Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
L'objectiu d'aquesta assignatura optativa és conèixer i avaluar, des de la perspectiva laboral, totes aquelles qüestions relacionades amb el principi d'igualtat i no discriminació recollit en l'article 14 de la Constitució (no discriminació per raó de sexe, edat, discapacitat, religió, llengua, raça o ètnia...), la conciliació de la vida laboral, personal i familiar, els plans d'igualtat, la violència de gènere, l'assetjament sexual o per raó de sexe, l'assetjament moral o psicològic amb conceptes actualitzats al Reial decret llei 6/2019, d'1 de març, de mesures urgents per a garantia de la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en l'ocupació i l'ocupació i també amb breu referència a la inserció laboral de les persones amb discapacitat.
La finalitat és que l'alumnat conegui el marc teòric i pràctic (negociació col·lectiva, jurisprudència...) relacionat amb aquestes matèries perquè pugui aprendre com gestionar-les en el marc de les empreses.
Lliçó 1 Introducció. Breu perspectiva histórica dels feminismes i del Dret Antidiscriminator
Lliçó 2. La no discriminació per raó de sexe en l'àmbit laboral. Especial èmfasi en la desigualtat retributiva.
Lliçó 3. La igualtat i la conciliació de la vida laboral, personal i familiar. Adequació de la jornada i Llei de Famílies.
Corresponsabilitat en la conciliació de la vida laboral, personal i familiar. Introducció a l'economia feminista i a la teoria de la reproducció social
Lliçó 4. Treball domèstic, RDL 16/2022, i altres relacions laborals especials.
Lliçó 5. L'assetjament sexual, per raó de sexe, discriminatori i l'assetjament moral o mobbing
Lliçó 6. Els plans d'igualtat i protocols per a la prevenció i contra l'assetjament sexual.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
ACTIVITATS PRÀCTIQUES DIRIGIDES | 12 | 0,48 | 20, 19, 18, 22, 11, 3, 23, 24 |
CLASSES TEÒRIQUES | 27 | 1,08 | 13, 8, 4, 5, 9, 18, 1, 21, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Cerca i lectura de materials preparatoris per a l'elaboració de pràctiques avaluables. Redacció dels lliuraments per a les pràctiques avaluables | 50 | 2 | 20, 13, 19, 8, 7, 4, 18, 1, 21, 22, 10, 2, 23, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI | 53 | 2,12 | 12, 13, 8, 7, 4, 6, 18, 22, 11, 23 |
El procés d'aprenentatge es fonamenta en el treball de l'estudiant, sent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on es pot aconseguir. El desenvolupament de la docència de l'assignatura i de l'aprenentatge de l'estudiant es fonamenta en les següents activitats:
1. Activitats dirigides:
1.1 Classes teòriques: on l'estudiant aconsegueix les bases conceptuals de la matèria i el seu marc jurídic normatiu i jurisprudencial.
1.2 Classes pràctiques: on els estudiants, individualment o en grups reduïts, analitzen i resolen juntament amb el professor/a casos pràctics.
La resolució i debat dels casos pràctics requereix un treball previ de l'alumnat, que consistirà en la preparació dels elements conceptuals bàsics de la matèria a tractar i la resolució íntegra d'un cas per a lliurar-lo i/o debatre'l a l'aula. Aquesta activitat s'orientarà a la preparació de l'alumnat per a la realització de les 3 activitats pràctiques d'avaluació.
La base del treball pràctic és la comprensió i aplicació crítica de la normativa i jurisprudència relacionades amb el contingut de la matèria explicada a les classes teòriques.
2.Activitats supervisades:
Activitats que els estudiants desenvoluparan individualment o en grups reduïts, amb el suport no presencial del professor/a, orientades a la preparació de les pràctiques avaluables.
2.1 Elaboració de fitxes-resum de sentències o de normativa. Realització d'esquemes d'alguns epígrafs del temari.
2.2 Cerca i lectura de bibliografia i jurisprudència instrumentals per a la resolució dels casos pràctics.
2.3 Casos pràctics avaluables que s'elaboren prèviament a laresolució a l'aula.
3. Activitats autònomes:
3.1 Cerca i lectura de bibliografia, normativa i jurisprudència complementàries als continguts de les classes teòriques.
3.2 Estudi.
3.3 Casos pràctics que s'elaboren i resolen a l'aula.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EXAMEN TEÒRIC | 50 | 2 | 0,08 | 20, 12, 13, 4, 6, 5, 9, 21, 2 |
PRÀCTICA AVALUABLE 1 | 16,67 | 2 | 0,08 | 15, 20, 14, 19, 16, 8, 9, 18, 17, 1, 21, 22, 10, 2, 11, 3, 23 |
PRÀCTICA AVALUABLE 2 | 16,67 | 2 | 0,08 | 15, 20, 13, 16, 8, 4, 18, 17, 1, 22, 10, 2, 11, 23 |
PRÀCTICA AVALUABLE 3 | 16,67 | 2 | 0,08 | 15, 20, 13, 14, 19, 16, 8, 7, 4, 6, 9, 18, 17, 21, 22, 10, 2, 11, 3, 24 |
1. SISTEMA D'AVALUACIÓ: combina l'avaluació continuada de les classes pràctiques i la resolució d'un examen final.
1.1 Avaluació continuada de les classes pràctiques.
Es faran tres unitats pràctiques avaluables al llarg del curs.
- Una presentació oral en grup sobre l'anàlisi d'un cas resolt amb normativa derogada, com canviaria amb la mirada del dret antidiscriminatori.
- Un examen de preguntes a desenvolupar
- Un examen tipus test
S'avaluaran a parts iguals, tot sumant un 50% de la nota.
“L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable”.
1.2 Examen final.
Només es podrà realitzar si s'ha superat l'avaluació continuada. Consistirà en una prova tipus test de 12 preguntes i tres preguntes curtes.
1.3 Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació continuada i examen final
La puntuació obtinguda en l'avaluació continuada de les pràctiques tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. La puntuació de l'examen tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura.
Quan s'hagi superat l'avaluació continuada i s'hagi obtingut un mínim de 5 punts sobre 10 a l'examen, la qualificació final de l'assignatura s'obtindrà fent la mitjana corresponent.
1.4 Avaluació única
Consistirà en 10 preguntes teòriques curtes i 1 a desenvolupar, així com l'entrega d'un treball individual sobre un tema delcurs.
2. SISTEMA DE REAVALUACIÓ: l'adquisició de les competències s'avalua mitjançant la realització d'un examen
2.1. Reavaluació de l'alumnat amb l'avaluació continuada de pràctiques superada, que no s'ha presentat o ha suspès l'examen final. Podrà fer un examen de reavaluació, amb els mateixos criteris aplicables a l'examen d'avaluació.
2.2. Reavaluació d'alumnes que no han realitzat o no han superat el sistema d'avaluació continuada de les pràctiques.
Es realitzarà un examen teòric-pràctic que constarà de dues parts:
a) Una part teòrica que consistirà en la resolució de quatre preguntes de desenvolupament, cadascuna corresponent a un o més epígrafs i/o subepígrafs del contingut de l'assignatura. Cada pregunta es puntuarà de 0 a 10 punts i la nota s'obtindrà de la mitjana corresponent. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.
b) Una part pràctica que consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d'un supòsit pràctic amb el contingut temàtic corresponent a la matèria objecte d'examen. Per a la resolució d'aquesta part s'haurà de disposar, com a material de suport, d'un repertori normatiu. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.
La qualificació final de l'examen s'obtindrà fent la mitjana de la puntuació obtinguda en les dues parts. L'assignatura s'aprovarà quan s'hagin superat independentment cadascuna de les dues parts de l'examen teòric-pràctic.
3. DATES DELS EXÀMENS
3.1 Examen d'avaluació: data oficial fixada.
3.2 Examen de reavaluació: data oficial fixada.
4. CONVOCATÒRIES
El nombre de convocatòries està establert en la normativa de permanència.
Varela, Nuria, “Feminismo para principiantes” Ediciones B, 2019
Ngozi Adichie, Chimananda, “ Ed Fanbooks, 2018
Ballester Pator, M. Amparo; “Retos y perspectivas de la discriminación laboral por razón de género” Ed. Tirant lo Blanc, 2017.
José Fernando Lousada Arochena (Coord.); “Curso de igualdad y diversidad en las relaciones laborales” Ed. Tirant lo Blanc, 2017.
Calvo Gallego, J., Contrato de trabajo y libertad ideológica, CES, Madrid, 1995.
Fernández López, M. F., «El acoso moral en el trabajo,¿una nueva forma de discriminación?», Revista de Derecho Social, núm. 19.
Pérez del Río, T., «La problemática salarial en la negociación colectiva», Revista de Derecho Social, núm. 1998.
No hi ha programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |