Logo UAB

Organització d'empreses turístiques

Codi: 101209 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500894 Turisme OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Eduard Àvila Morera
Correu electrònic:
eduard.avila@uab.cat

Equip docent

Beatriz Santolalla Garcia

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

Al finalitzar l’assignatura l’alumnat haurà de ser capaç:

  1. Conèixer l’estructura d’una empresa de restauració així com les competències, habilitats i tasques de cada un dels perfils laborals que l’integren.
  2. Gestionar i controlar els costos de manera efectiva d`una empresa de restauració.
  3. Familiaritzar-se amb la gestió e implantar models efectius de gestió i control.
  4. Identificar l’itinerari d’informació i de treball en les principals àrees funcionals i operacionals
  5. Capacitar a l’estudiant per elaborar estratègies i polítiques desenvolupades des de la funció de la direcció.
  6. Saber determinar els procediments necessaris i adaptar-los a les expectatives del client, les particularitats del capital humà i els recursos materials disponibles.
  7. Prendre decisions i dissenyar estratègies per el desenvolupament i millora empresarial.

Competències

  • Analitzar la informació tant quantitativa com qualitativa relativa a la dimensió econòmica del sector turístic així com a les seves empreses (característiques de les empreses, evolució del pes del turístic, estudis de mercat, etc.).
  • Aplicar els conceptes relacionats amb els productes i empreses turístiques (econòmic i financer, recursos humans, política comercial, mercats, operatiu i estratègic) en els diferents àmbits del sector.
  • Definir i aplicar els objectius, les estratègies i les polítiques comercials en les empreses i entitats turístiques.
  • Demostrar iniciativa i actitud emprenedora en la creació i la gestió d'empreses del sector turístic.
  • Demostrar que coneix el funcionament i l'evolució de diversos models turístics per seleccionar el més idoni i aplicar-lo a l'entorn actual.
  • Demostrar que coneix i entén el fenomen turístic en el marc de la sostenibilitat i la gestió de la qualitat.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
  • Gestionar els recursos humans en les organitzacions turístiques.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  • Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Proposar solucions alternatives i creatives a possibles problemes en l'àmbit de la gestió, la planificació, les empreses i els productes turístics.
  • Tenir orientació de servei al client.
  • Tenir visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i establir un diagnòstic de la situació d'una destinació, un recurs o un espai turístic.
  2. Analitzar la informació obtinguda en el procés d'investigació comercial.
  3. Aplicar diferents eines d'anàlisi de recursos humans.
  4. Aplicar el màrqueting estratègic com a font d'avantatge competitiu per a les entitats turístiques.
  5. Aplicar les tècniques de segmentació i investigació de mercats en l'anàlisi de la informació del sector turístic.
  6. Aplicar les tècniques pressupostàries i de planificació estratègica.
  7. Decidir els diferents elements que configuren un pla de màrqueting i saber elaborar-lo.
  8. Definir polítiques comercials en les empreses i productes turístics partint de tècniques de segmentació i investigació de mercats.
  9. Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  10. Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
  11. Desenvolupar habilitats directives i de gestió de conflictes.
  12. Desenvolupar les habilitats necessàries per a la resolució de problemes empresarials.
  13. Desenvolupar les habilitats necessàries per adaptar-se a noves circumstàncies empresarials.
  14. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  15. Distingir la funció, la naturalesa i l'abast del màrqueting en l'organització.
  16. Fer servir les polítiques de gestió de la qualitat (ISO, EFQM, etc.) com a element estratègic de les empreses del sector turístic.
  17. Fer una anàlisi externa i interna i establir un diagnòstic de la situació comercial d'una empresa.
  18. Fixar objectius i planificar des d'una perspectiva comercial.
  19. Gestionar els recursos humans en les organitzacions turístiques.
  20. Identificar els processos que componen la direcció estratègica de recursos humans.
  21. Identificar els recursos i les capacitats necessaris per al desenvolupament de noves empreses.
  22. Identificar i avaluar noves oportunitats de negoci en el sector.
  23. Identificar la interrelació entre turisme, qualitat i sostenibilitat.
  24. Identificar les polítiques mediambientals i de sostenibilitat com a element diferenciador del sector turístic.
  25. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  26. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  27. Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
  28. Tenir orientació de servei al client.
  29. Tenir visió de negoci, captar les necessitats del client i avançar-se als possibles canvis de l'entorn.
  30. Treball en grup.
  31. Valorar i seleccionar alternatives per establir cursos d'acció apropiats per a la implantació i control de les estratègies de recursos humans.

Continguts

1. Societat, alimentació i gastronomia: nous tipus de restaurants:
a. Restauració moderna.
b. Restauració col·lectiva no comercial.
c. Convenis i legislació aplicable.

2. Models d'empreses de restauració:
a. Classificació de les empreses
b. Nous conceptes d'empreses de restauració i la seva gestió

3. Gestió analítica de negocis de restauració i control de costos (management):
a. Principis de Omnes
b. Enginyeria de menús
c. Comptes de resultats i punts d'equilibri

4. Anàlisi de model de negoci:
a. Model CANVAS

5. Màrqueting de les empreses de restauració:
a. El restaurant com a producte global.
b. La cadena de valor d'un restaurant.
c. Comercialització i comunicació.
d. Tècniques d'atenció al client, orientació a la venda i la seva fidelització. 

6. La gestió de la qualitat a les  empreses de restauració:
a. Qualitat Total com a sistema de gestió.
b. Gestió per processos.
c. Sistemes de Qualitat aplicables a la restauració.
d. RRHH i gestió de la qualitat: satisfacció del client intern i extern.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Ejercicios 19 0,76 6, 11, 24, 26, 18
Tutories 9 0,36
clase magistral 32 1,28 1, 2, 14
Tipus: Supervisades      
Casos practicos (en grupo) 40 1,6 3, 6, 12, 11, 28, 24, 18, 30
Tipus: Autònomes      
Estudio de caso 18 0,72 14, 28, 26
trabajo individual 30 1,2 3, 14, 12, 11, 28

Idioma de impartición: catalán.

Sessions de classes magistrals. Exposició del contingut teòric del programa de forma clara, sistemàtica i organitzada per part del professor (els alumnes tindran al CAMPUS VIRTUAL el temari bàsic dels temes). Es fomentarà, en tot moment, la participació de l’alumnat a l’aula; es valoraran les seves aportacions, reflexions i dubtes. Es reforçarà l’aprenentatge amb la projecció de vídeos didàctics i lectura d’articles relacionats amb el temari.

Exercicis pràctics i estudis de cas.  Al llarg del curs es proposarà la realització de diversos exercicis pràctics i estudis de cas, relacionats amb l'assignatura, es començaran a l'aula i, si cal, hauran de ser finalitzats fora de l'horari de classe. 

Visites: En cas d'efectuar-se alguna visita externa, l'assistència serà obligatòria. Oportunament s'hi indicarà dia, hora i lloc de trobada.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Asistencia y participación 20% 0 0 14, 12, 11, 13, 15, 20, 18, 25
Exàmen Teòric 50% 1 0,04 1, 3, 6, 10, 9, 15, 28, 29, 24, 23, 20, 17, 18, 27, 25, 16
Treballs i casos pràctics (individuals i en grup) 30% 1 0,04 2, 3, 5, 4, 6, 7, 8, 14, 12, 28, 22, 21, 31, 19, 26, 16, 30

És important l'assitència a classe perquè la participació dels alumnes enriqueixen els continguts explicats . Es tracten molts aspectes relacionats amb l'actualitat i aquests es prenen de referencia per l'avaluació.

La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.


Bibliografia

  • BIOSCA, DOMENEC.   Cómo dirigir con éxito un restaurante.  Ediciones CDN, Madrid 1993.
  • FELIPE GALLEGO, Jesús. -    Gestión de hoteles: nueva visión.   Madrid: Paraninfo, 2002. 
  • Gestión de alimentos y bebidas para hoteles, bares y restaurantes.   Madrid: Paraninfo, 2001.
  • Dirección estratégica en los hoteles del siglo XXI  . McGraw Hill Interamericana. Madrid, 1996
  • MAESTROS, JUAN R.   Técnicas en gestión y dirección hotelera.  Editorial Gestión 2000. Barcelona, 2003
  • ORIOL AMAT y FERNANDO CAMPA,   Contabilidad, control de gestión y finanzas de hoteles.  Editorial PROFIT. Barcelona, 2011.
  • ROCHAT, MICHEL.   Marketing y gestión de la restauración.  Editorial Gestión 2000. Enero, 2001
  • VALLSMADELLA, Josep Maria.   Técnicas de Marketing y Estrategias para Restaurantes  . Madrid: Pearson Education, 2002. 
  • Comprender el negocio de la Restauración  . GestionRestaurantes.com [en línea]. 25 de septiembre de 2007. Disponible en:   http://www.gestionrestaurantes.com/comprender-el-negocio-de-la-restauracion/
  • Modelo CANVAS. https://www.emprender-facil.com/es/modelo-canvas-plantilla-word/

Programari

.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.