Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500254 Geologia | OT | 3 |
2500254 Geologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es tracta d'una assignatura amb un marcat caràcter integrador i de síntesi de totes les disciplines que intervenen en la geologia sedimentària, emfatitzant en la interpretació estratigràfica del subsòl. S'orienta a la comprensió dels mecanismes de formació de diferents tipus de conques sedimentàries, així com de la caracterització del rebliment de les mateixes. Té per tant una gran aplicació a projectes amb objectius econòmics, principalment d'exploració de recursos (energètics o hídrics), així com de mitigació dels efectes del canvi climàtic (identificació de possibles magatzems de CO2 en antics reservoris o aquífers salins).
Es pressuposa que els alumnes han assolit els coneixements bàsics de diverses branques de la geologia sedimentaria fonamental en els cursos anteriors, i principalment d'estratigrafia, sedimentologia i tectònica.
Aquesta assignatura pretén que l’alumnat assoleixi un coneixement de la dinàmica de formació de conques sedimentaries i el seu rebliment, i sàpiga organitzar els seus dipòsits sota un punt de vista d’estratigrafia seqüencial. Durant el curs es faran exercicis pràctics per posar en valor la integració de diferents mètodes d’estudi de geologia de superfície i del subsòl. Es tracta doncs d’una assignatura on l’alumnat s’enfronta a tècniques d’obtenció de dades de diversos tipus i la seva interpretació geològica. Aquestes dades i interpretacions s’orientaran a comprendre la seva aplicació i potencial per assolir objectius econòmics, de protecció/conservació o de mitigació del canvi climàtic.
Programa de teoria
1. Introducció
2. Tipus de conques sedimentàries:
2.1. Conques extensives
2.2. Conques compressives
2.2.1. La Conca d'Avantpaís Sudpirinenca Central
2.3. Conques transformants
2.4. Conques associades a substrats mòbils (sal i argila)
3. Estratigrafia de conques sedimentàries:
3.1. Estratigrafia seqüencial: processos i controls
3.2. Estratigrafia sísmica
3.3. Estratigrafia seqüencial de sistemes carbonatats
3.4. Estratigrafia seqüencial de sistemes clàstics
3.5. Clinoformes i anàlisi de trajectòries
4. Enrutament sedimentari i sistemes source-to-sink
5. Subsidència i història termal de conques sedimentàries
6. Aplicació de l’anàlisi de conques a la exploració, producció i emmagatzematge de recursos energètics i hídrics
Programa de pràctiques
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques | 56 | 2,24 | 6, 5, 7, 3, 4, 8, 2, 9, 1, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball original de síntesi sobre estratigrafia seqüencial d'un ambient deposicional o un exemple de conca sedimentària, i tutories | 16 | 0,64 | 6, 5, 3, 8, 2, 9, 10, 1, 12, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la teoria, finalització de pràctiques i treball sobre estratigrafia seqüencial o un exemple de conca | 74 | 2,96 | 6, 5, 7, 3, 4, 8, 2, 9, 10, 1, 12, 11 |
1. Activitats dirigides
Classes de teoria
Aquesta assignatura consta d’una part teòrica, amb classes interactives en la que s'explicarà i discutirà el temari proposat, i es donaran les pautes per a que l’alumnat pugui completar l’aprenentatge de forma autònoma. L'alumnat disposarà en el Campus Virtual del temari de teoria en forma de presentacions (en .pdf) i una bibliografia recomanada pel professorat.
Pràctiques de laboratori i seminaris
Consistiran fonamentalment en la realització d’exercicis relacionats amb les classes de teoria, i en la seva majoria enfocats a un treball pràctic sobre sísmica de reflexió o imatges per satèl·lit. Els exercicis seran assistits pel professorat, qui anirà solucionant problemes de caire general que es discutiran entre tots, com també dels problemes particularitzats. El material bàsic és de casos reals i els exercicis s'hauran d'entregar en acabar la pràctica o a través del Campus Virtual a finals de la setmana on es treballi cada exercici.
2. Activitats supervisades
Treball original de síntesi sobre (1) estratigrafia seqüencial d'un tipus d'ambient deposicional o (2) un exemple de conca sedimentària
2a) Elaboració en grups de dos alumnes d’un treball original de síntesi sobre (1) estratigrafia seqüencial d'un tipus d'ambient deposicional o (2) un exemple de conca sedimentària determinada. Hi haurà una sèrie de temes proposats pel professorat i es decidiran a sorteig.
Cada treball haurà d’incloure un resum ampli, amb les figures clau (màxim 10 pàgines, incloent figures), que s’haurà de lliurar en arxiu .pdf,a l'espai que s'hagi habilitat al Campus Virtual, així com les diapositives de la presentació oral que haurà de fer cada grup durant un temps no superior a 15'. Els resums i les presentacions s’han d’estudiar per part dels alumnes doncs poden derivar en preguntes d’examen.
S’orienten a donar suport a les activitats formatives anteriors i es realitzaran a les hores de teoria o de pràctiques, previ anunci del professor i acceptació de la data per part dels alumnes. Addicionalment s’han previst la tutoria individualitzada al despatx del professor segons l’horari i ordre que s’indicarà el primer dia de classe.
3. Activitats autònomes
En aquest apartat s’inclou l’estudi, elaboració dels treballs i estudi de la bibliografia d’articles recomanats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dosier de pràctiques | 15 | 0 | 0 | 6, 5, 7, 3, 4, 9, 10, 1 |
Proves individuals escrites | 70 | 4 | 0,16 | 10, 1 |
Treball original de síntesi sobre estratigrafia seqüencial d'un ambient deposicional o un exemple de conca sedimentaria i tutories | 15 | 0 | 0 | 6, 5, 7, 3, 4, 8, 2, 9, 10, 1, 12, 11 |
L’avaluació es realitzarà de forma continuada o per avaluació unica.
Avaluació continuada
L'avaluació continuada es basarà en :
Cal remarcar que l'assignatura no contempla un grau d’assistència obligatòria a les sessions de teoria, però sí a les sessions de pràctiques.
Les activitats dirigides signifiquen una part substancial de les activitats d’aprenentatge de l’assignatura. Per tal que l'alumnat pugui estar avaluat per avaluació continuada ha d’assistir almenys a:
Proves de recuperació
L'alumnat que no hagi aprovat l’assignatura per avaluació continuada, podrà presentar-se a una prova final el dia i hora assignats. La prova de recuperació significa haver de superar un examen final en el qual la matèria d'examen és la totalitat dels continguts del curs. En cas de no haver lliurat anteriorment els exercicis de pràctiques i/o el treball original de síntesi, l'alumnat que es presenti a la prova de recuperació haurà de lliurar aquests treballs en el moment d'inici de la prova de recuperació. Per la nota final es mantenen els mateixos percentatges que en el cas d'avaluació continuada (70% per la prova escrita, 15% pel treball original de síntesi i 15% corresponent al dossier de pràctiques). La nota d’aquesta prova substitueix a la nota prèviament obtinguda per avaluació continuada.
Avaluació única
En el cas de l'alumnat que sol·liciti avaluació única, aquesta constarà de:
- Allen, P. A., & Allen, J. R. (2013). Basin analysis: Principles and application to petroleum play assessment. John Wiley & Sons.
- Catuneanu, O. (2022). Principles of sequence stratigraphy. Newnes.
- Coe, A. L. (Ed.). (2003). The sedimentary record of sea-level change. Cambridge University Press.
- Emery, D., & Myers, K. (2009). Sequence stratigraphy. John Wiley & Sons.
- Miall, A. D. (2013). Principles of sedimentary basin analysis. Springer Science & Business Media.
- Schlager, W. (2005). Carbonate sedimentology and sequence stratigraphy (No. 8). SEPM Soc for Sed Geology.
- Google Earth
- MS Word
- MS PowerPoint
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |