Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500253 Biotecnologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha cap prerequisit oficial, s’aconsella als estudiants revisar els continguts cientificoteòrics i els conceptes que es refereixen al món microbià, estudiats prèviament i sobre els quals es basa aquesta assignatura.
Així mateix és convenient tenir un bon coneixement de les assignatures cursades durant el primer curs del grau de biotecnologia així com de la resta d’ assignatures que es cursin simultàniament durant el primer semestre.
Contextualització de l’assignatura:
En aquest context els objectius formatius i els resultats d'aprenentatge específics (RAs) de l'assigantura són:
1. Descriure el món dels microorganismes:
2. Analitzar l'estructura, la replicació i la diversitat dels virus (RA: KM16).
3. Analitzar la composició i funció de les diferents estructures de les cèl·lules procariotes:
4. Comprendre la variabilitat genòmica dels microorganismes i conèixer ia genètica bacteriana:
5. Examinar el creixement i control microbià:
6. Explorar la fisiologia i la versatilittat metabòlica bacteriana:
7. Reconèixer a grans trets la diversitat microbiana:
8. Aplicar els coneixements de microbiologia:
9. Saber realitzar càlculs bàsics per determinar paràmetres microbiològics (RA: KM16, SM17).
10. Comprendre tècniques bàsiques de laboratori per treballar experimentalment amb microorganismes (RA: KM16, SM17).
I. Continguts de teoria
1. INTRODUCCIÓ
- El món dels microorganismes
2. ELS VIRUS
- Visió introductòria i característiques generals dels virus
3. ESTRUCTURA I FUNCIÓ DELS PROCARIOTES
- La cèl·lula procariòtica
- Envoltes de la cèl·lula procariòtica
- Flagels i principals mecanismes de motilitat
- Inclusions intracel·lulars i formes de diferenciació
4. GENÈTICA BACTERIANA
- El genoma dels procariotes
- Mutagènesi
- Mecanismes de transferència genètica
5. CREIXEMENT I CONTROL MICROBIÀ
- El cicle cel·lular dels procariotes
- Creixement microbià i cultiu continu de microorganismes
- Influència dels factors ambientals en el creixement microbià
- Control del creixement microbià per agents físics i químics
6. FISIOLOGIA I METABOLISME BACTERIÀ
- Esquema metabòlic global
- Respiració
- Fermentació
- Quimiolitotròfia
- Fototròfia
7. DIVERSITAT MICROBIANA
- Diversitat de procariotes
- Els arqueus
- Els bacteris gramnegatius I
- Els bacteris gramnegatius II
- Els bacteris grampositius i els micoplasmes
8.MICROBIOLOGIA APLICADA
- Microbiologia per a la indústria dels aliments
- Microbiologia per a la indústria sanitària
- Biotecnologia
II. Continguts de problemes
- Tècnica microscòpica
- Tècnica de sembra i d'aïllament
- Problemes sobre microbiologia bàsica
- Problemes sobre creixement i control microbià
- Problemes sobre virologia bàsica
- Presentació, valoració, resolució, discussió crítica individual i/o col·lectiva i exposició de problemes proposats
- Introducció a les activitats d'aprenentatge actiu, definició de idees claus, valoració, presentació i exposició de les presentacions grupals de la/es activitat/s proposada/es.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes i activitats d'aprenentatge actiu | 15 | 0,6 | CM16, CM18, KM16, KM18, SM16, SM17, CM16 |
Classes teòriques participatives | 30 | 1,2 | CM16, CM18, KM16, KM18, SM16, SM17, CM16 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i supervisió de treballs | 3 | 0,12 | CM16, CM18, KM16, KM18, SM16, SM17, CM16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 50 | 2 | CM16, CM18, KM16, KM18, SM16, SM17, CM16 |
Recerca de documentació, lectura de textos i preparació de treballs | 24 | 0,96 | CM16, CM18, KM16, KM18, SM16, SM17, CM16 |
Resolució de problemes | 20 | 0,8 | CM16, CM18, KM16, KM18, SM16, SM17, CM16 |
L’assignatura de Microbiologia consta de tres mòduls, els quals s’han programat de forma integrada de manera que l’estudiant haurà de relacionar al llarg de tot el curs el contingut i les activitats programades per tal d’assolir les competències indicades a l’apartat 5 d’aquesta guia.
Els mòduls són els següents:
Classes teòriques participatives: L’estudiant ha d’adquirir els coneixements cientificotècnics propis d’aquesta assignatura assistint a aquestes classes i complementant-les amb l’estudi personal dels temes explicats. A l´inici del curs es lliurarà a l’estudiant un calendari detallat dels temes que es tractaran al llarg del curs, així com de la bibliografia que haurà de consultar per preparar cada classe teòrica i per l’estudi personal dels temes explicats. Cada tema impartit es basarà en una exposició teòrica i una breu discussió del mateix. Alguns dels temes poden ser preparats dirigida o autònomament pels alumnes i discutits posteriorment en les sessions de classes teòriques, a través de la resposta de preguntes.
Classes de problemes: Aquestes classes són sessions amb la missió de: a) treballar aspectes metodològics, b) capacitar l’estudiant per dissenyar experiments bàsics de Microbiologia i proposar protocols experimentals, c) dissenyar estratègies per resoldre i interpretar problemes, d)adquirir la destresa necessària per realitzar recerca bibliogràfica, lectura de textos i presentació pública de treballs, e) facilitar la comprensió dels coneixements exposats a les classes teòriques i f) fer de pont entre les classes teòriques participatives i el treball pràctic de laboratori, amb l’objectiu d’integrar els coneixements teòrics amb els pràctics. L’estudiant anirà rebent propostes de problemes i/o casos científics que haurà d’anar desenvolupant durant el curs a classe tant individualment com en grup.
Activitats d’aprenentatge actiu: Aquestes activitats són sessions amb la missió de: a) facilitar la comprensió dels coneixements exposats a les classes teòriques, b) adquirir la destresa necessària per realitzar recerca bibliogràfica, lectura de textos i presentació pública de treballs i c) fomentar el treball grupal cooperatiu. L’estudiant haurà de realitzar alguna presentació i exposició oral, escrita i/o visual d’algun tema, activitat o cas científic de la/es activitat/s proposada/es. Així mateix també s’indicarà la bibliografia que haurà de consultar i la relació de cada sessió amb els temes tractats a les classes participatives.
Informació addicional
Com a activitats supervisades de l'assignatura es podran realitzar tutories en grup i individuals per tal de donar suport a les activitats formatives indicades anteriorment
Les activitats autònomes d'aquesta assignatura són: estudi, recerca de documentació, lectura de textos, preparació de treballs i resolució de problemes.
Informació addicional: Per un bon seguiment de l’assignatura, l’estudiant disposarà en l'espai Moodle de l’assignatura de tota la documentació indicada en els punts anteriors.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació presentació pública de treballs | 20 % | 2 | 0,08 | CM16, CM18, KM16, KM18, SM16, SM17 |
Avaluació seminaris i problemes | 20% | 2 | 0,08 | CM16, CM18, KM16, KM18, SM16, SM17 |
Avaluació teoria I | 30 % | 2 | 0,08 | CM16, CM18, KM16, KM18, SM16, SM17 |
Avaluació teoria II | 30% | 2 | 0,08 | CM16, CM18, KM16, KM18, SM16, SM17 |
L’avaluació de l’assignatura serà individual i continuada o única a través de les següents proves:
I. Avaluació continuada
1. Mòdul d’avaluació de les classes teòriques
Al llarg del curs es programaran dues proves parcials escrites. Cada prova parcial tindrà un pes del 30% de la nota global. La nota final d'aquest mòdul serà la mitjana de les dues proves. Per poder superar cada parcial, poder eliminar la part corresponent de la matèria teòrica a cada parcial i fer mitjana, cadascuna d’aquestes proves escrites s'haurà d'aprovar amb una nota igual o superior a 5. Per superar aquesta part de l'assignatura s'han d'aprovar les dues proves escrites amb una nota igual o superior a 5.
Si el promig dels dos parcials és igual o superior a 5 l'alumne no haurà de presentar-se a l'examen global (que inclou tota la matèria teòrica) de l'assignatura. Aquells alumnes que no obtinguin un mínim de 5 en una o les dues proves parcials escrites hauran de presentar-se a l’examen global de teoria en la data programada per a l’avaluació final de l’assignatura.
2. Mòdul d’avaluació de les classes de problemes
L’avaluació d’aquesta activitat es farà de forma separada tenint en compte l'assistència als seminaris, la resolució de problemes i casos pràctics o activitats i la realirzació d'una prova escrita al finalitzar el curs. Tot això, representarà un pes del 20% de la nota final. Els estudiants que no superin la prova d’avaluació de problemes la podran recuperar en la data programada per a l’avaluació final de l’assignatura. L'assistència als seminaris és obligatòria. Per a superar la part de seminaris s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5.
3. Mòdul d’avaluació al’aula de les activitats grupals d’aprenentatge actiu
Aquesta activitat s’avaluarà deforma separada tenint en compte les presentacions orals a l’aula dels treballs grupals que es realitzin de cadascuna de les activitats proposades i tindrà un pes del 20% de la nota final. Les presentacions orals seran avaluades tant respecte al contingut com respecte a l’organització i comunicació. Els estudiants que no superin la prova d’activitats grupals d'aprenentatge actiu la podran recuperar en la data programada per a l’avaluació final de l’assignatura.
Per superar l'assignatura s'ha d'obtenir una qualificació de 5 o superior en cada mòdul.
Els estudiants que no superin alguna de les proves escrites i/o orals les podran recuperar en la data programada al final del semestre. Igualment, en aquesta mateixa data, els estudiants que hagin superat l'assignatura i vulguin millorar la seva nota podran presentar-se a un examen global de l'assignatura, el qual inclourà preguntes dels tres mòduls. La presentació de l'estudiant a l'examen de millora de nota comporta la renuncia a la qualificació obtinguda prèviament.
Per participar a la recuperació de les diferents activitats avaluatives, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qualsequivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de"No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
A partir de la segona matrícula de l’assignatura no caldrà que l’alumne realitzi els mòduls 2 i 3 si va assolir les competències d’aquesta part de l’assignatura en el curs anterior. Aquesta exempció es mantindrà per un període de tres matrícules addicionals.
II. Avaluació única
L’avaluació única consisteix en una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de l'assignatura. Aquesta constarà de tres parts:
1. Avaluació del mòdul de teoria: consistirà en una prova de síntesi de tots els continguts del mòdul teòric, la nota obtinguda en aquesta prova suposarà el 60% de la qualificació final de l'assignatura
2. Avaluació del mòdul de problemes: S’aplicarà el mateix sistema d'avaluació que per l’avaluació continuada. L'assistència als seminaris és obligatòria. Per a superar la part de seminaris s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5, la qualificació obtinguda enaquesta part serà del 20% de la qualificació final.
3. Avaluació del mòdul d'activitats d’aprenentatge actiu: consistirà en el lliurament d'una activitat igual a les proposades a l'aula, la qualificació obtinguda en aquesta part serà del 20% de la qualificació final.
La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi és el 100% de la nota final de l’assignatura.
Totes les proves escrites tindran lloc el mateix dia, que coincidirà en data i hora amb la 2a prova escrita establerta per a l'avaluació continuada.Per superar l'assignatura caldrà superar cada una de les parts de la prova per separat amb una qualificació igual o superior a 5 sobre 10. En cas de no superar l'assignatura, l'estudiant podrà optar a una avaluació de recuperació, amb les mateixes característiques i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que la descrita per l’avaluació continuada i on serà necessari per superar l'assignatura obtenir una qualificació igual o superior a 5 en les parts que no ho havia aconseguit en el primer intent.
Llibres de text
Martín A., Béjar V., Gutierrez J.C., Llagostera M. y Quesada E. 2019. Microbiología Esencial. 1ª edición. Editorial Médica Panamericana. ISBN: 9788491102427 (en línia) https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991009862179706709
Madigan, M, KS Bender, DH Buckely, WM Sattley, DA Stahl. 2019. Brock Biology of Microorganisms: Pearson Education Limited. ISBN: 9781292235103 (paperback)
Madigan, M, JM Martinko, K. Bender, D. Buckely, DA Stahl. 2015. Brock Biología de los Microorganismos. 14ª ed. Pearson. ISBN: 9788490352793 [Recurs electrònic] https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/cugbhl/alma991006425619706709
Willey, J, LM Sherwood, CJ Woolverton. 2021. Prescott's principles of microbiology. McGraw-Hil. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010703421206709
Willey, J, LM Sherwood, CJ Woolverton. 2016. Prescott's microbiology. McGraw-Hil. ISBN: 9781259281594
Willey,J, LM Sherwood, CJ Woolverton. 2013. Prescott, Harley y Klein microbiología. 7ª ed. McGraw-Hil. ISBN: 9788448191207 [Recurs electrònic https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1986657]
Wiley, J, LM Sherwood, CJ Woolverton. 2009. Microbiología de Prescott, Harley y Klein. 7ª ed. MacGraw-Hill. ISBN: 978-8448168278.
Glazer, AN, H Nikaido. 2007. Microbial Biotechnology: Fundamentals of Applied Microbiology. 2ond edition. Cambridge University Press. ISBN: 9780521842105 (cart.)
Lee Yuan Kun. 2006. Microbial Biotechnology: Principles and Applications. 2ond edition.New Jersey. World Scientific. ISBN: 9789814366816 (cart.)
Lectures recomanades
De Kruif, P. 1926. Los cazadores de microbios. Ediciones Nueva Fénix. ISBN: 9789700768045
Blogs recomanats
Esos pequeños bichitos
http://weblogs.madrimasd.org/microbiologia/
Blog Small things considered
http://schaechter.asmblog.org/schaechter/
Webs recomanades
http://weblogs.madrimasd.org/microbiologia/archive/2007/12/23/81281.aspx
http://microbewiki.kenyon.edu/index.php/MicrobeWiki
http://serc.carleton.edu/microbelife/
http://web.mst.edu/~microbio/Bio221.html
http://curiosidadesdelamicrobiologia.blogspot.com/
http://weblogs.madrimasd.org/microbiologia/
http://www.topix.com/science/microbiology
http://microbiologybytes.wordpress.com/
http://commtechlab.msu.edu/sites/dlc-me/
Per un bon seguiment de l'assignatura, l'estudiant disposarà al Moodle de l'assignatura de la documentació utilitzada durant el curs.
No hi ha un programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 421 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 422 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 42 | Català | primer quadrimestre | tarda |