Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500004 Biologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits previs, però es recomana tenir aprovades les assignatures d'Ecologia, Matemàtiques i Física.
L'objectiu de l'assignatura és conèixer i analitzar els processos que determinen el funcionament a escala global de la biosfera, amb un particular èmfasi en la interacció mutua entre la biota i els components geofísics, i en les alteracions que l'activitat humana està produïnt en aquest funcionament. També es tractarà de la història ambiental de la Terra com a eina per entendre els processos que actualment governen el funcionament del planeta.
Això implica una concepció de la Terra com a sistema amb diferents components interconnectats en els medis atmosfèric, oceànic i continental: balanç i fluxe d'energia, sistema climàtic i circulació atmosfèrica i oceànica, producció primària, distribució i funcionalisme dels biomes, circulació dels principals elements i compostos químics.
Part 1.
Part 2.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes am ordinadors | 4 | 0,16 | 6, 18, 7, 19, 9, 15, 16, 14, 13, 12 |
Classes de teoria | 30 | 1,2 | 1, 5, 18, 4, 17, 8, 9, 11, 15, 16, 13, 12, 3, 2 |
Seminaris d'aula | 16 | 0,64 | 1, 5, 18, 7, 19, 4, 17, 8, 9, 10, 11, 15, 16, 14, 12, 3, 2, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 1, 5, 18, 4, 9, 10, 15, 16, 14, 13, 3, 2 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 58 | 2,32 | 5, 6, 18, 19, 4, 17, 8, 9, 15, 16, 13, 12 |
Memòria de problemes | 10 | 0,4 | 6, 18, 7, 19, 9, 15, 16, 14, 13, 12 |
Preparació de seminaris | 20 | 0,8 | 1, 5, 18, 7, 19, 4, 17, 8, 9, 10, 11, 15, 16, 14, 12, 3, 2, 20 |
Classes de teoria: proporcionen els coneixements principals dels temes proposats. Tanmateix, l'estudi personal i la cerca d'informació, és fonamental per l'adquisició d'aquests coneixements. Poden incorporar activitats avaluables.
Pràctiques d'aula: es basaran en presentacions per part dels estudiants de temes proposats pels professors que es prepararan en equip. Es valoraran els continguts, i les capacitats de comunicació rigurosa i de discussió en públic. També es valorarà l'assistència i participació als seminaris presentats per altres estudiants, realitzant a l'aula questionaris sobre les presentacions.
Classes de problemes: resolució numèrica de problemes relacionats amb els continguts d'alguns temes. Poden implicar la resolució completa dels problemes a l'aula o la correcció de problemes proposats prèviament als estudiants. També s’en realitzaran en aules d'ordinadors.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 70% | 4 | 0,16 | 18, 7, 17, 8, 9, 16, 14, 13, 12, 3 |
Pràctiques d'ordinador | 10% | 1 | 0,04 | 6, 18, 15, 13, 12 |
Seminaris | 20% | 2 | 0,08 | 1, 5, 18, 7, 19, 4, 17, 9, 10, 11, 15, 16, 14, 12, 3, 2, 20 |
L'avaluació es farà a partir de diferents activitats corresponents a diferents tipologies: exàmens, presentacions orals en públic per part de l'estudiant, activitats, problemes i resolució de questionaris, fets a classe o autònomament. L’assignatura s’estructura en dos parts que comprenen aproximadament la meitat del temari.
Hi haurà dos exàmens corresponents a les dos parts del temari de l’assignatura. Per aprovar l’assignatura s’ha d’obtenir una qualificació mínima de 4.5 en tots dos exàmens. Els estudiants amb una nota inferior a 5 en qualsevol dels exàmens podran presentar-se a un examen de recuperació al final de curs. L’estudiant es presentarà a l’exàmen de recuperació només de les parts no aprovades (amb nota inferior a 5); no es contempla que les proves de recuperació serveixin per pujar la nota dels exàmens aprovats.
La nota final s'obtindrà ponderant les notes de les diferents activitats avaluatives en la proporció següent:
- Primera part del temari: 30%, incluïnt exàmen i activitats a l'aula (si hi ha)
- Segona part del temari: 30%, incluïnt exàmen i activitats a l'aula (si hi ha)
- Problemes i treballs de pràctiques d'ordinador (primera part de l’assignatura): 20%.
- Seminaris (segona part de l’assignatura) que inclouen una presentació oral en grup a l’aula i proves individuals a classe: 20%
Per aprovar l’assignatura cal que la nota final sigui superior o igual a 5.
El sistema de recuperació contempla una prova escrita de recuperació dels exàmens de la primera i de la segona part.
L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% enla qualificació final.
L’avaluació única consisteix en una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura. La prova constarà de preguntes curtes de temes per desenvolupar i la nota obtinguda en aquesta prova de síntesi suposarà el 60 % de la nota final de l’assignatura. L’avaluació de les activitats de pràctiques d'ordinador i seminaris seguiran el mateix procés de l’avaluació continuada i la nota obtinguda suposarà el 40 % de la nota final de l’assignatura. El lliurament d’evidències de les pràctiques d'ordinador i dels seminaris seguirà el mateix procediment que a l’avaluació continuada. L’alumnat que s’aculli a l’avaluació única podrà lliurar totes les evidències juntes el mateix dia que el fixat per a la prova de síntesi.
BIBLIOGRAFIA
- Archer, D. 2007. Global warming. Understanding the forecast. Blackwell.
- Beerling, D. 2007. The emerald planet. How plants changes earth’s history. Oxford University Press.
- Bloom, A.J. 2010. Global Climate Change. Convergence of disciplines. Sinauer.
- Bonan, G. 2008. Ecological Climatology. Concepts and applications 2nd ed. Cambridge University Press.
- Cornell S., Colin Prentice, I., House, J., Downy, C. 2012. Understanding the Earth System. Cambridge Univrsity Press.
- Enciclopèdia Catalana 1993-98. Biosfera. Colecció 11 volums.
- Goosse H., P.Y. Barriat, W. Lefebvre, M.F. Loutre and V. Zunz. 2012. Introduction to climate dynamics and climate modeling. http://www.climate.be/textbook.
- Grotzinger, J., Jordan, T. 2010. Understanding Earth (6th ed.). Freeman and Company.
- Hazen R.M., 2012. The story of Earth. Viking.
- Jacobson, M.C., Charlson, R.J., Rodhe, H., Orians, G.H. Earth System Science. From biogeochemical cycles to global change. 2000. Elsevier
- Knoll, A.H., Canfield, D.E. , Konhauser, K.O. 2012. Fundamentals of Geobiology. Blackwell. Online ISBN:9781118280874. DOI:10.1002/9781118280874
- Kump, L.R., Kasting, J.F., Crane, R.G. 2004. The Earth System 2nd ed. Pearson-Prentice Hall.
- Launder B, Thompson J.M.T. (eds.) 2010. Geo-engineering climate change. Cambridge University Press.
- Lovejoy T.E., Hannah L. (eds.) 2019. Biodiversity and climate change. Yale University Press. Lovejoy T.E., Hannah L. (eds.) (2019) Biodiversity and climate change. Yale University Press.
- McGuffie, K., Henderson-Sellers, A. 2005. A climate modelling primer 3rd Wiley.
- Piñol, J., Martínez-Vilalta, J. 2006. Ecologia con números. Ed. Lynx. Barcelona.
- Ruddiman, W.R. 2008. Earth's climate: past and future 2nd W.H. Freeman and Company.
- Schlesinger, W.H. 2013. Biogeochemistry: an análisis of global change. 3rd ed. Academic Press.
- Skinner, B.J., Murck, B.W. 2011. The blue planet: an introduction to Earth system science 3rd ed. Wiley.
- The Royal Society. 2009. Geoengineering the Climate. The Royal Society, London. https://royalsociety.org/~/media/Royal_Society_Content/policy/publications/2009/8693.pdf
- Uriarte, A. 2003. Historia del clima de la Tierra. Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco.
Excel
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 131 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 132 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 131 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 132 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 133 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 134 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 13 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |