Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500258 Relacions laborals | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Per realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura és necessari haver superat prèviament les assignatures “Dret del Treball I” i “Dret del Treball II”, donat que tan una com l’altra ofereixen una formació bàsica en relació al marc jurídic de les relacions laborals individuals i col·lectives sense la qual no es poden entendre ni analitzar adequadament les qüestions que es tracten a “Dret del Treball III”.
L’objectiu essencial d’aquesta assignatura és el coneixement i comprensió dels diferents canvis, tan de tipus objectiu com de tipus subjectiu, que pot patir la relació laboral individual (mobilitat funcional, mobilitat geogràfica, modificació substancial de les condicions de treball, canvi d’empresari, suspensions i excedències), així com de les circumstàncies que poden determinar la seva extinció.
TEMA 1. LA MODIFICACIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (I). CARACTERITZACIÓ. MOBILITAT FUNCIONAL
1. Modificació de la relació laboral: introducció
1.1. Concepte
1.2. Classes
1.3. Règim jurídic
2. Mobilitat funcional
2.1. Concepte
2.2. Modalitats
2.2.1. Dins del mateix grup professional.
2.2.2. Entre diferents grups professionals o categories professionals. Funcions superiors i funcions inferiors.
2.2.3. Canvi de funcions no pactades ni incloses en els punts anteriors.
2.3. Règim jurídic de cadascuna de les modalitats.
TEMA 2. LA MODIFICACIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (II). LA MOBILITAT GEOGRÀFICA
1. Concepte i tipologia
2. El desplaçament: règim jurídic
3. El trasllat: règim jurídic
TEMA 3. LA MODIFICACIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (III). LA MODIFICACIÓ SUBSTANCIAL DE LES CONDICIONS DE TREBALL
1. Concepte i tipologia
2. La modificació substancial de les condicions de treball : règim jurídic.
3. La modificació o inaplicació de les condicions de treball previstes en convenis col·lectius estatutaris
TEMA 4. LA MODIFICACIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (IV). LA SUCCESSIÓ D'EMPRESES
1.Concepte
2.Règim jurídic
TEMA 5. LA SUSPENSIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL I LES EXCEDÈNCIES
1. La suspensió
1.1. Concepte
1.2. Suposats
1.3. Classificació
1.3.1. En interès del treballador
1.3.2. En interès de l'empresari
1.3.3. En interès de totes dues parts
1.4. Règim jurídic de cada supòsit de suspensió
2. Les excedències
2.1. Concepte
2.2. Tipologia
2.3. Règim jurídic
TEMA 6. L'EXTINCIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (I). LÍNIES GENERALS. EXTINCIÓ PER VOLUNTAT DEL TREBALLADOR
L'EXTINCIÓ
1. Concepte
2. Tipologia
3. L'extinció de la relació laboral per voluntat del treballador
3.1. Dimissió
3.2. Abandonament
3.3. Violència de gènere
3.4. Extinció causal
TEMA 7. L'EXTINCIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (II). L'EXTINCIÓ PER VOLUNTAT DE TOTES DUES PARTS I PER CAUSES ALIENES A LA VOLUNTAT DE LES PARTS
1. L'extinció de la relació laboral per voluntat conjunta de totes dues parts
1.1. Mutu acord
1.2. Causes estipulades en el contracte
1.3. Expiració del temps convingut o realització de l'obra o servei objecte del contracte
2. L'extinció de la relació laboral per causes alienes a la voluntat de les parts
2.1. Mort de la persona treballadora
2.2. Incapacitat permanent de la persona treballadora
2.3. Jubilació de la persona treballadora
2.4. Mort, jubilació o incapacitat permanent de la part empresarial
TEMA 8: L'EXTINCIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (III): L'ACOMIADAMENT DISCIPLINARI
1. Concepte i causes
2. Règim jurídic
TEMA 9: L'EXTINCIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL (IV): L'ACOMIADAMENT OBJECTIU, COL·LECTIU I PER FORÇA MAJOR
1. L'acomiadament per causes objectives
1.1. Concepte i causes
1.2. Règim jurídic
2. L'acomiadament col·lectiu
2.1. Concepte i causes
2.2. Règim jurídic
2.3. Procediment: especial referència al període de consultes
3. L'acomiadament per força major
3.1. Concepte
3.2. Règim jurídic
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 18 | 0,72 | 1, 3, 5, 6 |
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 1, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració de documents jurídics | 10 | 0,4 | 6 |
Elaboració de resums i esquemes | 20 | 0,8 | 1, 4, 6 |
Recerca i anàlisi de documentació jurídica (jurisprudència, bibliografia, normativa, resolucions administratives, etc.) | 15 | 0,6 | 1, 3, 4 |
Resolució de casos pràctics | 15 | 0,6 | 1, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 40,5 | 1,62 | 1, 4, 6 |
El procés d’aprenentatge dels/les alumnes en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:
1. ACTIVITATS DIRIGIDES
Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula, en els horaris previstos per a l’assignatura i sota la direcció del professor. Poden ser de caire teòric o pràctic.
1.1. Classes teòriques
Consisteixen en l’exposició per part del professor de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els dossiers que prèviament s’hauran facilitat a través de l’Espai Docent de l’assignatura dins del Campus Virtual, que inclouran esquemes i altres materials d’interès per a l’anàlisi de cadascun dels temes (extractes de sentències, fragments de convenis col.lectius, etc.). Pel correcte seguiment de les classes teòriques és imprescindible que tots els alumnes i les alumnes disposin durant les classes teòriques del dossier corresponent al tema tractat i d’una recopilació de normativa laboral degudament actualitzada.
En el marc de la classes teòriques també es duran a terme periòdicament activitats de petit format (lectura i anàlisi de documents, elaboració d’esquemes breus, resolució de qüestionaris test, etc.), que en alguns casos s’executaran de forma individual i d’altres en grup. L’objectiu d’aquestes activitats serà l’aprofundiment en qüestions prèviament plantejades pel professor.
2.1. Classes pràctiques
Es dediquen a l’execució d'activitats pràctiques, cadascuna de les quals implicaràun treball previ fora de l’aula i un treball presencial a l’aula. Tan un com l’altre suposarà la realització d’un seguit de tasques de format divers: identificació i estudi del marc normatiu d’una determinada institució, lectura i comprensió de jurisprudència, recerca de convenis col·lectius, resolució de casos pràctics, etc. El plantejament de les activitats pràctiques es durà a terme majoritàriament en base al llibre Materials per a l’aprenentatge del Dret del Treball, Servei de Publicacions de la UAB (darrera edició).
Les activitats pràctiques s’estructuraran en tres grans blocs temàtics: 1) la modificació de la relació laboral; 2) la suspensió de la relació laboral; i 3) l’extinció de la relació laboral. Cada bloc temàtic inclourà tres activitats pràctiques i una activitat d’avaluació de caràcter individual sobre el conjunt de qüestions tractades en el marc de cada bloc. Les dates de les tres activitats d’avaluació es faran públiques al començament del semetre a través de l’Espai Docent del Campus Virtual.
En la part corresponent al treball previ, les activitats pràctiques s’executaran obligatòriament en grups de 3 o 4 persones, que es conformaran a iniciativa dels i de les alumnes al començament del semestre. En la part corresponent al treball a l’aula, les activitats pràctiques s’executaran en grup o individualment, segons els casos. Les activitats d’avaluació seran en tot cas de caràcter individual.
2. ACTIVITATS SUPERVISADES
Les activitats supervisades són les que es duen a terme fora de l’aula, a partir de les indicacions donades pel professor, i queden sotmeses posteriorment a algun procés de supervisió o seguiment per part d’aquest.
Com ja s’ha posat de manifest, el treball previ que impliquen les activitats pràctiques genera una seguit de tasques de format divers que s’ha d’executar fora de l’aula i posteriorment són objecte de supervisió i verificació a través del treball d’aula proposat en el marc de la mateix activitat. A través de les classes teòriques es podran plantejar altres activitats supervisades, com a pressupòsit o complement de les activitats de petit format abans referides.
3. ACTIVITATS AUTÒNOMES
Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals els/les alumnes s’organitzen el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats d'avaluació realitzades en el marc de les activitats pràctiques | 50 per 100 | 3,5 | 0,14 | 3, 5, 6 |
Examen pràctic subsidiari | 50 per 100 | 1 | 0,04 | 5, 6 |
Examen teòric ordinari | 50 per 100 | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4 |
Examen teòric subsidiari | 50 per 100 | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4 |
Aquesta assignatura, d'acord amb la normativa vigent de l'UAB, contempla dos sistemes d'avaluació: avaluació contínua i avaluació única. L'alumnat només podrà examinar-se mitjançant el sistema d'avaluació única quan realitzi la seva sol·licitud davant la Gestió Acadèmica de la Facultat dins del termini i en la forma escaient, i li sigui concedida. Així mateix, serà requisit imprescindible comunicar la seva concessió al professorat.
1. MODALITAT D'AVALUACIÓ ORDINÀRIA : AVALUACIÓ CONTÍNUA
Aquest sistema combina l'avaluació contínua de la part pràctica i la realització d'un examen teòric.
A.- PRIMERA CONVOCATÒRIA
A.1.Avaluació contínua (bloc pràctic)
Únicament podran presentar-se les persones que hagin assistit, com a mínim, al 80% de les classes.
La nota corresponent a l'avaluació contínua de les activitats pràctiques serà l'obtinguda en un CAS PRÀCTIC, amb cinc preguntes de respostes objectives, amb valor de 2.5 PUNTS i en un TEST BÀSIC PRÀCTIC - V/F - amb valor de 2.5 PUNTS.
La resposta errònia suposa descomptar la meitat de la resposta correcta.
A.2. Avaluació contínua (examen teòric)
Únicament podran presentar-se al mateix les persones que hagin assistit, com a mínim, al 80% de les classes, i hagin realitzat totes les activitats d'avaluació del bloc pràctic.
Aquest examen constarà de cinc preguntes amb resposta de caràcter objectiu. VALOR: 5 PUNTS.
La resposta errònia suposa descomptar la meitat de la resposta correcta.
A.3. Qualificació
La puntuació obtinguda a través de l'avaluació contínua pràctica tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. La puntuació de l'examen teòric tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura.
És necessari aprovar cada part de l'assignatura (teoria i pràctica) i la totalitat de les activitats d'avaluació per a superar l'assignatura. Únicament en aquest cas, podran sumar-se les qualificacions obtingudes en cadascuna de totes dues parts.
Si no s'aconsegueix aquesta puntuació mínima en una de les parts (teoria o pràctica) la qualificació que s'introduirà en l'acta, serà "suspès" i el valor numèric serà el corresponent a la part suspesa, expressat en el paràmetre 0-10.
L'alumnat que no realitzi alguna de les activitats avaluables serà qualificat com “no avaluable”.
En conseqüència, la superació de l'assignatura s'obtindrà una vegada aconseguits 2,5 punts en cadascuna de les parts, i, únicament en aquest cas se sumen totes dues puntuacions, sent la qualificació mínima un 5 sobre 10.
B.- SEGONA CONVOCATÒRIA denominada REAVALUACIÓ de la modalitat d'avaluació ordinària: “avaluació contínua”
B.1. Examen teòric.
Únicament podran presentar-se a aquest, les persones que hagin assistit, com a mínim, al 80% de les classes. Consistirà en la resolució de cinc preguntes amb opcions de resposta de caràcter objectiu. Cada pregunta té un valor d'1 punt. L'examen teòric significa el 50% de la nota, sent necessari aconseguir com a mínim la qualificació de 2.5 punts.
Cada resposta errònia suposa descomptar la meitat d'una resposta correcta.
B.2. Examen pràctic.
Únicament podran presentar-se a aquest, les persones que hagin assistit, com a mínim, al 80% de les classes.
Consistirà a realitzar un cas pràctic amb 5 qüestions de resposta objectiva. Valor 2.5 punts. i realitzar un Test bàsic pràctic – V/F- . Valor: 2.5 punts.
Cada resposta errònia suposa descomptar la meitat d'una resposta correcta.
Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota i ha d'aconseguir-se una puntuació mínima de 2,5 sobre 5 punts per a poder sumar-la a la qualificació obtinguda en l'examen teòric, que també requereix la qualificació mínima de 2.5 punts per a poder ser sumada a l'examen pràctic.
A les persones que hagin obtingut una nota igual o superior a 2,5 punts, se'ls mantindrà aquesta nota com a qualificació de la part pràctica.
B.3. La qualificació final de l'examen s'obtindrà de la suma de la puntuació obtinguda en les dues parts, teòrica i pràctica, sempre que en cada part s'aconsegueixi una puntuació mínima de 2.5 punts sobre 5, i al seu torn en el bloc pràctic, se superi cadascuna de les activitats pràctiques
L'assignatura s'aprova quan, en totes dues parts s'aconsegueixin els 2.5 punts i, en conseqüència, aquesta suma sigui igual o superior a 5 punts.
Si en alguna de les parts no s'aconsegueix la qualificació mínima de 2.5 punts, la qualificació que constarà en acta serà “suspès” i el valor numèric serà el corresponent a la part que no va aconseguir els 2.5 punts, expressat en paràmetre 0-10.
2. MODALITAT D'AVALUACIÓ EXTRAORDINÀRIA: “AVALUACIÓ ÚNICA”
L'avaluació única podrà realitzar-la l'alumnat que compleixi amb els requisits establerts en la normativa de la Facultat, que hagi formalitzat aquesta petició davant la Gestió Acadèmica de la Facultat i que hagi estat aprovada de conformitat amb la normativa vigent. Serà imprescindible comunicar aquesta circumstància al professorat de l'assignatura dins del termini i en la forma escaient.
A.- PRIMERA CONVOCATÒRIA
L'alumnat realitzarà:
1.- Examen tipus TEST. 3 punts.
Cada resposta errònia redueix la meitat de la puntuació d'una resposta correcta.
2.- Examen ORAL sobre el programa de l'assignatura. 5 punts
3.- CasoCASO PRÀCTIC de respostes objectives. 2 punts.
Cada resposta errònia redueix la meitat de la puntuació d'una resposta correcta.
Es requereix superar cadascuna de les tres parts per a poder realitzar la suma de les qualificacions
B.- SEGONA CONVOCATÒRIA
Per a la seva realització, es requereix haver aconseguit una qualificació mínima de 3 punts en la convocatòria ordinària de l'avaluació única.
Tipus d'avaluació: la mateixa que en la convocatòria ordinària.
Es requereix superar cadascuna de les tres parts per a poder realitzar la suma de les qualificacions
4. DATES DELS EXÀMENS
Seran les que determini la Facultat de Dret i es publicaran a través del seu páginaweb, concretament a l'apartat d'Informació acadèmica.
NOTA: La persona que copiï o intenti copiar en un examen tindran un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la reavaluació. La persona que presenti una pràctica en la qual existeixin indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà un advertiment. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació
1. Manuals
Recomanat:
MERCADER UGUINA, J.R.: Lecciones de derecho del trabajo, Tirant lo blanch, Valencia (darrera edició)
MARTÍN VALVERDE, A., RODRÍGUEZ-SAÑUDO, F. i GARCÍA MURCIA, J.: Derecho del Trabajo, Tecnos, Madrid (darrera edició)
2. Recopilacions normatives
Recomanació
- BOE Código Derecho del Trabajo: https://www.boe.es/biblioteca_juridica/codigos/codigo.php?id=289_Codigo_Universitario_de_Derecho_del_Trabajo&tipo=U&modo=2
- Legislación social básica, Civitas (darrera edició)
- Legislación laboral y de Seguridad Social, Aranzadi (darrera edició)
3. Enllaços web
Els principals enllaços web que s’hauran d’utilitzar en el marc d’aquesta assignatura corresponen a les bases de dades “Aranzadi bibliotecas”, “Tirant on line” i “La Ley”, que són de consulta gratuïta per tot l’alumnat d’aquesta Universitat sempre que s’hi accedeixi des de la pàgina web del Servei de Biblioteques de la UAB (apartat “Bases de dades”, ubicat dins la pestanya “Recursos”)
No es requereix cap tipus de programari.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 11 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 12 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 52 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |