Logo UAB

Govern Local

Codi: 101110 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500259 Ciència política i gestió pública OT 3
2500259 Ciència política i gestió pública OT 4
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 3
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Natalia Rosetti Maffioli
Correu electrònic:
natalia.rosetti@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L’estudiant hauria de tenir interès per l’aproximació politològica al govern local, en la qual conflueixen temes clau de la ciència política com la democràcia, l’anàlisi de polítiques públiques o la gestió pública, enfocats des de la perspectiva local. També hauria de tenir interès per seguir les informacions sobre el govern local i sobre temes polítics locals que apareguin als mitjans de comunicació.

Pel què fa als prerequisits per cursar aquesta assignatura, es requereix motivació pels temes relatius al món local i tenir un nivell adequat d'anglès a fi de poder llegir bibliografia en aquest idioma.


Objectius

Els objectius de l’assignatura són conèixer els elements bàsics que configuren els governs locals: principis normatius, estructures, actors, agenda de polítiques... per tal d’assolir la capacitat d’analitzar amb visió crítica i ben fonamentada la realitat del govern local a Catalunya, al conjunt d’Espanya i als països més propers de la Unió Europea. Més enllà d’analitzar trajectòries del passat i situacions del present, també es tractarà de plantejar i analitzar alternatives de futur a partir dels debats actuals sobre municipalisme.

Aquesta assignatura té un caràcter optatiu. Amb tot, el fet de tractar-se del primer esglaó de l’estructura política i administrativa i, alhora, d’una realitat propera i a l’abast de cada estudiant, li atorga un gran pes específic. Més enllà d’un objecte d’estudi d’indubtable interès, els governs locals són també un dels espais més prometedors per a la pràctica professional. Per aquest motiu el curs pretén articular les reflexions teòriques sobre els governs locals amb l'estudi i debat de pràctiques locals.


Competències

    Ciència política i gestió pública
  • "Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets."
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com d'implementació.
  • Aplicar el coneixement de les administracions públiques, en els seus diferents nivells, a casos concrets de l'esfera pràctica i professional.
  • Aplicar les principals teories de la disciplina i els seus diferents camps a problemes pràctics i professionals reals.
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar que es coneix i se sap aplicar la terminologia bàsica en anglès utilitzada en les ciències polítiques.
  • Demostrar que s'entenen les relacions intergovernamentals i identificar la posició de les administracions públiques en el sistema polític.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dissenyar tècniques per a la recollida de dades, coordinar el tractament de la informació i aplicar rigorosament mètodes de verificació d'hipòtesis.
  • Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  • Utilitzar diferents eines per analitzar i explicar els processos de formulació, decisió, implementació i avaluació de les polítiques públiques.
  • Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
    Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics
  • Descriure i analitzar el funcionament de les administracions públiques en diferents escales territorials.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Identificar els principals actors, estructura i funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional des d'una perspectiva teòrica o aplicada.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. "Diferenciar les principals teories de la disciplina i els seus diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos. "
  2. "Exposar i descriure de manera adequada els principals corrents teòrics de l'anàlisi de les polítiques públiques: el cicle de la política; xarxes i actors; enfocaments institucionals; teoria de l'elecció racional."
  3. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  4. Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  5. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  6. Analitzar críticament el procés de configuració de l'agenda pública.
  7. Analitzar polítiques públiques, tant en el seu procés d'elaboració com d'implementació.
  8. Aplicar el coneixement de les administracions públiques, en els seus diferents nivells, a casos concrets de l'esfera pràctica i professional.
  9. Aplicar les principals teories de la disciplina i els seus diferents camps a problemes pràctics i professionals reals.
  10. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  11. Demostrar iniciativa i treballar autònomament quan la situació ho demani.
  12. Demostrar que es coneix i se sap aplicar la terminologia bàsica en anglès utilitzada en les ciències polítiques.
  13. Demostrar que s'entenen les relacions intergovernamentals i identificar la posició de les administracions públiques en el sistema polític.
  14. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  15. Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
  16. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  17. Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  18. Dissenyar tècniques per a la recollida de dades, coordinar el tractament de la informació i aplicar rigorosament mètodes de verificació d'hipòtesis.
  19. Distingir les fases de la política pública: formulació, decisió, implementació i avaluació.
  20. Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
  21. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  22. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  23. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  24. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  25. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  26. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  27. Plantejar i exposar un estudi de cas d'una política pública concreta.
  28. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  29. Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  30. Treballar autònomament.
  31. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  32. Utilitzar apropiadament les aportacions de Lindblom, Wildavsky, Marsh i Rhodes, Lowi.
  33. Utilitzar diferents eines per analitzar i explicar els processos de formulació, decisió, implementació i avaluació de les polítiques públiques.
  34. Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.
  35. Valorar críticament alguna de les polítiques públiques dutes a terme per una autoritat en l'estat de les autonomies.

Continguts

BLOC 1. Les raons del Govern Local: territori, autonomia i democràcia 

  1. Fonaments teòrics del govern local. Municipalisme i dret a la ciutat.
  2. Ciutats i territoris en un context global-local. Les xarxes de ciutats.
  3. Models de govern local a Europa en perspectiva comparada.
  4. La dicotomia rural-urbà i la governança metropolitana.
  5. Governs i democràcia local: la trajectòria a l'estat espanyol 

BLOC 2. Política i govern local

  1. Les regles del joc de la democràcia local: Sistema electoral i formació de govern.
  2. El mapa d'actors polítics locals.
  3. Municipalisme i dinàmiques de canvi en l’arena política local.
  4. Atribucions, competències i finançament dels municipis.
  5. Democràcia participativa en l'àmbit local. Participació ciutadana i coproducció: espais, instruments i processos.

BLOC 3. Què fan els ajuntaments: les polítiques públiques locals

11. Transformacions socials, econòmiques i ecològiques i el seu impacte en les polítiques públiques locals. 

12. Polítiques locals d'inclusió social, economia, espai públic i territori. La resposta local a les desigualtats socials i la segregació. 

13. Eixos transversals de política pública local: polítiques feministes i polítiques ambientals.

14. Transicions ecològica, digital i demogràfica i polítiques locals

15. Altres àmbits emergents en les polítiques locals.

Temes transversals:

-Perspectiva de gènere

-Debats i reptes de futur dels governs locals.


 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Dirigides 40 1,6 7, 8, 10, 5, 6, 18, 19, 25, 4, 33, 34, 29
Tipus: Supervisades      
Supervisades 35 1,4 7, 14, 15, 1, 23, 20, 21, 28, 33, 34
Tipus: Autònomes      
Autònoma 75 3 11, 14, 17, 16, 22, 21, 26, 12, 28, 30

L’assignatura combinarà una aproximació teòrica amb exercicis pràctics que permetin un acostament directe a la realitat del govern local. Per tant, els blocs de l'assignatura compaginaran sessions de caràcter explicatiu amb sessions interactives (exposició i discussió de treballs  o casos pràctics).
Els fonaments teòrics seran exposats a les classes, obertes en tot moment a la participació de l’alumnat, per a l’aclariment i el debat. Aquests fonaments també s’assentaran en l’estudi autònom, a partir del material exposat a les classes i altres lectures i materials que s’indiquin.
El treball d’estudi es complementarà amb exercicis individuals d’anàlisi de lectures, a partir dels quals es durà a terme un debat entre els i les estudiants. Aquests exercicis es realitzaran entre els mesos d'octubre i desembre.
El treball pràctic consistirà en una recerca aplicada sobre un municipi escollit pels propis alumnes. Els diversos temes abordats en l'assignatura aniran sent exemplificats en el cas del municipi triat. El treball es realitzarà en equips de 2-3 persones. (previsió de lliurament: Lliuraments parcials en paral·lel a les pràctiques de lectura i lliurament final a  gener).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Estudi de casos, lectures i debats a classe 20 0 0 7, 8, 32, 10, 5, 6, 11, 14, 13, 15, 18, 17, 19, 23, 24, 22, 21, 26, 12, 27, 28, 4, 33, 34, 30, 31
Exàmen 50 0 0 7, 10, 5, 6, 35, 14, 13, 15, 17, 19, 24, 25, 2, 12, 27, 28, 4
Investigació aplicada en equip i amb presentació oral i escrita 30 0 0 3, 7, 9, 8, 10, 14, 13, 15, 18, 17, 16, 1, 19, 23, 24, 22, 20, 2, 21, 26, 12, 28, 33, 34, 30, 29, 31

L’avaluació d’aquesta assignatura es composa de les parts següents:

- Treballs d’anàlisi de lectures i l'anàlisi i resolució de casos pràctics que es plantejaran i debatran a classe, 20% de la qualificació.

- Un treball, en equips de dues persones, de recerca aplicada, amb presentació a classe, el 30%.

-Un examen final, el 50%.

Consideracions importants: Per aprovar l’assignatura és condició necessària aprovar tant el conjunt dels treballs pràctics com l’examen. Per aprovar els treballs pràctics (d’anàlisi de text i de recerca aplicada), cal haver assistit a les presentacions i debats corresponents. L’examen serà al final del quadrimestre, el dia que fixi la Facultat i que es farà públic amb antelació suficient. Els i les estudiants que no haguessin superat el conjunt dels treballs pràctics podran fer-ne un de nou, individual, determinat per la professora, per aconseguir la nota necessària. En cas de no superar l’examen, l'alumnat tindrà l’oportunitat d’acollirse a les activitats de compensació, és a dir, podran tornar a fer els exàmens suspesos el dia que determini la Facultat, havent acabat el període lectiu del segon quadrimestre.

AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única consistirà en un examen final que comprendrà tot el temari treballat a l'assignatura (60% de la nota)  i el lliurament, el mateix dia de l'examen, d'un treball extens d’anàlisi que s’haurà acordat amb la professora (40% de la nota final). Per aprovar és imprescindible superar tant l'examen com el treball.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

Bibliografia

S'indicaran al llarg del curs les lectures més rellevants que seran el fonament per preparar l'assignatura així com altres lectures que no consten en aquest llistat.

Hi ha algunes obres que poden ser utilitzades com a manuals de consulta per a bona part del contingut de la matèria:

  • Bonet, J. i Ubasart, G. (2010): “Guia de Govern Local”; Icaria Editorial, Biblioteca de recursos veïnals, Barcelona. Descarregable a:http://auditoriabdn.files.wordpress.com/2012/12/guia-de-govern-local-catalc3a0.pdf
  • Canal, R. (2013): “Ciudades y pueblos que puedan durar. Políticas locales para una nueva época”; Icaria Editorial, Barcelona.
  • Font i Llobet , T. (dir.) (2023) Repensar el govern local: perspectives actuals, Generalitat de Catalunya. Institut d’Estudis de l’Autogovern.
  • Subirats, J. (2016) El poder de lo próximo. Las virtudes del municipalismo, Catarata, Barcelona.
  •  Martí-Costa, M. Tomàs, M. (coord.) (2019) Governança metropolitana; IERMB: UAB Bellaterra.
  • Mir, J. (2015): “Ajuntament fàcil més transparent”; Federació de Municipis de Catalunya.
  • Ciutats i Persones: Col·lecció Grana de l’Institut de Ciències Polítiques i Socials https://www.icps.cat/publicacions/materials-cip/colleccio-grana
  • Quaderns metodològics feministes (Ajuntament de Barcelona) https://ajuntament.barcelona.cat/dones/ca/recursos/documentacio/quaderns-metodologicsfeministes

 

LECTURES DE REFERÈNCIA:

Bloc 1. Les raons del Govern Local: territori, autonomia i democràcia en perspectiva comparada

  • Barres, R.iMartí-Costa,M. “La representación democrática en los gobiernos metropolitanos en Europa: entre el reescalamiento de los sistemas locales y la innovación institucional” a Revista Española de Ciencia Política. Núm. 59. Julio 2022, pp. 43-6
  • Bonet, J. i Ubasart, G. (2010):2. El marc legislatiu de l’administració local, pp. 25-29.
  • Borja, J. et.al. (2016) Ciudades para cambiar la vida. Café de las ciudades: Buenos Aires.
  • Habitat III (2016) Nueva Agenda Urbana; ONU, Habitat: Nairobi
  • Harvey, D. (2013) Ciudades rebeldes. Del derecho a la ciudad a la revolución urbana. Madrid: Akal. Capítol 1. El derecho a la ciudad.
  • IERMB (2017) Repensar la metròpoli: noves claus per a un projecte col.lectiu [Anuari metropolità de Barcelona 2016] https://iermb.uab.cat/ca/iermb/anuari/repensar-la-metropoli-noves-claus-per-un-projecte-col-lectiu-anuari-metropolita-de-barcelona-2016
  • IERM (2020) Resiliència municipal davant la crisi de la covid-19 a la metròpoli de Barcelona.
  • IERMB (2022) Cap a la metròpoli 2030. Reptes emergents, coneixemnts innovadors [Anuari metropolità de Barcelona 2021]
  • Iglesias, M. et al. (2011): "Políticas urbanas en España. Grances ciudades, actores y gobiernos locales"; Barcelona: Icària; pp. 23-41. Descarregable.
  • Jacobs, J. (2023) Mort i vida de les grans ciutats, Virus Editorial.
  • Martí-Costa, M. Tomàs, M. (coord.) (2019) Governança metropolitana; IERMB: UAB Bellaterra.
  • Nel.lo, O., Blanco, I., Gomà, R. (eds.) (2022) El apoyo mutuo en tiempos de crisis. La solidaridad ciutadana durante la pandèmia COVID19, Buenos Aires: CLACSO, Barcelona: UAB, IERMB. Disponible on line. (Introducció i conclusions)
  • Page, E. (1991) “Localism and centralism in Europe”,Londres: Sage
  • Pradel, M. i García, M. (coord.) (2018) El momento de la ciudadanía. Innovación social y gobernanza urbana, Barcelona: Los libros de la Catarata
  • Revista CIDOB d'Afers Internacionals, n.123, Municipalismo internacional y derecho a la ciudad. Las ciudades en la era de la globalización, Desembre 2019. 
  • Sorando, D. i Ardura, A. (2016) First we take manhattan: la destruccion creativa de las ciudades, Catarata, Barcelona. 
  • Subirats, J. (2019) “Movimientos sociales y esfera local. La proximidad como espacio de protección y emancipación” a Desacatos: Revista de Ciencias Sociales, Núm. 61, pp. 162-169.
  • Subirats, J. i Martí-Costa, M. (eds.) (2015) Ciudades y cambio de época: discursos sobre políticas urbanas y crisis en España, Bilbao, Universidad del País Vasco (on line)
  • Tomàs,M. i Martí-Costa, M. (2011): "La reconfiguración de la agenda urbana: El debate europeo" a Iglesias et al.: "Políticas urbanas en España. Grances ciudades, actores y gobiernos locales", Barcelona: Icària; pp. 23-41.
  • Tomàs, M. (2002) El debat sobre l’eficiència i la democràcia local, Diputació de Barcelona.
  • Tomàs Fornés, Mariona (ed.) (2023) Metrópolis sin gobierno: la anomalía española en Europa, Tirant lo Blanc (disponible en línia).

  • Wollmann, H. (2004): “Local Government Reforms in Great Britain, Sweden, Germany and France: Between Multi-Function and Single-Purpose Organisations”, Local Government Studies, Vol.30, No.4, pp. 639-665.

 

Bloc 2. Política i govern local

  • Blanco, I. i Gomà, R. (2016) El municipalisme del bé comú, Barcelona, Icària.
  • Brugué, Q. i Vallès, J.M. (2005): “New-Style Councils, New-Style Councillors: From Local Government to Local Governance”, Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions, Vol. 18, No. 2 (pp. 197–226). (Versió en castellà també disponible).
  • IERMB (2018) El dret a la metròpoli. Anuari metropolità de Barcelona 2017, Bellaterra: Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona
  • Observatorio Metropolitano (2014) “La apuesta municipalista. La democracia empieza por lo cercano”, Madrid: Traficantes de sueños. (Capítol 3)
  • Font, J. i Blanco, I. (2003) Polis, la ciutat participativa. Participar en els municipis: qui, com i perquè, Barcelona: Diputació de Barcelona. Pp. 47-73.
  • Ubasart, G. (2012) “Candidatures populars i alternatives a Catalunya. Construint democràcia”, Barcelona: Icària Editorial
  • Canal, R. (2013): “Ciudades y pueblos que puedan durar. Políticas locales para una nueva época”, Icaria Editorial, Barcelona. (Bloc V)
  • Ibarra, P.  et.al. (2018) Nuevos movimientos sociales. De la calle a los ayuntamientos, Icària: BCN.
  • Martí, S. Gomà, R. et.al. (2018) Movimientos sociales y derecho a la ciudad, Icària: Barcelona
  • Roth, L., Monterde, A., Calleja, A. (eds.) (2019) Ciudades democráticasla revuelta municipalista en el ciclo post-15 M. Barcelona: Icària
  • Vilaregut, R. (2019) Ajuntaments pel canvi. Menys del que volien, més del que es pensaven, Lleida: Pagès Editors
  • Wollmann, H. (2014): La reciente reforma del gobierno local en España. Reflexiones desde una perspectiva comparada, Cuadernos Manuel Giménez Abad, nº 8, diciembre.

 

 

Bloc 3. Què fan els ajuntaments: les polítiques públiques locals 

  • Antxustegi-etxearte, O. (2014) Del suburbi a ciutat. El Pla Popular de Santa Coloma de Gramenet,Edicions Fòrum-Grama.
  • Blanco, I.Gomà, R. (2002) Gobiernos locales y redes participativas, Barcelona: Ariel.
  • Blanco, I. Gomà, R. (2016) El municipalisme del bé comú, Icària: Barcelona
  • Brugué, Q. (2022) Organizaciones que saben, organizaciones que aprenden, Instituto Nacional de Administración Pública: Madrid.
  • Brugué, Q. i Gomà, R. (coord.) (1998) Gobiernos Locales y Políticas Públicas. Barcelona: Ariel. pp. 15-35.
  • Canal, R. (2013): “Ciudades y pueblos que puedan durar. Políticas locales para una nueva época”, Icaria Editorial, Barcelona. (Blocs de I a IV)
  • De La Fuente, M. (coord.) (2016) Exclusió social i gènere a l'àmbit local. Transversalitat, interseccionalitat i empoderament, Barcelona: ICPS.
  • Fernández de Losada, A. i Abdullah, H. (eds.) (2020) Cities on the frontline: managing the coronavirus crisis, Barcelona: CIDOB.
  • Iglesias,M. et.al. (2011): Políticas urbanas en España. Grandes ciudades, actores y gobiernos locales, Barcelona: Icàri
  • Klinenberg, E. (2021) Palacios del pueblo. Políticas para una sociedad más igualitaria, Capitán Swing.
  • Navarro Yáñez, C.J. et alt (eds.) (2019), Innovación en políticas urbanas. Perspectivas, metodologías y casos, Barcelona: Icaria
  • Subirats, J. García Bernardos, A. (2015) Innovación social y políticas urbanas en España, Icària: BCN.
  • Subirats, J. i Martí-Costa,M. (eds.) (2015) Ciudades y cambio de época: discursos sobre políticas urbanas y crisis en España, Bilbao: Universidad del País Vasco  

Programari

El necessari per aplicar tècniques d'investigació en la recerca


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre tarda