Logo UAB

Auditoria sociolaboral I

Codi: 100527 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Mercedes Magaña Juarez
Correu electrònic:
merce.magana@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

El seguiment adequat d'aquesta assignatura requereix haver obtingut conceixements sobre Comptabilitat, Economia de l'Empresa i Organització d'Empreses d'assignatures anteriors en el pla d'estudis de la titulació. 

La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la peerspectiv a dels Objectius de Desenvolupament sostenible.


Objectius

En aquesta assignatura s’intenta introduir a l'alumnat  en la nova gestió de recursos humans  on l’adaptació  i la flexibilitat capital humà  a les noves estructures econòmiques, organitzacionals  i estratègiques és bàsica i ho serà més en un futur molt proper degut a que les situacions a les que s’enfronta l’empresa són cada vegada més canviants, exigint-se cada vegada més un increment de la seva productivitat i de la seva eficiència econòmica. Aquesta nova gestió començaria pel no fàcil canvi de consideració dels components del capital humà  que passaran a considerar-se actiu bàsic i imprescindible en tot el sentit del terme.

 


Competències

  • Aplicar les diferents tècniques d'avaluació en una auditoria sociolaboral.
  • Aplicar tècniques i prendre decisions en matèria de gestió de recursos humans (política retributiva, de selecció).
  • Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Elaborar i dissenyar estratègias organitzatives i desenvolupar l'estratègia de recursos humans de l'organització.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Fer anàlisis i diagnòstics, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa, organització del treball, estudi de mètodes i estudis de temps de treball.
  • Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  2. Comprendre el redimensionament i l'externalització dels recursos humans.
  3. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  4. Conèixer el sistema d'informació comptable i social en l'empresa.
  5. Conèixer els indicadors per a la gestió dels recursos humans.
  6. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  7. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  8. Implantar l'estratègia empresarial en contextos fàctics diversos.
  9. Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  10. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  11. Planificar i utilitzar els indicadors actuals per a la gestió dels recursos humans.
  12. Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  13. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  14. Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  15. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  16. Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  17. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  18. Treballar de manera autònoma.
  19. Treballar en equip.

Continguts

PROGRAMA TEORIA

 

  1. Objecte de l’auditoria social.
  2. Sistemes d’informació i comunicació per a l’avaluació del sistema : el sistema d’informació comptable i el social a l’empresa. Orígens i objectius de la comptabilitat de RRHH. Les investigacions en comptabilitat de RRHH.
  3. Informació comptable als comptes anuals.
  4. Medició del comportament social: Mètodes i criteris.
  5. Metodologia i prediagnòstic social.
  6. Auditories de les polítiques socials dels recursos humans: Camps i nivells de l’auditoria sociolaboral. Auditories parcials: remuneracions, distribució del temps de treball, formació, risc laboral, etc.

 

PROGRAMA PRÀCTICA

 A)    BREU REPÀS DE COMPTABILITAT FINANCERA.

 B)     Aplicació del sistema d’informació comptable i social de l’empresa :

  • Mètodes de mesura del cost i valor dels RRHH.
  • La posada en marxa de sistemes de comptabilitat dels RRHH.
  • Registre o informació comptable dels RRHH

 C)     Implantació d’un sistema de control social :

    • Control de les remuneracions
      Control de la Massa Salarial
      Control d’efectius
      Control de les competències i de la formació
      Control dels disfuncionaments socials
      Control dels pressupostos de despeses de personal

 D)    Indicadors i estats econòmic financers per a la gestió dels RRHH


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes prácticas 25 1 7, 2, 13, 8, 4, 5, 9, 10, 1, 15, 17, 16, 11, 3, 18, 19
Classes teòriques 22 0,88 2, 8, 4, 5, 11
Seminaris 22 0,88 2, 8, 5, 1, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories individualitzades 2 0,08 2, 8, 4, 5, 11
Tipus: Autònomes      
Preparació d'exercicis pràctics i casos 79 3,16 2, 13, 8, 4, 5, 9, 10, 1, 15, 17, 16, 11, 18, 19

Per a assolir els objectius de l’assignatura, s'utilitzarà la següent metodologia docent:
1. Classes magistrals: En aquestes sessions el docent desenvoluparà els principals conceptes i nocions fonamentals de l’assignatura. Per facilitar el seu aprenentatge s’efectuaran les aplicacions
pràctiques necessàries.
2. Sessions de treball centrades en exercicis i/o discussió de casos pràctics preferentment en grups: S’utilitzarà la metodologia del cas per conèixer millor els diferents conceptes teòrics treballats en les sessions magistrals.
3. Activitats diverses de suport: Amb l’objectiu d’apropar l’estudiant al món de l’empresa durant el curs es proposarà la lectura de articles de premsa i/o de revistes especialitzades on surtin notícies relacionades amb els conceptes que es treballant a l’assignatura.
5. Tutories presencials: L’estudiant disposarà d’unes hores on els docents de l’assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l’estudi de la matèria i en la resolució de problemes.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 40% 0 0 2, 8, 4, 5, 11
Prova parcial 30% 0 0 2, 8, 4, 5, 11
Seguiment del curs, exercicis i casos realitzats a classe 30% 0 0 7, 2, 13, 8, 4, 5, 14, 9, 10, 1, 15, 17, 16, 11, 12, 6, 3, 18, 19

La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de tres notes:

1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l’assistència a classe i la realització dels casos pràctics i activitats programades durant el curs per cada un dels temes. Al llarg del curs tots aquests aspectes i que resultaran en una nota que representarà el 30% de la nota final del curs.
2. Prova parcial. A meitat del curs es realitzarà un examen sobre continguts impartits fins a llavors. La nota d'aquesta prova intermitja representarà el 30% de la nota final del curs.
3. Examen final. S’avaluarà a l'alumnat en base als continguts globals del curs i la nota de l'examen final representarà el 40% de la nota final del curs. 

Per superar l'assignatura, la mitjana ponderada de les tres notes anteriors deurà ser igual o superior a 5.

Es considera que una  persona matriculada a l'assignatura com a no presentat  qui no participi en cap de les activitats d’avaluació.

Al final del curs el professorat  publicarà les qualificacions finals i el dia, hora i lloc de revisió de l’examen.

En cas d’una nota inferior a 3, l'estudiant haurà de tornar a fer l’assignatura en el següent curs. Hi haurà una re-avaluació per aquells estudiants que la seva nota final sigui inferior a 5 però superior a 3. Com a fruit de la re-avaluació la nota màxima a l'assignatura serà de 5. Aquesta reevaluació consistirà, de forma similar a l'examen final, d’un examen amb un contingut eminentment pràctic, en el qual s’exposen exercicis en els quals l'alumnat  a més de aplicar els mètodes d’auditoria sociolaboral, hauran de fer un diagnòstic i fer les recomanacions que puguin servir de base per a l’acció correctora del disfuncionamentque es presenta en el cas pràctic.

L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 de la qualificació total de l'assignatura. si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professorat pot considerat l'estudiant com a no avaluable.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'avaluació única consisteix en les següents activitats i percentatges:

- Examen de teoria: 50 %

- Examen de pràctica : 20% Per a aprobar l'assignatura serà imprescindible aprobar aquest examen.

- Exercicis a entregar de pràctiques : 30 %

 L'avaluació única tindrà lloc el mateix dia de l'examen final pels alumnes de l'avaluación continuada i la re-avaluació serà el mateix dia i amb el mateix format que l'avaluació continuada.

 

 

 


Bibliografia

NEVADO PEÑA, DOMINGO (1999): “ Control de Gestión Social: la auditoría de los Recursos Humanos”. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha. Murcia.

RODRIGUEZ DEL PINO, JUAN ANTONIO ( 2018 )  " Tècniqeus d'auditoria sociolaboral: una mirada cap al futur de les organitzacions " FORMAT ELECTRONIC BIBLIOTECA DE LA UAB

 

 

 

 


Programari

L'assignatura no requereix un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 51 Català primer quadrimestre tarda