Logo UAB

Sociologia i psicologia del turisme

Codi: 101226 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500894 Turisme OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Antonio Mansilla Lopez
Correu electrònic:
jose.mansilla@uab.cat

Equip docent

Jose Antonio Mansilla Lopez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'assignatura es desenvolupa sota aportacions de diverses fonts de les ciències socials i humanes, és per això que, es demana lectura contínua d'articles acadèmics, llibres, estudis, revistes i notícies


Objectius

  • Conèixer i aplicar continguts de les ciències socials i humanes a l'anàlisi del turisme.
  • Argumentar de manera crítica i reflexiva sobre les característiques que defineixen el fenomen turístic a escala global i local.
  • Conéixer els elements socioculturals que componen el turisme.
  • Observar, analitzar i adoptar una visió holística sobre els models interpretatius del turisme.
  • Comprendre les característiques i les motivacions dels individus com a consumidors i productors de turisme.

 


Competències

  • Definir i aplicar els objectius, les estratègies i les polítiques comercials en les empreses i entitats turístiques.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
  • Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les estratègies de comunicació i de màrqueting a les organitzacions públiques i privades del turisme i a les entitats públiques de promoció.
  2. Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  3. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  4. Identificar els instruments relacionats amb la comercialització i la promoció de productes, empreses i territoris.
  5. Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  6. Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
  7. Treball en grup.

Continguts

Tema 1. Introducció a la Sociologia del Turisme.


En aquest primer apartat del curs parlarem del concepte de Sociologia en general i també aplicat als estudis del turisme. Presentarem les principals tècniques i mètodes de recerca i parlarem dels principals autors i tendències teòriques. Parlarem del comportament social i analitzarem la importància de la Història i els canvis productius en la seva evolució.

Tema 2. Turistes: patrons socials de comportament.


Aquesta part del curs se centrarà en els patrons socials de comportament turístic, en les diferents activitats, discursos i experiències turístiques, abans d'emprendre el viatge, durant i després. Analitzarem la dinàmica dels grups organitzats de turistes i els impactes socials dels viatges turístics. Així mateix, repassarem les metodologies més importants utilitzades en l'anàlisi del turisme com a procés social.

Tema 3. Aproximació psicosocial a l'estudi del turisme: la destinació.


En aquest apartat abordarem l'estudi del turisme des d'una perspectiva psicològica. Per començar, ens centrarem en les implicacions psicosocials de les destinacions turístiques, analitzant el concepte de destinació turística i el procés de formació de la imatge de la destinació. Parlarem de la importància de la cultura visual en els discursos turístics: pel·lícules, novel·les, televisió, documentals, xarxes socials i la construcció social dels productes turístics.

Tema 4. Aproximació psicosocial a l'estudi del turisme: el comportament de l'individu.


En aquesta unitat final ens centrarem en l'estudi de l'individu i els seus patrons de comportament en diferents situacions a partir de l'anàlisi de casos concrets i pràctics que permetran establir un context marc sobre els impactes generats per l'individu durant les pràctiques turístiques.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 30 1,2 2, 5, 6
Debats i solució de casos pràctics 15 0,6 3, 7
Tipus: Supervisades      
Tutoria 5 0,2 3, 4
Tipus: Autònomes      
Elaboración de treballs individual i en grup 50 2 1, 4, 7
Estudi 43 1,72 1, 3, 6
Presentació pública de treballs 5 0,2 2, 4, 5, 7

Idioma: Anglès

 

Des del punt de vista metodològic, l'assignatura funcionarà en base als següents criteris:

1. Criteri de l'estudi teòric de l'assignatura: que es concreta en exposicions a les classes presencials, en la forma magistral.

2. Criteri dels casos i de les activitats pràctiques dins i fora de l'aula, en termes de resolució de problemes, de comprensió de situacions a partir d'articles i textos de llibres, exposicions concretes sobre una notícia.

3. Criteri de realització de treballs en grup, prèviament acotats dins l'àmbit de l'assignatura i que seran seguits mitjançant la tutoria i exposats posteriorment.

4. Criteri de les tutories, presencial i per correu, com a factor complementari i de consulta i ajuda a l'alumne en les qüestions teòriques i pràctiques proposades.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 10% 0 0 3, 5, 6
Casos pràctics 10% 0 0 4, 6
Examen final 40% 2 0,08 2, 3, 5, 6
Treball individual i grupal 40% 0 0 1, 2, 3, 7

El sistema d'avaluació utilitzat és continu i consta de quatre apartats:

- Primer apartat: 40% destinat a l'avalació d'un examen de matèria teòrica.
- Segon apartat: 40% destinat a l'avaluació del treball obligatori realitzat en grup, i que correspon a les hores dedicades per l'alumne dins i fora de classes.
- Tercer apartat: 10% de l'avaluació destinada a la valoració dels debats, casos pràctics realitzats a l'aula (activitats dirigides presencials).
- Quart apartat: 10% corresponent a l’assistència i participació.

Nota important:
- Per aprovar l'assignatura, la nota resultant (mitjana de tots els apartats) haurà de ser com a mínim un 5. Cada apartat haurà de ser valorat com a mínim amb un 3 per fer mitja.
- El plagi parcial o total suposarà la no-acreditació de tota l’assignatura.

Avaluació única

En cas que l’estudiant no superi l’avaluació continuada o decideixi per seguir l’avaluació única aquesta serà un examen final de tot el temari.

Els estudiants que en aquesta avaluació única quedin entre el 3,5 i el 4,9 tindran dret a la reavaluació

Recordeu que les dates de l’avaluació única i la reavaluació estaran publicades a la web del centre.


Bibliografia

 1. Bibliografia bàsica:

  • Augé, M. (2010). El viaje imposible. Gedisa.
  • Cañada, E., Murray, I. (2019). Turistificación global: perspectivas críticas en turismo. Icaria.
  • Didier, U, J. (2002). El idiota que viaja. Francia. Ed. Petite Bibliothèque Payot.
  • Graburn, N., Jafari, J. (1991). Introduction: Tourism social science,Annals of Tourism Research, 18(1), pp. 1-11.
  • MacCannell, D. (1999) The tourist. A new theory of leisure class. U.S. University of California.
  • Boissevain, J. (1996). Coping with Tourists. European Reactions to Mass Tourism. Berghahn.
  • Myers, D (2005). Social Psychology. London. McGraw-Hill.
  • Santana, A. (1997). Antropología y turismo. ¿Nuevas hordas, bviejas culturas?. Ariel.
  • Smith, V. (1995). Hosts and Guests. The anthropology of Tourism. University of Pennsylvania.
  • Urry John & Larsen, J. (2011). The tourist gaze 3.0. London. Sage
  • Yanes, S. (2021). La cuestión turística. Trece entrevista para repensar el turismo. Alba Sud & Pasos.

2. Bibliografia complementària:

  • Aitchison, C. (2001). Theorizing other discourses of tourism, gender and culture. Can the subaltern speak (in tourism). Tourist Studies, 1, 133-147.
  • Cohen, E. (1984). The Sociology of Tourism: Approaches, Issues, and Findings. Annual Review of Sociology, 10, pp. 373-392
  • Higgins-Desbiolles, F. & Whyte, K. P. (2013). No high hopes for hopeful tourism: A critical comment. Annals of Tourism Research, 40, pp. 428-433.
  • Jurdao, F. (1992). Los mitos del turismo. Endymon.
  • Nogués Pedregal, A. M. (2009). Genealogía de la difícil relación entre antropología social y turismo. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 7(1), pp. 43-56.
  • Nuñez, T. (1965). Tourism, Tradition, and Acculturation: Weekendismo in a Mexican Village. Ethnology, 2 (3), pp. 347-352
  • Murray, I (2015). Capitalismo y Turismo en España. Del ‘milagro económico a la gran crisis’. Islas Baleares. AlbaSud.
  • Wang, N. (1999). Rethinking authenticity in tourism experience. Annals of Tourism Research, 26(2), 349-370. 
  • Edensor, T. (1998). Tourists at the Taj. Routledge.

Programari

No n'hi ha


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès segon quadrimestre matí-mixt