Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500251 Biologia ambiental | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’alumnat repassi:
1) Els sistemes de classificació i identificació de roques i minerals.
2) Els coneixements bàsics sobre Ciències de la Terra i del Medi Ambient que ha adquirit en aquesta assignatura durant l’ESO i el batxillerat.
En la titulació del Grau en Biologia Ambiental, el Medi Físic (medi natural abiòtic) és considerat com a una part integral de la dinàmica de la Biosfera. Aquesta visió sistèmica de l’entorn natural ens porta, ineludiblement, a desenvolupar uns determinats aspectes de les Ciències Geològiques. Aspectes que ens permetran entendre de quina manera els processos geològics (geomorfològics i hidrogeològics) i climàtics actuen conjuntament i interaccionen amb els sistemes biològics.
Aquesta assignatura ha estat dissenyada per a proporcionar als futurs professionals de la Biologia Ambiental uns coneixements bàsics i fonamentals sobre la dinàmica natural del medi físic com l’escenari en el que es desenvolupen els processos biològics.
Intencionalment, la matèria fuig d’aquells mètodes, tècniques de treball i continguts específics del món de la Geologia que només són útils pels professionals de la Geologia. En canvi, es centra en aquells aspectes aplicats i bàsics d’utilitat per als futurs professionals de la Biologia Ambiental.
L’assignatura del Medi Físic té com a punt de partida els coneixements adquirits per l'alumnat a través de l’assignatura Ciències de la Terra i del Medi Ambient del Batxillerat. Aquesta matèria guarda una estreta relació amb les assignatures de formació bàsica i obligatòries de Prospecció del Medi Natural (Primer curs) i Anàlisi de Cartografia Ambiental (Segon Curs)
Els objectius específics de l’assignatura son els següents:
- Saber identificar els diferents tipus de roca. Reconèixer origen i propietats de cada litologia.
- Integrar la visió de l’espai i el temps geològic en l’estudi dels processos naturals
- Comprendre la importància dels diversos contextos tectònics a l’hora de definir el medi físic
- Conèixer els principals processos atmosfèrics determinants dels patrons meteorològics i climàtics
- Conèixer les causes i el caràcter dels canvis climàtics ocorreguts durant el Quaternari
- Aprofundir en el coneixement, mètodes de mesura i característiques dels components del cicle hidrològic
- Conèixer els principis bàsics de la hidrologia subterrània i d’hidroquímica i comprendre l'influència directa d'aquestes en el funcionament dels ecosistemes
- Conèixer els principals processos geològics externs que defineixen el paisatge actual
- Saber identificar en el camp els processos geològics actius a partir de la geomorfologia d’un territori
- Reconèixer els processos geològics actius com a condicionants bàsics de la distribució dels hàbitats i funcionament dels ecosistemes.
- Adquirir destresa a l'hora d’analitzar la informació de diferents fonts (cartografies temàtiques, bases de dades, publicacions, informes) i integrar-la de manera coherent
Fonaments geològics aplicats
El medi físic com a suport dels processos biològics. Principis fonamentals. Espaï i temps en Geologia. Cicle petrogenètic. Tipus de roques. Deformació. El mapa geològic.
Temes bàsics de Climatologia i Meteorologia.
El sistema climàtic i la meteorologia. Estructura de l’atmosfera. Balanç de radiació i distribució espectral. Fluxos d’energia. La temperatura com a paràmetre climàtic.
Humitat atmosfèrica. Evapotranspiració i la seva determinació. Pressió atmosfèrica. Dinàmica de les masses d’aire, anticiclons i borrasques. Circulació general atmosfèrica, vents principals i locals. Estabilitat i inestabilitat de les masses d’aire i pertorbacions atmosfèriques. Precipitacions, règims pluviomètrics.
Climatologia. Diversitat climàtica catalana. Paleoclimatologia. Canvis climàtics per causes astronòmiques y geològiques. Els canvis climàtics del quaternari. L’evolució climàtica des de l’últim màxim glacial. El climàtic antròpic, evidències, potencial d’escalfament global dels GEH. Escenaris d’emissions y projeccions de l’IPCC.
Hidrologia
El cicle de l’aigua. El concepte de balanç hídric. Els components del balanç. La conca hidrogràfica. Hidrologia superficial. Paràmetres d’hidràulica fluvial. Mètodes d’aforament. Tractament i representació de les dades.
Els aqüífers. Hidrologia subterrània. Principis de mecànica de fluids. El gradient hidràulic. El flux de l’aigua en la zona saturada: la llei de Darcy. Paràmetres hidràulics. Representació del flux subterrani: Piezometries. Mesures. Representació gràfica. Relacions riu-aqüífer.
Hidroquimisme. L’anàlisi fisicoquímica de l’aigua i gràfics utilitzats en Hidrogeologia. Principis bàsics d’hidroquímica. Evolució geoquímica de les aigües.
Sistemes geomorfològics
Geodinàmica Externa. Agents, processos i formes. Geomorfologia: anàlisi i fonaments. El temps i l’espai en Geomorfologia.
Fluvio-torrencial: Concepte hidrosistema. Accions erosives i deposicionals. Planes d’inundació. Ventalls al•luvials. Terrasses fluvials. Inundacions.
Kàrstic: Dissolució dels carbonats. Característiques superficials (Karren). Dolines. Poljes. Valls i fonts kàrstiques. Endokarst. Tipus de karst e influència del clima. karst d’evaporites.
Litoral: Oscil·lacions del nivell de la mar. Onades, corrents i marees. Tipus de costes. Platges, barreres i fletxes. Dunes litorals. Planes de fang, maresmes (aiguamolls) i manglars. Estuaris i deltes.
Glaciar i periglacial: Els glaceres. Erosió glaciar. Processos erosius i modelats resultants. Transport i sedimentació glaciar. El domini periglacial. Processos característiques. Formes periglacials.
Zones àrides i semiàrides: Processos i formes eòliques. Mecanismes de meteorització. Formes pròpies de les superfícies. Formes pròpies dels vessants. Llacs de zonesàrides i formes associades.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 32 | 1,28 | 4, 9, 7, 8, 6, 5, 10, 11 |
Pràctiques de camp | 22 | 0,88 | 9, 7, 6, 5, 10, 11, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i resolució de problemes | 70 | 2,8 | 4, 9, 7, 8, 6, 5, 10, 11, 12 |
Preparació de dossiers i portfoli | 20 | 0,8 | 9, 7, 8, 6, 5, 10, 11, 13 |
D'acord amb els objectius anteriorment definits, els aspectes teòrics i pràctics de l’assignatura es distribueixen de la següent manera:
Classes magistrals:
Els coneixements teòrics es transmetran, principalment, a l’aula a través de classes magistrals amb suport de TIC
Treball en grup:
L'alumnat haurà de fer un treball en grup sobre una zona del territori català amb l’objectiu de (1) conèixer millor la diversitat geològica regional i de (2) considerar el clima i la geologia com a condicionants bàsics de la distribució dels hàbitats i funcionament del ecosistema.
Pràctiques al campus i al camp
El treball pràctic se es divideix en dues sessions pràctiques al campus UAB i dues sortides al camp de dia sencer
Pràctiques al campus:
Dia 1: Pràctica de reconeixement de roques desenvolupada al Departament de Geologia
Dia 2: Estudi d’afloraments de en l’entorn de la UAB. Relacionar la naturalesa i la disposició dels materials amb la hidrogeologia del sector
Pràctiques de camp:
A les sortides de camp l’alumnat ha d’adquirir un coneixement transversal i sistèmic de diverses problemàtiques geoambientals existents a Catalunya. Cadascun dels 3 grups de pràctiques previstos farà les següents sortides de camp:
1) Conca del riu Llobregat 1. Sector de Súria-Cardona
2) Conca del riu Llobregat 2. Sector del Baix Llobregat-Barcelona
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova 1 | 40% | 3 | 0,12 | 4, 9, 7, 8, 6, 5, 10, 11, 12 |
Prova 2 | 40% | 3 | 0,12 | 4, 9, 7, 8, 6, 5, 10, 11, 12 |
Treballs en grup | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 9, 7, 8, 6, 5, 10, 11, 12, 3, 13 |
1. Avaluació individual (80% de nota final):
L’avaluació única consisteix en una prova de síntesi única (amb preguntes de tipus test i problemes), sobre els continguts de tot el programa de teoria i pràctica. La nota obtinguda en la prova de síntesi teòrica és el 50% de la nota final de l’assignatura, l’obtinguda a la part aplicada (centrada en els aspectes treballats a les sortides de camp) serà l'altre 50%.
La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Per aprovar l’assignatura cal obtenir una nota final mínima de 5 punts sobre 10 en cadascuna de les parts (prova de síntesi, part aplicada).
Bibliografia bàsica
1) Fonaments geològics i treball de camp:
2) Climatologia i Meteorologia:
3) Hidrologia:
4) Sistemes geomorfològics:
5) Temes pràctics:
La bibliografia complementària serà facilitada al llarg del curs.
Enllaços web:
Aula Virtual de l’Autònoma Interactiva: https://cv2008.uab.cat
No es requereix programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 211 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 212 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 213 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 21 | Català | segon quadrimestre | tarda |