Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els coneixements necessaris són els següents:
Els objectius de l'assignatura són els següents:
Tema 1. Introducció a la gestió de la informació
Tema 2. Eines per a la recerca ètica i la interseccionalitat
Tema 3. Eines per a la recerca de literatura i la gestió de referències bibliogràfiques
Tema 4. Eines per al treball de camp i l'anàlisi de dades: Transcripció de entrevistes qualitatives; codificació i anàlisis de dades qualitatives; enquestes; anàlisi descriptiu de dades quantitatives
Tema 5. Eines especials en l’antropologia: Anàlisi del consens cultural; mapes i mètodes mòviles; l’etnografia virtual; l’anàlisi de xarxes personals i diagramas de parentesco
Tema 6. Eines per a la presentació de resultats: Preparació de textos (plantilles, construcció d’índexs i taules) i l'ús d'imatges
Tema 7. Altres eines i conclusió
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques magistrals | 17 | 0,68 | 14, 6, 3, 5, 4, 20, 11 |
Pràctiques de laboratori | 33 | 1,32 | 2, 8, 10, 15, 16, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Lliurament de treballs | 38 | 1,52 | 8, 15, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura bibliogràfica i recerca en internet | 50 | 2 | 6, 9, 10, 15, 16, 22, 21 |
En aquesta assignatura distingim entre classes teòriques i pràctiques de laboratori.
Classes teòriques. A les classes teòriques es disposarà d'una introducció per part del docent, amb exemples i discussions amb els/les participants. En aquestes classes es recomanaran lectures en funció dels interessos dels/de les participants. En aquestes classes s'utilitzaran transparències i connexions a Internet allà on sigui convenient. Al Campus Virtual es penjaran diversos resums dels materials d’acord amb la dinàmica de les classes, així com enllaços a lectures complementaris, recursos i programari. Durant algunes de les classes teòriques, es poden desenvolupar pràctiques d'aula en funció de la dinàmica de les classes. A aquestes pràctiques d’aula es proposarà una petita activitat per parelles o en petits grups relacionada amb el temari. Aquesta activitat es recollirà al final de la classe i formarà part de l’avaluació continuada.
Pràctiques de laboratori. Durant aquestes sessions, els i les alumnes realitzen un exercici amb el programari relacionat amb el tema de la classe (sols, en parelles o petits grups, tal com indica el/la professor(a)), guiat per el/la professor/a i un full d'instruccions que els/les permet realitzar l'exercici pel seu compte i en el seu tempo (les instruccions es trobaran al Campus Virtual). El/la professor(a) explicarà les instruccions davant del grup i respondrà a preguntes individuals i grupals. Els/les participants exposaran en forma narrativa els resultats d´aquestes activitats en informes (en català, castellà o anglès, segons la preferència de cada estudiant) que han de pujar al Campus Virtual dins d'una setmana a partir de la pràctica.
Les dates de les classes teòriques i pràctiques de laboratori consten al calendari del curs, establert des del primer dia. Els/Les docents tractaran de respectar, en la mesura del possible, les dates establertes, però els/les alumnes han de tenir en compte que es tracta d'un calendari que pot sofrir petites modificacions (per vagues, malaltia...). Qualsevol canvi serà notificat via Campus Virtual. És responsabilitat de l'alumne/a mantenir-se informat/da dels possibles canvis.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament de les pràctiques 01-03 (6.67% cadascuna) | 20% | 2,5 | 0,1 | 14, 6, 2, 5, 4, 12, 8, 7, 1, 23, 9, 10, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 21, 11, 24 |
Lliurament de les pràctiques 04-06 (6,67% cadascuna) | 20% | 2,5 | 0,1 | 14, 6, 2, 5, 4, 25, 8, 13, 23, 9, 10, 15, 16, 17, 19, 20, 22, 21, 11 |
Lliurament de les pràctiques 07-09 (6,67% cadascuna) | 20% | 2,5 | 0,1 | 14, 6, 3, 2, 5, 4, 8, 23, 9, 10, 15, 16, 17, 20, 22, 21, 11 |
Lliurament de les pràctiques 09-12 (6,67% cadascuna) | 20% | 2,5 | 0,1 | 14, 6, 2, 5, 4, 8, 23, 9, 10, 15, 16, 17, 20, 22, 21, 11 |
Participació | 20% | 2 | 0,08 | 3, 22, 21 |
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
L'avaluació de l'assignatura s'entén com un procés continuat que s'estén durant el període lectiu i es desenvolupa a través de les següents tipus de activitats:
1. Participació (20%)
2. Qualitat de les pràctiques de laboratori (12 pràctiques, cada pràctica val 6,67%)
Re-avaluació
La nota final es comunicarà pel Sigma i es programarà una sessió de revisió de notes.
Criteris generals: En línia amb la normativa d'avaluació en els estudis de la UAB, les qualificacions finals seran en l'escala 0-10 amb un únic decimal. Per considerar superada l'assignatura caldrà obtenir una nota mínima de 5,0 com nota mitjana resultant de les notes obtingudes en cada una de les activitats avaluades. L’estudiant rebrà la qualificació de No Avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (copiar, plagi, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o part del treball d'un(a) altre/a company(a). "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html.
Literatura recomanada:
Llibre: Paulus, Trena M, Lester, Jessica N., & Dempster, Paul G. (2014). Digital Tools for Qualitative Research. London: Sage. Exemplars en la Biblioteca de Ciències Socials, Planta 0.
Pàgina web: La pàgina web de l’assignatura “Recursos Instrumentals per a la Recerca en Antropologia”: https://pagines.uab.cat/recursosantropologia/ca
Literatura complementària (per tema):
1. Introducció:
Pelckmans, Lotte (2009). Phoning Anthropologists: The Mobile Phone’s Reshaping of Anthropological Research. En: Mirjam de Bruijn, Francis Nyamnjoh, & Inge Brinkman (Eds), Mobile Phones: The New Talking Drums of Everyday Africa. LANGAA: RCPIG. Preprint de l'autora: https://www.researchgate.net/publication/287010384_Phoning_anthropologists_The_mobile_phone%27s_re-shaping_of_anthropological_research
Els mapes mentals:
Burgess-Allen, Jilla, & Owen-Smith, Vicci (2010). Using Mind Mapping Techniques for Rapid Qualitative Data Analysis in Public Participation Processes. Health Expectations: An International Journal of Public Participation in Health Care and Health Policy, 13(4), 406–415. https://doi.org/10.1111/j.1369-7625.2010.00594.x
2. L'ètica ila interseccionalitat:
2a. L'ètica:
American Association of Anthropology (adopted in 1971, amended in 1986). Principles of Professional Responsibility
Codi d'ètica de l'Associació d'Antropòlegs Socials del Regne Unit i la Mancomunitat de Nacions (ASA): https://www.theasa.org/downloads/ASA%20ethics%20guidelines%202011.pdf
Recurs educatiu sobre l'ètica, d'accés obert (Macquarie University): https://ethicstraining.mq.edu.au/
Pàgina web del Comité d'Ètica en la Recerca de la UAB (CERec, amb models de consentiment informat, etc.): https://www.uab.cat/etica-recerca/
2b. La interseccionalitat:
Chilisa, Bagele (2020). Indigenous Research Methodologies. 2aedició. Sage. Disponible a la Biblioteca de Ciències Socials de la UAB.
Jayasinghe, Namalie, Parvez Butt, Anam, & Zaaroura, Mayssam (2019).Integracióndel Género en la Planificación de las Investigaciones. Oxfam. https://oxfamilibrary.openrepository.com/bitstream/handle/10546/620621/gd-integrating-gender-research-planning-210219-es.pdf?sequence=4
Marçal, Heura, Kelso, Fiona, & Nogués, Mercè (2011). Guia per a l’Ús No Sexista del Llenguatge a la Universitat Autònoma de Barcelona (2ª edició). Servei de Llengües i Observatori per a la Igualtat, Universitat Autònoma de Barcelona. https://www.uab.cat/doc/llenguatge
Zuberi, Tukufu, & Bonilla-Silva, Eduardo (2008). White Logic, White Methods: Racism and Methodology. Plymouth, UK: Rowman and Littlefield. Disponible en línia a la Biblioteca de la UAB.
3. La recerca de bibliografia i la gestió de referències bibliogràfiques:
3a. La recerca de bibliografia:
La pàgina web “Recursos Instrumentales para la Antropología”, apartat “Buscar Literatura” https://pagines.uab.cat/recursosantropologia/ca/buscar_informacion
3b. La gestió de referències bibliogràfiques:
La pàgina web “Recursos Instrumentales para la Antropología”, apartat “Gestionar referencias”: https://pagines.uab.cat/recursosantropologia/ca/gestionar_referencias
Ivey, Camille, & Crum, Janet (2018). Choosing the Right Citation Management Tool: EndNote, Mendeley, RefWorks, or Zotero. Journal of the Medical Library Association, 106(3), 399-403. https://doi.org/10.5195/jmla.2018.468
4. Eines per al treball de camp i l’anàlisi de dades:
4a. Les entrevistes i la transcripció:
McLellan, Eleanor, MacQueen, Kathleen M., & Neidig, Judith L. (2003). Beyond the Qualitative Interview: Data Preparation and Transcription. Field Methods, 15(1), 63–86. https://doi.org/10.1177/1525822X02239573
4b. L'anàlisi de dades qualitatives:
Saldaña, Johny (2013). The Coding Manual for Qualitative Researchers (2a edició). London. Sage Publications. Capítol 1: An Introduction to Codes and Coding: https://www.sagepub.com/sites/default/files/upm-binaries/24614_01_Saldana_Ch_01.pdf. Llibre disponible a la Biblioteca de Ciències Socials UAB (1a edició).
Ryan, Gery W. & Bernard, H. Russell (2003). Techniques to Identify Themes. Field Methods, 15, 85-109. https://doi.org/10.1177/1525822X02239569
4c. Les enquestes web:
Long, Nicholas J.(2020). Lockdown Anthropology and Online Surveys: Unprecedented Methods for Unprecedented Times. Studies in Indian Politics, 8(2), 294-297. Preprint de l'autor: http://eprints.lse.ac.uk/106672/1/23_JUL_LONG_Lockdown_Anthropology_and_Online_Surveys_FINAL.pdf
Exemple (d'estudiants anteriors de l'assignatura): Blades Cano, África, Duran Berrojo, Ada, Concustell López, Ainhoa, Pérez Caride, Rebeca, & Portilla Blanco, Flor de Maria (2020). La Solidaritat i el Voluntarisme durant la Crisi de la COVID-19. Perifèria, Revista de Recerca i Formació en Antropologia, 25(2), 115-129, https://doi.org/10.5565/rev/periferia.790
4d. L'anàlisi descriptiu de dades quantitatives:
La pàgina web “Recursos Instrumentales para la Antropología”, apartat “Analizar datos cuantitativos”: https://pagines.uab.cat/recursosantropologia/ca/analisis_cuantitativo
Bernard, Russell H. (2002). Research Methods in Anthropology: Qualitative and Quantitative Approaches. Walnut Creek, CA: Altamira Press. Capitols 19 i20. Llibre disponible a la BibliotecaHumanitats UAB.
Small, Mario Luis (2011). How to Conduct a Mixed Methods Study: Recent Trends in a Rapidly Growing Literature. Annual Review of Sociology, 37, 57–86. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.012809.102657
Excel també s'utilitza per estructurar dades qualitatives. Per exemple, veure: Ose, Solveig O. (2016). Using Excel and Word to Structure Qualitative Data. Journal of Applied Social Science, 10(2), 147-162. https://doi.org/10.1177/1936724416664948
5. Eines especials en l'antropologia:
5a. L'anàlisi de consens cultural:
Weller, Susan C. (2007). Cultural Consensus Theory: Applications and Frequently Asked Questions. Field Methods, 19(4), 339-368. https://doi.org/10.1177/1525822X07303502
Exemple: Carothers, Courtney, Brown, Caroline, Moerlein, Katie J., López, J. Andrés, Andersen, David B. & Retherford, Brittany (2014). Measuring Perceptions of Climate Change in Northern Alaska: Pairing Ethnography with Cultural Consensus Analysis. Ecology and Society, 19(4), 27. http://dx.doi.org/10.5751/ES-06913-190427
5b. Els mapes i els mètodes mòbils:
Martini, Natalia (2020). Using GPS and GIS to Enrich the Walk-along Method. Field Methods, 32(2), 180-192. https://doi.org/10.1177/1525822X20905257
Exemple: Carroll, Sidse, Pernille Jespersen, Astrid, & Troelsen, Jens (2020). Going along with Older People: ExploringAge‑friendly Neighbourhood Design through their Lens. Journal of Housing and the Built Environment, 35, 555–572. https://link.springer.com/article/10.1007/s10901-019-09700-z
5c. L'etnografia virtual i la recerca en la web:
Ardèvol, Elisenda, & Lanzeni, Débora (2014). Visualidades y Materialidades de lo Digital: Caminos desde la Antropología. Anthropologica, 33, 11-38. PDF: http://www.scielo.org.pe/pdf/anthro/v32n33/a02v32n33.pdf
Exemple: Ardèvol, Elisenda, Martorell Fernández, Sandra, & San Cornelio, Gemma (2021). El Mito en las Narrativas Visuales del Activismo Medioambiental en Instagram. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 68(29), 59-70. https://doi.org/10.3916/C68-2021-05
Exemple, pàgina web: La web "Algorithmic Ethnography" de Peter Forberg, https://spark.adobe.com/page/cRH1UENjuWLAS/
5d. Les xarxes personals i genealogies:
Xarxes personals:
McCarty, Christopher, Lubbers, MirandaJ., Vacca, Raffaele, & Molina, José Luis (2019). Conducting Personal Network Research: A Practical Guide. Guilford Press. Disponible a la Biblioteca de Ciències Socials.
Chua, Vincent, J. Madej, Julia,& Wellman, Barry (2011). Personal Communities: The World According To Me. In John Scott & Peter J. Carrington (Eds), The SAGE Handbook of Social Network Analysis, pp. 101-115. London: Sage Publications. Preprint: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download;jsessionid=5E9E3E8F0A959C55197FD46093063A0B?doi=10.1.1.218.8187&rep=rep1&type=pdf. Llibre disponible a la Biblioteca de Ciències Socials UAB.
Comparació amb l'etnografia: Ready, Elspeth, Habecker, Patrick, Abadie, Roberto, D’Avila-Torres, Carmen A., Rivera-Villegas, Angélica, Khan, Bilal, & Dombrowski, Kirk (2020). Comparing Social Network Structures Generated through Sociometric and Ethnographic Methods. Field Methods, 32(4), 416-432. https://doi.org/10.1177/1525822X20945499
Exemple: Lubbers, Miranda J., Molina, José Luis, & McCarty, Christopher (2021). How do Migrants’ Processes of Social Embedding unfold over Time? Global Networks, 21(3), 529-550. http://dx.doi.org/10.1111/glob.12297
Genealogies:
La pàgina "Tools: Program for Kinship DataAnalysis" de laweb "Kinsources" (ANR Kinsources - Olivier Kyburz): https://www.kinsources.net/editorial/tools.xhtml
6. Presentació de resultats
La pàgina web “Recursos Instrumentales para la Antropología”, apartats “Preparar un texto acadèmico” i “Usar fotos en la diseminación”: https://pagines.uab.cat/recursosantropologia/ca
7. Altres eines i conclusió:
Pàgina web “Digital Anthropology Resources” de Kate Meyers Emery: https://meyersemery.com/digital-resources/da/
Canal de youtube "Breaking Methods seminars" (hosted by the Vitalities Lab, UNSW Sydney and the Australian Research Council Centre for Automated Decision-Making Society: https://www.youtube.com/channel/UCu1q-2O2HIHLTUEZswtXXbA/videos (pots activar els subtítols i en configuració, traduir automàticament a català)
L'alumnat de la UAB pot descargar Microsoft Office 365 gratuïtament als seus portàtils/ordinadors si ho desitgen: https://si-respostes.uab.cat/inici/correu/msop-microsoft-office/msop-com-em-puc-instal-lar-l-office
A més, poden instal·lar el botó ARE al navegador d'internet per tenir accés als recursos electròniques esmentats a la secció de bibliografia (p.ex., articles en revistes acadèmiques que no són d'accés obert) des de fora de la UAB - https://www.uab.cat/web/que-ofrecemos/acceso-a-los-recursos-electronicos-desde-fuera-de-la-uab-1345747332035.html. S'explica en aquest vídeo (en castellà) de 3 minuts: https://vimeo.com/516408829/9f4a1ed83d).
També utilitzarem el gestor de referències bibliogràfiques Mendeley en l'assignatura. Recomanem que els i les estudiants ho instal·len en els seus ordinadors o portàtils. A través de la UAB, poden accedir a la llicència institucional gratuïtament: https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/mendeley-institucional-1345718283901.html
Els altres programes i recursos digitals que s'utilitzaran en l'assignatura s'estableixen en la primera classe, ja que es trien en base de criteris de desenvolupament, qualitat, comprensibilitat i accés obert/llicències disponibles dels programes disponibles per a cada tasca en aquell moment. Possiblement, s'utilitzaran Coggle per a mapes mentals; recursos ètics diversos; Web of Science / Scopus (https://www.recursoscientificos.fecyt.es/, accessible des de casa amb el botó ARE), Google Acadèmic, Connected Papers i optativament Research Rabbit per a la recerca de literatura; Express Scribe per a la transcripció; Atlas.ti per a la codificació i anàlisi de dades qualitatius; Google Formularis per a enquestes web; MS Excel (o Google Sheets) per a l'anàlisi descriptiva de dades quantitatives; Ucinet per a l'anàlisi de consens; Instamaps per a mapes; Socioviz i Parsehub (a elecció) per a la investigació a internet; Gephi o Vennmaker per a xarxes socials; Word i optativament Scrivener per a la preparació de textos, i diversos recursos per a imatges de lliure ús. Tot el programari està instal·lat a l'aula d'informàtica o es poden instal·lar o accedir-hi durant la classe.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |