Logo UAB

Gestió de projectes d'intervenció social II

Codi: 101123 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500262 Sociologia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Joel Marti Olive
Correu electrònic:
joel.marti@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanable fer Gestió de Projectes d'Intervenció Social I abans d'aquesta assignatura.


Objectius

Les assignatures de Gestió de Projectes d'Intervenció Social han estat dissenyades per tal d’introduir la dimensió professionalitzadora dins del grau de Sociologia i estan orientades a l’aprenentatge de les competències necessàries per a l'exercici professional dins del món de la intervenció social i la gestió de polítiques públiques, a través dels següents objectius:

  • Vincular la intervenció social als marcs conceptuals i metodològics de les ciències socials, de la intervenció social i amb els debats socials de l’època.
  • Conèixer el context en què es desenvolupa la intervenció social, tant pel que fa a la diversitat d’actors (administracions públiques, tercer sector, consultores, associacions, etc.) com respecte a la diversitat d’àmbits, objectius i plantejaments.
  • Saber aplicar eines metodològiques i instruments operatius per a l’elaboració, desenvolupament i avaluació de projectes d’intervenció social.

Mentre que l'assignatura Gestió de Projectes d'Intervenció Social I ofereix una mirada integral al context en què es desenvolupa la intervenció social, Gestió de Projectes II aborda el tercer objectiu i es centra en l'aprenentatge de mètodes i tècniques per diagnosticar, dissenyar, gestionar i avaluar intervencions socials, considerant el paper dels actors polítics, tècnics i ciutadans en aquests processos.


Competències

  • Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
  • Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
  • Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  • Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  2. Demostrar fins a quin punt la seva influència és important per al disseny o l'avaluació d'un projecte d'intervenció social.
  3. Distingir les desigualtats subjacents a unes polítiques o a uns conflictes determinats.
  4. Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  5. Relacionar els conceptes, els mètodes i les tècniques utilitzats per analitzar la cultura amb els debats teòrics i metodològics generals.
  6. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

 

BLOC I. EL DISSENY DE PROJECTES D'INTERVENCIÓ SOCIAL

1. Projecte d’intervenció social. Conceptes bàsics.

2. Diagnòstic: problemàtica, obtenció d'informació i anàlisi

3. Objectius i teoria del projecte

4. Planificació: programació, organització, recursos i finançament

5. Comunicació, implementació i seguiment

6. Avaluació 

 


BLOC II. LA PERSPECTIVA PARTICIPATIVA EN LA INTERVENCIÓ SOCIAL

7. Fonaments de les metodologies participatives en intervenció social

8. Etapes d'un disseny participatiu, actors i espais de treball.

9. Tècniques participatives

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques a l'aula 35 1,4 2, 3, 5, 6, 1, 4
Sessions expositives 17 0,68 2, 3, 5, 6, 1
Tipus: Supervisades      
Tutories de grup 6 0,24 5, 6, 1, 4
Tipus: Autònomes      
Cerca informació i preparació de proves 25 1 2, 3, 5, 6, 1, 4
Lectura de textos 15 0,6 2, 3, 5, 6, 1, 4
Treball en grup 50 2 2, 3, 5, 6, 1, 4

La metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura situen el disseny de projectes, el treball amb casos i el debat a l'aula en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge. Les sessions expositives i les lectures estan orientades, d'una banda, a donar les eines necessàries per a aquest aprenentatge pràctic, així com també a consolidar l'adquisició dels coneixement teòrics i metodològics que aquest implica. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Disseny d'un projecte d'intervenció social 45% 0 0 2, 3, 5, 6, 1, 4
Proves individuals (dues) 30% 2 0,08 2, 3, 5, 6, 1, 4
Pràctiques Bloc II 25% 0 0 2, 3, 5, 6, 1, 4

L'avaluació continuada de l'assignatura es basa en la realització de les següents activitats:

- El disseny en equip d'un projecte d'intervenció social. La realització d'aquest projecte implica la realització de tasques fora de l'espai de classe però també la participació activa dels equips a les classes (les quals seran un espai de treball en equip).

- La realització de dues proves individuals que es distribuiran al llarg del quadrimestre.

- La participació en pràctiques d'aula corresponents al Bloc II del programa i la realització d'un exercici individual vinculat a aquestes pràctiques.

Seguint el criteri de la Facultat de CCPP i Sociologia, i en coherència amb l’estratègia docent, aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.

 

Condicions per superar l’assignatura:

- L'assistència regular a classe és necessària per a garantir el correcte seguiment de l'assignatura. Qualsevol circumstància que impedeixi aquesta assistència regular ha de ser comunicada amb antelació per poder valorar alternatives de seguiment. 

- Que al final del curs, cadascuna de les activitats d'avaluació assoleixi la nota mínima de 5. La qualificació final s'obté de les puntuacions obtingudes a cada activitat d'avaluació amb la ponderació que li correspon.

 

Recuperació

Les activitats d'avaluació seran recuperables mitjançant activitats similars. A través de les recuperacions no es podrà obtenir una qualificació final superior a l’aprovat.

 

No avaluables

A l’acta d’avaluació tindran la qualificació de “no avaluables” aquelles persones que no hagin realitzat alguna de les activitats d'avaluació.

 

Plagi

En cas de detectar-se plagi l'avaluació de l'activitat serà 0.


Bibliografia

Disseny i avaluació de projectes 

Alegre, Miquel Àngel et al. (2017). Guia pràctica d'avaluació de programes del tercer sector social. Ivàlua.

Blasco, Jaume (2009). Com iniciar una avaluació: oportunitat, viabilitat i preguntes d'avaluació. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 1). Ivàlua.  

Crespo, Ramon; Sampériz, Abel; Pujadas, Carol (2020). Nous relats per a la planificació i l'avaluació: res tan pràctic com una bona teoria. Ajuntament de Barcelona.

Direcció de Serveis de Formació (s/d). Gestió de projectes. Diputació de Barcelona. 

Posavac, Emil J. (2015). Program evaluation: Methods and case studies. Routledge.

 Simone, Beth (2022). Como resolver problemas públicos. Una guía práctica para arreglar el gobierno y cambiar el mundo. Galaxia Gutenberg.

 

Metodologies participatives

Martí, Joel (2016). Investigación-acción. Introducción a la perspectiva, diseño y métodos. Universitat Autònoma de Barcelona (disponible al Campus Virtual)

Martí, Joel, Jorba, Laia (2011). Tècniques participatives peral debat grupal. Diputació de Barcelona. 2a ed. rev.

Burns, Danny; Howard, Jo; Ospina, Sonia, M. (2022). The SAGE Handbook of Participatory Research and Inquiry. Sage Ed.

 


Programari

-


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda