Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500251 Biologia ambiental | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant hagi cursat les assignatures optatives de Biologia i Ciències de la Terra i el Medi Ambient del Batxillerat de Ciències
L’ecologia en la titulació:
Es tracta d’una assignatura de primer curs que introdueix l’alumne en els conceptes i mètodes més bàsics de l’ecologia. Fa èmfasi especial en les relacions dels organismes amb el medi físic, l’estructura i la dinàmica de les poblacions i les comunitats i la transferència de matèria i energia dins les comunitats. Els aspectes metodològics són tractats de forma somera atès que són l’objecte de l’assignatura de Prospecció del Medi Natural, que els estudiants cursaran simultàniament.
En cursos posteriors, l’estudiant completarà aquests coneixements amb una visió més global de l’ecologia a l’assignatura de Ciències de la Biosfera. També rebrà coneixements relacionats amb l’ecologia, els seus mètodes i les seves aplicacions en assignatures com Biologia de la Conservació, Anàlisi de Cartografia Ambiental, Ecologia Microbiana, Valoració d’Espècies i Ecosistemes, i Anàlisi de la Vegetació, de tercer curs; i l’assignatura optativa Ecologia Forestal, de quart curs.
L’objectiu principal de l’assignatura és proporcionar la formació bàsica per a l'estudi de l’estructura i el funcionament dels sistemes naturals en tres nivells d’organització bàsics:
Part I. Organismes i poblacions
1. Introducció a l'Ecologia
2. Ecologia i evolució
3. Resposta dels organismes als factors ambientals
4. Poblacions: conceptes bàsics
5. Paràmetres i processos demogràfics. Models poblacionals bàsics
6. Demografia de poblacions estructurades
Part II. Comunitats i ecosistemes
7. Organització de les comunitats - Diversitat i riquesa
8. Interaccions entre espècies
9. Intercanvis de matèria i energia
10. Xarxes tròfiques
11. Canvi global
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 27 | 1,08 | 1, 2, 5, 6, 8, 9, 10, 11 |
Pr?ctiques de camp | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11 |
Pràctiques amb ordinador | 8 | 0,32 | 3, 4, 5, 8, 10, 11 |
Pr?ctiques d'aula | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 6, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Lliuraments | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 6, 10, 11 |
Tutories | 16 | 0,64 | 3, 4, 5, 8, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 45 | 1,8 | 3, 5, 8, 10, 11 |
Realització d'un pòster de pràctiques | 16 | 0,64 | 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11 |
Realització de problemes i exercicis (pràctiques d'aula) | 10 | 0,4 | 3, 4, 5, 8, 10, 11 |
La metodologia docent pretén aconseguir uns objectius de formació de l’estudiant que contemplin tant l'adquisició de coneixements com la capacitació per a seguir estudiant (les anomenades competències acadèmiques i professionals). Es combinaran diverses estratègies d’ensenyament-aprenentatge per tal que l’estudiant tingui un paper especialment actiu durant tot el seu procés de formació:
1) Classes magistrals. Les classes magistrals o expositives representen la principal activitat a realitzar a l’aula i permeten transmetre conceptes bàsics a un gran nombre d’alumnes en relativament poc temps. Es complementaran amb presentacions tipus Power Point i material didàctic divers que serà lliurat als alumnes a l’inici del curs.
2) Pràctiques d’aula. Són sessions de treball per grups amb un nombre reduït d’alumnes, basades en preguntes o exercicis lliurats per a la seva realització a classe. Es plantegen com un complement a les classes magistrals i es destinaran preferentment a desenvolupar els aspectes més numèrics de l’ecologia, o bé a la discussió de casos pràctics.
3) Sessions de pràctiques. Les pràctiques permeten abordar la complexitat dels conceptes, patrons i processos que caracteritzen els sistemes vius mitjançant metodologies d’aprenentatge autònom i en grup. Lluny de ser simplement una il·lustració dels conceptes teòrics, el model de classes pràctiques pretén ser autoexplicatiu i cobrir diversos aspectes d’una determinada temàtica en dues sessions realitzades en grups reduïts. A cadascuna d’elles es durà a terme una sessió de camp en la qual l’alumne prendrà contacte ambun cas d’estudi i plantejarà els objectius i la metodologia de mostreig. Aquesta sessió es combinarà amb una sessió a l’aula d’ordinadors dedicada tractament de les dades recollides i a la seva discussió.
4) Lliurament de treballs. L’assignatura incorpora una plataforma Moodle i sistemes d'avaluació virtual que els estudiants faran servir per al lliurament de diversos treballs i per respondre preguntes durant el curs, cosa que els permetrà familiaritzar-se amb les plataformes d’e-learning que seran molt freqüents en la universitat i la societat del futur. Els treballs lliurats podran ser objecte de correcció en grup a les tutories, les quals també serviran per a resoldre els dubtes particulars dels estudiants. Eventualment, la plataforma Moodle també oferirà als estudiants fòrums i altres eines de comunicació internes com xats perquè, ja sigui entre ells i/o amb el professor, puguin discutir certs aspectes de l’assignatura que vulguin compartir o discutir amb la resta de companys de classe.
5) Tutories. Les tutories tenen com a objectiu resoldre dubtes, repassar conceptes bàsics no explicats a classe i orientar sobre les fonts consultades pels alumnes. Es faran a nivell individual al despatx dels professors, a hores convingudes. Eventualment es poden programar tutories col·lectives a l’aula, previ acord amb els delegats de la classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 50% | 4 | 0,16 | 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11 |
Lliurament d'exercicis | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11 |
Presentació d'un pòster (pràctiques) | 30% | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11 |
Avaluació
L’avaluació es farà prenent com a base les activitats següents:
Els exàmens (50% de la nota). Hi haurà dos exàmens parcials en els que podrà haver tres tipus de preguntes:
La presentació d’un pòster de les pràctiques (30% de la nota). Les pràctiques de l’assignatura d’Ecologia són obligatòries i consten de sessions de camp i d’ordinador. Seran avaluades per grups mitjançant una metodologia formativa, que permetrà a l’alumne un aprenentatge addicional. Els alumnes hauran de presentar un pòster per grups de 4-5 persones, que serà objecte d’una avaluació que inclourà (1) una correcció inicial dels pòsters presentats, (2) una tutoria amb el grup de treball per identificar els principals errors del treball i discutir-ne l’eventual millora, i (3) la presentació i correcció d’una versió final del treball. La primera versió compta un 50% de la nota del treball, i la correcció final aporta la nota restant. Un terç d’aquesta nota vindrà del’avaluació de la resta de grups , que es farà en una sessió específica, i els dos terços restants de l’avaluació del professor. Els continguts treballats a la segona pràctica seran avaluats dins l’examen.
El lliurament d’exercicis i preguntes a classe (20% de la nota). Hi haurà entre 5 i 10 lliuraments al llarg del curs.
Recuperació
A final de curs hi haurà un examen de recuperació. Segons la normativa vigent de la UAB, per participar a la recuperació, l'alumne haurà d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts (67%) de la qualificació total de l'assignatura.
Els exàmens tenen un pes especial en l’avaluació atès que és l’única activitat d’avaluació individual controlada pel professor. Per això es considera que l’alumne haurà de treure una nota superior a 3.5 en cadascun dels exàmens parcials per a fer mitjana amb les altres evidències d’aprenentatge i aprovar l’assignatura sense anar a l’examen de recuperació. En cas de no aprovar algun d'ells, cal presentar-se a l'examen de recuperació de TOTA l'assignatura. Els alumnes aprovats també es poden presentar a aquest examen de recuperació per pujar nota. S’entén que, si l'alumne es presenta a l’examen de recuperació, renuncia a les notes dels exàmens parcials.
Definició de “Aprovat”: Es considerarà aprovat un alumne amb una nota mitjana igual o superior a 5.
Definició de “No Avaluable”: L'alumne obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final. D’altra banda, es considera obligatòria l’assistència a les sessions pràctiques. En conseqüència, l’alumne també obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència no justificada sigui superior al 20% de les sessions programades.
Avaluació única
L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única ha de fer les sortides de camp i l’avaluació i pes sobre la nota final d’aquestes serà igual que els de l’avaluació continuada.L’avaluació única consisteix en una prova de síntesi única sobre els continguts de tot el programa de teoria. La nota obtinguda en la prova de síntesi és el 70% de la nota final de l’assignatura. La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Llibres
Begon M, Harper JL, Townsend CR (1999) Ecología. Omega, Barcelona.
Begon M., Townsed C.R., Harper J.L. (2006) Ecology. From Individuals to Ecosystems (4ª ed.). Blackwell Publishing, Oxford
Gotelli N. J. (2001) A primer of Ecology. (3º ed.). Sinauer Associates Inc.,Sunderland, Massachussets.
Krebs C. J. (2009) Ecology: (6ª ed.). Harlow : Pearson Education.
Margalef (1.86) Ecología (2ª ed), Omega, Barcelona
Molles M.C. (2006) Ecología: conceptos y aplicaciones. McGraw-Hill, Madri
Odum E.P., Warret G.W. (2006) Fundamentos de Ecología (5ª ed.). Internacional Thompson Editores, México.
Pianka E.R. (2000) Evolutionary Ecology. 6th. ed. Addison Wesley Longman, San Francisco.
Piñol & Martínez-Vilalta (2006) Ecología con números. Lynx, Bellaterra, Barcelona.
Ricklefs R.E., Miller G.L. (2000) Ecology (4ª ed.). W.H. Freeman & Co., New York.
Townsend C.R., Harper J.L., Begon M. (2003) Essentials of Ecology (2ª Ed.). Blackwell Science, Oxford
Enllaços web
Programa R
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 211 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 211 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 213 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 211 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 213 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 21 | Català | segon quadrimestre | tarda |