Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500260 Educació social | OT | 3 |
2500260 Educació social | OT | 4 |
2500261 Pedagogia | OT | 4 |
2500797 Educació Infantil | OT | 4 |
2500798 Educació Primària | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits d'accés.
El món afronta reptes i problemàtiques globals, complexes i interrelacionades, que afecten els estils de vida, els valors, l'equitat social i que demanen també respostes complexes. Els desafiaments sorgeixen de valors que han creat, i creen, societats insostenibles. Disposem del coneixement, la tecnologia i les competències necessàries per invertir la situació, per tant cal mobilitzar el nostre potencial per aprofitar totes les oportunitats de millorar l'acció i propiciar canvis cap a una transformació necessària. L'educació és clau en aquest proces transformador.
Una educació transformadora ha de ser de qualitat, que faciliti la clarificació de valors, promogui el pensament crític i creatiu, la construcció de coneixement, el desenvolupament d'actituds i de competències necessàries per a participar en la trnsformació positiva i efectiva de la societat. L’Educació per a la Sostenibilitat és, per tant, un procés clau en la construcció de nous imaginaris i models alternatius basats en la justícia social i econòmica, la sobirania alimentària, el consum responsable, la integritat ecològica, l’economia solidària, els mitjans de vida sostenibles, el respecte cap a totes les formes de vida i valors sòlids que fomentin la cohesió social, la democràcia i l'acció col·lectiva. L'Educació per a la Sostenibilitat ha d'entomar aquest repte i posar en relleu la interdependència entre el medi, l'economia, la societat i la diversitat cultural, des de l'àmbit local fins al mundial, i tenir en compte la dimensió del temps (passat, present, futur).
L’assignatura es focalitzarà en el rol dels i les educador/es en l'Educació per a la Sostenibilitat, així com en l’exploració de diferents perfils professionals que vinculen l’educació, la sostenibilitat i el consum.
Objectius:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants. Alterna estones de treball amb gran grup o petits grups. | 38,5 | 1,54 | 2, 5, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Espai de treball en grups reduïts tutoritzat pel professorat per fer l'anàlisi o l'elaboració d'activitats i/o materials curriculars, l'estudi i/o resolució de casos, activitats de camp i/o laboratori, per aprofundir en les temàtiques proposades. | 27,5 | 1,1 | 2, 5, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de lectures, propostes d'innovació didàctica, disseny d'activitats, realització d'informes, anàlisi i resolució de casos, treball de camp | 75 | 3 | 2, 5, 4 |
El protagonisme en el procés d'ensenyament aprenentatge el té l'estudiant i és sota aquesta premissa constructivista que s'ha planificat una metodologia de l'assignatura participativa i interactiva. S'han diversificat els tipus d'activitats per garantir l'atenció a la diversitat i la connexió entre l'alumnat i les competències des de les dimensions individual i grupal, i des del treball fora de l'aula i les activitats de treball a l'aula. Les classes presencials són fonamentalment en gran grup, però s'incorporen estratègies de treball en petit grup, tipus seminari o taller.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen presencial individual | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 4, 3 |
Treball en grup cooperatiu | 50% | 4 | 0,16 | 1, 2, 5, 4, 3 |
Treball i participació individual | 10% | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 4, 3 |
L'avaluació continuada de l'assignatura es realitzarà al llarg del semestre acadèmic mitjançant diversitat d'activitats que combinen el treball individual i el col·lectiu. Les activitats i dates concretes de l'avaluació són:
BLOC COOPERATIU (50%)
BLOC INDIVIDUAL (50%):
L'assistència a les classes és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de classes, en cas contrari no serà avaluat i per tant es considerarà "no avaluable". Els justificants que es presenten en cas d'absència serveixen únicament per explicar aquesta absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat.
Per aprovar l'assignatura cal obtenir un mínim de cinc (sobre 10) en cadascun dels blocs d'activitats d'avaluació que s'han definit: el bloc individual i el bloc cooperatiu.
En cas de suspens de l'assignatura, per tal de poder optar al procés de recuperació, s'haurà de tenir un 3,5 de qualificació mínima en la mitjana de l'assignatura. El procés de recuperació constarà d'una prova individual, que permeti avaluar que l'alumnat ha assolit els objectius i competències que es plantegen l'assignatura. La prova de recuperació es durà a terme el 31/01/2025.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general,tant oralment com per escrit, i un bondomini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits.
Seguint la normativa de la Facultat de Ciències de l'Educació en relació a criteris i pauta general d'avaluació (Acord Comissió Ordenació Acadèmica, 4 juny 2014), la còpia o plagi, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, pot representar suspendre l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està "copiat" quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està "plagiat" quan es presenta com a propi una part d'un text d'un autor/a sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
Per aprovar aquesta assignatura cal que l'estudiant mostri una actitud coherent amb la professió educativa i afavoridora d'un entorn positiu: responsabilitat, participació i escolta activa, capacitat de reflexió i de col·laboració, respecte, ús adequat de dispositius mòbils, entre altres.
L'avaluació única:
l'estudiant que s'aculli a la tipologia d'avaluació única haurà de fer una prova individual i presentar un treball, per al qual se li donaran les oportunes orientacions, en data de 17/01/2025
- Prova individual (50%)
- Treball individual (50%)
Peraprovar cal obtenir un mínim de cinc (sobre 10) en cadascun de les activitats: prova individual i treball.
En cas de suspens de l'assignatura, per tal de poder optar al procés de recuperació, s'haurà de tenir un 3,5 de qualificació mínima en la mitjana. El procés de recuperació constarà d'una prova individual, que permeti avaluar que l'alumnat ha assolit els objectius i competències que es plantegen l'assignatura. La prova de recuperació es durà a terme el 31/01/2025.
En aquesta tipologia d'avaluació es tindran en compte les mateixes consideracions que en l'avaluació contínua en relació a la competència comunicativa, a la còpia/plagi, i a l'actitud professional educativa.
Bibliografía elaborada amb perspectiva de gènere amb predomini d’autores.
BIANCHI, G.; PISIOTIS, U., CABRERA, M. (eds) GreenComp_The European Sustainability Competence Framework. Y. Punie & M. Bacigalupo (eds). EUR 30955 EN, Publication Offiece of the Eurpean Union, Luxembourg. https://doi:10.2760/13286
CEBRIAN, G.; JUNYENT, M. (2014) Competencias profesionales en Educación para la Sostenibilidad: un estudio exporatorio de la visión de futuros maestros. Enseñanza de las ciencias, 32 (1), 29.49. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.877
GARCIA, M.R., JUNYENT, M., & FONOLLEDA, M. (2017). How to assess professional competencies in Education for Sustainability? An approach from a perspective of complexity. International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(5), 772-797. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2016-0055
GARCÍA DÍAZ, J. E., FERNÁNDEZ-ARROYO, J., RODRÍGUEZ-MARÍN, F. Y PUIG GUTIÉRREZ, M. (2019). Más allá de la sostenibilidad: por una educación ambiental que incremente la resiliencia de la población ante el decrecimiento/colapso. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1101. https://revistas.uca.es/index.php/REAyS/article/view/4782
GIL-PEREZ, D.; VILCHES, A. (2019). La comprensión e impulso de la Sostenibilidad: un requisito imprescindible para una acción educativa y ciudadana eficaz. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1 (2), 2101. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i2.2101
HICKS,D. (2002) Lessons for the future. The missing dimension in education. London and New York: Routledge.
HICKS, D. & HOLDEN, C. (2007). Remembering the future: what do children think? Environmental Education Research, 13, pp. 501-512.
SAUVÉ, L. (2004) Una cartografia de corrientes de educación ambiental. En Sato, Michèle, Carvalho, Isabel (Orgs). A pesquisa em educação ambiental: cartografias de uma identidade narrativa em formação. Porto Alegre: Artmed. http://www.ecominga.uqam.ca/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_3/1/2.Sauve.pdf
SAUVÉ, L. (2014) Educación ambiental y ecodiudadanía. Dimensiones claves de un proyecto político-pedagógico. Revista Científica, 18, 12- 23. Bogotá. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/5558
SLEURS, W. (coord) (2008) Competencies for ESD (Education for Sustainable Development)- Teachers. Leuven, Bèlgica. https://unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/inf.meeting.docs/EGonInd/8mtg/CSCT%20Handbook_Extract.pdf
TILBURY, D.; WORTMAN, D. (2004) Engaging people in sustainability. Commission on Education and Communication, IUCN, Gland,Switzerland and Cambridge, UK. https://portals.iucn.org/ñibrary/efiles/documents/2004-055.pdf
UNECE (2012) Learning for the future. Competences in Education for Sustainable Development. Génève, Switzerland: United Nations Economic Commission for Europe. https://unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/ESD_Publications/Competences_Publication.pdf
UNESCO (2017) Education for Sustainable Development Goals. Learning Objectives. Paris. 67pp. Education for Sustainable Development Goals: learning objectives; 2017 (unesco.de)
Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje; 2017 (unican.es)
UNESCO (2020) Educación para el Desarrollo Sostenible. Hoja de ruta. París, França. 64 pp. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374802
WALS, A.E.J.; van der HOEVEN, N; BLANKEN, H. (2007) The acoustics of social learning: designing learning processes that contribute to a more sustainable world. Utrecht: SenterNovem- https://arjenwals.files.wordpress.com/2013/01/acoustics-digital.pdf
NOTA: al llarg del curs es podrà recomanar altra bibliografia que es cregui adequada.
No hi ha programari específic en l'assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 401 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |