues) no podrà constar en l'acta de l'assignatura com a 'no avaluable'.
Els estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adient de l'assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit, se’ls donarà l’oportunitat de poder superar la matèria realitzant una recuperació. Podrà optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. En aquest cas la nota màxima de l'activitat a recuperar serà d’un aprovat (5,0). No es contempla la possibilitat de que aquesta recuperació serveixi per apujar nota.
Aquesta assignatura no preveu per a l'alumnat de 2ª o posterior matrícula, l'avaluació mitjançant una única prova de síntesi.
Les pautes d'avaluació de la Facultat estan disponibles a l'enllaç https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Bibliografia fonamental
GENERALITAT DE CATALUNYA (2008): Currículum. Educació Infantil. Barcelona: Departament d’Ensenyament.
GENERALITAT DE CATALUNYA (2008): Currículum. Educació Primària. Barcelona: Departament d’Ensenyament.
GISTAL(Grup d’Investigació sobre Sordeses i Trastorns en l’Adquisició del llenguatge)(2002)L’ alumnat sord a les etapes infantil i primària. Criteris i exemples d’intervenció educativa.Bellaterra, Servei de Publicacions de la UAB.
-ECHEITA, G. (2006) Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.
GINÉ, C. (coord.) (1996). Trastorns del desenvolupament i Necessitats Educatives Especials. Barcelona: UOC./Intervenció psicopedagògica en els transtorns del desenvolupament. Edició del 2000.
PUIGDELLÍVOL, I. (1992): Programació d’aula i adequació curricular. El tractament de la diversitat. Barcelona: Graó.
MACARULLA, I. SAIZ, M. (Coord)(2009) Bones pràctiques d'escola inclusiva. La inclusió d'alumnat amb discapacitat: un repte, una necessitat.Barcelona: GRAO (166)
MARCHESI, A. . [et al.] (1999): Desarrollo psicológico y educación. 3. Trastornos del desarrollo y necesidades especiales. Madrid:Alianza editorial.
ALDÁMIZ M. i altres(2000) <spanstyle="text-decoration: underline;">Com ens ho fem? Propostes per educaren la diversitat Barcelona: Grao nº 119.
A.A.V.V. (1993): Necesidades educativas especiales. Málaga: ediciones Aljibe.
ALVAREZ, L. SOLER, E. (1996): La diversitat en la pràctica educativa: modelos de orientación y tutoría. Madrid: Editorial CCS. Col·lecció Campus 3.
AINSCOW, M. (1994): Necesidades especiales en el aula. Madrid: UNESCO-Narcea.
ARNAIZ, P.. i LOZANO, J. (1996) Proyecto curricular para la diversidad. Psicomotricidad y lectoescritura. Madrid: Ed. CCS
CELA, J. [et al.] (1997): El tractament de la diversitat en l’etapa d’infantil i primària. Barcelona: Dossiers Rosa Sensat.
COLL, C. (1987): Psicología y currículum. Barcelona: Cuadernos de Pedagogía-Laia.
EISNER, E.W. (1987): Procesos cognitivos y currículum. Una base para decidir lo que hay que enseñar. Barcelona: Martínez Roca.
FERRÁNDEZ,A. (Coord.) (1997): Didàctica general. Barcelona, UOC.
GARCIA PASTOR, C. (1995): Una escuela común para niños diferentes: la integración escolar. Barcelona: EUB.
GARCIA VIDAL, J. i GONZÁLEZ MANJÓN, D. (1998 3a edició): Evaluación e informe psicopedagógico. Una perspectiva curricular. Vol. I. Madrid: EOS.
GALLARDO, J.R. (1995,2a edició): Manual de logopedia escolar.Un enfoque pràctico. Málaga: Ediciones Aljibe.
GENERALITAT DE CATALUNYA (1996): Atenció a la diversitat a l’ESO: 50 idees per a l’acció. Barcelona: Departament d’Ensenyament.
GENERALITAT DE CATALUNYA (2003): L’ús del llenguatge a l’escola. Propostes d’intervenció per a l’alumnat amb dificultats
GIMENO, J. (1988): El currículum, una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
GIROUX, H. A. i FLECHA, R. (1992): Igualdad educativa y diferencia cultural. Barcelona: Roure.
HANKO, G. (1993): Las necesidades educativas especiales en las aulas ordinarias. Barcelona: Paidós.
HEGARTY y otros(1998) Aprender juntos. La integración escolar. Madrid: Morata
GONZÁLEZ, D. (1993): Adaptaciones Curriculares: guia para su elaboración. Málaga: Aljibe.
LOPEZ MELERO,M.(1993) Lecturas sobre integración escolar y social .Barcelona: Paidos
LOUGHLIN,C.E.; SUINA,J.H.(1982):El ambiente de aprendizaje: diseño y organización.Madrid:MEC/Morata,1987
LLUCH, X i SALINAS, J. (1996): La diversidad cultural en la práctica educativa. Madrid: M.E.C.
MARTÍN, E; MAURI, T., (COORDS) (2011): Orientación educativa. Atención a la diversidad y educación inclusiva. Bacelona: Graó.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1992): Adaptaciones curriculares. Madrid: MEC “Cajas rojas”
Monogràfic (1993b): Educar en la diversidad. Cuadernos de Pedagogía, 212.
Monogràfic (1998): Comprendre la diversitat en educació. Educar, 22 i 23.
MUÑOZ, E. (1992): Desenvolupament curricular i educació en la diversitat. Barcelona: ICE-UAB.
MUÑOZ, E. i RUÉ, J. (Coords.) (1993): Educació en la diversitat i escola democràtica. Bellaterra: ICE-UAB.
PALACIOS, J. (1996): La adaptación en Andalucía. Sevilla. Junta de Andalucía.
PÉREZ-CAMPANERO, Mª. P. (1991): Cómo detectar las necesidades de intervención socioeducativa. Madrid: Narcea.
PUIGDELLÍVOL, I. (1998): <spanstyle="text-decoration: underline;">La educación especial en la escuela integrada. Barcelona: Graó.
RUÉ, J. i TEIXIDOR, M. (1991): Diversitat i agrupament d’alumnes. Bellaterra: ICE-UAB.
SANZ DEL RÍO, S. (1995): Integración de alumnos con Necesidades Educativas Especiales. Panorama Internacional. Madrid, Real Patronato.
STAINBACK, S. (1999): Aulas inclusivas. Madrid: Narcea.
UNESCO (1994): Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre Necesidades Educativas Especiales. París, UNESCO-MEC
UNESCO (1995): Las Necesidades Especiales en el Aula. Materiales para la formación de profesores. París: UNESCO.
WANG C.M. (1998): Atención a la diversidad del alumnado. Madrid: Narcea.
No aplicable en aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |