Economia de les Polítiques Socials
Codi: 101157
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500262 Sociologia |
OT |
4 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics |
OT |
3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics |
OT |
4 |
Equip docent
- Guadalupe Souto Nieves
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Es molt recomanable haver superat l'assignatura Economia Política de primer curs.
Objectius
L’assignatura es proposa estudiar, analitzar i avaluar les polítiques socials (seguretat social, sanitat, educació, rendes mínimes). El curs pretén donar als estudiants coneixements generals sobre els problemes fonamentals de política pública a què s’enfronten els països europeus i de la OCDE en l’actualitat . El curs s’estructura en tres grans blocs. En la primera part es presenten els conceptes bàsics de l’economia pública. La segona part del curs es dedica a analitzar les diferents polítiques socials. La tercera part es cobrirà principalment mitjançant presentacions a classe per part de l’alumnat.
Competències
Sociologia
- Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
- Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
- Avaluar la qualitat del propi treball.
- Avaluar les aportacions dels enfocaments sociològics a l'estudi de la cultura, l'educació, la interacció entre societat i medi ambient, la política social i el treball.
- Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
- Demostrar que es comprenen els enfocaments de la teoria sociològica, així com els diversos vessants, interpretacions i el context històric.
- Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
- Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant i tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics
- Descriure l'origen i el desenvolupament dels principals conflictes socials, polítics i econòmics actuals.
- Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
- Reconèixer el disseny institucional i regulador, així com les principals polítiques econòmiques implementades per les economies actuals a diferents escales per gestionar el creixement econòmic i les seves oscil·lacions cícliques.
- Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els fets econòmics i les decisions en termes d'eficiència i equitat.
- Avaluar els principals programes de despesa social i els seus efectes sobre el creixement econòmic.
- Avaluar la qualitat del propi treball.
- Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
- Capacitat de continuar aprenent en el futur de manera autònoma, aprofundint els coneixements adquirits o iniciant-se en noves àrees de coneixement.
- Comparar els diferents enfocaments teòrics sobre la política social.
- Comparar la lectura de les polítiques socials des de diferents ideologies presents en la realitat social d'Espanya i de Catalunya
- Comparar la lectura de les polítiques socials des de diferents ideologies presents en la realitat social d'Espanya i de Catalunya.
- Comprendre les interpretacions socials de la política social d'acord amb aquests enfocaments.
- Definir els conceptes sociològics que interpreten la política social.
- Definir els fenòmens socials subjacents a les polítiques socials i els conflictes sobre les necessitats socials.
- Demostrar capacitat d'adaptació en entorns canviants.
- Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Distingir els conceptes sociològics, així com els mètodes i les tècniques de recerca social comunament utilitzats per analitzar la política social.
- Distingir les polítiques socials subjacents a uns conflictes determinats.
- Expressar els debats al voltant d'aquests enfocaments, pel que fa a la política social.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
- Identificar el paper del sector públic en l'economia espanyola.
- Organitzar la feina adequadament, tant pel que fa a la gestió del temps com a l'ordenació i la planificació.
- Relacionar els conceptes, els mètodes i les tècniques utilitzats per analitzar la política social amb els debats teòrics i metodològics generals.
- Relacionar els debats al voltant d'aquests enfocaments, pel que fa a la política social, amb el context històric en el qual han sorgit.
- Relacionar les explicacions de les desigualtats d'accés i impacte de les polítiques socials amb els debats teòrics i metodològics generals
- Relacionar-los amb els debats sobre l'estat, el canvi social i la desigualtat.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
- Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
- Treballar en equip i ser capaç d'argumentar les propostes pròpies i validar o refusar raonadament els arguments d'altres persones.
Continguts
1. Introducció i revisió d'alguns fonaments microeconòmics
Teoria del consumidor. Teoria del productor. L'eficiència dels mercats competitius. Els dos teoremes fonamentals de l'Economia del Benestar.
2. Fonaments de la intervenció pública
Eficiència i equitat. Les fallides de mercat: competència imperfecta, béns públics, externalitats, mercats incomplets, informació imperfecta, atur i inflació. Redistribució i béns mèrit. Pobresa i desigualtat.
3. Introducció a l'estat de benestar
Breu història de l'estat del benestar. Panorámica de la despesa social a Espanya i a l’OCDE. Justificació de la necessitat de despesa social: redistribució interpersonal i intergeneracional de de la renda. Efectes de l’envelliment de la població.
4. Els programes de rendas mínimas i lluita contra la pobresa
Els programes de rendes mínimes: renda mínima garantida, renda bàsica universal, impost negatiu sobre la renda, crédits fiscals a les rendes de treball
5. El sistema de la seguretat social: atur i pensions
Justificacions dels programes de provisió pública envers la provisió privada. Disseny del sistema: sistema de repartiment envers sistemes de capitalització. L'equitat en la seguretat social contributiva. El problema demogràfic: taxa de dependència. Les vies de reforma.
6. Sanitat
Justificacions del finançament, provisió i regulació públics al mercat de serveis sanitaris. Informació imperfecta, externalitats, incertesa en la demanda, equitat en la sanitat. Els programes sanitaris: objectius i instruments.
7. Educació
Característiques del mercat de serveis educatius: Imperfeccions del mercat de capitals, informació imperfecta, externalitats. L'equitat en l'educació: igualtat d'oportunitats envers lliure elecció. Els programes educatius: objectius i instruments.
8. Polítiques públiques d'habitatge
Característiques de l'habitatge: Heterogeneïtat, durabilitat, immobilitat. Disseny i avaluació de les polítiques públiques d'habitatge: Control de lloguers, incentius fiscals, subvencions a famíliess de rendes baixes, polítiques directes.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Exposició teòrica |
23
|
0,92 |
6, 7, 9, 10, 11, 15, 16, 17, 22, 23, 24, 25
|
Presentacions orals i seminaris |
15
|
0,6 |
3, 4, 6, 10, 13, 14, 15, 18, 19, 26
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories |
30
|
1,2 |
3, 4, 14, 22, 24, 26
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi i elaboració de treballs |
71
|
2,84 |
3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26
|
Les classes alternaran l'explicació amb els seminaris i les presentacions orals dels estudiants.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Discussió i presentació oral de les lectures |
40% |
8
|
0,32 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29
|
Proves escrites |
60% |
3
|
0,12 |
1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28
|
AVALUACIÓ CONTINUADA
L’avaluació del curs constarà de quatre activitats en total, dos casos pràctics (amb un pes d’un 15% el primer i un 25% el segon) i dos proves teòriques (amb un pes de 30% cadascuna). Les dates de totes les activitats d’avaluació seran anunciades al començament del curs.
En cas de detectar-se plagi en alguna de les proves d'avaluació, la qualificació de la prova serà 0.
Per a superar l'assignatura han d'haver-se realitzat totes les proves, obtenint una nota mitjana ponderada de 5,0 o superior.
La realització de 2 o menys actividats d'avaluació implicarà la qualificació final de "No avaluable"
Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final, s'anunciarà la data i el mitjà pel que es faran públiques les qualificacions finals. Tanmateix, s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de les proves d'avaluació, d'acord amb la normativa de la Universitat.
Procediment de recuperació
D'acord amb l'article 112.3 de la Normativa acadèmica de la UAB, l'alumnat que no superi l'assignatura pot realitzar un examen de recuperació, a la data programada per la Facultat, sempre que hagi participat al menys en 2/3 de les proves d'avaluació, i hagi obtingut una nota mitjana ponderada igual o superior a 3,5.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'alumnat que es vulgui acollir a aquesta modalitat d'avaluació haurà de:
- Presentar un treball escrit sobre una de las polítiques socials del programa de l'assignatura (15% de la nota final). La descripció detallada del contingut i dels aspectes formals d'aquest treball seran anunciats al campus virtual de l'assignatura a començament del curs. La data de presentació del treball és la mateixa que la data oficial establerta per la Facultat per l'examen final de l'assignatura.
- Realitzar una presentació oral, de 10 minuts de durada, del treball detallat a l'apartat 1) (15% de la nota final). Aquesta presentació es farà a la mateixa data establerta per la Facultat per l'examen final de l'assignatura, i un cop finalitzat l'examen descrit a l'apartat 3).
- Realitzar un examen en el que s'ha de demostrar la capacitat analítica de les diferents polítiques treballades al llarg del curs (70% de la nota final). Aquest examen tindrà lloc a la data oficial establerta per la Facultat.
Procediment de revisió de las qualificacions
La revisió de la qualificació final seguirà el mateix procediment que en el cas de l'avaluació continuada.
Procediment de recuperació
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació establert per a l'avaluació continuada.
Bibliografia
Projecte CORE, La Economía, e-libro abierto: https://www.core-econ.org/project/la-economia/
Rosen, H.S. i Gayer, T. (2014), Public Finance, McGraw Hill.
Stiglitz, J. and Rosengard, J. 2016. Economics of the public sector. Norton & Company.
Diferents materials que el/la professor/a anirà anunciant i proporcionant durant el curs.
Programari
No es necessita cap programari específic més enllà de l'ús d'un processador de textos i fulls de càlcul.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |