Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500254 Geologia | OT | 3 |
2500254 Geologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es demana cap prerequisit.
L’objectiu d’aquesta assignatura és iniciar als alumnes en el coneixement i l’anàlisi dels riscos d’origen geològic, de manera que puguin adquirir uns coneixements i destreses elementals que els hi permetin abordar estudis relacionats amb els diferents tipus de riscos geològics.
Com a objectius específics es pretén que l'alumne adquireixi destreses en:
-La integració de diverses disciplines en un treball multidisciplinar a on els riscos geològics siguin el centre d’interès.
-L'aplicació dels coneixements adquirits a la resolució de problemes relacionats amb riscos geològics.
-L'organització i planificació de tasques així com el desenvolupament d'habilitats interpersonals que li permetin treballar en equip.
-Exposar a classe els treballs desenvolupats en equip.
-Saber enfrontar-se a proves orals i escrites.
-Introducció (conceptes bàsics): susceptibilitat, perillositat i risc. Tipus i classificació. Mitigació, predicció i prevenció. Anàlisi i cartografia dels riscos geològics.
-Riscos associats a materials geològics: esfondraments i subsidències, materials amb efectes perjudicials per a la salut.
-Riscos derivats de processos interns: sísmic i volcànic.
-Riscos derivats de processos externs: moviments en massa, inundacions.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 15 | 0,6 | 2, 5, 1, 8, 4, 3 |
Classes pràctiques | 12 | 0,48 | 5, 7, 1, 8, 4, 3 |
Sortida de camp | 7 | 0,28 | 5, 6, 1, 8, 4, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i seguiment de les activitats proposades tant presencial com virtualment | 9 | 0,36 | 2, 5, 7, 6, 1, 8, 4, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria d'examen | 25 | 1 | 5, 7, 6, 1, 8, 4, 3 |
Resolució de problemes, redacció d'informes | 29 | 1,16 | 5, 7, 6, 1, 8, 4, 3 |
Les activitats dirigides consistiran en: classes magistrals de teoria, activitats pràctiques a l'aula de cartografia i a l'aula d'informàtica i una sortida de camp.
Classes magistrals
Els coneixements teòrics es transmetran, principalment, a l'aula a través de classes magistrals, amb suport de TIC i debats en gran grup. A part de la bibliografia seleccionada, els alumnes disposaran d'un material diversificat per al seguiment de les classes. Aquests materials de suport estaran disponibles per alumne al campus virtual de l'assignatura i a les biblioteques. Els coneixements teòrics adquirits pels alumnes s'avaluaran mitjançant les proves escrites.
Pràctiques a l'aula de cartografia i d'informàtica
S'aplicaran a les pràctiques els coneixements adquirits i es resoldran problemes senzills. S'interpretaran i analitzaran casos de diferents tipus de riscos geològics i les seves cartografies associades. Es demanarà l'aplicació del GIS a una pràctica de mapa de susceptibilitat.
Pràctiques de camp i treball en grup
A la sortida de camp l'alumne ha d'adquirir un coneixement transversal i sistèmic d’algunes de les problemàtiques treballades al voltant dels riscos geològics: reconeixement del procés, adquisició i validació de dades al camp, cartografia associada al risc analitzat. Les tasques es duran a terme en grup.
Les activitats seran suportades mitjançant tutories en aula i en el despatx del professor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1r examen parcial | 35% | 1,5 | 0,06 | 2, 5, 7, 6, 1, 8, 4, 3 |
2n examen parcial | 35% | 1,5 | 0,06 | 5, 7, 6, 1, 8, 4 |
Informes de pràctiques de laboratori i de camp | 15% | 0 | 0 | 5, 7, 6, 1, 8, 4, 3 |
Treball de curs autònom | 15% | 0 | 0 | 5, 7, 6, 1, 8, 4, 3 |
L'avaluació es realitza al llarg de tot el curs de manera continuada, en part en grup i en part individualment.
-Exàmens : en aquesta part s'avalua individualment els coneixements científico-tècnics de la matèria assolits per l'alumne, així com la seva capacitat d'anàlisi i síntesi, i de raonament crític. L'avaluació dels continguts teòrics i part de la part pràctica de l'assignatura es porta a terme mitjançant un mínim de 2 proves escrites que es realitzen al llarg del curs amb un pes del 35% cadascuna. Els continguts seran eliminatoris (les proves posteriors no inclouen els continguts de les anteriors). La qualificació d'aquesta part és la mitjana de les dues proves escrites, sempre que les notes de cadascuna sigui superior a 4.
-Correcció d’activitats pràctiques a l'aula i al camp (15%): correspondrà al lliurament dels informes de pràctiques resolts durant les pràctiques d'aula.
-Realització d’un treball en grup d’un cas pràctic de risc geològic (15%), escollit pels alumnes a principis de curs i validad per l'equip de professors.
Per aprovar l'assignatura cal que la mitjana de les proves estigui aprovada i que la mitjana de les activitats pràctiques i el treball de curs també estigui aprovada.
Quan la nota de l'avaluació continuada sigui inferior a 5, a l'examen final es podran recuperar els exàmens parcials suspesos.
Seran objecte de recuperació les dues proves parcials que es faran conjuntament en la data acordada per la coordinació. Per poder presentar-se a la recuperació cal que la nota mitjana de l'avaluació continuada, corresponen als informes de les activitat d'aula i de camp; i del treball de curs autònom sigui igual o superior a 5.
Aquesta assignatura s'acull a l'avaluació única. Aquesta consistirà en la realització d'un examen de tots els continguts de l'assignatura que correspondrà a un 70% de la nota i en la presentació de 4 treballs de les activitats pràctiques que inclou l'assignatura, que comptarà un 30% de la nota. L'examen es realitzarà coincidint amb el segon parcial de l'avaluació continuada. La recuperació de l'avaluació única es farà el mateix dia de la recuperació de l'avaluació continuada.
AGÈNCIA CATALANA DE L’AIGUA (2017). La gestió del risc d’inundacions a Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya. 26 p. https://aca.gencat.cat/web/.content/10_ACA/J_Publicacions/03-guies/02-GestioRiscInundacions_2017.pdf
Alexander, D. (1993). Natural Disasters. UCL Press. London.
Ayala-Carcedo, F.J.; Elizaga, E.; González de Vallejo, L.I. (1987) Impacto económico y social de los riesgos geológicos en España. Madrid: IGME, 91 p.
Ayala-Carcedo, F.J.; Corominas, J.(ed.) (2003). Mapas de susceptibilidad a los movimientos de ladera con técnicas SIG. Madrid: IGME.
Ayala, F. (ed.). (1988). Riesgos geológicos. Serie Geología ambiental. IGME. Madrid.
Bolt, et al. (1977). Geological Hazards. Springer-Verlag. NY.
Cock, N. K. (1995) Geohazards (Natural and Human). Prentice Hall.
Ferrer, M.; González de Vallejo, L.I. (2007) Manual de campo para la descripción de macizos rocosos en afloramientos. IGME, Madrid.
Hans-Ulrich Schmincke (2004). Volcanism. Springer-Verlag. Berlin.
Haraldur Sigurdsson (Ed.) (1999). Enciclopedia of Volcanoes. Academic Press.
IGME (2008). Guía metodológica para la elaboración de cartografías de riesgos naturales en España. Ilustre Colegio Oficial de Geólogos.
Jimenez-Forcada, E. (2008). Introducción a la geología médica. Ed. Los libros de Catarata.
Keller, E.A.; Blodgett, R.H. (2007). Riesgos naturales. Pearson. Prentice Hall, Madrid.
Lario, J.; Bardají, T. (2016). Introducción a los riesgos geológicos. Madrid: UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia. ISBN: 9788436270143
Llorente Isidro, M. (2015). Los riesgos naturales: la ciencia para evitar los desatres. IGME, Madrid.
Martinez Goytrez, J. (1987): Avenidas e inundaciones. Madrid. Ministerio de Obras Públicas y Urbanismo, Centro de publicaciones.
Murck, B.W.; Skinner, B.J.; Porter, S.C. (1997). Dangerous Earth, an introduction to Geologic Hazards. John Wiley & Sons, Inc. New York.
Nuhfer, E.B., Proctor, R.J.; Moser, P.H. (1993). Guía ciudadana de los riesgos geológicos. Ed. Versión española, 1997, Ed. Suarez & Regueiro. Ilustre Colegio Oficial de Geólogos de España. Madrid.
Vilaplana, J. M.; Payás, B. (2008). «RiskCat. Els riscos naturals a Catalunya. Informe executiu / Los riesgos naturales en Cataluña / Natural Risks in Catalonia». Informes del CADS, núm. 6, 228 p. [en línia]. <http://cads.gencat.cat/web/.content/Documents/Publicacions/els_riscos_naturals_a_catalunya.pdf>
Vilaplana, J.M. (2019). Els georiscos. IN: NATURA, ÚS O ABÚS? (2018-2019). Institut d’Estudis Catalans, 52 pàgs. https://natura.llocs.iec.cat/wp-content/uploads/sites/21/2020/02/4aII-geologia_riscos_20200220.pdf
Werner E.D.; Friedman, H.P. (ed) (2010). Landslides: causes, types and efffects. Nova Science Publishers, Inc. New York
Per a la resolució de les activitats pràctiques utilitzarem:
-Google Earth
-ArcGis
-Global Mapper
-Microsoft Excel
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |