Logo UAB

Polítiques sociolaborals

Codi: 100502 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Lidia Andrés Delgado
Correu electrònic:
lidia.andres@uab.cat

Equip docent

Marcela Arqueros Wood

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No és necessari cap requisit previ. Cal però tenir en compte que és una assignatura de tipus fonamentalment econòmic pel que és recomanable haver impartit abans Introducció a l’Economia i Economia del Treball.

 


Objectius

Polítiques Sociolaborals és una assignatura orientada al coneixement i l’anàlisi de les polítiques públiques que incideixen en el mercat laboral i la vida quotidiana. Proporciona una visió complementària de l’assignatura Economia del treball.

Es tracta d’analitzar els problemes i dilemes que es generen a l'entorn de la vida laboral, de conèixer les polítiques públiques que es desenvolupen com a resposta a aquesta problemàtica, d’analitzar els efectes que generen aquestes polítiques en el funcionament de l’activitat laboral i de les condicions de vida de la població en general.

Els objectius explícits a destacar de l’assignatura són:

  • 1 El coneixement i avaluació de les problemàtiques que justifiquen l’aplicació de polítiques sociolaborals
  • 2 El coneixement de les característiques i punts crítics de les principals polítiques sociolaborals, aprenent a conceptualitzar els seus objectius i mecanismes
  • 3 Aprendre a avaluar els efectes d’aquestes polítiques, com interactuen amb l’entorn en el qual s’apliquen, i com interaccionen entre elles
  • 4 Aprendre a discutir els continguts, objectius i impactes de les propostes polítiques a fi de poder fer un anàlisi racional de les mateixes
  • 5 Aprendre a comparar diferents models de polítiques sociolaborals

Competències

  • Analitzar adequadament les situacions específiques de conciliació de la vida familiar i laboral, i aplicar la normativa corresponent.
  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Assessorar organitzacions sindicals i empresarials i els seus afiliats.
  • Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Contextualitzar els esdeveniments socials des d'un punt de vista global (geogràfic, històric, econòmic, ecològic, sociopolític o cultural).
  • Contrastar la igualtat entre homes i dones en els llocs de treball i solucionar les qüestions sorgides amb la Llei d'igualtat.
  • Convèncer els altres del punt de vista propi.
  • Demostrar que es comprèn el caràcter dinàmic i canviant de les relacions laborals en l'àmbit nacional i internacional.
  • Distingir les necessitats especials d'inserció laboral de diferents grups de treballadors (amb discapacitats físiques o psíquiques, immigrants, etc.).
  • Elaborar, implementar i avaluar estratègies territorials de promoció socioeconòmica i inserció laboral.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Interpretar dades i indicadors socioeconòmics relatius al mercat de treball.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Relacionar les necessitats, les exigències i les fluctuacions del mercat de treball, i les dinàmiques i les polítiques de les relacions laborals.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar econòmicament les polítiques que emmarquen la realitat laboral.
  2. Analitzar la globalització econòmica en l'àmbit nacional i internacional.
  3. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  4. Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  5. Classificar les polítiques d'ocupació, generals i específiques. Avaluar la igualtat entre homes i dones al mercat laboral.
  6. Classificar les polítiques de temps de treball.
  7. Comprendre l'oferta i la demanda d'ocupació.
  8. Comprendre les polítiques d'ocupació, generals i específiques.
  9. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  10. Convèncer els altres del punt de vista propi.
  11. Conèixer l'estructura del mercat laboral.
  12. Definir les polítiques d'igualtat.
  13. Descriure les polítiques de la seguretat social.
  14. Distingir les polítiques migratòries.
  15. Entendre les dades relatives a l'oferta i a la demanda de feina.
  16. Explicar l'estructura del mercat laboral.
  17. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  18. Identificar els aspectes institucionals del mercat laboral per poder relacionar les necessitats, les exigències i les fluctuacions del mercat de treball i les seves dinàmiques.
  19. Identificar i distingir les polítiques d'incidència laboral.
  20. Identificar la posició del mercat laboral espanyol en el context de la globalització.
  21. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  22. Produir textos escrits sobre temes relacionats amb les competències anteriors, i defensar-los oralment.
  23. Reconèixer els aspectes institucionals del mercat laboral.
  24. Reconèixer les polítiques econòmiques que emmarquen la realitat laboral.
  25. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  26. Resoldre i debatre les polítiques d'incidència laboral com ara les dels sindicats i les d'organitzacions patronals.
  27. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  28. Treballar de manera autònoma.
  29. Treballar en equip.
  30. Valorar i contrastar la segmentació i la discriminació en el mercat de treball.

Continguts

 L'objecte del curs és estudiar des d'una òptica econòmica les principals polítiques d'intervenció en el mercat laboral i els seus espais relacionats, posant en evidència les diferents opcions i els seus efectes.

 1ª part. El paper de la política sociolaboral

 1.  L'activitat laboral

 Polítiques sociolaborals i necessitats humanes. Naturalesa de l'activitat laboral. Espais d’activitat social: mercat, sector públic, família i col·lectivitat. Mecanismes d’encaix: negociació, cooperació, polítiques

 2.  El paper del sector públic

 Visions sobre el paper de l'Estat i justificacions per l'intervenció pública. Nivells i formes d'intervenció. La globalització i els nous marcs regulatoris. Models nacionals d’ocupació

 2ª part. Les polítiques d'ocupació

 3.  Polítiques macroeconòmiques

     El concepte de plena ocupació. Polítiques keynesianes i neolliberals. Globalització i ocupació. Condicionants socials de les polítiques de plena ocupació

 4.  Polítiques passives d'ocupació

     Models de protecció contra l’atur. Efectes econòmics. Del "welfare al workfare". El debat sobre la renda universal garantida

 5.  Polítiques actives d’ocupació

     Orientació i intermediació.Polítiques de contractació. Subvencions. Polítiques de mobilitat. Formació professional, ocupacional i permanent. Els nous filons d’ocupació. Iniciatives locals d’ocupació i economia social. Les empreses d'inserció

 3ª  part. Altres polítiques laborals

6.  Les polítiques de temps de treball

     La jornada laboral i l’ocupació. El debat sobre la conciliació de la vida laboral i familiar. Polítiques de temps de treball

7.  Les polítiques migratòries

     Migracions internacionals i mercat laboral. Polítiques de regulació de fluxos. Models migratoris. Les polítiques de segona generació

 8.  Les polítiques d'igualtat

      Discriminacions i desigualtats al mercat laboral. Polítiques ocupacionals. Polítiques salarials

 4ª part: Polítiques socials amb impacte laboral

9. La Seguretat Social i el mercat de treball

    Sistemes de Seguretat Social. Impactes laborals dels diferents sistemes. El debat actual

10. Polítiques d'autonomia personal

     La llei de dependència

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
EXPOSICIÓ PROFESSORS 25 1 2, 3, 30, 5, 6, 17, 12, 13, 14, 25, 1, 16, 19, 18, 21, 22, 24, 23, 4, 26, 27, 10, 7, 8, 9, 28
Tipus: Supervisades      
TREBALL EN GRUP 20 0,8 3, 30, 5, 6, 17, 12, 13, 14, 25, 1, 16, 19, 18, 11, 21, 22, 24, 23, 4, 26, 27, 10, 15, 7, 8, 9, 28, 29
Tipus: Autònomes      
DOCUMENTACIÓ I BIBLIOGRAFIA 22,5 0,9 3, 30, 6, 17, 12, 14, 25, 1, 16, 11, 21, 22, 24, 26, 7, 28
ESTUDI PERSONAL 70 2,8 3, 30, 6, 17, 12, 14, 25, 1, 16, 11, 21, 22, 24, 26, 7, 28
PREPARACIÓ EXÀMENS 7,5 0,3 17, 25, 20, 21, 10

METODOLOGIA DOCENT

El centre del procés d’aprenentatge és el treball de l'alumnat, el qual aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca, subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on cal dirigir els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. D’acord amb aquestes idees, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats, que es divideixen en tres grans grups:

Classes magistrals: on l'alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria així com la contextualització dels fets assistint a les classes magistrals i completant-les amb l’estudi personal dels temes explicats.

Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat amb l’estudiant, atès que estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professorat a l’alumnat.

Classes pràctiques: on l’alumnat analitza juntament amb el professorat documents, estadístiques, etc. per tal de comprendre críticament allò que s’explica a les classes teòriques.

En les classes pràctiques l’alumnat realitza activititats relacionades amb el que s’estudia a classe, orientades a reforçar la dinàmica de lectura i treball continuat.

Presentació de treballs: on un grup de l'alumnat treballa a l’aula les conclusions d’un treball de recerca temàtic orientat pel professorat. Aquest treball en grup considerarà la presentació i el debat i la participació individual

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
DUES PROVES 75% 3,75 0,15 2, 30, 5, 6, 17, 12, 13, 14, 25, 1, 16, 19, 18, 24, 23, 15, 7, 8, 28
PRESENCIALITAT 5% 0 0 30, 5, 6, 17, 12, 13, 14, 1, 18, 24, 23, 4, 27, 10, 8, 9
TREBALL EN GRUP 20% 1,25 0,05 3, 30, 5, 6, 17, 12, 13, 14, 25, 1, 16, 19, 18, 20, 11, 21, 22, 24, 23, 4, 26, 27, 10, 8, 9, 29

AVALUACIÓ

L’avaluació es realitza al llarg del curs, en part individualment i en part en activitats en grup.

 

AVALUACIÓ INDIVIDUAL

S’avaluen els coneixements conceptuals i teòrics de la matèria assolits per l’alumnat, així com la seva capacitat d’anàlisi i de raonament crític.

L’avaluació individual es porta a terme mitjançant:

  • 2 proves escrites
  • Participació en classe

La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les 2 proves (37,5% cadascuna), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior de 4,0 en cada prova, i un 5% de participació en classe.

La qualificació obtinguda en l’avaluació individual representa un 80% de la nota final de l’assignatura.

 

AVALUACIÓ EN GRUP

S’avalua el treball realitzat en grup i l’assoliment de les competències associades. Per fer aquesta avaluació es tindrà en compte:

  • La documentació lliurada per l'alumnat del seu treball pràctic
  • La presentació oral en classe del treball pràctic

La qualificació obtinguda representa un 20% de la nota final de l’assignatura, però és necessari obtenir una qualificació com a mínim de 4,0 sobre 10 per aprovar l’assignatura.

 

AVALUACIÓ FINAL

En el cas que no s’obtingui la nota final de 5,0 fent el promig de la nota individual i de la nota en grup, l’alumnat pot fer la prova de re-avaluació.

La prova de re-avaluació suposa el 75% de la nota final de l'assignatura, atès que són objecte de re-avaluació les 2 proves escrites, però és necessari obtenir una qualificació com a mínim de 4,0 sobre 10 per aprovar l’assignatura.

 

NO PRESENTAT

L'alumnat que iniciï el procés d’avaluació continuada esgota la convocatòria i tindrà una nota final d’aprovat o suspès de l’assignatura, en cap cas de no presentat. L’excepció és que només s’hagi presentat a una de les dues proves individuals, en aquest cas, la nota és no presentat.

 

CASOS ESPECIALS

En els cassos en els que l’alumnat no pugui assistir a les proves escrites, i degudament justificat, el professorat de l’assignatura establirà els mecanismes de recuperació.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L’avaluació es porta a terme mitjançant:

  • 2 proves escrites
  • Treball pràctic

La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les 2 proves (37,5% cadascuna) i del treball pràctic (25%), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior de 4,0 en cada prova i en el treball pràctic. En el cas que no s’obtingui la nota final de com a mínim 5,0, s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.

 

CONDUCTES FRAUDULENTES

“L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. L'alumnat que presenti una pràctica on hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació”.

 


Bibliografia

BANYULS, J., CANO, E., PITXER, J.V. SANCHEZ, A. (2005) Economia Laboral i Polítiques d’Ocupació. Universitat de València

FINA, L. (2001) El reto del empleo. McGraw Hill, Madrid

MC CONNELL, C.R., BRUE, S.L, MACPHERSON, D.A. (2007)  Economía Laboral. McGraw-Hill, Madrid

RECIO, A. (1997) Trabajos, personas, mercados  FUHEM Icaria, Barcelona

 

Al llarg dels curs es proporcionarà, quan calgui, bibliografia especialitzada per cada tema. Aquest material el trobareu al Campus Virtual de l'assignatura

 

 


Programari

L'assignatura no requereix un programari específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda