Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 3 |
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per a l’estudi de l’assignatura de Dret Constitucional no es requereixen prerrequisits, però és recomanable haver superat l’assignatura de Fons de Dret Públic que es cursa en els estudis de grau.
|
El contingut d'aquesta assignatura s'aborda al voltant de dos eixos temàtics: d'una banda, l'estructura i organització de les institucions constitucionals des de l'òptica de la distribució multinivell del poder (tant a nivell horitzontal com territorial). D'altra banda, els drets fonamentals en tant que elements objectius i subjectius del sistema constitucional.
PROGRAMA DE DRET CONSTITUCIONAL
Part I. L'organització dels poders públics
Tema 1. Introducció.
1.1.- La Constitució com a norma jurídica suprema
1.2.- Estructura i funció de la Constitució
1.3.- La configuració del sistema constitucional multinivell
Tema 2. L'organització horitzontal del poder públic
2.1.- L'estructura orgànica de l'Estat
2.2.- Òrgans constitucionals i òrgans de rellevància constitucional
2.3.- El conflicte d'atribucions entre òrgans constitucionals de l'Estat
Tema 3. Òrgans constitucionals I
3.1.- El Cap de l'Estat: la Corona
3.2.- El sistema parlamentari espanyol: les Corts Generals.
3.3.- El Govern i l'Administració
3.4.- Les relacions Govern-Corts Generals
Tema 4. Òrgans constitucionals II
4.1.- El poder judicial. El Consell General de l'Poder Judicial
4.2.- El Tribunal Constitucional
4.3.- Altres òrgans: el Defensor del Poble, el Tribunal de Comptes
Tema 5. L'organització territorial de l'Estat
5.2.- El model de la Constitució de 1978: l'Estat de les autonomies
5.3.- Els principis constitucionals de l'Estat de les autonomies.
5.4.- L'autonomia local
5.5.- La Unió Europea
Tema 6. L'organització institucional i competencial de les comunitats autònomes
6.1.- L'estructura institucional de les comunitats autònomes
6.2.- L'organització interna de les comunitats autònomes: òrgans legislatius, executius i altres òrgans autonòmics
6.3.- El marc competencial de l'Estat i les comunitats autònomes.
Tema 7. Les relacions entre l'Estat i les entitats d’àmbit territorial
7.1.- Els mitjans de resolució de conflictes entre l’Estat i les comunitats autònomes. Conflicte de competències.
7.2.- Conflictes en defensa de la autonomia local
7.3.- Conflictes amb la Unió europea
Part II El reconeixement de drets en la Constitució
Tema 8.- La dignitat humana com a fonament dels drets fonamentals.
8.1.- Els drets com a fonament del sistema democràtic
8.2.- La doble dimensió, subjectiva i objectiva, dels drets fonamentals
8.3.- Els drets fonamentals en la Constitució, en el Conveni Europeu de Drets Humans, en el Dret de la Unió Europea i en altres sistemes de protecció de drets.
Tema 9.- Casos actuals en matèria de drets i llibertats fonamentals
9.1.- Casos en matèria de llibertat personal
9.2- Casos en matèria de participació
9.3.- Casos en matèria de drets econòmics, socials i culturals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5 |
Seminaris de discussió de textos | 20 | 0,8 | 2, 4, 5, 9, 7, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de les pràctiques | 4,5 | 0,18 | 1, 9, 8, 11, 12 |
Preparació del treball | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 10, 11, 12 |
Tutoria | 1 | 0,04 | 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi temari assignatura | 51 | 2,04 | 1, 9, 8, 10, 11, 12 |
Lectura textos | 26 | 1,04 | 1, 9, 8, 11, 12 |
|
1. Activitats dirigides: Magistrals i de seminari
1.1. Classes magistrals: on els estudiants adquireix a través de la transmissió de coneixements del professor / professora les bases conceptuals de la matèria i senta el marc jurídic normatiu i jurisprudencial.
1.2. Classes de seminari: com a espai d'aprenentatge on els estudiants assumeixen un rol preferentment actiu per a, juntament amb el professor /professora, analitzar i interpretar preguntes, qüestions o casos prèviament elaborats a fi de desenvolupar i consolidar el contingut essencial explicat en les classes teòriques.
2. Activitats supervisades: Es tracta d'activitats que els estudiants desenvoluparan en aula, amb la supervisió i suport del professor / professora. Es tracta de la solució d'algun supòsit pràctic en aula.
3. Activitats autònomes: Es tracta d'activitats en les quals l'estudiant s'organitza el temps i esforç de manera autònoma sigui de manera individual o grupal .
3.1 Estudi de l'assignatura.
3.2 Elaboració de documents d'activitats pràctiques: que seran lliurades i d’exposició a l'aula. Es tracta de casos pràctics proposats amb antelació suficient pel professor o bé de l'elaboració de recensions crítica de llibres, lectures o normatives.
3.3 Cerca de bibliografia, jurisprudència i materials per a la resolució dels casos pràctics i complementar les qüestions teòriques
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova final | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 9, 8, 10, 11, 12 |
Prova parcial | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 12 |
Pràctica (1) | 10% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 5, 9, 8, 7, 10, 11, 12, 13 |
Pràctica (2) | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 5, 9, 8, 7, 10, 11, 12, 13 |
Treball de recerca | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 5, 9, 8, 7, 10, 11, 12, 13 |
Les competències d'aquestes matèries s'avaluaran de forma continuada mitjançant les següents activitats:
- Dues proves escrites. Correspondrà a un màxim del 40% de la nota. La prova final será de tota l’assignatura
- Dues pràctiques. Amb un valor total de fins al 30%. Una pràctica escrita de preparació individual, amb una valoració del 10%, i una altra pràctica de tipus grupal, amb una valoració del 20%.
- Elaboració d’un treball de recerca i presentació d’una síntesi oral a la clase. Amb una valoració del 30%.
A l'inici de curs es presentarà i es farà una explicació del programa de l'assignatura que preveu aquesta guia, així com el cronograma d'activitats, el sistema d’avaluació, i el sistema de reavaluació de les activitats suspeses. La reavaluació només podrà realitzar-se si l'alumne ha seguit l'avaluació continuada. Totes aquestes indicacions també seran exposades al campus virtual/Moodle.
L’alumnat que copiï o intenti copiar en una prova escrita tindrà un 0 en l'examen. L’alumnat que presenti una pràctica en què hagi plagi obtindrà un 0, i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
AVALUACIÓ ÚNICA: consistirà en fer un examen teòric de tota la matèria amb un valor del 40% de la nota total, un examen pràctic de tota la matèria amb un valor del 30% de la nota total i la presentació i defensa oral d´un treball amb un valor del 30% de la nota total.
Bibliografía de l' assignatura:
- FOSSAS, Enric.- PÉREZ FRANCESC, Joan.Lluis. Lliçons de Dret Constitucional, Barcelona: Proa
- LÓPEZ GUERRA, Luis. 1994. Introducción al Derecho Constitucional, València: Tirant Lo Blanch. (Aquest llibre està disponible a la Biblioteca Digital UAB)
- MOLAS BATLLORI, Isidre. 2004. Derecho Constitucional. Madrid: Tecnos.
- BARCELÓ, Merce.- VINTRÓ, Joan (coord.), Dret Públic de Catalunya, Barcelona, Atelier
- ALBERTÍ, Enoch. i altres: Manual de Dret Públic de Catalunya. Barcelona, IEA
Manuals:
- ÁLVAREZ CONDE, Enrique. Curso de Derecho Constitucional, 2 vols, Tecnos, Madrid.
- BALAGUER CALLEJÓN, Francisco (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols., Tecnos. Madrid.
- FERNÁNDEZ SEGADO, Francisco.: El sistema constitucional español. Dykinson, Madrid, 1992.
- GÓMEZ SÁNCHEZ, Yolanda. Introducción al régimen constitucional español, Sanz y Torres, Madrid.
- GARCÏA PELAYO, Manuel., Derecho Constitucional comparado, Alianza, Madrid, 1999
- LOPEZ GUERRA, Luis. (y otros) Derecho Constitucional, 2 vols. Tirant lo Blanc, Valencia.
- PÉREZ ROYO, Javier. Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid.
-RODRÍGUEZ RUIZ, Blanca. Constitución y género. Mujeres y Varones en el Orden constitucional español, Juruá, Lisboa, 2017.
Enllaços web:
-http://www.vlex.com
-http://www.noticias.juridicas.com
-http://www.casareal.es
-http://www.congreso.es (portal de la Constitución)
-http://www.senado.es
-http://www.lamoncloa.gob.es
-http://www.poderjudicial.es
-http://www.tribunalconstitucional.es
-http://gencat.cat
-http://institucions.politiques.com
Aquesta assignatura no requereix de programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 51 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |