Logo UAB

Sistemes d'informació geogrąfica i tractament d'imatges

Codi: 101031 Crčdits: 4
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500254 Geologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Aline Concha Dimas
Correu electrņnic:
aline.concha@uab.cat

Equip docent

Eduard Madaula Izquierdo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'alumnat n'hauria de fer ús del coneixement que està obtenint a la seva classe de Cartografia Geològica. 

L'alumnat haura de fer ús d'un sistema d'emmagatzematge extern propi (pen drive, disc dur extern,..) per gestionar tota la informació i les dades facilitatdes i utilitzades al llarg del curs.


Objectius

Dins del concepte de Tecnologíes de la Informació, els Sistemes de Informació Geogràfica (SIG) són un conjunt d'eines de gran interés per la seva versatilitat i multidisciplinaritat.

L'aplicació dels SIG en cartografia de recursos naturals, la prevenció de riscos naturals, el seguiment i la simulació de processos dinàmics (canvis d'usos del sòl, gestió d'aigua..) fan dels SIG unes eines bàsiques en nombroses disciplines científiques i en el camp de la investigació.

Els SIG, a més a més, representen una potent eina de gestió de informació espacial-temporal per tots els camps relacionats amb la Geologia i el Medi Ambient.

La finalitat general és que els alumnes integrin els aspectes teòrics i pràctics d'aquestes tecnologíes i siguin capaços d'aplicar aquestes habilitats a la gestió i resolució de problemes.


Competčncies

  • Aprendre i aplicar a la prąctica els coneixements adquirits i resoldre problemes.
  • Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i grąfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
  • Treballar amb autonomia.
  • Utilitzar sistemes d'informació geogrąfica aplicats a la geologia.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprendre i aplicar a la prąctica els coneixements adquirits i resoldre problemes.
  2. Dominar les diverses formes d'adquisició i gestió de la informació geogrąfica com a instrument d'interpretació territorial i, en especial, dels mapes i de les imatges d'observació de la Terra.
  3. Gestionar i ordenar la informació georeferenciada mitjanēant programes informątics de SIG adequats.
  4. Transmetre adequadament la informació, de forma verbal, escrita i grąfica, i utilitzant les noves tecnologies de comunicació i informació.
  5. Treballar amb autonomia.

Continguts

Bloc 1. Introducció els sistemes d'informació geogràfica i conceptes bàsics de cartografía.

  • Què és un SIG. Tipus de informació continguda.
  • Formats dels  fitxers i formats dels conjunts d’informació dins el programari.
  • Projeccions cartografiques. Que són i quines implicacions hi ha en la seva definició.
  • Visualització de mapes en-línia. Serveis WMS i de descàrregas.
  • Elements d’un mapa. Layouts.

Bloc 2. Dades vectorials

  • Conceptes bàsics. Dades vectorials. Topologia: punt, línia, ruta, polígon.
  • Georeferenciació d'imatges.
  • Digitalització de dades vectorials en geodaataBases. Exportació de un fitxer shape.
  • Taules associades a ens vectorials. Intro a BBDD.
  • Consultes a la base de dades. Conèixer i utilitzar les diferents opcions de visualització de cada capa. Càlcul de valors estadístics.

Bloc 3. Dades ràster

  • Conceptes bàsics. Què és un ràster i como se estructura segons el tipus de informació representada en aquest format: MDE, Ortofotos, Imatges de satèl·lit.
  • Elaboració de un ràster usant diferents fonts d’informació (isolínies, punts, Lidar, vegetació, ús del sòl, etc.).
  • Anàlisi de MDE: ombrejats, perfils topogràfics, pendents, orientació, extracció del flux.
  • Generació de un ràster. Tècniques de interpolació.

Bloc 4. Anàlisi de la informació

  • Processat de una imatge de satèl·lit: organització de dades espectromètriques, nivells de processat d'agència distribuidora.
  • Àlgebra de bandes. Significat físic.
  • Anàlisi de dades vectorials. Operacions de superposició, de proximitat i zonals.
  • Mesures espacials sobre objectes.  
  • Analisis amb dades raster-vectorial. Exemple.

Activitats formatives i Metodologia

Tķtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals amb suport tecnologies informació 40 1,6 1, 3, 2
Prąctiques de laboratori informątic 40 1,6 1, 3
Tipus: Autņnomes      
Realització de prąctiques utilitzant programari especķfic i bibliografia recomanada 16 0,64 1, 4

Clases magistrals amb soport informàtic  

Mitjançant l'assistència a les classes els alumnes assumiran els coneixements propis de l'assignatura. En tot moment es treballarà davant d'ordinador per consolidar el ús del software específic i les tècniques d'anàlisi.

 

Pràctiques de laboratori

Les hores de pràctiques estan dissenyades per l'aprenentage dels programes SIG ArcGIS Pro 3.3 i QGIS 3.34,  utilitzant dades geologicas i amb la resolució de problemes pràctics. 

El conjunt d'alumnes matriculats quedaran distribuits en  grups equitatius respecte al grau i nombre.

Es preveu el us de programari de forma remota amb l'objectiu que cada alumne pugui treballar de forma individual amb un ordinador, que fisicament es troba al laboratori, i així poder realitzar les tasques demanades.

 

Treball autònom:

Estudi de temes i realització d'exercicis usant el programari específicat. 

 

Enquestes de satisfació:

S'haurà de destinar aproximadament uns 15 minuts d'alguna classe a permetre que l'alumnat pugui respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Tķtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exąmens teņrics i prąctics 100% 4 0,16 1, 3, 2, 4, 5

Avaluació Continuada

  • Assistència Obligatòria. N’hi haurà control d’assistència.
  • Dos exàmens parcials teòric-pràctics: 1er Parcial 20% + 2n parcial 20%.
  • Dos projectes d’anàlisis, per parelles: Uno sobre el contingut primera parte del curs (15%)  i altre sobre el contingut de la segona part del curs (15%).
  • Exercicis de classe 30%.
  • Actividad Extra: Generació de guions d'exercicis pràctics. Entrega individual.

Recuperació avaluació continuada

  • La recuperació només es podrà fer dels exàmens, no pas del treball d’anàlisis ni dels exercicis de classe.
  • Els alumnes no aprovats al curs podran triar la part a la que tornan a presentar-se: primera part, segona part del curs o a totes dues. Per millorar nota i aprovar.
  • Els alumnes aprovats al curs, que  així ho vulguin, podran presentar-se a millorar nota. Es conservarà la millor nota (per parcials o recuperació) per l’avaluació final.

 

Avaluació única

  • Si l’alumne/a desitja fer avaluació única ha d’avisar durant les dues primeres setmanes del curs al professor. Gestió Acadèmica de la Facultat de Ciències posarà a l’abast de l’alumat un formulari per formalitzar la sol·licitud d’acollir-se a l’avaluació única.
  • La avaluació única se realitzarà el dia de la proba del segon parcial, consistirà en tres parts:
  1.  Un examen teòric (20%) del contingut del tot el curs.
  2. Un examen pràctic (50%) del contingut de tot el curs.
  3. Un projecte de digitalització/incorporació d’informació georeferenciada/anàlisi que se determinarà a l’inici del semestre amb el professor/a (30%).
  • L’alumne/a que hagi optat per aquesta avaluació única  podrà presentar-se a recuperació només si va presentar prèviament totes les parts de la avaluació única mencionades a dalt.  
  • S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

Bibliografia

Longley, P.A., Goodchild, M.F. Maguire, D.J., Rhind, D.W. (2001), Geographical Information Systems and Science. Wiley. 454 p.

Bibliografia adicional

Bonham-Carter, G.F. (1994) Geographic information systems for geoscientists modelling with GIS, Pergamon. Kidlington. 398 p.

Burrought, P.A., McDonnel, R.A. (1998), Principles of Geographical Information Systems (2nd Edition). Oxford University Press. Oxford. 333 p.

Chuvieco, E. (2002), Teledetección ambiental. Ariel. Barcelona. 586 p

Gutiérrez Puebla, J., Gould, M. (1994). SIG: sistemas de información geográfica. Editorial Síntesis, Madrid.

Laurini, R., Tompson, D. (1992) Fundamentals of Spatial Information Systems. Academic Press. Londres. 680 p.

Maguire, D.J., Goodchild, M.F., Rhind, D.W. (eds.) (1991) Geographical Information Systems. Principles and Applications. 2 Vol. Longman Scienti Technical. Essex. 1096 p.

Moldes Teo, F.J. (1995). Tecnología de los sistemas de información geográfica. Ra-Ma, Madrid. 190 p.

Nogueras-Iso, J., Zarazaga-Soria, F.J., Muro-Medrano, P.R.  (2005) Geographic Information Metadata for Spatial Data Infrastructures: Resources, Interoperability and Information Retrieval. Springer. 264 p.

Santos Preciado Santos Preciado, J.M. (2004) Sistemas de información geográfica. Unidad didáctica. (60105UD01A01) UNED. Madrid. 460 p. ISBN: 84-362-2006-4.


Programari

ArcGIS Pro 3.3.0 y QGIS 3.34 LTR "Prizren"


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLAB) Prąctiques de laboratori 1 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt
(PLAB) Prąctiques de laboratori 2 Catalą primer quadrimestre matķ-mixt