Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500004 Biologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
“Biologia del desenvolupament” en el Grau de Biologia:
Es tracta d’una assignatura de quart curs, de caràcter optatiu, que desenvolupa els fonaments cel·lulars dels processos que condueixen a la formació d’un animal a partir de l’òvul fecundat. Ha estat dissenyada suposant que l’estudiant té els coneixements bàsics d’Histologia que li permetin assolir una visió integradora del origen i desenvolupament de l’organisme animal fins que ja manifesta la seva estructura adulta o és capaç de portar una vida independent.
Finalment, cal assenyalar que “Biologia del desenvolupament” es una assignatura teòric-pràctica. Això fa possible relacionar contínuament els conceptes científic-teòrics amb els continguts de les pràctiques.
Objectius de l’assignatura:
Els contiguts de l'assignatura son els següents:
CLASSES TEÒRIQUES
I. INTRODUCCIÓ
1. El desenvolupament dels éssers vius.
II. ELS ORÍGENS D'UN NOU INDIVIDU
2. Espermatozoide.
3. Òvul.
4. Cobertes ovulars.
5. Fecundació i zigot.
III. PLURALITAT CEL·LULAR
6. Mecanismes del desenvolupament embrionari.
7. Segmentació.
8. Gastrulació.
IV. MODELS DE EMBRIOGÈNESI
9. Desenvolupament d'hora en equinoderms.
10. Predeterminació de l'eix corporal en amfibis.
11. Segmentació en amfibis.
12. Gastrulación en amfibis.
13. Regulació en amfibis.
14. Desenvolupament d'hora en peixos.
15. Segmentació en aus.
16. Gastrulació en aus.
17. Regulació en aus.
18. Segmentació en mamífers.
19. Gastrulació enmamífers.
V. ORGANOGÈNESI
20. Neurulació.
21. Plegament corporal en amniotes.
22. Desenvolupament del tub neural.
23. Derivats de la cresta neural.
24. Desenvolupament del mesoderma.
25. Derivats endodèrmics.
VI. ANNEXOS EMBRIONARIS
26. Annexos embrionaris de amniotes.
27. Amnios i còrion d'aus.
28. Alantoides d'aus.
29. Annexos embrionaris de mamífers.
30. Alantoides de mamífers.
31. Placenta.
CLASSES PRÀCTIQUES
Pràctica 1. Fecundació i desenvolupament embrionari primerenc en invertebrats: anàlisi microscòpica.
Pràctica 2. Desenvolupament embrionari d'amfibis: anàlisi microscòpica.
Pràctica 3. Desenvolupament d'hora i neurulación d'aus: anàlisi microscòpica.
Pràctica 4. Organogènesi i annexos embrionaris en amniotes: anàlisi microscòpica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 36 | 1,44 | 5, 6 |
Pràctiques de laboratori | 12 | 0,48 | 14, 15, 7 |
Seminaris | 3 | 0,12 | 14, 15, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories personalizades | 5 | 0,2 | 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 60 | 2,4 | 14, 15, 5, 6 |
Preparació de seminaris | 25 | 1 | 14, 15, 5, 6 |
Resolució de qúestionaris i diagnòstic de pràctiques | 2,5 | 0,1 | 14, 15, 7 |
Els continguts de Biologia del desenvolupament comprenen classes teòriques magistrals, seminaris i classes pràctiques.
Classes de teoria
El programa de teoria s’impartirà en 36 classes. Es realitzaran utilitzant material audiovisual preparat pel professor, material que els alumnes tindran a la seva disposició en el Campus Virtual.
Seminaris
Els 3 seminaris programats estan dissenyats per a que els alumnes treballin en grups reduïts, i adquireixin habilitats de treball en grup i de raonament crític. El alumnes es dividiran en grups per treballar un tema concret del programa per la posterior presentació oral i discussió col·lectiva.
L'organització dels grups i el repartiment de temes a tractar es realitzarà durant la primera classe. En els seminaris, alguns grups d'alumnes hauran d'entregar per escrit el tema proposat al professor. Els mateixos grups d'alumnes exposaran oralment el tema a la resta de la classe amb els mitjans disponibles a l'aula.
La bibliografia que han d'utilitzar els alumnes, així com els treballs científics relacionats amb els temes, es trobaran recollits al Campus Virtual. L'assistència als seminaris és obligatòria.
Tutories
Les tutories es realitzaran de forma personalitzada en el despatx del professor (horari a convenir). Les tutories han d’utilitzar-se per clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part dels alumnes. També poden aprofitar-se per resoldre dubtes que els alumnes tinguin sobre la preparació dels seminaris.
Classes pràctiques
Les sessions pràctiques s’impartiran en grups reduïts d’alumnes en el laboratori. Estan dissenyades per complementar la formació teòrica. Comprenen el diagnòstic microscòpic i lliurament individual de qüestionaris.
Els estudiants disposaran d’un manual de pràctiques (Campus Virtual) detallat a l’inici del curs. Per aconseguir un bon rendiment i adquirir les competències corresponents d’aquesta assignatura és imprescindible una lectura comprensiva de la pràctica proposada abans de la seva realització.
El seguiment de la classe pràctica també implicarà el recull individual de les observacions microscòpiques en un dossier d’activitats (Campus Virtual).
L’assistència a les pràctiques és obligatòria.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves escrites de teoria | Pes 70% | 5 | 0,2 | 4, 14, 15, 3, 5, 6, 8, 12, 13, 10, 9, 2 |
Pràctiques de laboratori | Pes 20% | 1 | 0,04 | 14, 15, 5, 6, 7, 12, 13, 10, 9 |
Seminaris | Pes 10% | 0,5 | 0,02 | 14, 15, 5, 6, 11, 1 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant avaluació continua, la qual inclourà proves individuals de coneixements teòrics i pràctics i seminaris realitzats en grup.
El sistema d'avaluació s'organitza en tres apartats, cadascun dels quals s’avalua de forma independent i tindrà assignat un pes específic en la qualificació final de l’assignatura:
Proves escrites (70% de la nota global): En aquest apartat s’avalua individualment amb exàmens tipus test els coneixements assolits per part de cada alumne. Es realitzaran dues proves parcials, eliminatòries de matèria, al llarg del curs i una prova final de recuperació (veure programació de l’assignatura).
Els alumnes que hagin obtingut una nota inferior a 4 (sobre 10) en qualsevol d’aquestes proves no podran ponderar-la amb la nota obtinguda en els seminaris i, per tant, hauran de realitzar l’examen de recuperació a la prova de maduresa final.
Seminaris (10% de la nota global). En aquest apartat s’avalua la capacitat d’anàlisi i de síntesi dels alumnes de cada grup, així com les habilitats de treball en grup i de presentació oral.
Els seminaris es valoraran de la següent manera:
Treball escrit |
40% |
El professor avalua (sobre 10) els treballs entregats per cada grup d’alumnes (veure lliuraments)
|
Presentació oral |
30% |
El professor avalua (sobre 10) les habilitats de cada grup d’alumnes en la presentació pública del seu treball
|
Qualificació inter-grup
|
15% |
Cada grup d’alumnes avalua (sobre 10) als grups que realitzen l’exposició oral del treball
|
Qualificació intra-grup
|
15% |
Dins de cada grup, cada alumne avalua (sobre 10) als seus companys a l’últim seminari
|
TOTAL |
100% |
|
L’assistència als seminaris és obligatòria. En cas de no assistir a alguna de les sessions, per causa no justificada, hi haurà una penalització en la qualificació final dels seminaris:
Pràctiques (20% de la nota global). En aquest apartat s’avalua individualment els coneixements pràctics adquirits per cada alumne.
Les pràctiques es valoraran d'acord amb dues modalitats:
1. Avaluació dels continguts al final de cada pràctica (50%de la nota). Caldrà respondre en un temps limitat a un qüestionari i al diagnòstic d’estructures microscòpiques.
La nota s'obté del promig de les qualificacions obtingudes en cada pràctica.
2. Prova global de diagnòstic microscòpic (50% de la nota). Aquesta prova consistirà en el diagnòstic d’estructures microscòpiques proposades al llarg del curs.
Per poder ponderar les notes obtingudes en aquestes dues modalitats, serà imprescindible que l’alumne obtingui una qualificació igual o superior a 4 punts (sobre 10) en cada una d’elles.
Les pràctiques són obligatòries. En cas de no assistir a alguna de les sessions, sense causa justificada, la nota corresponent de la pràctica serà 0.
Els alumnes que hagin obtingut una nota final inferior a 5 (sobre 10) no podran ponderar-la amb les notes corresponents als exàmens de teoria i als seminaris i, per tant, hauran de realitzar un examen escrit de recuperació en la prova de maduresa final (veure programació de l’assignatura). Aquest examen de pràctiques consisteix en una prova de diagnòstic d’imatges microscòpiques i resolució de qüestions.
L'assistència a les sessions pràctiques (o sortides de camp) és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades".
Superació de l’assignatura
Per aprovar l’assignatura s’han de complir els dos requisits següents:
– obtenir, com a mínim, 5 punts sobre 10 en el còmput global de les proves escrites de teoria i dels seminaris.
– obtenir, com a mínim, 5 punts sobre 10 en les pràctiques.
La presentació de l’estudiant a qualsevol examen de recuperació (teoria i/o pràctiques) comporta la renuncia a la qualificació obtinguda prèviament.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final
Alumnes repetidors
Respecte la superació de l’assignatura per part dels repetidors, no caldrà tornar a repetir les proves escrites, els seminaris o les pràctiques si l’alumne hagués obtingut prèviament una nota mínima de 5 en qualsevol de aquestes proves. Aquesta exempció es mantindrà per un període de tres matrícules addicionals.
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu el sistema d’avaluació única. L’avaluació única consisteix en una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura. La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi suposarà el 70 % de la nota final de l’assignatura. La prova d’avaluació única es farà el mateix dia, hora i lloc que la darrera prova d’avaluació continuada de l’assignatura. L’avaluació única es podrà recuperar el dia fixat per la recuperació de l’assignatura. Els seminaris i pràctiques de laboratori es valoren de la mateixa manera que l’avaluació continuada.
TEXTOS
Balinsky, B.I.: Introducción a la Embriología (ed. Omega).
Carlson, B.M.: Embriología Básica de Patten (ed. Interamericana- McGraw Hill).
Carlson, B.M.: Embriología Humana y Biología del Desarrollo (ed. Harcourt).
Eynard, A.R. y col.: Histología y Embriología del ser humano (ed. Panamericana).
Gilbert, S.F.: Biología del Desarrollo (ed. Panamericana).
Müller, W.A.: Developmental Biology (ed. Springer).
Sadler, T.W.: Langman Embriología médica. Con orientación clínica (ed. Panamericana).
Slack, J.M.W.: Essential Developmental Biology. (ed. Blackwell).
Wolpert, L. y col..: Principios del Desarrollo (ed. Panamericana).
ATLAS
Freeman, W.H. & Bracegirdle, B.: Atlas de embriología (ed. Paraninfo).
Schoenwolf, G.C.: Laboratory studies of vertebrate and invertebrate embryos (ed. Prentice Hall).
Schoenwolf, G.C. and Mathews, W.W.: Atlas of descriptive embryology (ed. Pearson Education, Inc.).
RECURSOS ONLINE
Virtual Classroom Biology: https://www.vcbio.science.ru.nl/en/virtuallessons/embryology/
No hi ha programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 141 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 141 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 14 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |