Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500253 Biotecnologia | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials, però és convenient que l’estudiant repassi els continguts relacionats amb zoologia i botànica de l’assignatura de Biologia del batxillerat.
Al llarg d’aquesta assignatura, l’alumne ha d’adquirir els coneixements que li donin una visió el més complerta possible de les bases del coneixement zoològic i botànic i de la diversitat dels animals, les plantes i els fongs des d’una perspectiva anatòmica, funcional, sistemàtica i filogenètica. Igualment li ha de permetre situar a cada grup en un context ecològic, en relació al nombre d’espècies, hàbitat i forma de vida, posició dins els ecosistemes així com la seva importància en relació al seu interès per les ciències aplicades i d’interès econòmic.
Els objectius formatius concrets són:
- Introduir a l’alumne els principals conceptes estructuradors de la ciència de la Zoologia i Botànica
- Entendre la sistemàtica i les relacions filogenètiques entre els principals grups d’organismes com a resultat de processos evolutius i adaptatius.
- Conèixer els principals nivells d’organització i patrons arquitectònics dels organismes.
- Assolir uns coneixements bàsics sobre les característiques morfològiques, cicles biològics, importància ecològica i, especialment, biotecnològica dels principals grups d’organismes.
BIOLOGIA VEGETAL
Origen i filogènia. Origen i classificació dels éssers vius. Grups d'organismes estudiats dins la Biologia animal i vegetal.
Sistemes de classificació. Taxonomia. Sistemàtica. Unitats taxonòmiques. Classificació. Concepte d'espècie. Normes de nomenclatura.
Reproducció i cicles en el món vegetal. Reproducció asexual. Espores. Reproducció sexual, gàmetes, gametangis i tipus de gàmia.
Algues. Els principals grups d’algues. L'origen endosimbiòtic, la seva ecologia i la seva morfologia. L'origen del cloroplast . El fitoplàncton, la producció primària i els blooms (toxines algals)
Heteroconts. Característiques generals, criteris de classificació i diversitat.
Els rodòfits. Característiques generals, criteris de classificació i diversitat. Usos i aplicacions.
Els Fongs. Origen i situació filogenètica dels fongs. Principal grups. Importància biotecnològica dels fongs. Les simbiosis dels fongs i la seva importància en els ecosistemes terrestres
Les plantes verdes. El llinatge de les plantes superiors. Els cloròfits i la seva evolució cap les plantes verdes. Els briòfits, les falgueres reproducció i ecologia.La colonització de les plantes terrestres, mecanismes i adaptacions; funcionament del corm
Les plantes amb flor, origen, biologia reproductiva i cicle reproductiu. Grups de plantes amb flor. Grups d’interès econòmic i grups que conformen elnostre paisatge.
Gimnospermes. Característiques generals. Descripció, ecologia, distribució geogràfica i usos de les espècies de major interès.
Angiospermes . Característiques generals. Diversitat, descripció, ecologia, distribució geogràfica i usos de las espècies de major interès.
BIOLOGIA ANIMAL
Generalitats dels animals. Zoologia com a ciència. Concepte d’animal. Diversitat animal. Principis bàsics de la Zoologia. Ordenació dels animals. Nivells d’organització animal. Arquetip i plans generals d’organització animal. Tipus de simetries.
Reproducció i desenvolupament animal. Tipus de reproducció asexual i sexual. Partenogènesi. Significat adaptatiu dels diferents models reproductius. Desenvolupament animal. Ontogènia. Segmentació. Gastrulació. Formació del mesoderm. Organogènesi. Desenvolupament directe i indirecte. Larves i Metamorfosi.
Esponges. Caràcters generals. Organització cel·lular. Tipus estructurals. Grups representatius. Adaptacions funcionals al medi aquàtic.
Cnidaris. Caràcters generals. Elements cel·lulars. Grups representatius. Cicles biològics.
Bilaterals. Protostomats lofotrocozous. Platihelmints. Caràcters bàsics. Adaptacions dels diferents grups al parasitisme. Cicles biològics d’espècies amb importància parasitària.
Anèl·lids. Caràcters bàsics dels anèl·lids. Grups principals i les adaptacions als diferents hàbitats.
Mol·luscs. Caràcters bàsics del grup. Importància de la conquilla i la seva evolució. Grups principals i lesseves adaptacions als diferents hàbitats.
Protostomats ecdisozous. Artròpodes. Caràcters generals. Estructura i importància de la cutícula. Tagmosi. Característiques generals dels diferents grups d’artròpodes i les seves adaptacions ambientals.
Deuterostomats. Cordats. Caràcters exclusius dels cordats. Caràcters comparats d’Urocordats i Cefalocordats. Biologia dels dos grups. Diversitat de Vertebrats: Ciclòstoms i Gnatostomats. Caràcters generals comparats. Diversitat i adaptacions ambientals. Actinopterigis i Sarcopterigis. Caràcters generals comparats. Diversitat i adaptacions ambientals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | CM01, KM01, KM03, SM01, CM01 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | CM01, CM02, CM03, SM01, SM03, CM01 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 25 | 1 | CM01, KM01, KM03, SM01, CM01 |
Lectura de textos | 4 | 0,16 | CM01, CM02, SM01, SM03, CM01 |
Preparació i resolució de qüestions | 9 | 0,36 | CM02, CM03, SM01, SM03, CM02 |
La metodologia utilitzada en aquesta assignatura per assolir el procés d’aprenentatge es basa en fer que l’alumne treballi la informació que se li posa al seu abast. La funció del professor és donar-li la informació o indicar-li on pot aconseguir-la i ajudar-li i tutorizant-li perquè el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment.
Per assolir aquest objectiu, l’assignatura es basa en les següents activitats:
Classes teòriques:
El contingut del programa de teoria s'impartirà principalment a les classes teòriques amb el suport de presentacions, vídeos i animacions relacionades amb els temes tractats a classe. Amb aquestes classes expositives l'alumnat adquireix els coneixements científico-tècnics bàsics de l'assignatura que ha de complementar amb l'estudi personal dels temes explicats. Els ajuts visuals utilitzats a classe estaran disponibles al Campus Virtual.
Resolució de qüestions:
L'alumnat, de forma individual o en grup, haurà de resoldre de forma autònoma un seguit de qüestions proposades pel professorat a través del Campus Virtual. L'objectiu d'aquestes activitats és completar i reforçar els coneixements adquirits a les classes teòriques així com estimular habilitats empíriques com la capacitat de reflexió, anàlisi i integració de la diversitat zoològica.
Tutories:
L'objectiu d'aquestes sessions és resoldre dubtes, aclarir conceptes bàsics i orientar sobre les fonts consultades. Igualment, aquestes tutories permeten l'orientació de la resolució de qüestions proposades pel professorat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de qüestions resoltes | 10 | 3 | 0,12 | CM01, CM02, CM03, SM01, SM03 |
Examen parcial de biologia animal | 40 | 2 | 0,08 | CM01, KM01, KM03, SM01 |
Examen parcial de biologia vegetal | 50 | 2 | 0,08 | KM01, KM03, SM01 |
L’avaluació d’aquesta assignatura es realitza al llarg de tot el curs, seguint els següents criteris:
Exàmens parcials:
En aquesta part s’avaluarà individualment els coneixements assolits per l’alumnat a l'assignatura, així com la seva capacitat d’anàlisi i síntesi, i de raonament crític. Es realitzaran 2 exàmens parcials un per la part de biologia vegetal i un per la de biologia animal.
Resolució d'actitivats supervisades:
En aquesta part s'avaluaran, individualment o en grup, les respostes a les qüestions i problemes proposats pel professorat. Es realitzarà la mitjana de totes les entregues realitzades i la nota correspondrà a un 10% de la nota final.
Els alumnes que no superin (nota mínima de 5 sobre 10) algun dels dos exàmens parcials s'hauran de presentar a l’examen final. Si en l’examen final la nota d'una de les parts és inferior a 4 no es podrà fer mitjana i no aprovaran l'assignatura. Igualment, els alumnes que desitgin millorar nota d’una o les dues parts ho podran fer presentant-se a l’examen final. El fet de presentar-se a l'examen final implica però que es perdrà la nota obtinguda prèviament.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Avaluació Única:
L’avaluació única consisteix en unaúnica prova de síntesi en laque s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura. La prova constarà de preguntes de tipus test i/o de desenvolupar. La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi suposarà el 90% de la nota final de l’assignatura. L’avaluació de les activitats realitzades a través de l'Aula Moodle seguiran el mateix procés de l’avaluació continuada. La nota obtinguda suposarà el 10% de la nota final de l’assignatura.
Enllaços:
No s'utilitza programari específic en aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 41 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |