Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500004 Biologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit.
L’assignatura de Salut i Ambient esta integrada en la matèria de Biologia Humana i, conjuntament amb l’assignatura de Biologia Humana (segon curs), donen els fonaments basics de la Biologia Humana que es poden aprofundir en les assignatures optatives de quart curs (Antropologia Forense, Antropologia Molecular, Genètica Humana, Orígens Humans i Primatologia).
En aquest marc, l’assignatura de Salut i Ambient té com a objectiu central l’estudi dels diferents aspectes de la variabilitat humana, tant morfològica com fisiològica i genètica, en relació a l’adaptació, l’aclimatació i l’ajustament a l’ambient. Es relaciona el paper dels diferents factors abiòtics i biòtics en l’adaptabilitat de l’espècie humana. Així mateix, es discuteixen les problemàtiques relacionades amb la salut quan s’altera l’equilibri adaptatiu.
Teoria
L'assignatura de Salut i Ambient consta de sis blocs de continguts conceptuals, eminentment teòrics que es treballaran seguint diferents estratègies. Es plantegen en un model dinàmic que busca crear moments de debat i aclarir idees preconcebudes equivocades, presentant-se a l'alumnat un esquema conceptual del tema que permet poder realitzar activitats programades de major complexitat en relació amb aquest tema (com la lectura i discussió d’articles, visualització i discussió de vídeos, o l’aplicació de conceptes teòrics al desenvolupament de projectes i treballs pràctics de l’assignatura), i d'aquesta manera aprofundir-hi. Durant l’exposició dels temes aquests s’emmarquen en els diferents objectius de desenvolupament sostenible i es remarquen qüestions de perspectiva de gènere com les desigualtats per raó de sexe/gènere en el disseny d'estudis epidemiològics i la importància del de sexe/gènere com a factor de risc en els problemes de salut.
Bloc I- Presentació i Introducció a l'assignatura
Bloc II- Demografia i Epidemiologia
Bloc III- Interacció gens i ambient
Bloc IV- Nutrició Humana
Bloc V- Adaptació Humana al Medi Ambient
Bloc VI- Malaltia en perspectiva evolutiva
Pràctiques de informàtica
Un dels grups de pràctiques es farà en anglès; l'alumnat es pot apuntar de manera lliure en aquest grup abans de l'inici del curs.
1. Pràctiques de demografia i epidemiologia
Les pràctiques de demografia i epidemiologia van encaminades a proporcionar les bases i orientacions generals del per la realització del projecte de l’assignatura - Projecte de recerca o d’Aprenentatge i Servei (ApS) - de l’àmbit de la demografia i epidemiologia. En el projecte s'apliquen conceptes desenvolupats en el Bloc II de teoria - demografia i epidemiologia-, però també altres conceptes que es van desenvolupant al llarg de l'assignatura. Aquest projecte té com a objectius generals fer un estudi descriptiu d'un problema de Salut a Espanya, considerant la seva distribució en funció d'edat i sexe, al llarg del temps, en diferents regions del pais, i finalment relacionar la seva distribució amb la d’altres factors de risc que puguin tenir relació amb el problema de salut seleccionat. En el cas de l'opció ApS es tracta d'afrontar una necessitat real identificada per una institució/entitat per tal de donar una resposta en forma de solució o servei per a l’entitat.
Les pràctiques en aula d'informàtica de demografia i epidemiologia consten de 5 sessions. A cada sessió s'aborden aspectes pràctics que l’alumnat pot aplicar al desenvolupament del seu projecte i el professorat fa un seguiment personalitzat del treball que va desenvolupant cada grup. Per agilitzar tot el procediment, l'alumnat té a la seva disposició tutorials en vídeo desenvolupats pel professorat de l'assignatura que faciliten l'automatització de procediments rutinaris en Excel, Access, JAMOVI, etc.
2. Pràctiques de dieta equilibrada i sostenible
Per desenvolupar les temàtiques d'adaptació humana i nutrició s'imparteixen 2 sessions de pràctiques d'aula d'informàtica. Els resultats de les dues pràctiques seran la base per a la realització del treball de dieta equilibrada i sostenible.
L'alumnat realitza la valoració de la seva dieta o una facilitada pel professorat tenint per base el diaridietètic. Aquesta valoració té en compta els estàndards internacionals per una dieta equilibrada y sostenible.
Pràctiques d'aula
Durant les sessions de pràctiques d'aula es du a terme la presentació i defensa dels projectes realitzats durant el semestre.
Seminaris
1. Introduir els objectius del projecte d’investigació.
2. Casos pràctics de dissenys d’epidemiologia.
3. Com presentar un treball d’investigació? i Reunió d’experts del projecte d’investigació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de Teoria | 26 | 1,04 | 4, 3, 5, 2, 8, 22, 10, 11, 12, 13 |
Pràctiques d'aula | 5 | 0,2 | 7, 23, 10, 20, 21, 19, 18 |
Pràctiques d'aula d'informàtica | 18 | 0,72 | 6, 4, 3, 5, 2, 7, 23, 1, 8, 22, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 14, 20, 21, 19, 18, 17, 25 |
Seminaris | 3 | 0,12 | 23, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories (individuals o en grup) | 4 | 0,16 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 34 | 1,36 | 4, 3, 23, 8, 22, 9, 10, 11, 12, 13 |
Preparació d'alguns continguts teòrics de l'assignatura i seminaris | 6 | 0,24 | 5, 9, 20, 21, 19 |
Projecte de recerca de demografia i epidemiologia | 40 | 1,6 | 6, 4, 3, 5, 2, 7, 23, 1, 8, 22, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 14, 20, 21, 19, 18, 17 |
Treball de dieta equilibrada i sostenible | 14 | 0,56 | 23, 9, 20, 21, 18, 17 |
El desenvolupament de les activitats formatives del curs es basa en: classes de teoria, seminaris, practiques d’aula i pràctiques de laboratori i informàtica, cadascuna d’elles amb la seva metodologia específica. Així mateix es proposen tota una sèrie d’activitats que permetran a l’alumnat tenir un paper actiu en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Classes de teoria: L’alumnat adquireix els coneixements científics propis de la assignatura assistint a les classes de teoria. Es tracten de classes amb suport de TIC-TAC en que el professor exposa el tema però també demana la participació de l’alumne. Així mateix, es proposen activitats que permeten que l’estudiant pugui intervenir de manera més activa en el procés d’ensenyament-aprenentatge. El material audiovisual utilitzat a classe el podrà trobar l’alumne a l’espai Moodle de l’assignatura.
Classes de pràctiques i seminaris: Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos pràctics més complexes i adaptats a les necessitats de la societat. L'alumnat treballa en grups reduïts permetent que adquireixin la capacitat de treball en grup i d’anàlisi i síntesi. A més permet aplicar recursos estadístics en la interpretació de dades. L’alumnat podrà accedir a les guies de pràctiques mitjançant l’espai Moodle. Les classes pràctiques van dirigides al desenvolupament del projecte de demografia i epidemiologia (treball per projecte o en format ApS en grup) i al treball de dieta equilibrada i sostenible (treball individual).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació sumativa final | 35% | 0 | 0 | 4, 3, 5, 23, 8, 22, 9, 10, 11, 12, 13, 20, 21, 19, 18, 17 |
Participació en les activitats d'aprenentatge presencials i virtuals | 10% | 0 | 0 | 4, 3, 7, 23, 22, 9, 10, 11, 12, 13, 17 |
Projecte de demografia i epidemiologia (grup) | 40% | 0 | 0 | 6, 5, 2, 7, 23, 24, 1, 8, 22, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 14, 20, 21, 19, 18, 17, 25 |
Treball de dieta equilibrada i sostenible (individual) | 15% | 0 | 0 | 4, 3, 7, 23, 9, 10, 13, 20, 21, 19, 18, 17 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
En tractar-se d’una avaluació continuada, es tindrà en compte la participació de l’alumnat, la preparació i presentació del projecte d'investigació o ApS, el treball de dieta equilibrada i sostenible i la nota de l'avaluació sumativa, en les següents proporcions:
Per a l’avaluació de l’assignatura es seguirà un model d'avaluació continuada de manera que en el desenvolupament de totes les activitats, incloses les de tipologia teòrica, es demanarà la implicació de l'alumnat per preparar alguns conceptes i realitzar diferents activitats que facilitaran el procés d'aprenentatge.
En el cas del projecte de recerca en grup es tindrà en compta tol el procés d'elaboració del mateix al llarg del semestre, les entregues periòdiques i les tutories. Així mateix es valorarà el resultat final en quan a la qualitat de la informació utilitzada, la presentació i defensa així com la autoavaluació i coavaluació dels membres del grup. El projecte (tant el suport digital com la presentació oral i defensa) es pot fer en Català, Castellà o Anglès. L'alumnat que utilitzi la llengua Anglesa tindran un plus a la nota final del treball de fins a 0,2 punts. Tota la avaluació del projecte es farà amb la utilització de rubriques que es posaran a la disposició de l'alumnat a inici de curs.
Es farà una avaluació sumativa final posterior a totes les activitats de l'assignatura en que es requereix que l'alumnattingui una nota mínima de 4,5 per poder superar l'assignatura. Aquesta prova serà una prova objectiva de tipus test.
Recuperació: en el cas de necessitat, es pot recuperar la nota del projecte i de l'avaluació sumativa.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Es permetrà pujar la nota de l'avaluació sumativa, en aquest cas, la nota que es considerarà serà aquesta última, independentment de que sigui superior o inferior a la obtinguda prèviament.
La nota mitjana ponderada de les diferents parts avaluables, abans detallades, ha de ser igual o superior a 5,0.
AVALUACIÓ ÚNICA
Aquesta assignatura preveu el sistema d’avaluació única sent l’assistència a pràctiques i pràctiques d’aula obligatòria. En aquest sentit, l’avaluació única consisteix en la realització de les següents activitats:
1) Prova escrita que inclou tot el programa de l’assignatura. Aquesta prova constarà de preguntes tipus test i escrites, en que s’inclou la resolució d’alguns problemes. Aquesta prova representa un 50% de la nota final i es requereix una nota mínima de 4,5 per poder superar l'assignatura. Es realitzarà el dia de l’avaluació sumativa de l’assignatura.
2) Projecte d'investigació o ApS: en el cas d’avaluació única, el projecte de l’assignatura es desenvoluparà de manera individual i no es requereixen les entregues periòdiques. Durant el decurs del semestre l’alumnat que s’acull a avaluació única podrà concretar tutories amb el professorat si ho necessita. Es farà l’entrega final del projecte en format escrit seguint el model de treball científic, el mateix dia en que està programada l’avaluació sumativa de l’assignatura. El projecte representa un 35% de la nota de l’assignatura.
3) Treball de dieta equilibrada i sostenible: es realitza de manera individual seguint les mateixes indicacions que es presenten a l’apartat d’avaluació continuada. Es farà l’entrega el mateix dia en que està programada l’avaluació sumativa de l’assignatura i representa un 15% de la nota de l’assignatura.
Recuperació: en el cas de necessitat, es pot recuperar la nota del projecte i de la prova escrita, el mateix dia en que estigui programat l’examen de recuperació de l’assignatura.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
- COOPER, D.N. i KEHRER-SAWATZKI, H. (2008). Handbook of Human Molecular Evolution. Wiley.
- COSTA, L.G. i EATON D.L. (2006). Gene-Environment interactions – Fundamentals of Ecogenetics. Wiley-Liss.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010352742506709
- IRALA, J. et al. (2008). Epidemiología Aplicada (2nd Ed.). Ariel Ciencias Médicas.
- FRISANCHO, A.R. (1996). Human Adaptation and Acomodation. The University of Michigan Press.
- JOBLING, M.A. et al. (2014). Human Evolutionary Genetics (2nd Ed). Garland Science.
- Bartelink, E. et al. (2016). Essentials of Physical Anthropology (10th Ed). Wadsworth Cengage Learning.
- MORAN, E.F. (2008). Human Adaptability – An introduction to Ecological Anthropology. Westview press.
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991010818148206709
- MUEHLENBEIN, M.P. (2010). Human Evolutionary Biology. Cambridge University Press.
- REBATO, E. et al. (2005). Para comprender la antropología biológica. Evolución y Biología Humana. Ed Verbo Divino
- RUIZ MORALES, A. (2015). Epidemiología Clínica : Investigación clínica aplicada. Editorial Médica Panamericana
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991007028289706709
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA, WEBS I VÍDEOS
Es donen durant el desenvolupament de cada tema.
Jamovi Stats. Open. Now. (https://www.jamovi.org/)
MapChart (https://mapchart.net/)
CESNID
ALIMENTADOR
Access
Excel
Power-Point
Word
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 131 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 132 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 131 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 132 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 133 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 134 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 131 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 132 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 13 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |