Metodologia i disseny de la recerca social
Codi: 101138
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500262 Sociologia |
FB |
1 |
Equip docent
- Sara Moreno Colom
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No hi ha prerequisits
Objectius
És una assignatura que se situa en el segon quadrimestre de primer curs i es concentra en la iniciació de l'alumnat en la terminologia i les pràctiques de la recerca acadèmica i científica. Igualment, el curs vol plantejar una reflexió al voltant de què vol dir investigar en les ciències socials. Aquestes rutines i plantejaments que seran imprescindibles per poder cursar en el segon curs les assignatures de Mètodes Quantitatius d’Investigació Social i Mètodes qualitatius d’Investigació Social.
Els interessos primordials de l’assignatura s’orienten vers la clarificació de les exigències bàsiques de la metodologia científica, la comprensió dels conceptes i instruments bàsics de la recerca aplicada a l’anàlisi de la realitat social i les rutines i habilitats instrumentals bàsiques que permeten desenvolupar correctament l’activitat investigadora dins del mon acadèmic. L'objectiu central de l'assignatura anirà orientat, doncs, a fer explícits quins són els elements centrals que permeten fer recerca i a transmetre a l'alumnat els coneixements que facin que sigui capaç de formular un tema per investigar i de preparar-ne el corresponent disseny d'investigació. En aquest sentit, resulta imprescindible conèixer les principals fonts d’informació i documentació científica, adquirir els hàbits bàsics de recerca en les ciències socials, i aprendre un estil de treball rigorós, capaç de combinar l’ús de criteris de treball colaboratiu amb la creativitat personal.
Competències
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
- Avaluar la qualitat del propi treball.
- Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
- Demostrar que es comprenen els enfocaments de la teoria sociològica, així com els diversos vessants, interpretacions i el context històric.
- Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
- Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant i tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Enumerar la metodologia i les tècniques de recerca sobre les quals recolzen les principals hipòtesis sobre les relacions socials, les posicions i les pràctiques dels individus en l'estructura social i els canvis socials.
- Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Treballar en equip i en xarxa en situacions diverses
Resultats d'aprenentatge
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Avaluar la qualitat del propi treball.
- Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
- Contextualitzar els enfocaments en la seva època.
- Definir els principals conceptes sociològics.
- Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Distingir clarament entre judicis de fet i judicis de valor.
- Distingir els principals mètodes i tècniques qualitatius.
- Distingir entre una hipòtesi sociològica i un judici de valor sobre la democràcia, els drets humans, la justícia social o el desenvolupament sostenible.
- Distingir-ne els supòsits teòrics i metodològics.
- Expressar la seva base metodològica.
- Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
- Identificar aquests enfocaments: funcionalisme, interaccionisme, sociologies de l'acció, etcètera.
- Identificar la validesa o l'obsolescència en altres èpoques dels enfocaments.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Treballar en equip i en xarxa en situacions diverses
Continguts
Bloc I. Conceptes bàsics
1. Coneixement comú i coneixement científic. Aspectes bàsics del coneixement científic.
2. Tradicions de recerca en sociologia.
3. L’objecte d'estudi i els subjectes de recerca.
4. Les etapes de procés de recerca.
Bloc II. El procés d'investigació social
5. L’elecció del tema, la pregunta inicial i l’exploració.
6. El marc teòric: estat de la qüestió i marc conceptual.
7. El model d'anàlisi: Estructuració de conceptes. Formulació de les hipòtesis de la investigació.
8. El disseny d'anàlisi.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Preparació prova escrita |
18
|
0,72 |
4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16
|
Sessions pràctiques |
22
|
0,88 |
2, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 17, 18
|
Sessions teòriques |
30
|
1,2 |
2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories grupals programades |
6
|
0,24 |
2, 3, 6, 7, 8
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Lectures dels textos |
30
|
1,2 |
2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 15, 16, 17
|
Treball en equip |
40
|
1,6 |
2, 3, 7, 8, 14, 17, 18
|
Per tal que l’alumnat aprengui i reflexioni sobre què vol dir investigar en Sociologia, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura el situen en el centre del procés d’aprenentatge, a partir de la combinació de: (1) sessions expositives, (2) pràctiques a l’aula i fora que permetin aplicar els conceptes adquirits, (3) tutories de seguiment i treball autònom. A continuació es concreten les diferents activitats, amb el seu pes específic dins de la distribució del temps total que l’estudiant ha de dedicar a l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
1. Seguiment (Assistència i Participació a les pràctiques programades a l'aula) |
10% |
0
|
0 |
2, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 13, 17, 18
|
2. Proves escrites que avaluaran l'adquisició de conceptes i instruments bàsics referits a la vessant aplicada de l'anàlisi de la realitat social |
12% + 12% + 12% |
2
|
0,08 |
4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16
|
3. Projecte de recerca (inclou 3 lliuraments, en grup i amb parts individuals) |
(5% + 5%) + 10% + 34% |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18
|
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Per a constituir els grups de treball:
Només s'accepten grups de treball de 4 o 5 persones. Només s'accepten grups de treball amb persones del mateix grup de matriculació.
Es pot fer un canvi de grup de matriculació, només si A) es sol·licita a la Gestió Acadèmica dins les 2 primeres setmanes del curs, B) aquesta G.A. ho aprova, i C) l'alumnat ho comunica a la persona responsable docent de l'assignatura.
Per a superar l'assignatura (curs regular superat al Juny amb 3 proves parcials + treball grup + assistència):
Per tal de poder fer mitjana ponderada i superar el conjunt de l'assignatura,
(A) cal obtenir nota mínima de 4 a cadascuna de les 7 evidències avaluables (un lliurament individual, tres lliuraments de grup i tres proves parcials), i
(B) també es requereix que consti participació (o falta justificada) a un mínim de 80% de les sessions pràctiques segons el calendari d'activitats.
Per a participar a la recuperació d'activitats compensatòries (curs regular no superat al Juny):
Només es pot recuperar les tres proves individuals i els lliuraments del treball de grup.
No es consideren recuperables, per la seva naturalesa, les activitats de les sessions pràctiques i l'assistència.
En tot cas, qui participi a recuperacions tindrà una nota màxima de 8 pel conjunt del curs.
Per a constar com a "no avaluable" a les actes oficials:
Només tindrà la qualificació de "no presentades" qui no hagi aportat al llarg del curs prou evidències d’avaluació: aquelles persones que no s'han presentat a un 50% del conjunt de totes les activitats d'avaluació programades.
Acords de Facultat relatius al tractament de l’alumnat amb dificultats lingüístiques:
Les respostes als exàmens es poden fer en català, castellà o anglès (llengües de treball de la Facultat), independentment de la llengua en que estigui plantejats els enunciats.
No es permet l’ús de dispositius electrònics per a fer els exàmens, tret de (1) casos ERASMUS justificats acordats prèviament amb el professorat, o (2) d’adaptacions PIUNE.
Sobre plagi als treball acadèmics o proves escrites:
Us recordem que, en el moment de signar la vostra matrícula us vau comprometre en el següent sentit: "DECLARO que la Universitat Autònoma de Barcelona m'ha informat que (...) El plagi és l'acte de divulgar, publicar o reproduir una obra o part d'aquesta en nom d'un/a autor/a diferent de l'autèntic/a, fet que suposa una apropiació de les idees creades per una altra persona sense fer un reconeixement explícit del seu origen. Aquesta apropiació implica una lesió deldret a la propietat intel·lectual d'aquesta persona que no estic autoritzat a fer en cap cas sigui quina sigui la circumstància: exàmens, treballs, pràctiques… Per tant, em COMPROMETO a respectar les disposicionsnormatives relatives als drets de la propietat intel·lectual en relació amb l'activitat docent i/o de recerca realitzada per la UAB en els estudis que estic cursant."
En cas que es detecti alumnat que ha copiat continguts no permesos, totes les persones implicades quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d’accés a la recuperació o compensació.
En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada incidencia i,en cas extrem es considerarà la opció de suspens directe sense opció a recuperació.
Bibliografia
Al Campus Virtual s’especificaran les lectures obligatòries corresponents als continguts teòrics, a les sessions pràctiques i al treball de grup.
Bàsica
Blanco, C. (2010). La vigilancia epistemológica en Ciencias Sociales: un compromiso ineludible. En Reflexiones desde la sociología del conocimiento de Pierre Bourdieu. Primer simposio internacional interdisciplinario Aduanas del Conocimiento. La traducción y la constitución de las disciplinas entre el Centenario y el Bicentenario. Córdoba, 8 al 12 de diciembre 2010.
Corbetta, P. (2010). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw Hill.
Quivy, R., & Campenhoudt, L. V. (2017). Manual de investigación en ciencias sociales. Ciudad de México: Limusa : Grupo Noriega Editores.
Sautu, R.; Boniolo, P.; Dalle, P. & Elbert, R. (2005). Recomendaciones para la redacción del marco teórico, los objetivos y la propuesta metodológica de proyectos de investigación en ciencias sociales. En Sautu et Al. (2005) Manual de metodología. Buenos Aires: CLACSO, Colección Campus Virtual. < http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/metodo/metodo.html >
Complementària
Sautu, R. (2003) Todo es teoria: Objetivos y métodos de investigación. Buenos Aires: Ed. Lumiere. <https://www.trabajosocial.unlp.edu.ar/uploads/docs/todo_es_teoria__objetivos_y_metodos_en_investigacion__sautu_ruth.pdf>
Programari
Processador de documents: LibreOffice Writer, o MicroSoft-Word.
Suport visual per presentacions: LibreOffice Impress, o MicroSoft-PowerPoint.
Gestor de referències: ZOTERO.
Disseny de mapes conceptuals: <https://app.diagrams.net/>, LibreOffice Impress, o MicroSoft-PowerPoint.
[ aconsegueix el programari lliure i gratuit a <https://ca.libreoffice.org/> i <https://www.zotero.org/download/>]
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
2 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
51 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
1 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
2 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
51 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |