Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
(prerequisits oficials i/o coneixements necessaris per a seguir correctament l’assignatura)
No hi ha prerequisits
A les assignatures de primer es podria incloure informació sobre els coneixements mínims necessaris per a cursar l'assignatura, com a consells sobre quins temes repassar
L’objectiu fonamental de l’assignatura és el de proporcionar a l’estudiant algunes claus bàsiques per interpretar l’art italià del segle XV, la seva ambició intel·lectual, les seves connexions amb la nova cultura de l’humanisme i la seva significació històrica. Alhora, es preten fomentar la seva autonomia intel·lectual i particularment una actitud crítica davant de les fonts bibliogràfiques. La comprensió de l’originalitat i del fonament teòric de les experiències del quattrocento entenem que és necessari per a poder cursar posteriorment altres matèries relatives a la producció artística occidental dels segles XVI, XVII i XVIII.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals a l'aula | 40 | 1,6 | 6, 3, 1, 2, 5, 12, 7, 9, 10, 4, 11, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 40 | 1,6 | 6, 3, 1, 2, 5, 12, 7, 9, 10, 4, 11, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Plantejament i elaboració d'un treball | 70 | 2,8 | 6, 3, 1, 2, 5, 12, 7, 9, 10, 4, 11 |
Classes presencials
- Comentari i discussió de textos; eventuals seminaris (en funció del nombre de matriculats)
Tutories
- Orientació metodològica i bibliogràfica; assessorament en la realització dels treballs
- Activitats supervisades (resolució de dubtes relacionats amb l’assignatura)
Activitats pràctiques i /o complementàries (en funció de les possibilitats):
- Possibilitat (segons alumnes i disponibilitat) de fer un viatge a alguna de les ciutats italianes del primer Renaixement (Florència, Urbino, Ferrara...)
- Visita puntual a exposicions, institucions , espais patrimonials o museus de l’Estat (relacionades amb la matèria; p.e. Museu del Prado, Museu de Belles Arts de València, MNAC, etc.)
- Conferències, xerrades i seminaris addicionals
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Primera prova escrita | 40% | 0 | 0 | 6, 3, 1, 2, 5, 12, 7, 9, 10, 4, 11, 14 |
Prova de relació d'imatges | 10% | 0 | 0 | 6, 3, 1, 2, 5, 12, 7, 9, 10, 4, 11, 14 |
Presentació d'un treball escrit | 30% | 0 | 0 | 6, 3, 1, 2, 5, 12, 7, 13, 8, 9, 10, 4, 11 |
Presentació oral | 20 % | 0 | 0 | 6, 3, 1, 2, 5, 12, 7, 13, 8, 9, 10, 4, 11, 14 |
Avaluació
- Evidència 1. Prova avaluació escrita (a final de curs).
40%. Recuperable
Desenvolupament d’un tema relacionat amb la matèria impartida a les classes teòriques presencials. Es tindrà en compte la lectura de bibliografia essencial i complementària.
- Evidència 2. Prova de relació d’imatges (a final de curs)
10%
Identificació i posada en comú mitjançant una resposta breu de quatre grups de dues imatges, corresponents a obres estudiades i visualitzades a les classes teòriques.
- Evidència 3. Treball pràctic (un mes abans d’acabar el curs).
30% Recuperable
Treball d’anàlisi en clau de fitxa catalogràfica d’una obra de la plàstica italiana del segle XV. Els autors i/o les obres seran assignats pel professor.
- Evidència 4. Presentació oral a l’aula (a final de curs)
20%
Presentació de l’obra, explicació de metodologia, fonts i bibliografia per a l’estudi del treball pràctic. Es valorarà també l’assistència i continuïtat de les tutories
Format de les Evidències
La nota final de l’avaluació sorgirà de la suma de la totalitat percentual de les evidències 1,2,3,4. Això no obstant, si se suspèn l’Evidència 1 (menys de 2 punts sobre el total de 4) i l’Evidència 3 (menys 1’5 punts sobre el total de 3), la matèria es considerarà suspesa.
Obligatòriament el treball haurà d'incorporar el sistema de citació de notes (a dintre del text o a peu de pàgina) amb les referències de les fonts bibliogràfiques o documentals emprades. Les evidències de plagi, en la redacció dels treballs, pot representar un suspens. Constitueix plagi l'apropiació d'idees alienes sense citar la font, sobretot si són idees nuclears del treball, i també la transcripció de frases alienes sense posar-les entre cometes i sense indicar la font en la corresponent nota. S'acceptaran proves escrites i treballs redactats en català o castellà i també en altres llengües (anglès, francès, italià).
Procediment de revisió de les qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Recuperació
Es contempla la recuperació de l’Evidència 1 i 3
Avaluació única
L'avaluació única constarà de les evidències 1, 2 i 3 previstes a l'avaluació continuada, amb els percentatges del 60% per a l’evidència 1, el 10% per a l’evidència 2 i el 30% per a l’evidència 3. Les tres evidències són obligatòries. La data de l'examen i lliurament del treball individual serà a final de curs, coincidint amb la data de recuperació.
Plagi
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació. d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Bibliografia orientativa
Barasch, Moshe, Teorías del arte. De Platón a Winckelmann, Madrid : Alianza, 1991
Baxandall, Michael, Giotto and the Orators. Humanist observers of painting in Italy and the discovery of pictorial composition, 1350-1450, Oxford University Press, 1971
Baxandall, Michael, Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento. Arte y experiencia en el Quattrocento, Barcelona: G. Gili, 1978 (1972)
Burckhardt, J., La cultura del Renacimiento en Italia: un ensayo, Madrid: Akal, 1992 (1860)
Burke, P., El Renacimiento italiano. Cultura y sociedad en Italia, Madrid: Alianza, 1993 (1986)
Campbell, Stephen J. & Cole, Michael W., A New History of Italian Renaissance Art, Londres, 2012
Chastel, André, Arte y humanismo en Florencia en época de Lorenzo el Magnífico, Madrid: Cátedra, 1982 (1959)
De Fusco, Renato, El Quattrocento en Italia, Madrid: Istmo, 1999 (1984)
Frommel, Christoph Luitpold, The Architecture of the Italian Renaissance, London, 2007 (ed. italiana, Milà: Skira, 2009)
Garriga, Joaquim, “La intersegazione de Leon Battista Alberti (I)”, D’art, 20 (1994), p. 11-57
Gombrich, Ernst H., El legado de Apeles, Madrid : Alianza, 1982
Heydenreich, L. H., Lotz, W., Arquitectura en Italia 1400-1600, Madrid: Cátedra, 1991 (1974)
Joannides, P., Masaccio and Masolino. A complete Catalogue, London : Phaidon, 1993
Klotz, H., Filippo Brunelleschi. The Early Works and the Medieval Tradition, London : Academy Editions, 1990
Krautheimer, R., Lorenzo Ghiberti, Princeton University Press, 1956
Kruft, H.-W., Historia de la teoría de la arquitectura. 1. Desde la Antigüedad hasta el siglo XVIII, Madrid:Alianza, 1990
Nauert (Jr), Charles G., Humanism and the Culture of Renaissance Europe, Cambridge University Press, 1995
Panofsky, Erwin, La perspectiva com a “forma simbòlica” i altres escrits de teoria de l’art, Barcelona : Edicions 62, 1987
Panofsky, Erwin, Renacimiento y renacimientos en el arte occidental, Madrid : Alianza, 1975 (1960)
Paoletti, J. T., Radke, G. M., El arte en la Italia del Renacimiento, Madrid: Akal, 2002 (1997)
Pope-Henessy, John, El retrato en el Renacimiento, Madrid: Akal, 1985 (1966)
Pope-Henessy, John, La escultura italiana en el Renacimiento, Madrid: Nerea, 1989 (1958)
Rosenauer, A., Donatello, Milano : Electa, 1993
Tavernor, Robert, On Alberti and the Art of Building, Yale University Press, 1998
Wackernagel, M., El medio artístico en la Florencia del Renacimiento, Madrid: Akal, 1997 (1981)
White, John, The Birth and Rebirth of Pictorial Space, London : Faber & Faber, 1987
Wittkower, R., Los fundamentos de la arquitectura en la edad del Humanismo, Madrid : Alianza, 1995
Cap en particular
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |