Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500251 Biologia ambiental | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials. Tanmateix, en ser una assignatura amb continguts transversals, seria adient haver superat la majoria de les assignatures dels cursos anteriors.
Aquesta assignatura pretén formar l’alumnat en l’anàlisi i valoració de problemàtiques ambientals reals i de les seves opcions de gestió, posant èmfasi en una anàlisi multicriterial que integri els pros i contres de les diferents opcions i els compromisos que plantegen.
Les problemàtiques es plantegen com estudis de casos i la seva anàlisi implica, d’una banda, la integració i consolidació de coneixements i competències adquirides en assignatures cursades en semestres anteriors i, de l’altra, l’adquisició de diverses competències transversals i de coneixements nous associats a les temàtiques específiques dels casos.
Els objectius concrets són els següents:
(1) Analitzar de manera rigorosa un problema ambiental determinat a partir d'informació proporcionada pel professorat i d'informació addicional obtinguda de manera autònoma per l'estudiant.
(2) Identificar diferents opcions d'actuació a partir del plantejament d’un problema ambiental concret, i quantificar (sempre que sigui possible) i valorar les implicacions ambientals actuals i futures de les diferents alternatives de gestió plantejades, incloent les interaccions entre diferents factors.
(3) Comunicar de manera efectiva els resultats d'estudis d'anàlisi i diagnòstic d'una problemàtica ambiental determinada.
El curs s'estructura en tres casos d'estudi independents. Els continguts d'aquests casos són eminentment transversals dins de l'àmbit de la biologia ambiental i podràn variar entre anys seguint criteris d'actualitat i interès de les temàtiques a tractar. Es farà èmfasi en casos d'estudi de temàtica complexa que admetin anàlisis des de diferents punts de vista, i en els que calgui considerar tant els impactes ambientals actuals com futurs de diferents alternatives de gestió/actuació sobre el medi.
Els casos d'estudi inclouran temes relacionats amb la problemàtica dels espais protegits i la conservació d’espècies amenaçades; la valoració dels beneficis i costos ambientals de diferents actuacions/gestions sobre el medi i els serveis ecosistèmics. S'inclouen consideracions a escala local, regional i global, i l'anàlisi i comparació d'escenaris i adaptacions davant del canvi ambiental global.
Es plantegen seminaris (majoritàriament amb ponents externs) centrats en les temàtiques dels casos d'estudi i classes pràctiques per completar la formació dels estudiants i proporcionar les eines necessàries per resoldre els casos d’estudi proposats:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i seminaris convidats | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 9, 11, 12, 15, 16 |
Pràctiques d'ordinadors | 4 | 0,16 | 4, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 16, 17 |
Pràctiques de camp | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 9, 11, 12, 16 |
Seminaris en grup | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 13 | 0,52 | 4, 5, 6, 8, 10, 13, 17 |
Realització de treballs en grup | 80 | 3,2 | 4, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 17 |
La metodologia docent es basa en l’aprenentatge basat en casos (problem-based learning). La funció del professor és múltiple. D’una banda, aporta informació directament, indica on es pot aconseguir informació addicional i ajuda a valorar críticament aquesta informació. De l’altra, i això és especialment important en aquesta assignatura, guia l’estudiant durant el procés d’aprenentatge que representa la resolució dels casos per tal que aquest procés sigui eficaç i resulti en l’adquisició de les competències pròpies de l'assignatura.
Els casos funcionaran com a unitats autònomes i s’impartiran seqüencialment en el temps de manera aproximadament modular. En general, es treballarà en grups de 4-5 estudiants. Les tasques dels diferents grups i, fins i tot, de cadascun dels integrants de cada grup, poden ser diferents dins d’un mateix cas i posar-se en comú al final.
L'assignatura combina les següents activitats:
(a) classes magistrals i seminaris (en grup sencer) en les quals es presenten els diferents casos d’estudi i les seves regles de funcionament, així com es plantegen les grans qüestions que es tractaran en cadascun dels casos i s’aporten algunes eines necessàries per a que la seva resolució sigui eficaç. En alguns casos això implicarà seminaris convidats en els quals professionals externs a la UAB emmarcaran el problema estudiat o n’aportaran la seva visió profesional. Aquestes sessions tindran una durada d'una hora (50 minuts efectius).
(b) Seminaris en grup (en grup partit) en les quals es realitzarà el seguiment de cadascun dels casos per part del professorat, així com part de les activitats d’avaluació. Aquestes sessions serviran només per guiar els estudiants durant el procés de resolució dels casos, ja que s’entén que la major part de les activitats necessàries per completar els casos correspondran a treball no presencial dels estudiants, complementat per les sessions de tutoria (veure més avall). Aquestes sessions tindran una durada de dues hores repartides en dues classes consecutives de 50 minuts separades per un descans de 10 minuts.
(c) pràctiques d’ordinadors (en grup partit) en les quals es treballaran eines concretes (e.g., cerca efectiva d’informació) a partir d’exercicis pràctics a resoldre pels estudiants. Aquestes sessions tindran una durada de dues hores repartides en dues classes consecutives de 50 minuts separades per un descans de 10 minuts.
(d) pràctiques de camp (en tres grups) en les quals es visitarà zones en relació als casos d’estudi. Inclourà seminaris i entrevistes amb algun dels actors implicats i pretén donar una visió més acurada i propera de la problemàtica ambiental estudiada.
(e) tutories encaminades a la resolució de dubtes i a orientar els estudiants més enllà de les sessions específiques de pràctiques d’aula. L’horari de les tutories individualitzades es concretarà amb els professors a través del campus virtual.
Tota la informació relativa als casos estarà disponible al campus virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Portfoli docent (Cas 1) | 33,333% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Portfoli docent (cas 2) | 33,333% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Portfoli docent (cas 3) | 33,333% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Segons el cas, l’avaluació inclou un seguit de activitats avaluatives com són:
Un article de divulgació científica que preten tranmetre a un públic no cientíifc les conclusions del cas 1.
El disseny d'una activitat didàctica basada en metodologies d'aprenentatge actiu com a resolució del cas 2.
Una comunicació oral presentada en grup com a resultat del treball de projecte realitzat al cas 3.
Cadascun del casos engloba la seva estratègia avaluativa en la definició d'un portfoli docent propi.
Degut a que els treballs de resolució de casos són fruit de tot un procés de treball grupal a partir de determinats continguts pràctics i procedimentals, no és posible reavaluar esl treballs en grup. Tanmateix els estudiants poden optar a una revaluació final dels examens o treballs individuals sempre i quan hagin tret una nota igual o superior a 3.5 a l'assignatura
L'assistència a les sessions pràctiques (o sortides de camp) és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de" No Avaluable "quan la seva absència sigui superior al 20% de les sessions programades".
L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final
Aquesta assignatura no contempla l'opció d'avaluació única
Webs:
Base de dades Com(p)adre de models matricials: https://compadre-db.org/
European Environment Agency https://www.eea.europa.eu/en
IPBES (Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services): https://www.ipbes.net/
IPCC - Intergovernmental Panel on Climate Change: http://www.ipcc.ch/
IUCN Red list- The IUCN Red List of Threatened Species: http://www.iucnredlist.org/
Millenium Ecosystem Assessment: http://www.millenniumassessment.org/
Paquet rgbif per accès a dades GBIF (Global Biodiversity Information Facility): https://www.gbif.org/tool/81747/rgbif
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Environment http://www.unesco.org/new/en/natural-sciences/environment/
Excel i R (R-Studio)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 231 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 232 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 231 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 232 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 233 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 231 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 232 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 233 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 23 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |