Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No és necessari cap requisit previ. Cal però tenir en compte que és una assignatura de tipus fonamentalment econòmic pel que és recomanable haver impartit abans Introducció a l’Economia i Economia del Treball.
Polítiques Sociolaborals és una assignatura orientada al coneixement i l’anàlisi de les polítiques públiques que incideixen en el mercat laboral i la vida quotidiana. Proporciona una visió complementària de l’assignatura Economia del treball.
Es tracta d’analitzar els problemes i dilemes que es generen a l'entorn de la vida laboral, de conèixer les polítiques públiques que es desenvolupen com a resposta a aquesta problemàtica, d’analitzar els efectes que generen aquestes polítiques en el funcionament de l’activitat laboral i de les condicions de vida de la població en general.
Els objectius explícits a destacar de l’assignatura són:
L'objecte del curs és estudiar des d'una òptica econòmica les principals polítiques d'intervenció en el mercat laboral i els seus espais relacionats, posant en evidència les diferents opcions i els seus efectes.
1ª part. El paper de la política sociolaboral
1. L'activitat laboral
Polítiques sociolaborals i necessitats humanes. Naturalesa de l'activitat laboral. Espais d’activitat social: mercat, sector públic, família i col·lectivitat. Mecanismes d’encaix: negociació, cooperació, polítiques
2. El paper del sector públic
Visions sobre el paper de l'Estat i justificacions per l'intervenció pública. Nivells i formes d'intervenció. La globalització i els nous marcs regulatoris. Models nacionals d’ocupació
2ª part. Les polítiques d'ocupació
3. Polítiques macroeconòmiques
El concepte de plena ocupació. Polítiques keynesianes i neolliberals. Globalització i ocupació. Condicionants socials de les polítiques de plena ocupació
4. Polítiques passives d'ocupació
Models de protecció contra l’atur. Efectes econòmics. Del "welfare al workfare". El debat sobre la renda universal garantida
5. Polítiques actives d’ocupació
Orientació i intermediació.Polítiques de contractació. Subvencions. Polítiques de mobilitat. Formació professional, ocupacional i permanent. Els nous filons d’ocupació. Iniciatives locals d’ocupació i economia social. Les empreses d'inserció
3ª part. Altres polítiques laborals
6. Les polítiques de temps de treball
La jornada laboral i l’ocupació. El debat sobre la conciliació de la vida laboral i familiar. Polítiques de temps de treball
7. Les polítiques migratòries
Migracions internacionals i mercat laboral. Polítiques de regulació de fluxos. Models migratoris. Les polítiques de segona generació
8. Les polítiques d'igualtat
Discriminacions i desigualtats al mercat laboral. Polítiques ocupacionals. Polítiques salarials
4ª part: Polítiques socials amb impacte laboral
9. La Seguretat Social i el mercat de treball
Sistemes de Seguretat Social. Impactes laborals dels diferents sistemes. El debat actual
10. Polítiques d'autonomia personal
La llei de dependència
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
EXPOSICIÓ PROFESSORS | 25 | 1 | 2, 3, 30, 5, 6, 17, 12, 13, 14, 25, 1, 16, 19, 18, 21, 22, 24, 23, 4, 26, 27, 10, 7, 8, 9, 28 |
Tipus: Supervisades | |||
TREBALL EN GRUP | 20 | 0,8 | 3, 30, 5, 6, 17, 12, 13, 14, 25, 1, 16, 19, 18, 11, 21, 22, 24, 23, 4, 26, 27, 10, 15, 7, 8, 9, 28, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
DOCUMENTACIÓ I BIBLIOGRAFIA | 22,5 | 0,9 | 3, 30, 6, 17, 12, 14, 25, 1, 16, 11, 21, 22, 24, 26, 7, 28 |
ESTUDI PERSONAL | 70 | 2,8 | 3, 30, 6, 17, 12, 14, 25, 1, 16, 11, 21, 22, 24, 26, 7, 28 |
PREPARACIÓ EXÀMENS | 7,5 | 0,3 | 17, 25, 20, 21, 10 |
METODOLOGIA DOCENT El centre del procés d’aprenentatge és el treball de l'alumnat, el qual aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca, subministrant-li informació i mostrant-li les fonts on cal dirigir els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. D’acord amb aquestes idees, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats, que es divideixen en tres grans grups: Classes magistrals: on l'alumnat assoleix les bases conceptuals de la matèria així com la contextualització dels fets assistint a les classes magistrals i completant-les amb l’estudi personal dels temes explicats. Les classes magistrals són les activitats en les quals s’exigeix menys interactivitat amb l’estudiant, atès que estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professorat a l’alumnat. Classes pràctiques: on l’alumnat analitza juntament amb el professorat documents, estadístiques, etc. per tal de comprendre críticament allò que s’explica a les classes teòriques. En les classes pràctiques l’alumnat realitza activititats relacionades amb el que s’estudia a classe, orientades a reforçar la dinàmica de lectura i treball continuat. Presentació de treballs: on un grup de l'alumnat treballa a l’aula les conclusions d’un treball de recerca temàtic orientat pel professorat. Aquest treball en grup considerarà la presentació i el debat i la participació individual |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
DUES PROVES | 75% | 3,75 | 0,15 | 2, 30, 5, 6, 17, 12, 13, 14, 25, 1, 16, 19, 18, 24, 23, 15, 7, 8, 28 |
PRESENCIALITAT | 5% | 0 | 0 | 30, 5, 6, 17, 12, 13, 14, 1, 18, 24, 23, 4, 27, 10, 8, 9 |
TREBALL EN GRUP | 20% | 1,25 | 0,05 | 3, 30, 5, 6, 17, 12, 13, 14, 25, 1, 16, 19, 18, 20, 11, 21, 22, 24, 23, 4, 26, 27, 10, 8, 9, 29 |
AVALUACIÓ
L’avaluació es realitza al llarg del curs, en part individualment i en part en activitats en grup.
AVALUACIÓ INDIVIDUAL
S’avaluen els coneixements conceptuals i teòrics de la matèria assolits per l’alumnat, així com la seva capacitat d’anàlisi i de raonament crític.
L’avaluació individual es porta a terme mitjançant:
La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les 2 proves (37,5% cadascuna), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior de 4,0 en cada prova, i un 5% de participació en classe.
La qualificació obtinguda en l’avaluació individual representa un 80% de la nota final de l’assignatura.
AVALUACIÓ EN GRUP
S’avalua el treball realitzat en grup i l’assoliment de les competències associades. Per fer aquesta avaluació es tindrà en compte:
La qualificació obtinguda representa un 20% de la nota final de l’assignatura, però és necessari obtenir una qualificació com a mínim de 4,0 sobre 10 per aprovar l’assignatura.
AVALUACIÓ FINAL
En el cas que no s’obtingui la nota final de 5,0 fent el promig de la nota individual i de la nota en grup, l’alumnat pot fer la prova de re-avaluació.
La prova de re-avaluació suposa el 75% de la nota final de l'assignatura, atès que són objecte de re-avaluació les 2 proves escrites, però és necessari obtenir una qualificació com a mínim de 4,0 sobre 10 per aprovar l’assignatura.
NO PRESENTAT
L'alumnat que iniciï el procés d’avaluació continuada esgota la convocatòria i tindrà una nota final d’aprovat o suspès de l’assignatura, en cap cas de no presentat. L’excepció és que només s’hagi presentat a una de les dues proves individuals, en aquest cas, la nota és no presentat.
CASOS ESPECIALS
En els cassos en els que l’alumnat no pugui assistir a les proves escrites, i degudament justificat, el professorat de l’assignatura establirà els mecanismes de recuperació.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’avaluació es porta a terme mitjançant:
La qualificació de l’avaluació individual és el promig ponderat de les 2 proves (37,5% cadascuna) i del treball pràctic (25%), sempre i quan s’hagi obtingut una qualificació igual o superior de 4,0 en cada prova i en el treball pràctic. En el cas que no s’obtingui la nota final de com a mínim 5,0, s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
CONDUCTES FRAUDULENTES
“L'alumnat que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. L'alumnat que presenti una pràctica on hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumnat suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació”.
BANYULS, J., CANO, E., PITXER, J.V. SANCHEZ, A. (2005) Economia Laboral i Polítiques d’Ocupació. Universitat de València
FINA, L. (2001) El reto del empleo. McGraw Hill, Madrid
MC CONNELL, C.R., BRUE, S.L, MACPHERSON, D.A. (2007) Economía Laboral. McGraw-Hill, Madrid
RECIO, A. (1997) Trabajos, personas, mercados FUHEM Icaria, Barcelona
Al llarg dels curs es proporcionarà, quan calgui, bibliografia especialitzada per cada tema. Aquest material el trobareu al Campus Virtual de l'assignatura
L'assignatura no requereix un programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | segon quadrimestre | tarda |