Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No és necessari cap requisit previ.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Es tracta d’una assignatura de primer curs, segon semestre, per tant, de formació bàsica.
Aquesta assignatura s’ha de contextualitzar dins del desenvolupament de les teories sociològiques nascudes entorn al procés d’industrialització i que tenen el treball com eix principal.
Amb aquesta assignatura l'alumne ha d’adquirir els coneixements bàsics (conceptes i principals interpretacions) de l’anàlisi sociològica de les relacions socials a l’empresa i a l’entorn del treball.
En aquest sentit, són finalitats específiques de l’assignatura:
BLOC I. INTRODUCCIÓ A LA SOCIOLOGIA DEL TREBALL I DE LES RELACIONS LABORALS
Tema 1. Objecte d’estudi de la sociologia
Les relacions socials i els seus fonaments. Conceptes bàsics de la sociologia per a l’estudi del treball i de les relacions laborals: socialització, norma social, acció instrumental; individu i grup; estructura social, desigualtat, estatus, poder.
Tema 2. Principals interpretacions sociològiques sobre el treball i les relacions socials a l’empresa
Treball i relacions socials des de les perspectives de Marx, Durkheim i Weber.
BLOC II. TREBALL, OCUPACIÓ I MERCAT DE TREBALL
Tema 3. El significat de treball
La construcció social del significat de treball. La conversió del treball en mercaderia i el mercat de treball. Treball productiu i treball reproductiu; treball i ocupació.
Tema 4. El treball productiu en la societat capitalista industrial
Divisió tècnica i social del treball amb la fàbrica moderna. Les principals dimensions de la divisió social del treball. Assalarització i estructura de classes en la societat industrial. Producció i consum de masses. La construcció de l'estat del benestar: principals models i funcions. La desmercantilització del treball. Norma social d’ocupació fordista i drets socials de ciutadania. Mercat de treball i relacions laborals.
Tema 5. Treball i ocupació avui
Les transformacions en el treball, l’ocupació i l’estructura ocupacional: de l’estabilitat a la flexibilitat i la fragmentació laboral. Tendències actuals en els mercats de treball i en la divisió del treball: la remercantilització del treball i els seus efectes en l’estat del benestar. Cap a una nova definició alternativa del significat del treball i de l’ocupació: treball productiu i treball reproductiu.
BLOC III. INTRODUCCIÓ A LES RELACIONS LABORALS
Tema 6. Significat, origen, actors i processos de les relacions laborals
Significat de relacions laborals. Procediments de regulació de condicions d’ocupació i evolució històrica. Principals interpretacions teòriques en l’estudi de les relacions laborals. Sindicats, representació unitària delstreballadors. Empresaris i organitzacions empresarials. L’estat actor en relacions laborals. Negociació col·lectiva i concertació social: significat i característiques rellevants. Conflicte laboral: la institucionalització del conflicte i tendències recents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions professor i exposicions estudiants, amb debat i treball en grup | 44 | 1,76 | 1, 2, 7, 4, 3, 5, 6, 9, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories, preparació treball i exposicions, lectura materials | 24 | 0,96 | 1, 2, 7, 4, 3, 5, 6, 9, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, organització materials, cerca informació i preparació examen | 82 | 3,28 | 1, 2, 7, 4, 3, 5, 6, 9, 8 |
*La metodologia docent i l'avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restricciona a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
El centre del procés d’aprenentatge és el treball de l’estudiant, qui aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca (1) subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on es pot aconseguir (2) dirigint els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. D’acord amb aquestes idees, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
a) Classes magistrals: on l’estudiant assoleix les bases conceptuals de la matèria assistint a les classes magistrals i completant-les amb l’estudi personal dels temes explicats.
Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat a l’estudiant: estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor a l’alumne.
b) Treball de Seminaris i Presentacions a Classe: on l'estudiant (per grups) exposa a l’aula una presentació sobre una lectura prèviament analitzada i lliura un informe escrit. Els dies de seminari, els estudiants que no presentin hauran de fer una valoració de l’exposició, seguint unes pautes que seran explicades a classe.
Els seminaris consistiran en què els estudiants, en grups de 5 o 6, hauran de fer una presentació oral a classe i lliurar un informe escrit d’una de les lectures que es proposen. La presentació oral, en la que hauran de participar tots els components del grup, haurà de tenir una durada entre 10 i 12 minuts; i, amb l’ajut dels mitjans audiovisuals, es mostraran de 5 a 8 transparències, entre les quals un mapa conceptual o similar de la lectura, unes conclusions i un interrogant final suggerit per la lectura.
La constitució dels grups i l’elecció de la lectura a treballar s’haurà de comunicar al professor, per escrit, amb data límit el 20 de febrer. A partir d’aquesta data el professor redistribuirà les lectures per tal que es facin presentacions de totes les lectures i hi hagi el mínim de repeticions possible. Tots el grups que presenten hauran de passar obligatòriament per tutoria, que es farà a l'aula, en la data que fixarà el professor; en aquesta tutoria els components del grup hauran de lliurar per escrit, i explicar, un mapa conceptual de la presentació que tinguin assignada.
Cada grup que presenta haurà de fer dues entregues en dos dies diferents:
1a) Una còpia en paper dels materials i transparències utilitzats en la presentació, que s'entregarà el mateix dia en què esfaci la presentació.
2a) Un breu informe en el qual es respondrà a les qüestions claus de cada lectura que s'hauran treballat en la sessió en el seminari. Aquest informe s'entregarà una setmana després d'haver fet la presentació oral.
La resta d’alumnes que no presenten han d’assistir a cada un dels seminaris. I, en grup, al final de cada sessió de seminari s'entregarà un escrit responent a les qüestions claus del text que s'hauran treballat en el seminari.
Relació de lectures per als seminaris:
c) Activitats pràctiques que es realitzaran a l'aula al llarg del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis pràctics | 15% | 0 | 0 | 2, 3, 9, 8, 10 |
Informe crític de text (en grup) | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 7, 4, 3, 5, 6, 9, 8, 10 |
Participació als seminaris | 5% | 0 | 0 | 2, 5, 9, 8 |
Presentació de text (en grup) | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 7, 4, 3, 5, 6, 9, 8 |
Proves escrites individuals | 60% | 0 | 0 | 1, 2, 7, 4, 3, 5, 6, 9, 8 |
L’avaluació contínua té dos components, una part en grup i l'altra individualment.
AVALUACIÓ EN GRUP
S’avalua el treball realitzat en grup i l’assoliment de les competències [CE1.1, CT6, CT7, CT11.]
Per fer aquesta avaluació es compta amb:
- Treball de Seminaris amb Presentacions de treballs a classe. La qualificació obtinguda representa el 25% de la nota final. Aquesta part de la nota es subdivideix de la següent forma: 10% presentació oral; 10% informe que acompanya la presentació oral; i 5% l'assistència i participació en els seminaris. Als alumnes que es comprometin a participar en els seminaris i hi desisteixin per causes no justificades se’ls anotarà un zero en aquesta part de la nota. Aquestes sessions de seminaris seràn les darreres del curs.
- Exercicis pràctics al llarg del curs, que majoritàriament es duran a terme a l'aula però que poden necessitar preparació i treball autònom previ per part de l'alumnat. La qualificació obtinguda representa el 15% de la nota final.
AVALUACIÓ INDIVIDUAL
S’avaluen els coneixements conceptuals i teòrics de la matèria assolits per l’alumne, així com la seva capacitat d’anàlisi ide raonament crític.
L’avaluació individual es porta a terme mitjançant tres proves escrites individuals dutes a termes al llarg del curs, una per cada bloc de contingut de l'assignatura. La suma de les tres proves valdrà el 60% de la nota del curs, valent cada una d'elles 1/3 d'aquest 60%. Serà, però, necessari obtenir una qualificació com a mínim de 4 sobre 10 en cada una de les tres proves per a fer la mitja de totes, alhora que la mitjana d'aquestes haurà dedonar un mínim de 4 per a fer mitjana amb el 50% de la nota de grup.
Cada una de les proves es farà quan es finalitzin les exposicions de classes (les "classes teòriques") del professors corresponents a cadascún dels tres blocs.
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable.
REAVALUACIÓ
Tres situacions donaran dret a realitzar l'examen de reavaluació o recuperació de l'"avaluació individual": (a) el cas de les persones que hagin suspès alguna o vàries de les proves individuls del curs prodran recuperar cada una de les parts necessàries en un examen final; (b) les persones que fent la mitjana de totes les proves individuals els surt inferior a 4 en la nota global individual; (c) les persones que tinguin una nota en una o vàries proves individuals d'entre 4 i 4'9 i de mitjana global del curs tinguin una puntuació que no arriba al 5. La nota de la prova de recuperació substituirà la nota de la prova o proves o d'avaluació individual susperses. En aquesta re-avalaució, però, es podrà treure una notamàxima de 6 sobre 10.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única es pot sol·licitar en el temps, la forma i la casuística que estableixi la normativa de la Universitat i de la Facultat.
L'avaluació única consistirà en una prova de tres parts:
- Un examen respecte al conjunt dels continguts de lassignatura, inclou totes les lectures dels seminaris. 60% de la qualificació. Serà necessària una qualificació mínima de 4 sobre 10 per poder fer la mitjana amb les altres parts de la prova.
- El lliurament d'un treball escrit, el mateix dia de l'examen, que farà referència als continguts i la relació entre les lectures dels seminaris. 25% de la qualificació.
- La presentació d'una exposició oral, en format vídeo, que farà referència a un exercici pràctic. 15% de la qualificació.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació i el mateix criteri de no avaluable que per l'avaluació continuada.
La bibliografia del Programa es divideix en obligatòria, recomanada i complementària.
Bloc I
Bibliografia obligatòria:
Bibliografia recomanada:
BLOC II
Bibliografia obligatòria:
Bibliografia recomanada:
Bloc III
Bibliografia obligatòria:
Bibliografia recomanada:
Bibliografia complementària
Cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |