Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500502 Microbiologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques sobre l'estructura i organització dels organismes animals i els seus sistemes cel·lulars.
És important que l’estudiant hagi assolit els coneixements i competències bàsiques de l’assignatura Histologia i de la de Bioquimica
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
El programa que es seguirà serà el següent:
PROGRAMA TEÒRIC
1.- Introducció a la fisiologia Animal
- Principis bàsics de fisiologia. Medi intern. Compartiments líquids i composició. Transport a través de la membrana plasmàtica. Homeòstasi. Mecanismes de retroalimentació (feed-back). Comunicació intercel·lular.
2.- Excitabilitat i cèl·lules excitables
- Cèl·lules excitables i concepte d’excitabilitat.
2.a.- La neurona: activitat elèctrica a les neurones: Canals iònics. Bases iòniques del potencial de membrana en repòs i dels potencials d’acció.
- Conducció nerviosa.
2.b.- Fisiologia muscular; fibres musculars: característiques anatòmiques i funcionals.
- Múscul estriat esquelètic
- Múscul cardíac
- Múscul llis visceral
3.- Sistema nerviós
3.a.- Organització anatòmica del sistema nerviós:
- Neurones i glia
- Sinapsi. Integració sinàptica.
- Conceptes bàsics de neuroquímica. Neurotransmissió.
- Estructures de protecció del sistema nerviós: Estructures òssies. Meninges. Líquid cefalorraquidi. Barrera hemato-encefàlica.
- Desenvolupament del sistema nerviós.
- Anatomia del sistema nerviós central.
3.b.- Fisiologia Sensorial:
3.b.1.- Receptors sensorials. Concepte. Tipus. Mecanismes de transducció.
3.b.2.- Receptors somatosensorials. Tacte i pressió. Termorrecepció. Nocicepció. Vies de processament de la informació somatosensorial.
3.b.3.- Sentits especials:
- Quimiorrecepció: l’olfacte i el gust.
- L’ull humà: fotorecepció
- L’oïda humà: audició i equilibri. La còclea (òrgan de Corti) i l’aparell vestibular.
3.c.- Sistema motor
3.c.1.- Sistema motor visceral (vegetatiu): Simpàtic i parasimpàtic
3.c.2.- Sistema motor somàtic
- Organització medul·lar. Òrgans sensorials del múscul i reflexes medul·lars.
- Organització supramedul·lar. Paper de l’escorça cerebral, el cerebel i ganglis basals
3.d.- Estats d’activació del SNC
- El sistema reticular. Vigília i son. Electroencefalograma.
4.- Sistema endocrí
- Introducció al sistema endocrí. Glàndules principals i hormones.
- La hipòfisi: Neurohipòfisi. Pars intermèdia. Adenohipòfisi. Control hipotalàmic de la funció hipofisiària.
- Hormones pancreàtiques. Insulina i Glucagó.
- La glàndula tiroides. Síntesi, funció i regulació de les hormones tiroidals.
- El metabolisme del calci i fòsfor. Parathormona, Vitamina D i calcitonina.
- Glàndula adrenal: Teixit adrenocortical: Glucocorticoides. Mineralocorticoides. Teixit cromafí: Catecolamines
5.- Reproducció
- La funció testicular. Control de les funcions reproductives masculines
- La funció ovàrica. El cicle ovàric i l’endometri. Control reproductor en la femella.
6.- Sistema circulatori
- Elements formes de la sang. Hemostàsia.
- Conceptes d' hemodinàmica. Organització funcional del sistema circulatori.
- Estructura funcional del cor: esdeveniments elèctrics i mecànics durant el cicle cardíac. Electrocardiograma.
- Circulació arterial, venosa. Pressió arterial. Intercanvi capil·lar.
- Control del sistema cardiovascular.
- Sistema limfàtic
7.- Fisiologia respiratòria
- Anatomia funcional del sistema respiratori. El pulmó dels mamífers. Estructura funcional. Intercanvi de gasos.
- Regulació de la respiració en els mamífers.
8.- Fisiologia renal
- El ronyó del mamífer. Anatomia funcional. Processos que intervenen en la formació d’orina. Formació d’orina concentrada i diluïda. Regulació de la funció renal.
9.- Aparell digestiu
- Anatomia i funció de l’aparell digestiu en els mamífers. Sistemes deregulació gastrointestinal: sistema nerviós entèric
- Boca i esòfag: secreció salival i deglució
- Estómac
- Intestí prim: Secreció pancreàtica. Secreció biliar. Digestió química. Absorció. Circulació entero-hepàtica
- Intestí gros: digestió química i mecànica. Absorció. Formació de la matèria fecal. Defecació
10.- Control de la temperatura corporal
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 6 | 0,24 | CM20, SM29 |
classes teòriques | 39 | 1,56 | KM30 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de seminaris | 6 | 0,24 | CM20, KM30 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 66 | 2,64 | CM19, CM20 |
elaboració de treballs | 19 | 0,76 | CM19, CM20 |
Classes teòriques
Classes magistrals sobre els contingut del programa teòric de la assignatura impartides per el professor amb suport d’imatges obtingudes principalment de la bibliografia que es recomana a l’alumne.
Seminaris
L'alumne treballa en grups reduïts.
1.-SEMINARIS DE CASOS I PROBLEMES (3 hores): discussió i resolució de casos pràctics i problemes
- Avaluació escrita
2.- SEMINARIS DE TEMES (3+3 h): Els alumnes es preparen un tema escollit per ells, de la llista de temes proposats pel professor. Els alumnes presentaran un resum escrit (màxim 1 full (2 pagines)) i al final una presentació oral (màxim 15 minuts).
Tots els alumnes integrants del grup han de participar en la presentació escrita i oral. Hi ha un examen de seminaris desenvolupats en el curs vigent.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Teoria | 75% | 8 | 0,32 | CM19, CM20, KM30 |
seminaris | 25% | 6 | 0,24 | CM20, SM29 |
AVALUACIÓ
Segons la normativa vigent, el procés d’avaluació continuada ha d'incloure un mínim de tres activitats avaluatives, de dues tipologies diferents, distribuïdes al llarg del curs, cap de les quals pot representar més del 50% de la qualificació final.
En aquesta assignatura l’avaluació inclou 5 activitats avaluatives: tres teòriques i dos als seminaris i de 3 tipologies: proves escrites, lliurament de treballs i defensa oral del treball. A continuació detallarem aquest procés avaluatiu.
1.- Avaluació de la teoria: 75% de la nota final
Els coneixements teòrics es valoraran mitjançant tres proves teòriques (parcials): El valor de cada parcial serà proporcional a la quantitat de matèria avaluada. El pes de cada parcial está entre el 20% al 25% (del 75% de la nota final)
1.1.- Proves teòriques: parcials: Els exàmens de teoria seran de tipus test, de 4 possibles respostes, una sola resposta certa i penalització tova a la correcció.
Per aprovar per parcials la nota mínima de cada parcial haurà de ser ≥ de 4.3 i la nota final de teoria després de fer la mitja entre els tres parcials (proporcional segons la matèria) haurà de ser ≥ 5. En cas contrari, s’haurà d’anar a recuperació dels parcials suspesos. Si els parcials superen el 4,3 però no arriben al 5 de mitja, l’alumne podrà triar el/els parcial a recuperar.
1.2.- Prova teòrica: Recuperació: Per participar a la recuperació, l'alumne ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Hi ha un examen de recuperació per cada parcial suspès. L’examen de recuperació, consta de 2-4 preguntes curtes a desenvolupar i 10-14 de verdader o fals i raonar la resposta.
1.3.- Prova teòrica: Per millorar nota: Existeix la possibilitat d’un examen especial per millorar nota. L’examen és de tota la matèria (no et pots presentar a millorar nota només d'un parcial) el mateix dia de la recuperació.
2.- Avaluació dels seminaris: 25% de la nota final (problemes 10% - temes 15%)
En els seminaris els alumnes treballen en grup (4-5) que s’organitzen al principi del curs.
2.1.-Seminaris de casos i problemes. Se’n faran dos: un a mig semestre i l’altre al final. Proves escrites.
2.2.- Seminaris de temes: (3 + 3)
A: lliurament d’informe escrit: resum del tema escollit (5%)
B: defensa oral del treball (5%)
C:examen escrit (tipus test) sobre els seminaris presentats al curs vigent (una pregunta per seminari) (5%)
Els seminaris estanexclosos de recuperació.
3. Avaluació única: consisteix en un Examen sols per TEORIA. Els seminaris, es valoren de la mateixa manera que l’avaluació continuada.
Avaluació de la teoria: una única prova en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura. La prova constarà de preguntes de tipus test (80%), i una pregunta de tema per desenvolupar (20%). La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi suposarà el 75 % de la nota final de l’assignatura.
Bibliografia de Fisiologia
.- Guyton y Hall. Repaso de fisiología médica; 2021
.- Koeppen Bruce M. Berne y Levy. Fisiologia; 2018
.- Hall, John. Guyton & Hall, Tratado de Fisiologia médica; 2021
.- Tortora, G.J. Principios de anatomia y fisiologia; 2018
- FOX, S.I. Fisiología Humana. McGraw-Hill Interamericana 2021
- GANONG, W.F. Fisiología médica. 22a ed. El Manual Moderno.. 2006
- MARTIN CUENCA E, Fundamentos de Fisiologia Thomson 2006
- MOYES, C.D SCHULTE, P.M. Principios de Fisiología Animal. Pearson 2007
- POCOCK,G.; RICHARDS C.D. Fisiología humana. Masson 2001.
- VANDER, SHERMAN, LUCIANO. Fisiología Humana. McGraw-Hill 1999
Fisiologia Animal i comparada (consulta de temes concrets)
- HILL, R.W., CAVANAUGH D.J., ANDERSON M. Animal Physiology. NY:OXFORD UNIVERSITY PRESS. 2022
Versions electròniques de llibres de Fisiologia:
Autor Jesús A. Fernández-Tresguerres ... [et al.]
Títol - Fisiología humana [Recurs electrònic]
Edició 4a ed
Publicació - México, [etc.] : McGraw-Hill Interamericana, cop. 2014
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991010526756806709
Autor Silverthorn, Dee Unglaub, 1948-
Títol Fisiología humana [Recurs electrònic] : un enfoque integrado / Dee Unglaub Silverthorn, con colaboración de Bruce R. Johnson y William C. Ober
Edició 6a ed.
Publicació/producció Buenos Aires [etc.] : Médica Panamericana, cop. 2014
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991005455529706709
Títol: Ganong fisiología médica [Recurs electrònic] /Kim E. Barrett ... [et al.]
Publicació: México : McGraw-Hill Interamericana, cop. 2013
Edició: 24ª ed.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010526760006709
No s'utilitza cap software
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 321 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 321 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 322 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 32 | Català | segon quadrimestre | tarda |