Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500251 Biologia ambiental | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És molt recomanable repassar els conceptes generals de Zoologia, així com les característiques dels grups principals d’invertebrats no artròpodes estudiats als cursos previs.
Al llarg d’aquesta assignatura, l’alumnat adquirirà una visió el més completa possible de la diversitat dels animals invertebrats no artròpodes des d’una perspectiva anatòmica, funcional, sistemàtica i filogenètica.
Igualment serà capaç de situar a cada grup animal en un context ecològic, en relació al nombre d’espècies, hàbitat i forma de vida, posició dins els ecosistemes així com la seva importància en relació al seu interès per les ciències aplicades i d’interès econòmic.
A més, adquirirà els coneixements pràctics sobre les tècniques de mostreig d'invertebrats en el medi marí i les eines tecnològiques utilitzades en els programes de ciencia ciutadana orientats a la difusió del coneixement científic cap a la societat en general.
I. INTRODUCCIÓ
1. Introducció i filogènia: Història evolutiva i filogenètica del grup dels invertebrats no artròpodes. Classificacions tradicionals i hipòtesis evolutives més recents.
2. La diversitat dels invertebrats no artròpodes: Grups majors i menors. Grups de posició filogenètica dubtosa.
II. BIOLOGIA I DIVERSITAT DELS GRUPS MAJORS I MENORS
3. Cnidaris i grups afins. Phylum Ctenophora. Característiques, classificació i diversitat. Relacions filogenètiques.
4. Platihelmints i grups afins: Phylum Phylum Xenacoelomorpha. Subphylum Xenoturbellida. Subphylum Acoelomorpha. Característiques generals dels Acoela i els Nemertodermatida. Característiques generals, biologia i diversitat dels grups.
5. Grups Platyzoa: Phylum Gastrotricha. Phylum Acanthocephala. Phylum Gnathostomulida. Característiques generals, biologia i relació amb grups majors.
6. Anèl·lids i grups afins. Actualizació del filo, y situació dels grups Pogonophora, Myzostomida i Echiura. Phylum Sipunculida. Característiques generals, biologia i diversitat dels grups.
7. Grups afins a Bryozoa. Phylum Entoprocta. Phylum Phoronida. Phylum Brachiopoda. Phylum Cycliophora. Característiques generals, biologia i diversitat dels grups.
8. Grups Ecdysozoa: Grups afins a Nematodes. Phylum Nematomorpha. Biologia i diversitat.Phylum Kinorhyncha. Phylum Priapulida. Phylum Loricifera. Característiques generals, biologia i diversitat dels grups. Grups afins a Artròpodes. Phylum Tardigrada. Phylum Onichophora. El phylum Caetognata.
9. Grup Ambulacraria. Equinoderms i grups afins. Phyllum Hemichordata. Característiques generals, biologia i diversitat del grup.
III. ADAPTACIONS ALS DIFERENTS ECOSISTEMES
10. Adaptacions al medi marí: Diversitat, principals adaptacions.
11. Adaptacions als ecosistemes d’aigua dolça i terrestres. Diversitat, principals adaptacions. Estratègies de supervivència.
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES
Pràctiques de camp: Sortides de camp per estudiar els organismes en el medi marí. En la mesura que sigui possible, es realitzarà una primera sortida al Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter. La segona sortida de mar es realitzarà en una zona de mar del Delta del Ebre.
Pràctiques de laboratori: Es realitzaràn als laboratoris de la UAB, i també al PN del Delta del Ebre. Activitats: Identificació d’organismes d’un ecosistema. Identificació i classificació d’invertebrats no artròpodes. Metodologies de treball de laboratori. Utilització dels invertebrats no artròpodes a les ciències aplicades.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 21 | 0,84 | 4, 6, 8, 5, 7, 11 |
Pràctiques de camp (mar) | 12 | 0,48 | 1, 2, 10, 4, 8, 9, 11, 3 |
Pràctiques de laboratori | 14 | 0,56 | 10, 4, 8, 11 |
Seminaris | 5 | 0,2 | 4, 8, 5, 7, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 4, 6, 8, 5, 7, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i resolució de problemes | 50 | 2 | 1, 2, 4, 6, 8, 5, 7, 9, 11, 3 |
Preparació de treballs, resolució de qüestions | 33 | 1,32 | 4, 6, 8, 5, 7, 11 |
La metodologia utilitzada en aquesta assignatura per assolir el procés d’aprenentatge es basa en fer que l’alumnat treballi la informació que se li posa al seu abast. La funció del professorat és donar-li la informació o indicar-li on pot aconseguir-la i ajudar-lo i tutorizant-lo perquè el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. Per assolir aquest objectiu, l’assignatura es basa en les següents activitats:
Classes teòriques:
Amb aquestes classes l’alumnat adquireix els coneixements científic-tècnics bàsics de l’assignatura que ha de complementar amb l’estudi personal dels temes explicats.
Seminaris:
La missió dels seminaris és promoure la capacitat d'anàlisi i síntesi, el raonament crític, la capacitat de resolució de problemes i la divulgació de la informació a la societat. Es realitzen tres tipus d’activitats:
1. Conferencies amb la presencia de professionals que treballen en temes relacionats amb els invertebrats no artròpodes, on es pretén apropar el món de la recerca i de l’empresa a l’alumnat d’aquest últim curs de grau.
2. Treball en grup: a partir dels coneixements científic-tècnics exposats a les classes magistrals es realitza un treball. Es caracteritza pel treball actiu de l'alumnat. L’alumnat es divideix en petits grups de treball, i cada grup tria un tema prèviament acordat amb el professorat, com pot ser l’aplicabilitat d’alguns grups zoològics (porífers, cnidaris, mol·luscs, nematodes, equinoderms), l’evolució d’alguna estructura de un taxó, etc. Sempre es treballa en grup, no admetent cap treball individual. Cada grup realitza diverses tutories de seguiment al llarg del desenvolupament del treball. Els treballs són finalment exposats a la resta de la classe, per part de tots els integrants dels grups.
3. Formació i seguiment per la utilització de tecnologies per promoure el coneixement dels invertebrats no artròpodes a la societat (tecnologies dels programes de Ciencia Ciutadana).
Pràctiques:
A les sessions pràctiques de mar, l’alumnat aprèn de manera pràctica com s’estudia la fauna marina, i es realitza un treball sobre la diversitat de la fauna invertebrada de la zona mostrejada.
A les sessions de pràctiques al laboratori, es treballa el material zoològic per realitzar una guia d'identificació dels invertebrats no artrópodes d'un ecosistema, i s’identifica i classifica material zoològic. L’objectiu de les classes pràctiques és completar i reforçar els coneixements zoològics adquirits a les classes teòriques i seminaris. A les sessions pràctiques s’estimulen i desenvolupen en l’alumnat habilitats empíriques com la capacitat d’observació, anàlisi i reconeixement de la diversitat zoològica.
Des de aquest curs, les práctiques s'incorporen al projecte Tecnologia per a la Natura: pràctiques de Zoologia Sostenibles i Ciència Ciutadana (Facultad de Biociències 2024-25), que centra la metodologia en el treball col·laboratiu i transversal, en tenir en compte els aspectes ètics i promoure la conservació mitjançant el mínim impacte ambiental possible i l'us de noves tecnologies i foment de la participacióciutadana en la ciència. Per això s'incorporen noves metodologies i materials, com la realització de mostrejos amb tècniques i aparells menys invasius pels organismes, l’ús de les guies de camp juntament amb les aplicacions digitals d’accés lliure, Realització de mostrejos amb tècniques i aparells menys invasius pels organismes, l'adaptació de plataformes digital per a la recopilació de dades i observacions i la activitat de promoció de la participació ciutadana a través de campanyes de divulgació i xarxes socials. Per això es realitzarà una formació inicial i continuada en l'ús de les noves tecnologies i la plataforma digital, per incorporar aquestes activitats a tot el conjunt de les pràctiques.
Tutories:
L'objectiu d'aquestes sessions és resoldre dubtes, repassar conceptes bàsics no explicats a classe i orientar sobre les fonts consultades per l’alumnat. Igualment, aquestes tutories permeten l’orientació dels treballs que es realitzen als seminaris. L’horari de les tutories es concreta amb el professorat a través del campus virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de les pràctiques | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 10, 4, 6, 8, 7, 9, 3 |
Avaluació dels seminaris | 20% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 4, 6, 8, 5, 7, 9, 11, 3 |
Examen parcial I (examen final I) | 30% | 2,25 | 0,09 | 4, 6, 8, 5, 7, 11 |
Examen parcial II (examen final II) | 30% | 2,25 | 0,09 | 4, 8, 5, 7, 11 |
AVALUACIÓ
Per a aprovar l'assignatura es requereix que la nota de teoria + la nota de seminaris + la nota de pràctiques sumin un mínim de 5 punts de 10 possibles.
ATENCIÓ: L'assistència a les pràctiques i als seminaris és obligatòria. La no assistència a pràctiques i als seminaris sense justificar implicarà que l’alumnat NO pot superar l’assignatura.
1- AVALUACIÓ CONTINUADA
Les activitats d'avaluació continuada programades són:
1.1- TEORIA
Exàmens parcials teòrics: Cadascun dels dos exàmens parcials representarà el 30% de la nota final on s'avaluaran els coneixements assolits de la assignatura, així com la seva capacitat d’anàlisi i síntesi, i de raonament crític. L'examen podrà incloure preguntes de resposta curta, preguntes conceptuals o esquemes.
Examen de recuperació de teoria: Aquest examen servirà per recuperar els exàmens parcials que calguin.
1.2- SEMINARIS
Es realitza una valoració individual dels temes tractats a la teoria, i una valoració grupal del treball desenvolupat durant les sessions de seminari. Es realitza una valoració del treball en relació a l’exposició oral de tots els membres de cada grup. La nota corresponent als seminaris representarà el 20% de la nota final de l'assignatura.
1.3 - PRÀCTIQUES
Les pràctiques representen el 20% de la nota final de l'assignatura.
Pràctiques de laboratori i sortides de camp: L'assistència a les sessions de pràctiques de laboratori i a les sortides de camp és obligatòria.
Per l’avaluació de les pràctiques es fan servir tres activitats d’avaluació:
- Carpetadocent:
Consisteix en una sèrie de material d’aprenentatge que es fa durant les diferents activitats de pràctiques (sortides i laboratori) i que l’alumnat va acumulant al llarg de l’assignatura. Aquests materials poden tractar-se de la elaboració d’una guia d’identificació d’un ecosistema, fitxes de seguiment de les sortides, llibretes de camp de les observacions, treball realitzat en la divulgació a la societat, petites proves d’avaluació sobre alguna pràctica o sortida, etc. Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació.
- Registre d’observació de l’alumnat:
Es tracta d’identificar si l’alumnat assoleix les competències de caràcter més actitudinal mitjançant l’observació per part del professorat de la seva actitud en els diferents tipus d’activitats que es desenvolupen a les pràctiques (sortides de camp i sessions de laboratori). La valoració d’aquesta activitat té un valor que oscil·la entre el -1 i 1 que s’afegeix a la nota de pràctiques aconseguida per les avaluacions anteriors. Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació.
TAULA RESUM DEL PES DE CADASCUNA DE LES PARTS:
Teoria 1er parcial |
30% |
Teoria 2n parcial |
30% |
Seminaris |
20% |
Pràctiques |
20% |
1.4- ALTRES CONSIDERACIONS
2- AVALUACIÓ ÚNICA
L’alumnat que optiper l’avaluació única ho haurà de sol·licitar en el termini i forma indicats per la Facultat.
2.1- TEORIA
Aquesta part representa el 60% de la nota final de l'assignatura, i s’avaluarà mitjançant:
Examen únic de teoria: L’avaluació única de la teoria consistirà en un examen que es realitzarà el dia de la 2ª prova parcial de l’assignatura i que constarà de preguntes de resposta curta, preguntes conceptuals o esquemes.
Examen de recuperació de teoria: La recuperació de l’avaluació única serà el mateix dia i hora que la prova de recuperació de l’avaluació continuada.
2.2- SEMINARIS
ATENCIÓ: Tot i que l’alumnat s’aculli a l’avaluació única, ha de fer els seminaris d'aquesta assignatura en sessions presencials.
Es realitza una valoració individual dels temes tractats a la teoria, i una valoració grupal del treball desenvolupat durant les sessions de seminari. Es realitza una valoració del treball en relacióa l’exposició oral de tots els membres de cada grup. La nota corresponent als seminaris representarà el 20% de la nota final de l'assignatura.
2.3- PRÀCTIQUES
ATENCIÓ: Tot i que l’alumnat s’aculli a l’avaluació única, ha de fer les pràctiques d'aquesta assignatura en sessions presencials. Les pràctiques representen el 20% de la nota final de l'assignatura.
Pràctiques de laboratori i sortides de camp: L’assistència a les pràctiques és OBLIGATÒRIA i INDISPENSABLE per poder-se presentar a l'examen únic de teoria.
Per l’avaluació de les pràctiques es fan servir tres activitats d’avaluació:
- Carpeta docent:
Consisteix en una sèrie de material d’aprenentatge que es fa durant les diferents activitats de pràctiques (sortides i laboratori) i que l’alumnat va acumulant al llarg de l’assignatura. Aquests materials poden tractar-se de la elaboració d’una guia d’identificació d’un ecosistema, fitxes de seguiment de les sortides, llibretes de camp de les observacions, treball realitzat en la divulgació a la societat, petites proves d’avaluació sobre alguna pràctica o sortida, etc. Aquesta activitat no té possibilitat derecuperació.
- Registre d’observació del’alumnat:
Es tracta d’identificar si l’alumnat assoleix les competències de caràcter més actitudinal mitjançant l’observació per part del professorat de la seva actitud en els diferents tipus d’activitats que es desenvolupen a les pràctiques (sortides de camp i sessions de laboratori). La valoració d’aquesta activitat té un valor que oscil·la entre el -1 i 1 que s’afegeix a la nota de pràctiques aconseguida per les avaluacions anteriors. Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació.
TAULA RESUM DEL PES DE CADASCUNA DE LES PARTS:
Teoria examen únic |
60% |
Seminaris |
20% |
Pràctiques |
20% |
2.4- ALTRES CONSIDERACIONS
ANDERSON, D. T. (2001). Invertebrate Zoology. Second edition. Oxford University Press, Melbourne. 476 pp.
BARNES (2009). Zoologia de los Invertebrados. Ed. MacGraw-Hill. Interamericana. Setene edició.
BARNES, R.S.K, CALOW, P. i OLIVE, P.J.W. (1988). The Invertebrates: a new synthesis. Ed. Blackwell Scientific Publications.
BRUSCA R.C. i BRUSCA G.J. (2005). Invertebrados. Ed. MacGraw-Hill. Interamericana. Segunda edición.
CAMPBELL, A.C. (2009). Guía de la Flora y la Fauna de las costas de España y de Europa. Ed. Omega.
CARERE, C., MATHER, J. (2020) The Welfare of Invertebrate Animals. Ed. Springer.
GRASSÉ, P.P., 1982. Manual de Zoología. I i II. Invertebrados. Toray-Masson.
HAYWARD P., NELSON-SMITH, T. I SHIELDS, C. (1998). Flora y fauna de las costas de España y de Europa. Ed. Omega.
HISTÒRIA NATURAL dels Països Catalans. Vol. 8. Ed. Enciclopèdia Catalana.
MEGLITSCH, P.A. i SCHRAM, F.R. (1991). Invertebrate Zoology. Oxford University Press, New York.
MOORE, J. (2006). An introduction to the invertebrates. Cambridge University Press.
RIEDL. R. (2000). Fauna y flora del Mar Mediterráneo. Ed. Omega-
Enllaços web:
Adena/World Wildlife Found: http://www.wwf.es/
Animal Diversity Web: http://animaldiversity.ummz.umich.edu/
ARKive, Images of life on Earth: http://www.arkive.org
Aula Virtual de l'Autònoma Interactiva: https:cv2008.uab.cat
Biodidac: http://biodidac.bio.uottawa.ca
California Academy of Sciences: http://www.calacademy.org
Museu Nacional de Ciències Naturals de Madrid (CSIC): http://www.mncn.csic.es/
Natural History Museum, Londres: http://www.nhm.ac.uk/
Tree of Life Project: http://phylogeny.arizona.edu/tree/phylogeny.html
No es requereix programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 241 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 242 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 241 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 242 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 241 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 24 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |