Logo UAB

Pràctiques externes

Codi: 101139 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500262 Sociologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Dafne Muntanyola Saura
Correu electrònic:
dafne.muntanyola@uab.cat

Equip docent

Jose Oscar Rebollo Izquierdo
Nilda Nora Sainz Gsell
Jordi Argelaguet Argemí
John Robert Etherington
Lluís Sáez Giol
Carola Castella Josa
Daniel Tarrago Sanfeliu

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per accedir a les pràctiques professionals l’alumnat ha d’estar matriculat en el curs acadèmic en què ho demana i ha d’haver superat un mínim de 132 crèdits en el moment de la sol·licitud de la plaça (2/3 en el cas de doble grau).

El procès de sol·licitud de les pràctiques s'inicia el curs previ al de la realització de les pràctiques. Per tal de poder realitzar la matrícula a aquesta assignatura, cal haver realitzat aquest tràmit de sol·licitud de plaça de pràctiques prèviament en una de les dues modalitats (via reserva de plaça o via oferta de catàleg). Son modalitats incompatibles: no es pot fer una reserva de manera simultània a la tria de catàleg. Es recomana que l'alumnat de doble grau faci la sol·licitud per reserva de plaça.


Objectius

En el currículum de segon cicle dels graus de Ciència Política i Gestió Pública, de RRII i de Sociologia es contempla la possibilitat de realitzar un pràcticum professional de 12 crèdits. Aquestes pràctiques consisteixen en un estada en una organització, institució o empresa amb què la Facultat mantingui un conveni de col·laboració, amb una finalitat tant formativa com de caràcter professional.

Les pràctiques professionals en centres de treball constitueixen una oferta de formació on els alumnes exerciten formes d’aprenentatge diferents de les activitats formatives habituals. Per bé que és un temps curt en la formació inicial, permet desenvolupar competències professionals: coneixement de l’entorn productiu vinculat a la professió, contacte amb un àmbit de la producció i organització del treball en la professió, assumpció de responsabilitats i presa de decisions i estratègies de coneixença del mercat de treball, i inici del tempteig en la inserció professional futura.

Les entitats, institucions o empreses que s’ofereixen per acollir alumnes en pràctiques són molt variades i distintes: associacions, entitats del tercer sector, fundacions, ONG's, centres de recerca social, consultores, departaments de recursos humans i planificació, institucions de l’Administració local autonòmica o central, organitzacions polítiques, empresarials o sindicals, programes internacionals de col·laboració o solidaritat i pràctiques realitzades sota l’empara d’altres universitats. Les entitats poden ser a nivell català, estatal i internacional.


Competències

  • Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
  • Avaluar la qualitat del propi treball.
  • Avaluar les aportacions dels enfocaments sociològics a l'estudi de la cultura, l'educació, la interacció entre societat i medi ambient, la política social i el treball.
  • Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
  • Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant i tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els graus de coherència i de contradicció entre les dues interpretacions.
  2. Avaluar la qualitat del propi treball.
  3. Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
  4. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  5. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  6. Discriminar entre la pròpia interpretació d'aquests principis i aquesta altra interpretació institucional.
  7. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  8. Inferir la influència de l'entitat amb què es col·labora sobre aspectes generals de l'estructura social.
  9. Inferir la interpretació d'aquests principis adoptada per l'entitat amb què es col·labora.
  10. Relacionar els objectius de les responsabilitats pròpies amb les aportacions de la sociologia a la cultura, l'educació, la interacció entre la societat i el medi ambient o bé el treball.
  11. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  12. Resumir els principals conceptes sociològics que il·luminen el diagnòstic de la situació de l'entitat amb què es col·labora.
  13. Traduir aquests conceptes en uns termes significatius per complir les responsabilitats encomanades.

Continguts

El contingut de les pràctiques és en funció el tipus d'entitat on es realitzen. Amb independència del caràcter de l'entitat (administració pública, empresa privada, tercer sector, universitat) i l'àmbit temàtic concret, els possibles perfils professionals a desenvolupar són:

  • Investigador/a                                  
  • Tècnic/a projectes intervenció social
  • Tècnic/a gestió polítiques públiques     
  • Tècnic/a avaluació polítiques públiques
  • Tècnic/a relacions internacionals          
  • Tècnic/a cooperació i desenvolupament
  • Tècnic/a estudis de mercat                  
  • Tècnic/a formació    
  • Tècnic/a igualtat
  • Tècnic/a organitzacions                        
  • Mediador/a cultural i/o social
  • Tècnic/a de comunicació
  • Professorat de secundària
  • Intervenció comunitària

Aquests perfils es poden combinar amb tasques de gestió, formació i avaluació en àmbits com els següents: administració pública, la comunicació, l'educació, la gestió cultural, les polítques de sostenibilitat, els organismes internacionals, el sector empresarial. 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Memòria individual 50 2 1, 3, 5, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 2, 6, 12, 13
Realització de les pràctiques a l'entitat 190 7,6 1, 3, 5, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 2, 6, 12, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories grupals i orientació laboral 50 2 5, 4, 2

L’assignatura de pràctiques externes és una assignatura de caràcter anual i té una càrrega lectiva de 12 crèdits. S’estipula la següent distribució:

- 200 hores de dedicació a l’entitat on es realitzen les pràctiques professionals

- 50 hores de treball individual per la realització de la memòria i tutories pertinents

- 40 hores de treball en grup, seguiment de tutories grupals, sessions orientació laboral i presentació oral.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe entitat 25 0 0 8, 10, 12, 13
Informe individual 40 0 0 1, 7, 8, 9, 10, 11, 6, 12, 13
Sesions grupals d'informació i orientació laboral 15 5 0,2 8, 10, 12, 13
Tutories 20 5 0,2 3, 5, 4, 8, 10, 2, 12, 13

Cada plaça de pràctiques compta amb un tutor/a a l’entitat. El tutor/a serà responsable de dirigir la tasca de l'alumnat i d'enviar-ne una avaluació final a la Facultat.

La Facultat designarà, entre el seu professorat, un tutor/a acadèmic/a que farà el seguiment individual de la pràctica i coordinarà les tutories grupals.

El tutor/a farà l'avaluació final en base a:

- L'informe de l’entitat (25%)

- La memòria individual (40%)

- El treball en les tutories grupals, la realització del pla de treball  i la presentació oral de la memòria (20%)

- L'assistència a un mínim de 10 sessions de formació. (15%)

Cal que l'alumne lliuri totes les evidències (pla de treball, presentació oral, memòria, assistència a les 10 sessions formatives, assistència  a les tutories) per tal de ser avaluats de forma continuada. 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

En l'espai web de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia destinat a les pràctiques professionals s'ofereixen els recursos complementaris pertinents. 


Programari

cap


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.