Logo UAB

El procés d'ensenyament aprenentatge

Codi: 101634 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500260 Educació social OB 1
2500261 Pedagogia OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Navio Gamez
Correu electrònic:
antoni.navio@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

La base del procés d'ensenyament-aprenentatge es configura durant el primer curs. Destaquem la importància de l'assignatura Teories i Història de l'Educació pel què fa a la fonamentació que aporta per a la comprensió del procés d'ensenyament-aprenentatge.


Objectius

1) Analitzar aspectes que conformen realitats educatives des d'una perspectiva didàctica en contextos educatius formals i no formals

2) Analitzar necessitats educatives i formatives per tal de dissenyar processos d'ensenyament-aprenentatge.

3) Dissenyar, desenvolupar i avaluar processos, projectes, programes i activitats per a intervenir en contextos educatius i formatius.

4) Analitzar críticament propostes i alternatives a situacions pròpies de la professió.

5) Fonamentar la pràctica educativa en els principis que regeixen el procés d'ensenyament aprenentatge des de la perspectiva de la Didàctica General.


Competències

    Educació social
  • Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
  • Dissenyar plans i processos d'avaluació segons les diferents finalitats, tècniques i instruments, moments i perspectives de l'avaluació educativa.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i comunicació per aprendre, comunicar-se i col·laborar en contextos educatius.
    Pedagogia
  • Avaluar els processos d'ensenyament-aprenentatge i els agents educatius.
  • Diagnosticar les necessitats i possibilitats de desenvolupament de les persones per a fonamentar el desenvolupament de les accions educatives i formatives.
  • Dissenyar plans, programes, projectes, accions i recursos adaptats als contextos educatius i formatius, en les modalitats presencials i virtuals.
  • Incorporar les tecnologies de la informació i la comunicació per aprendre, comunicar-se i col·laborar en contextos educatius i formatius.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les característiques dels grups d'aprenentatge.
  2. Conformar equips de treball capaços de desenvolupar les activitats de forma efectiva.
  3. Dissenyar projectes i accions adaptades als contextos educatius i als destinataris de les mateixes.
  4. Elaborar dispositius d'avaluació d'aprenentatges especificant tots els seus components (objecte, instruments, agents, moments).
  5. Utilitzar les TIC en el disseny, en el desenvolupament i elaboració dels treballs pràctics
  6. Utilitzar les TIC en el disseny, en el desenvolupament i elaboració dels treballs pràctics.
  7. Utilitzar les plataformes virtuals com a eina de comunicació i de gestió de les activitats dirigides i supervisades.

Continguts

I. Fonamentació del procés d'Ensenyament-Aprenentatge (2 ECTS)

1. La visió didàctica del procés d'ensenyament-aprenentatge: conceptualització; anàlisi epistemològica; objecte d'estudi; ciències de l'educació, pedagogia i didàctica; la didàctica en context; les finalitats de la didàctica.

II. La programació del procés d'Ensenyament-Aprenentatge (3 ECTS)

2. L'elaboració de plans programes i projectes: conceptualització i característiques, models de planificació i disseny, la concreció i la contextualització curricular.

3. Elements de programació: els destinataris

4. Elements de programació: els objectius

5. Elements de programació: els continguts

6. Elements de programació: les estratègies metodològiques, els mitjans i els recursos.

III. L'avaluació del procés d'Ensenyament-Aprenentatge (1 ECTS)

7. Avaluació d'aprenentatges: concepte, dimensions i planificació.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 0 0 1, 3, 4, 2, 6, 7
Gran grup 30 1,2 1, 3, 4, 7
Seminaris 15 0,6 1, 3, 4, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Seguiments individuals i grupals 30 1,2 1, 3, 4, 2, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi, lectures, etc. 75 3 1, 3, 4, 2, 6, 7

GRAN GRUP

Permeten la presentació dels continguts alhora que participar activament en llur desenvolupament. Malgrat ser una tipologia d'activitat on el protagonisme recau en la figura docent, cal fomentar la participació activa de l'alumnat, especialment compartint els aprenentatges que s'han assolit o que s'estan assolint. En aquest moment, per exemple, es quan es presenten les activitats pràctiques que formaran part de l'assignatura i que es realitzaran individualment o grupal.

SEMINARIS

Permeten treballar en grups mitjans (entre 25 i 30 persones) per tal de reforçar el treball individual i de grup petit (5 persones aprox.). És alhora l'espai adequat per al debat i per personalitzar l'aprenentatge sense perdre de referència del grup.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis reflexius individuals 15% 0 0 1, 3, 4, 2, 6, 5, 7
Proves teòriques 50% 0 0 1, 3, 4
Resolució de casos pràctics 35% 0 0 1, 3, 4, 2, 6, 5, 7

PROVES TEÒRIQUES

Realització de 2 proves d'avaluació de caràcter individual. En cas que les poves teòriques estiguin suspeses (qualificació inferior a 5) o no presentades s'habilitarà un dia específic al final del periode per a fer la recuperació corresponent. No es podran recuperar proves teòriques si l'estudiant no s'ha presentat a cap de les planificades durant el desenvolupament de l'assignatura. Les qualificacions es comunicaran en un termini màxim de 2 setmanes

RESOLUCIÓ DE CASOS PRÀCTICS

Realització d'activitats grupals basades en la resolució de casos pràctics a partir del treball en grup. Es lliuraran en terminis establerts acordats el primer dia de classe. La resposta als lliuraments es farà en un termini màxim de 2 setmanes i en cas d'obtenir una qualificació inferior a 5 s'haura de refer la tasca. Aquestes activitats grupals es plantejaran en els seminaris.

EXERCICIS REFLEXIUS INDIVIDUALS

Es realitzaran dos exercicis individuals de caràcter reflexiu durant el desenvolupamemnt de l'assignatura. La qualificació es comunicarà en un termini màxim de 2 setmanes després del lliurament.

ASPECTES GENERALS

És condició indispensable superar totes les proves d'avaluació (proves teòriques, resolució de casos pràctics i exercicis reflexius individuals amb una qualificació igual o superior a 5) per poder superar l'assignatura.

L'assistència a les diferents activitats serà tinguda en compte a nivell grupal i individual.

En cas que es detecti plagi, la qualificació de l'assignatura serà SUSPÈS

Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.

En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits

DATES DE REALITZACIÓ DE LES PROVES TEÒRIQUES

Grup de Pedagogia: Prova teòrica primera part de l'assignatura: 20/3/2025. Prova teòrica segona part de l'assignatura: 19/6/2025. Recuperació: 3/7/2025.

Grup d'Educació Social: Prova teòrica primera part de l'assignatura: 18/3/25. Prova teòrica segona part de l'assignatura: 17/6/2025. Recuperació: 1/7/2025.

AVALUACIÓ ÚNICA

Atès que aquesta assignatura s'acull a l'opció d'avaluació única, la data de lliurament de les diferents acivitats d'avaluació prèviament contemplades en farà en les següents dates i forma:

Proves teòriques: les dues es realitzaran el dia 19/6/2025pel grau de Pedagogia i 17/6/2025pel grau d'Educació Social.

Casos pràctics: les pràctiques previstes el lliuraran en forma de portafoli el dia 19/6/2025 pel grau de Pedagogia i 17/6/2025 pel grau d'Educació Social

Exercicis reflexius individuals: els 2 exercicis reflexius es lliuraran en forma de portafoli el dia 19/6/2025 pel grau de Pedagogia i 17/6/2025 pel grau d'Educació Social

Totes les activitats d'avaluació única es poden recuperar en les següents dates: 3/7/2025 (grau de Pedagogia) i 1/7/2025 (grau d'Educació Social).

El pes de les activitats d'avaluació en el cas d'avaluació únicasón els mateixos que en l'avaluació continuada.


Bibliografia

Bolívar, A. (2008). Didáctica y Currículum: de la modernidad a la postmodernidad. Ediciones Aljibe.

Cabrera, F. A. (2000). Evaluación de la formación. Editorial Síntesis.

Castillo, S.; Cabrerizo, J. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Pearson-UNED.

de la Herrán, A; Medina, A. (2023). Didáctica General. Formarse para educar. Octaedro.

Falcó, J.M. (2023). Otra evaluacion es necesaria. Guía para hacerla posible. Editorial CCS.

Hernández, C.A.; Guárate, A.Y. (2017). Modelos didácticos para situaciones y contextos de aprendizaje. Narcea.

Medina, A.; de la Herrán, A. (2023). Futuro de la Didáctica General. Octaedro.

Medina, A.; Salvador, F. (Coord.) (2009). Didáctica General. Pearson.

Montanero, M. (2019). Didáctica General. Planificación y práctica de la enseñanza primaria. Universidad de Extremadura.

Navarro, R. (Coord.) (2007). Didáctica y Currículum para el desarrollo de competencias. Dykinson.

Rodríguez Rojo, M. (Coord.) (2002). Didáctica General. Qué y cómo enseñar en la sociedad de la información. Biblioteca Nueva.

Salvador, F.; Rodríguez Diéguez, J.L.; Bolívar, A. (Dtores.) (2004). Diccionario enciclopédico de Didáctica. Ediciones Aljibe (2 vols.).

Sánchez Huete, J: C. (Coord.) (2008). Compendio de Didáctica General. Editorial CCS.

Sevillano, M.L. (2004). Didáctica en el siglo XXI. Ejes en el aprendizaje y enseñanza de calidad. McGraw-Hill.

Tejada, J. (2005). Didáctica-Currículum. Diseño, desarrollo y evaluación curricular. Davinci.

Tejada, J.; Giménez, V. (Coords.) (2006). Formación de Formadores. Escenario aula. Thomson.


Programari

No s'utilitza cap programari específic en el desenvolupament d'aquesta assignatura.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 111 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 112 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 113 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 211 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 213 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Català segon quadrimestre matí-mixt