Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500251 Biologia ambiental | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tenir aprovades les assignatures de "Zoologia" i "Ampliació del Zoologia" del Grau de Biologia o del Grau de Biologia Ambiental.
L'objectiu general d'aquesta assignatura és que l’alumnat adquireixi una sèrie de coneixements teòrics i pràctics sobre l’anatomia, diversitat i evolució dels principals grups de tetràpodes (veure Programa teòric). Addicionalment, que aprengui els aspectes biològics més rellevants i, en particular, les adaptacions al medi i les estratègies vitals dels grups més diversificats.
Els objectius formatius concrets són els següents:
- Consolidar i ampliar els coneixements sobre les característiques morfològiques generals dels principals llinatges de tetràpodes.
- Conèixer els trets diagnòstics dels tàxons principals.
- Conèixer l’aparició en el registre fòssil dels llinatges principals i els factors implicats en la seva diversificació posterior.
- Obtenir una visió general de les relacions filogenètiques internes dels principals llinatges.
- Comprendre les adaptacions al medi de grups taxonòmics representatius.
- Conèixer aspectes essencials sobre la biologia i la importància ecològica de grups taxonòmics representatius.
- Identificar les principals espècies de vertebrats terrestres catalanes, saber relacionar la seva morfologia i biologia amb l'hàbitat que ocupen, i conèixer el seu estat de conservació.
- Conèixer els programes de seguiment de vertebrats terrestres i els portals de ciència ciutadana on aportar dades i/o obtenir-ne.
Programa de teoria
Tema 1. Origen i radiació dels tetràpodes. La transició dels vertebrats al medi terrestre: fòssils transicionals, possibles causes i adaptacions al medi terrestre.
Tema 2. Adaptacions, biologia i diversificació dels lissamfibis.
Tema 3. Amniotes. Sauròpsids i sinàpsids: dos models d’adaptació a la vida terrestre.
Tema 4. Sauròpsids. Relacions filogenètiques. Lepidosauromorfs. Diversificació i biologia dels esfenodonts i els escatosos.
Tema 5. Posició filogenètica de les tortugues. Arquelosaures. Testudinats. Evolució, diversificació i biologia.
Tema 6. Arcosauromorfs. Diversificació i biologia dels crocodilians.
Tema 7. Dinosaures: origen, sinapomorfies i filogènia. Origen i diversificació dels ocells.
Tema 8. Especialitzacions dels ocells.
Tema 9. Sinàpsids. Diversificació dels sinàpsids. Mamífers: sinapomorfies i llinatges principals.
Tema 10. Biologia i diversificació dels monotremes. Biologia i diversificació dels marsupials. Radiació dels euteris. Biologia i especialitzacions de grups representatius d’euteris.
Programa de pràctiques de laboratori
Pràctica 1. Amfibis: morfologia, diversitat i identificació.
Pràctica 2. Sauròpsids: morfologia, diversitat i identificació d’escatosos i testudins.
Pràctica 3. Mamífers: morfologia, diversitat i identificació.
Pràctica 4. Estudi comparat de l’esquelet de tetràpodes.
Pràctiques de camp
Sortides de camp per l'observació espècies de vertebrats terrestres i les seves restes i senyals en el medi natural i/o visites a centres de recerca o conservació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrals | 18 | 0,72 | 5, 6, 7, 8, 10 |
Pràctiques de camp | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Pràctiques de laboratori | 16 | 0,64 | 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Seminaris | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i resolució de problemes | 53 | 2,12 | 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Preparació de treballs i resolució de qüestions | 34 | 1,36 | 1, 2, 3, 4, 5 |
La metodologia utilitzada per assolir el procés d’aprenentatge es basa en la combinació de classes magistrals, seminaris, estudi personal i treball individual i en equip.
Classes magistrals
Amb aquestes classes l’alumnat adquireix els coneixements teòrics bàsics de l’assignatura, els quals ha de complementar amb l’estudi personal dels temes explicats pel professor. A les sessions teòriques es destaquen i aborden els punts essencials de cada unitat didàctica. Posteriorment, l’estudiant haurà de complementar el mapa conceptual establert durant les classes amb la informació existent en diferents fonts que li seran proporcionades. Les sessions teòriques tenen una durada de 50 minuts i en elles s'utilitzarà material audiovisual preparat pel professor.
Seminaris
La missió dels seminaris és promoure la capacitat d’anàlisi i síntesi, el raonament crític i la capacitat de resolució de problemes. Els seminaris estan dissenyats per a que l’alumnat treballi en grups reduïts, de manera que adquireixi principalment les competències associades a aquest tipus d’activitat. Durant els seminaris es treballaran de manera activa temes relacionats amb el programa teòric i es podran desenvolupar alguna o algunes de les següents activitats: presentació oral i/o escrita d'un tema, resolució de qüestions i problemes, anàlisi i discussió d'articles, casos o problemes.
Pràctiques
L'objectiu de les classes pràctiques és completar i reforçar els coneixements zoològics adquirits a les classes teòriques i els seminaris. A les sessions pràctiques s'estimularan i desenvoluparan habilitats concretes, com la capacitat d'observació, anàlisi i interpretació d'estructures anatòmiques, detecció de caràcters adaptatius o d'importància filogenètica, i identificació taxonòmica d’exemplars. Per a la seva correcta execució, es subministrarà als estudiants un guió per a cada una de les sessions establertes. Durant les sessions de pràctiques de laboratori l'alumnat treballarà el material zoològic i complementarà el seu coneixement amb l'estudi i les preguntes plantejades pel professor. Les pràctiques de camp permetran que l’alumnat adquireixi tècniques d'observació i identificació d'espècies de vertebrats terrestres en el medi natural, aprengui els ambients que aquestes espècies ocupen, i sàpiga interpretar la morfologia d’aquestes espècies en un context ecològic i adaptatiu. Per aconseguir aquests objectius s’utilitzaran tècniques de mostreig no invasives (com son l’observació directa amb binocles i telescopis terrestres, el fototrampeig i l’estudi de senyals acústiques i de rastres) i tècniques de captura en viu (com son les trampes Sherman), intentant minimitzar així l’impacte sobre la fauna a l’hora que conscienciar l’alumnat sobre la necessitat de conservació i de consideració dels aspectes ètics de la recerca amb animals. En alguns dels grups taxonòmics, com és el cas dels amfibis o dels micromamífers, s’utilitzaran protocols de mostreig estandarditzats per al seguiment d’espècies comunes que estan actualment en funcionament (SACC i SEMICE, respectivament). Això permetrà que l’alumnat es familiaritzi ambaquests programes i comprengui la importància de la ciència ciutadana. A més, les dades obtingudes es recopilaran i s’introduiran en un portal de ciència ciutadana per tal que estiguin disponibles per estudiants de cursos posteriors, de la comunitat científica i del públic en general.
Tutories
Serviran per clarificar conceptes, assentar coneixements adquirits, facilitar l’estudi a l’alumnat i resoldre possibles eventualitats que puguin sorgir durant el desenvolupament de l'assignatura. L'horari de les tutories individualitzades es concretarà amb el professor a través del correu electrònic o bé oralment.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació individual (primer parcial) | 30% de la nota final | 2,5 | 0,1 | 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Avaluació individual (segon parcial) | 30% de la nota final | 2,5 | 0,1 | 4, 5, 6, 7, 8, 10 |
Pràctiques de laboratori i de camp | 25% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Seminaris (proves individuals o grupals) | 15% de la nota final | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10 |
L’avaluació d’aquesta assignatura es realitzarà seguint els següents procediments:
Avaluació dels continguts teòrics
Els coneixements teòrics adquirits s’avaluaran de manera individual. Aquesta avaluació es durà a terme mitjançant dos exàmens parcials (cada un amb un pes del 30% de la nota final) que contindran preguntes tipus test i/o preguntes de desenvolupament curt o mitjà. Les persones que no obtinguin una nota igual o superior a 4 (sobre 10) hauran de recuperar-lo(s) en un examen final que contindrà preguntes del mateix tipus que les dels exàmens parcials. Igualment, les persones que desitgin millorar la nota d'algun d'aquests exàmens ho podran fer presentant-se a l’examen final, però es perdrà la nota obtinguda prèviament. L'avaluació dels continguts teòrics té un pes global del 60% (corresponent a la suma dels percentatges de cada un dels exàmen parcials) de la nota final. Per poder fer la mitjana amb les altres activitats avaluatives (seminaris i pràctiques) la nota mitjana de teoria ha de ser igual o superior a 4. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant, s'obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Avaluació dels seminaris
S’avaluarà el contingut i la qualitat dels treballs que es presentin els dies de seminari, així com les proves avaluatives (grupals i individuals) que es duguin a terme durant el transcurs dels seminaris. La nota corresponent als seminaris té un pes global del 15% de la nota final.
Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació.
Avaluació de les pràctiques
L'assistència a les sessions de pràctiques de laboratori i a les sortides de camp és obligatòria. Després de cada pràctica l'alumnat realitzarà una prova individual que avaluï l'aprofitament i la consecució de les competències específiques de cada pràctica.
La nota corresponent a les pràctiques té un pes global del 25% de la nota final.
Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació.
Avaluació única
L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única ha de fer les pràctiques de laboratori (PLAB) i de camp (PCAM) en sessions presencials, les quals tindran un pes del 25%. Sempre que l'activitat ho requereixi, també seran d’assistència obligatòria els seminaris (SEM), que tindran un pes sobre la nota final que serà igual que el de l’avaluació continuada (15%).
L’avaluació única consisteix en una prova de síntesi única (amb preguntes de tipus test i de desenvolupar) sobre els continguts de tot el programa de teoria.
La nota obtinguda en la prova de síntesi és el 60% de la nota final de l’assignatura, l’obtinguda a les pràctiques el 25%, i els seminaris el 15% restant.
La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Per aprovar l’assignatura cal obtenir una nota final mínima de 5 punts sobre 10 en el conjunt de les activitats d’avaluació i una nota mínima de 4 sobre 10 en la part de teoria.
Consideracions finals
La qualificació mínima global necessària per superar l'assignatura és de 5 sobre 10.
Qui, per causa justificada (malaltia, defunció d’un familiar, accident, etc.), no pugui assistir a una prova d’avaluació individual i aporti la documentació oficial corresponent tindrà dret a realitzar aquesta prova en una altra data.
Bibliografia bàsica
De luliis, G., Pulerà, D. 2019. The dissection of Vertebrates. 3rd ed. Academic Press, Elsevier, Oxford. (disponible en format electrònic a la biblioteca de la UAB)
Hildebrand, M. 2001. Analysis of Vertebrate structure. 5th ed. John Wiley & Sons.
Kardong, K. V. 2008. Vertebrates: comparative anatomy, function, evolution. 8th ed. McGraw-Hill Education.
Liem, K., Bemis, W., Walker, W. F., Grande, L. 2000. Functional Anatomy of the Vertebrates: an evolutionary perspective. 3rd ed. Harcourt College Publishers.
Linzey, D. 2012. Vertebrate biology. 2nd ed. Johns Hopkins University Press.
Mayr, G. 2017. Avian evolution. John Wiley & Sons, New York. (disponible en format electrònic a la biblioteca de la UAB)
Nadal, J. 2001. Vertebrados. Origen, organización, diversidad y biología. Omega.
Pough, F. H., Janis, C. M., Heiser, J. B. 2022. Vertebrate life. 11th ed. Oxford University Press.
Schoch, R. R. 2014. Amphibian evolution. John Wiley & Sons (disponible en format electrònic a la biblioteca de la UAB)
Algunes pàgines web d'interès
AmphibiaWeb: https://amphibiaweb.org/
Animal Diversity Web: http://animaldiversity.ummz.umich.edu/
Asociación Herpetológica Española: http://www.herpetologica.es/
Catàleg d'amfibis i rèptils: https://pagines.uab.cat/3dvirtualherp/ca
Enciclopedia Virtual de los VertebradosIbéricos: http://www.vertebradosibericos.org/
International Comission on Zoological Nomenclature: http://www.iczn.org/
Museo Nacional de Ciencias Naturales de Madrid (CSIC): http://www.mncn.csic.es/
Museu de Ciències Naturals de Granollers: https://mcng.cat/
Natural History Museum, Londres: http://www.nhm.ac.uk/
Palaeos: http://palaeos.com/vertebrates/
Sociedad Española para La Conservación y Estudio de los Mamíferos: http://www.secem.es/
SEO/BirdLife (Sociedad Española de Ornitología): http://www.seo.org/
Societat Catalana d'Herpetologia: http://soccatherp.org/
The Reptile Database: http://www.reptile-database.org/
Tree of life Web Project (1996-2008): http://tolweb.org/tree
S'utilitzarà R a nivell bàsic en una de les sessions de seminari. En un altre dels seminaris s'introduirà a l'alumnat en la utilització de l'app KiriEngine per l'obtenció de models 3D.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 241 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 242 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 243 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 241 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 242 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 243 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 241 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 24 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |