Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.
Antropologia de l’Educació és una assignatura de 6 ECTS obligatoris que forma part de la matèria Àmbits temàtics generals de l’Antropologia.
L’Antropologia de l’Educació és l’estudi especialitzat dels objectius, processos i contextos d’adquisició/transmissió cultural que converteixen els éssers humans en subjectes culturals específics d’un grup o societat, i de la desigualtat i la diversitat en les condicions d’aprenentatge i reproducció social que els afecten en les societats contemporànies.
Els objectius formatius de l'assignatura en concreten en tres:
Aquesta assignatura s'imparteix des dels principis formulats al Mission Statement de 2006 del Council on Anthropology of Education de l'AAA, i el seu compromís de promoure la justícia social a tots els entorns on té lloc l'aprenentatge en la recerca i l’aplicació de l’Antropologia de l’Educació.
El programa està estructurat en dues parts. La primera s’organitza al voltant de cinc grans preguntes que s’ha anat fent l’antropologia de l’educació des dels orígens fins el moment actual, en el marc del projecte intel·lectual de l’antropologia com a disciplina. La segona es centra en l’etnografia de l’educació des d’una perspectiva multinivell.
Primera part
I. La diversitat de cultures, promou personalitats diverses?
II. Com es porta a terme el procés de transmissió i adquisició cultural en cada context?
III. Quin impacte té la universalització i l’hegemonia de l’educació escolar?
IV. Per què persisteixen les desigualtats educatives entre grups socioculturals diversos?
V. Què hi diuen els grups minoritzats?
Segona part
I. De l’etnografia clàssica a l’etnografia crítica de l’educació. El treball de l’equació personal.
II. Llegir etnografia de l’educació.
III. Fer etnografia de l’educació.
IV. Escriure etnografia de l’educació.
V. Educació i emancipació: etnografia de les polítiques educatives.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques amb suport TIC i classes pràctiques per a l'anàlisi de casos i de textos etnogràfics | 35 | 1,4 | 2, 4, 7, 12, 16, 15, 1 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis descriptius o d'anàlisi, individuals o en grup. | 12 | 0,48 | 2, 3, 4, 11, 16, 15, 6, 19, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura, anàlisi de textos, realització d'esquemes i resums, cerca d'informació i preparació de discussions i de presentacions, redacció de treballs. | 60 | 2,4 | 2, 4, 7, 11, 12, 16, 15, 6, 19, 18, 1, 21 |
El protagonista del procés densenyament-aprenentatge és l'alumnat i sota aquesta premisa s'ha planificat una metodologia basada en el treball continu
Sobre les sessions:
L'assignatura es desenvolupa a través de sessions presencials dirigides, supervisades i de treball autònom.
Les sessions presencials s'ocupen de la presentació del contingut de l'assignatura, i seran sempre amb tot el grup classe. Tenen com a objectiu assolir aprenentatges significatius a través d'activitats de diagnòstic inicial, incorporació de nous coneixements a través de classes magistrals realitzades pel professor o congressos convidats i activitats d'aplicació i estructuració, de manera que s'espera i és important la participació activa de l'alumnat , tant en activitats de gran grups com en grups petits. Aquestes sessions impliquen sempre un treball autònom previ i/o posterior.
El treball autònom inclou activitats com la lectura i estudi comprensiu i analític de textos, visionat comprensiu i analític de materials audiovisuals, cerca de referències bibliogràfiques, revisió d'informació, observació i escriptura reflexiva, entre d'altres.
Les sessions supervisades seràn presencials (amb cita prèvia), especialment orientades a contribuir al seguiment de l'assignatura i la realització de les activitats d'avaluació.
Sobre la comunicació:
La comunicació es farà via correu electònic.
Sobre els treballs:
Consulteu les instruccions específiques de cada treball i els seus criteris de correcció.
Tots els treballs s'entregaràn via Campus virtual (Moodle).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis etnogràfics o d'anàlisi, individuals o en grup. | 50% | 30 | 1,2 | 2, 3, 10, 7, 8, 16, 15, 17, 18, 1, 22 |
Participació als grups de lectura i discussió de monografies i presentació de treballs en grup | 20% | 10 | 0,4 | 2, 7, 20, 13, 14, 11, 6, 19, 18, 1 |
Prova escrita individual | 30% | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11, 12, 16, 15, 6, 19, 18, 1, 21 |
L'avaluació continuada consta de 4 exercicis:
L'avaluació única consistirà
Nota final: La nota final correspon a la mitjana de totes les qualificacions obtingudes.
No avaluable: Es considerarà estudiant no avaluable l’estudiant que no hagi realitzat alguna de les 4 proves d’avaluació sense cap justificació.
Recuperació: Opció únicament possible per a estudiants que hagin realitzat totes les proves d’avaluació però n’hagin suspès alguna o més d’una (tant en la modalitat d'avaluació continuada com única). La participació (pràctiques d'aula) no és recuperable.
L'absència o lliurament fora de termini de les activitats d'avaluació sense una causa degudament justificada i acreditada significa que aquella activitat no serà avaluada. No s’acceptaran evidències d'avaluació que no s’ajustin als estàndards de format de les pautes i rúbriques de realització dels treballs.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Alguns textos compilatoris de referència; al llarg de l’assignatura es proporcionaran les referències de cada bloc temàtic.
Anderson-Levitt, K. M. Ed. (2010). Anthropologies of Education. A Global Guide to Ethnographic Studies of Learning and Schooling, London: Berghahn Books.
Conteh, J.; Mor-Sommerfeld, A.; Kenner, Ch., Gregory, E.ar (2005). On Writing Educational Ethnographies. The art of collusion. London: Trentham Books.
García Castaño, F.J.; Carrasco, S. Eds. (2011). Población inmigrante y escuela. Conocimientos y saberes de investigación. Madrid: Ministerio de Educación.
García Castaño, F.J., Velasco, H., Pulido, R., Eds. (2007). Lecturas de Antropología para Educadores. Madrid: Trotta.
Hodges, D. H. (2011). The Anthropology of Education. Classic Readings. San Diego: Cognella.
Jociles, M.; Franzé, A. Eds. (2008). ¿Es la escuela el problema? Investigaciones en Antropología y Educación. Madrid: Trotta.
Lancy, D. (2008). The Anthropology of Childhood. Cambridge: Cambridge University Press.
LeCompte, M. & Schensul, J. (2012). Designing and Conducting Ethnographic Research. The Ethnographer's toolkit (7 vols). London: SAGE.
Levinson, B.; Foley, D.; Holland, D. Eds. (1997). The cultural production of the educated person. Critical Ethnographies of Schooling and Local Practice. NY: SUNY Press.
Spindler, G & L, Eds. (2000). Fifty years of Anthropology and Education, NY: LEA
Recursos en línea:
http://www.aaanet.org/sections/cae/
Actes de congressos:
http://grupsderecerca.uab.cat/emigra/content/emigra-working-papers-5
http://cieye.wordpress.com/ -
Caldrà que l'alumnat garanteixi l'accés a la plataforma Teams que és l'establerta per la UAB per les activitats online.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |