Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500262 Sociologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable fer Gestió de Projectes d'Intervenció Social I abans d'aquesta assignatura.
Les assignatures de Gestió de Projectes d'Intervenció Social han estat dissenyades per tal d’introduir la dimensió professionalitzadora dins del grau de Sociologia i estan orientades a l’aprenentatge de les competències necessàries per a l'exercici professional dins del món de la intervenció social i la gestió de polítiques públiques, a través dels següents objectius:
Mentre que l'assignatura Gestió de Projectes d'Intervenció Social I ofereix una mirada integral al context en què es desenvolupa la intervenció social, Gestió de Projectes II aborda el tercer objectiu i es centra en l'aprenentatge de mètodes i tècniques per diagnosticar, dissenyar, gestionar i avaluar intervencions socials, considerant el paper dels actors polítics, tècnics i ciutadans en aquests processos.
BLOC I. EL DISSENY DE PROJECTES D'INTERVENCIÓ SOCIAL
1. Projecte d’intervenció social. Conceptes bàsics.
2. Diagnòstic: problemàtica, obtenció d'informació i anàlisi
3. Objectius i teoria del projecte
4. Planificació: programació, organització, recursos i finançament
5. Comunicació, implementació i seguiment
6. Avaluació
BLOC II. LA PERSPECTIVA PARTICIPATIVA EN LA INTERVENCIÓ SOCIAL
7. Fonaments de les metodologies participatives en intervenció social
8. Etapes d'un disseny participatiu, actors i espais de treball.
9. Tècniques participatives
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques a l'aula | 35 | 1,4 | 2, 3, 5, 6, 1, 4 |
Sessions expositives | 17 | 0,68 | 2, 3, 5, 6, 1 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories de grup | 6 | 0,24 | 5, 6, 1, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca informació i preparació de proves | 25 | 1 | 2, 3, 5, 6, 1, 4 |
Lectura de textos | 15 | 0,6 | 2, 3, 5, 6, 1, 4 |
Treball en grup | 50 | 2 | 2, 3, 5, 6, 1, 4 |
La metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura situen el disseny de projectes, el treball amb casos i el debat a l'aula en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge. Les sessions expositives i les lectures estan orientades, d'una banda, a donar les eines necessàries per a aquest aprenentatge pràctic, així com també a consolidar l'adquisició dels coneixement teòrics i metodològics que aquest implica.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Disseny d'un projecte d'intervenció social | 45% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 1, 4 |
Proves individuals (dues) | 30% | 2 | 0,08 | 2, 3, 5, 6, 1, 4 |
Pràctiques Bloc II | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 1, 4 |
L'avaluació continuada de l'assignatura es basa en la realització de les següents activitats:
- El disseny en equip d'un projecte d'intervenció social. La realització d'aquest projecte implica la realització de tasques fora de l'espai de classe però també la participació activa dels equips a les classes (les quals seran un espai de treball en equip).
- La realització de dues proves individuals que es distribuiran al llarg del quadrimestre.
- La participació en pràctiques d'aula corresponents al Bloc II del programa i la realització d'un exercici individual vinculat a aquestes pràctiques.
Seguint el criteri de la Facultat de CCPP i Sociologia, i en coherència amb l’estratègia docent, aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Condicions per superar l’assignatura:
- L'assistència regular a classe és necessària per a garantir el correcte seguiment de l'assignatura. Qualsevol circumstància que impedeixi aquesta assistència regular ha de ser comunicada amb antelació per poder valorar alternatives de seguiment.
- Que al final del curs, cadascuna de les activitats d'avaluació assoleixi la nota mínima de 5. La qualificació final s'obté de les puntuacions obtingudes a cada activitat d'avaluació amb la ponderació que li correspon.
Recuperació
Les activitats d'avaluació seran recuperables mitjançant activitats similars. A través de les recuperacions no es podrà obtenir una qualificació final superior a l’aprovat.
No avaluables
A l’acta d’avaluació tindran la qualificació de “no avaluables” aquelles persones que no hagin realitzat alguna de les activitats d'avaluació.
Plagi
En cas de detectar-se plagi l'avaluació de l'activitat serà 0.
Disseny i avaluació de projectes
Alegre, Miquel Àngel et al. (2017). Guia pràctica d'avaluació de programes del tercer sector social. Ivàlua.
Blasco, Jaume (2009). Com iniciar una avaluació: oportunitat, viabilitat i preguntes d'avaluació. (Guies pràctiques sobre avaluació de polítiques públiques; 1). Ivàlua.
Crespo, Ramon; Sampériz, Abel; Pujadas, Carol (2020). Nous relats per a la planificació i l'avaluació: res tan pràctic com una bona teoria. Ajuntament de Barcelona.
Direcció de Serveis de Formació (s/d). Gestió de projectes. Diputació de Barcelona.
Posavac, Emil J. (2015). Program evaluation: Methods and case studies. Routledge.
Simone, Beth (2022). Como resolver problemas públicos. Una guía práctica para arreglar el gobierno y cambiar el mundo. Galaxia Gutenberg.
Metodologies participatives
Martí, Joel (2016). Investigación-acción. Introducción a la perspectiva, diseño y métodos. Universitat Autònoma de Barcelona (disponible al Campus Virtual)
Martí, Joel, Jorba, Laia (2011). Tècniques participatives peral debat grupal. Diputació de Barcelona. 2a ed. rev.
Burns, Danny; Howard, Jo; Ospina, Sonia, M. (2022). The SAGE Handbook of Participatory Research and Inquiry. Sage Ed.
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |