Logo UAB

Art i Cultura Popular de l'Àsia Oriental

Codi: 101545 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Tomás Grau De Pablos
Correu electrònic:
tomas.grau@uab.cat

Equip docent

Roberto Figliulo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per matricular-se en aquesta assignatura no són necessaris prerequisits. 


Objectius

L’objectiu principal d’aquesta assignatura és donar les eines i proporcionar els coneixements necessaris per a la comprensió de les característiques bàsiques de la producció artística i cultural a l’Àsia Oriental. Es profunditzaran nombrosos aspectes d’aquesta producció per contribuir a la formació d’una visió interdisciplinària dels Estudis d’Àsia Oriental. Durant l’assignatura es desenvoluparan competències lligades a la promoció i difusió de la producció cultural d’Àsia Oriental.                                        


Competències

  • Aplicar coneixements de l'art i la cultura populars a l'anàlisi i la comprensió de textos escrits en les llengües de l'Àsia oriental.
  • Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i comprendre l'art i la cultura populars dels països de l'Àsia oriental.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure i analitzar els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Reconèixer les connotacions de les referències culturals específiques en l'àmbit de l'Àsia oriental i valorar-ne la influència en la comunicació interlingüística i intercultural.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Respectar la igualtat de gènere.
  • Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  • Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar coneixements de l'art i la cultura populars a l'anàlisi i la comprensió de textos escrits en les llengües de l'Àsia oriental.
  2. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de la història, la literatura, la lingüística, el pensament i l'art.
  3. Conèixer els grans corrents i moviments literaris, filosòfics i artístics de l'Àsia oriental.
  4. Conèixer i comprendre l'art i la cultura populars dels països de l'Àsia oriental.
  5. Conèixer, comprendre, descriure i analitzar els valors, les creences i les ideologies de l'Àsia oriental.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  8. Fer la cerca de documents en llengües pròpies de l'Àsia oriental.
  9. Reconèixer les connotacions de les referències culturals específiques en l'àmbit de l'Àsia oriental i valorar-ne la influència en la comunicació interlingüística i intercultural.
  10. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  11. Respectar la igualtat de gènere.
  12. Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  13. Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  14. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de la història, la literatura, la lingüística, el pensament i l'art.
  15. Utilitzar la terminologia específica de la història, la literatura, la lingüística, el pensament i l'art.
  16. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Part 1 – La producció artística a Àsia Oriental: entre passat, present i futur

Al llarg de la primera part de l'assignatura presentarem la producció artística a l'Àsia Oriental (Xina, Japó i Corea). Veurem com concepcions estètiques i pràctiques artístiques s'han estès per tota l'àrea geogràfica. Analitzarem les principals tendències artístiques a l'Àsia Oriental. Ens centrarem en els artistes i moviments artístics més destacats per poder comprendre l'evolució de la producció artística a la regió. Veurem també com la producció artística està profundament condicionada i constantment relacionada amb els grans canvis de la societat de l'àrea.

Part 2 - Les claus de la cultura popular a l’Àsia Oriental

A la segona part de l'assignatura presentarem el concepte de cultura popular, entès com el conjunt de pràctiques, productes i activitats que es consumeixin a una regió específica, i l'aplicarem a l'àmbit de l'Àsia Oriental. Durant aquestes sessions, comprovarem no només la forma en què persones i grups al Japó, Corea del Sud i la Xina participen i donen forma a les seves cultures, sinó també en com es constitueixin en indústries amb un vocabulari i pràctiques pròpies.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats d'anàlisis d'obres i fonts primàries i secundàries. 13 0,52 1, 7, 4, 3, 5, 9, 10, 11, 15, 14
Debats 5 0,2 7, 16, 4, 3, 5, 9, 10, 11, 15, 14, 13, 12
Transmissió dels continguts de l'assignatura a través de suports visuals i textuals. 40 1,6 4, 3, 5, 10
Tutories individuals i col·lectives. 2 0,08 2, 7, 4, 3, 5
Tipus: Supervisades      
Exposició oral 2 0,08 2, 8, 7, 6, 16, 4, 3, 5, 9, 10, 11, 15, 14, 13, 12
Treball de grup 15 0,6 8, 7, 4, 3, 5, 10, 11, 15, 14, 13, 12
Treball individual 15 0,6 1, 7, 6, 16, 4, 3, 5, 9, 11, 15, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi individual: lectura de textos, visionat de material audiovisual, etc. 14 0,56 1, 2, 8, 7, 6, 16, 4, 3, 5, 11, 15, 14

Una part rellevant de les classes es basarà en la transmissió dels continguts de l’assignatura a través de suport visual i textual: powerpoint, vídeos, textos, etc. Es donarà particular importància als moments d’anàlisis d’obres i fonts primàries i secundàries, en les quals la participació activa de l’alumnat serà fonamental. Aquestes parts de les classes es desenvoluparan a través de comentaris, discussions i debats. La realització de tasques individuals o en grup contribuirà a profunditzar determinades temàtiques de l’assignatura. En aquests últims casos també es realitzaran presentacions orals, perquè l’alumnat comparteixi els seus progressos. Al llarg del curs es realitzarà una feina de tutoria individual i col·lectiva, per poder ajudar i assessorar l’alumnat en la realització de les tasques, o en profunditzar aspectes de l’assignatura. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen escrit 30% 2 0,08 2, 7, 6, 16, 4, 3, 5, 9, 10, 11, 15, 14
Informes seminaris 20% 5 0,2 7, 6, 16, 4, 5, 9, 10, 11, 15, 13, 12
Treball de grup 30% 20 0,8 1, 8, 7, 4, 3, 5, 9, 10, 11, 15, 14, 13, 12
Treball individual 20% 17 0,68 2, 8, 7, 6, 16, 4, 3, 5, 9, 10, 11, 15, 14

Avaluació continuada

L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent.

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.

Recuperació

Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació. En cas de recuperació, la nota màxima que pot obtenir l’estudiant és un 5.

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).

Activitats d'avaluació

30% Examen escrit 

Es realitzarà una prova escrita sobre els continguts de les dues parts de l’assignatura.

20% Treball individual

El treball individual consistirà en preparar l'anàlisi d'una obra d’art escollida entre una selecció que el professor pujarà al Campus Virtual.

30% Treball de grup

El treball de grup consistirà en la preparació d’un producte de difusió i promoció cultural (majors detalls s’especificaran a classe).

20% Informe seminaris

Al llarg del semestre es realitzaran seminaris sobre temes concrets de l’assignatura; l'alumnat hautà de realitzar una pràctica escrita relacionada amb aquestes sessions.

 

Avaluació única

Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.  

L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.  

L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.  

El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).    

 

Activitats d’avaluació única   

La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:

40% Treball individual

Treball individual escrit d’anàlisi d'una temàtica escollida entre una selecció indicada prèviament pel professorat.

30% Examen escrit

Prova escrita sobre els continguts de l’assignatura.

30% Treball pràctic  

El treball consistirà en la preparació i presentació oral d'un producte de difusió i promoció cultural.

Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada.


Bibliografia

Part 1

Bush, Susan, & Shih, Hsio-yen (Eds.). (1985). Early Chinese texts on painting. Cambridge: Harvard University Press.
Cheng, François (1993). Vacío y plenitud. Madrid: Siruela.
Chong, Doryun, Hayashi, Michio & Sumitomo, Fumihiko (2012). From postwar to postmodern: art in Japan, 1945-1989: primary documents. New York: The Museum of Modern Art, New York.
Chung, Yeon Shim, & Kim, Sunjung, et al. (2020). Korean art from 1953: collision, innovation, interaction. London: Phaidon Press.
Clunas, Craig (1997). Art in China. Oxford: Oxford University Press.
Jungmann, Burglind (2014). Pathways to Korean Culture - Painting of the Joseon Dynasty, 1392-1910. London: Reaktion Books.
Horlyck, Charlotte (2017). Korean Art: from the 19th Century to the Present. London: Reaktion Books.
Munroe, Alexandra (Ed.). (1994). Japanese art after 1945: scream against the sky. New York: Harry N.Abrams; Japan: Yokohama Museum of Art.
Noritake, Tsuda (2009). A History of Japanese art: from prehistory to the Taisho period. North Clarendon: Tuttle Publication.
Wichmann, Siegfried (1999). Japonisme: the Japanese influence on Western art since 1858. London: Thames and Hudson, 1999.
Wu, Hung, (Ed.). (2010). Contemporary Chinese Art: Primary Documents. New York: MoMa.

Part 2

Bordwell, D. (2000). Planet Hong Kong: Popular Cinema and the art of entertainment. Cambridge: Harvard University Press.
Choe, Y. & Hyun Kim, K. (2014). The Korean Popular Culture Reader. Durham y Londres: Duke University Press.
Clements, J. (2013). Anime: A History. Londres: Palgrave MacMillan.
Iwabuchi, K.; Tsai, E. y Berry, C. (2017). Routledge Handbook of East Asian Popular Culture.Nueva York: Routledge.
Louie, K. (ed.) (2009). The Cambridge Companion to Modern Chinese Culture. Cambridge: Cambridge University Press.
McLelland, M. (ed.) (2017). The End of Cool Japan. Ethical, legal and cultural challenges to Japanese popular culture. Londres i Nueva York: Routledge.
Moskowitz, M. L. (ed.) (2011). Taiwan Popular Culture: Charismatic Modernity. Londres i Nueva York: Routledge.
Kim, Y. (ed.) (2023). Introducing Korean Popular Culture. Londres: Routledge.
Steinberg, M. (2012). Anime’s Media Mix.Franchising Toys and Characters in Japan. Minneapolis i Londres: University of Minnesota Press.
Wang, K. J. (2020) Hong Kong Popular CultureWorlding Film, Television, and Pop Music


Programari

No es farà ús de programari específic per aquesta assignatura.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt