Organització d'empreses turístiques
Codi: 101209
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500894 Turisme |
OT |
4 |
Equip docent
- Beatriz Santolalla Garcia
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No hi ha prerequisits
Objectius
Al finalitzar l’assignatura l’alumnat haurà de ser capaç:
- Conèixer l’estructura d’una empresa de restauració així com les competències, habilitats i tasques de cada un dels perfils laborals que l’integren.
- Gestionar i controlar els costos de manera efectiva d`una empresa de restauració.
- Familiaritzar-se amb la gestió e implantar models efectius de gestió i control.
- Identificar l’itinerari d’informació i de treball en les principals àrees funcionals i operacionals
- Capacitar a l’estudiant per elaborar estratègies i polítiques desenvolupades des de la funció de la direcció.
- Saber determinar els procediments necessaris i adaptar-los a les expectatives del client, les particularitats del capital humà i els recursos materials disponibles.
- Prendre decisions i dissenyar estratègies per el desenvolupament i millora empresarial.
Competències
- Analitzar la informació tant quantitativa com qualitativa relativa a la dimensió econòmica del sector turístic així com a les seves empreses (característiques de les empreses, evolució del pes del turístic, estudis de mercat, etc.).
- Aplicar els conceptes relacionats amb els productes i empreses turístiques (econòmic i financer, recursos humans, política comercial, mercats, operatiu i estratègic) en els diferents àmbits del sector.
- Definir i aplicar els objectius, les estratègies i les polítiques comercials en les empreses i entitats turístiques.
- Demostrar iniciativa i actitud emprenedora en la creació i la gestió d'empreses del sector turístic.
- Demostrar que coneix el funcionament i l'evolució de diversos models turístics per seleccionar el més idoni i aplicar-lo a l'entorn actual.
- Demostrar que coneix i entén el fenomen turístic en el marc de la sostenibilitat i la gestió de la qualitat.
- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
- Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
- Gestionar els recursos humans en les organitzacions turístiques.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
- Proposar solucions alternatives i creatives a possibles problemes en l'àmbit de la gestió, la planificació, les empreses i els productes turístics.
- Tenir orientació de servei al client.
- Tenir visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
- Treball en grup.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar i establir un diagnòstic de la situació d'una destinació, un recurs o un espai turístic.
- Analitzar la informació obtinguda en el procés d'investigació comercial.
- Aplicar diferents eines d'anàlisi de recursos humans.
- Aplicar el màrqueting estratègic com a font d'avantatge competitiu per a les entitats turístiques.
- Aplicar les tècniques de segmentació i investigació de mercats en l'anàlisi de la informació del sector turístic.
- Aplicar les tècniques pressupostàries i de planificació estratègica.
- Decidir els diferents elements que configuren un pla de màrqueting i saber elaborar-lo.
- Definir polítiques comercials en les empreses i productes turístics partint de tècniques de segmentació i investigació de mercats.
- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
- Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
- Desenvolupar habilitats directives i de gestió de conflictes.
- Desenvolupar les habilitats necessàries per a la resolució de problemes empresarials.
- Desenvolupar les habilitats necessàries per adaptar-se a noves circumstàncies empresarials.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Distingir la funció, la naturalesa i l'abast del màrqueting en l'organització.
- Fer servir les polítiques de gestió de la qualitat (ISO, EFQM, etc.) com a element estratègic de les empreses del sector turístic.
- Fer una anàlisi externa i interna i establir un diagnòstic de la situació comercial d'una empresa.
- Fixar objectius i planificar des d'una perspectiva comercial.
- Gestionar els recursos humans en les organitzacions turístiques.
- Identificar els processos que componen la direcció estratègica de recursos humans.
- Identificar els recursos i les capacitats necessaris per al desenvolupament de noves empreses.
- Identificar i avaluar noves oportunitats de negoci en el sector.
- Identificar la interrelació entre turisme, qualitat i sostenibilitat.
- Identificar les polítiques mediambientals i de sostenibilitat com a element diferenciador del sector turístic.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
- Tenir orientació de servei al client.
- Tenir visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
- Treball en grup.
- Valorar i seleccionar alternatives per establir cursos d'acció apropiats per a la implantació i control de les estratègies de recursos humans.
Continguts
1. Societat, alimentació i gastronomia: nous tipus de restaurants:
a. Restauració moderna.
b. Restauració col·lectiva no comercial.
c. Convenis i legislació aplicable.
2. Models d'empreses de restauració:
a. Classificació de les empreses
b. Nous conceptes d'empreses de restauració i la seva gestió
3. Gestió analítica de negocis de restauració i control de costos (management):
a. Principis de Omnes
b. Enginyeria de menús
c. Comptes de resultats i punts d'equilibri
4. Anàlisi de model de negoci:
a. Model CANVAS
5. Màrqueting de les empreses de restauració:
a. El restaurant com a producte global.
b. La cadena de valor d'un restaurant.
c. Comercialització i comunicació.
d. Tècniques d'atenció al client, orientació a la venda i la seva fidelització.
6. La gestió de la qualitat a les empreses de restauració:
a. Qualitat Total com a sistema de gestió.
b. Gestió per processos.
c. Sistemes de Qualitat aplicables a la restauració.
d. RRHH i gestió de la qualitat: satisfacció del client intern i extern.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Ejercicios |
19
|
0,76 |
6, 11, 24, 26, 18
|
Tutories |
9
|
0,36 |
|
clase magistral |
32
|
1,28 |
1, 2, 14
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Casos practicos (en grupo) |
40
|
1,6 |
3, 6, 12, 11, 28, 24, 18, 30
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudio de caso |
18
|
0,72 |
14, 28, 26
|
trabajo individual |
30
|
1,2 |
3, 14, 12, 11, 28
|
Idioma de impartición: catalán.
Sessions de classes magistrals. Exposició del contingut teòric del programa de forma clara, sistemàtica i organitzada per part del professor (els alumnes tindran al CAMPUS VIRTUAL el temari bàsic dels temes). Es fomentarà, en tot moment, la participació de l’alumnat a l’aula; es valoraran les seves aportacions, reflexions i dubtes. Es reforçarà l’aprenentatge amb la projecció de vídeos didàctics i lectura d’articles relacionats amb el temari.
Exercicis pràctics i estudis de cas. Al llarg del curs es proposarà la realització de diversos exercicis pràctics i estudis de cas, relacionats amb l'assignatura, es començaran a l'aula i, si cal, hauran de ser finalitzats fora de l'horari de classe.
Visites: En cas d'efectuar-se alguna visita externa, l'assistència serà obligatòria. Oportunament s'hi indicarà dia, hora i lloc de trobada.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Asistencia y participación |
20% |
0
|
0 |
14, 12, 11, 13, 15, 20, 18, 25
|
Exàmen Teòric |
50% |
1
|
0,04 |
1, 3, 6, 10, 9, 15, 28, 29, 24, 23, 20, 17, 18, 27, 25, 16
|
Treballs i casos pràctics (individuals i en grup) |
30% |
1
|
0,04 |
2, 3, 5, 4, 6, 7, 8, 14, 12, 28, 22, 21, 31, 19, 26, 16, 30
|
És important l'assitència a classe perquè la participació dels alumnes enriqueixen els continguts explicats . Es tracten molts aspectes relacionats amb l'actualitat i aquests es prenen de referencia per l'avaluació.
La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.
Bibliografia
- BIOSCA, DOMENEC. Cómo dirigir con éxito un restaurante. Ediciones CDN, Madrid 1993.
- FELIPE GALLEGO, Jesús. - Gestión de hoteles: nueva visión. Madrid: Paraninfo, 2002.
- Gestión de alimentos y bebidas para hoteles, bares y restaurantes. Madrid: Paraninfo, 2001.
- Dirección estratégica en los hoteles del siglo XXI . McGraw Hill Interamericana. Madrid, 1996
- MAESTROS, JUAN R. Técnicas en gestión y dirección hotelera. Editorial Gestión 2000. Barcelona, 2003
- ORIOL AMAT y FERNANDO CAMPA, Contabilidad, control de gestión y finanzas de hoteles. Editorial PROFIT. Barcelona, 2011.
- ROCHAT, MICHEL. Marketing y gestión de la restauración. Editorial Gestión 2000. Enero, 2001
- VALLSMADELLA, Josep Maria. Técnicas de Marketing y Estrategias para Restaurantes . Madrid: Pearson Education, 2002.
- Comprender el negocio de la Restauración . GestionRestaurantes.com [en línea]. 25 de septiembre de 2007. Disponible en: http://www.gestionrestaurantes.com/comprender-el-negocio-de-la-restauracion/
- Modelo CANVAS. https://www.emprender-facil.com/es/modelo-canvas-plantilla-word/
Llista d'idiomes
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.