Logo UAB

Gestió judicial i extrajudicial del conflicte laboral

Codi: 100495 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Reynal Querol
Correu electrònic:
nuria.reynal@uab.cat

Equip docent

Laura Cachon Marinel·lo
Maria Consuelo Ruiz De la Fuente
Julia Senra Petit

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per realitzar un correcte seguiment d'aquesta assignatura és necessari haver superat prèviament les assignatures "Dret del Treball I", "Dret del Treball II", "Dret del Treball III" i "Dret Sindical", donat que totes elles ofereixen una formació bàsica en relació al marc jurídic de les relacions laborals sense la qual no es poden entendre ni analitzar adequadament les qüestions que es tracten a "Gestió judicial i extrajudicial del conflicte laboral". 

La docència de l'assignatura s'impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. 

Grup 01: Prof. Consuelo Ruíz de la Fuente/Laura Cachón i Prof. Júlia Senra 

Grup 51: Prof. Lluís Rodríguez  i Prof. Júlia Senra  


Objectius

L’objectiu essencial d’aquesta assignatura és el coneixement i comprensió dels diferents mitjans de resolució del conflicte laboral, tant en seu jurisdiccional com fora de la via judicial.

 


Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Convèncer els altres del punt de vista propi.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Preparar, redactar i formalitzar els escrits generals en els tràmits administratius i judicials.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Representar tècnicament les persones o les entitats en l'àmbit administratiu, fiscal i processal, i de defensa davant dels tribunals del Social.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  2. Comprendre el significat i el procediment de cada un dels tràmits i els mitjans d'impugnació en cada supòsit.
  3. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  4. Convèncer els altres del punt de vista propi.
  5. Demostrar que es coneixen les tècniques de les fórmules processals davant de les diferents jurisdiccions.
  6. Descriure el procés ordinari i els processos especials.
  7. Entendre l'oportunitat en els mitjans d'impugnació i execució de les resolucions judicials dels tribunals socials.
  8. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  9. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  10. Treballar en equip.
  11. Valorar els beneficis dels sistemes extrajudicials de resolució de conflictes en la pràctica processal.

Continguts

PRIMERA PART: INTRODUCCIÓ AL DRET PROCESSAL

TEMA 1. DRET I PROCÉS. EL PROCÉS COM A MECANISME DE RESOLUCIÓ DE CONFLICTES

1. L'autotutela

2. Els mitjans autocompositius de resolució de conflictes

3. Els sistemes heterocompositius de resolució de conflictes

TEMA 2. L'ACCIÓ

1. L'acció com a expressió de l'activitat processal de les parts

2. La disciplina processal de la part

a) La capacitat per ser part

b) La capacitat processal

c) La legitimació

d) La postulació processal

TEMA 3. LA JURISDICCIÓ

1. La jurisdicció com a expressió de l'activitat processal del jutge

2. La independència del Poder Judicial

3. L'exclusivitat de l'exercici de la funció jurisdiccional

4. La unitat de la jurisdicció

5. Criteris d'organització dels Tribunals de Justícia

TEMA 4. EL PROCÉS

1. El processus iudicii

a) El factor temps en el procés

b) Estructura general del procés

2. El procediment

3. Eljudici jurisdiccional. La cosa jutjada

TEMA 5. LES GARANTIES CONSTITUCIONALS DEL PROCÉS

1. La formulació de les garanties constitucionals del procés

2. La tutela de les garanties constitucionals del procés

SEGONA PART: DRET PROCESSAL LABORAL I MITJANS EXTRAJUDICIALS DE SOLUCIÓ DEL CONFLICTE LABORAL

TEMA 6. L'ORDRE JURISDICCIONAL SOCIAL: ASPECTES GENERALS

1. L'àmbit material de l'ordre jurisdiccional social

2. Els òrgans de la jurisdicció social i el seu àmbit funcional i territorial

3. El procés laboral

a) Principis informadors

b) Parts

c) Actes processals

TEMA 7. EL PROCÉS LABORAL ORDINARI 

1. Els mitjans extrajudicials de solució de conflictes laborals. 

2. La fase prèvia al procés: conciliació administrativa i reclamació administrativa prèvia

3. Inici, desenvolupament i conclusió del procés ordinari

TEMA 8. LES MODALITATS PROCESSALS

1. Processos relatius a la relació individual de treball: sancions, vacances, classificació professional, mobilitat geogràfica i modificació substancial de les condicions de treball

2. Processos d'acomiadament i altres causes d'extinció de la relació de treball: acomiadament disciplinari, acomiadament objectiu i acomiadament col·lectiu i per força major

3.Processos de dimensió col·lectiva: conflicte col·lectiu, impugnació de convenis col·lectius i matèria electoral

4. Processos en matèria sindical: tutela de la llibertat sindical i impugnacions relatives a estatuts sindicals

5. Procés d'ofici

TEMA 9. MITJANS D'IMPUGNACIÓ I EXECUCIÓ DE SENTÈNCIES

1. Els mitjans d'impugnació en la jurisdicció social: tipus de recursos

2. L'execució de sentències en la jurisdicció social

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 22 0,88
Classes teòriques 22 0,88
Tipus: Autònomes      
Elaboració de documents jurídics 8 0,32
Elaboració de resums i esquemes 19 0,76
Estudi 42 1,68
Recerca i anàlisi de documentació jurídica (bibliografia, jurisprudència, convenis col·lectius, resolucions administratives, etc.) 15 0,6
Resolució de casos pràctics 15 0,6

El procés d’aprenentatge de l'alumnat en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:

1. ACTIVITATS DIRIGIDES

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula, en els horaris previstos per a l’assignatura i sota la direcció del professorat. Poden ser de caire teòric o pràctic.

1.1. Classes teòriques

Consisteixen en l’exposició per part del professorat de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable. Pel correcte seguiment de les classes teòriques és imprescindible que tots els alumnes i les alumnes disposin durant les classes teòriques d’una recopilació de normativa processal i laboral degudament actualitzada.

En el marc de la classes teòriques també es duran a terme periòdicament activitats de petit format (lectura i anàlisi de documents, elaboració d’esquemes breus, resolució de qüestionaris test, etc.), que en alguns casos s’executaran de forma individual i d’altres en grup. L’objectiu d’aquestes activitats serà l’aprofundiment en qüestions prèviament plantejades pel professorat. 

1.2. Classes pràctiques

Es dediquen a l’execució d’activitats pràctiques. En alguns casos l’objectiu de les activitats pràctiques serà aprofundir sobre aspectes analitzats en el marc de les classes teòriques i en d’altres tractar qüestions noves, que no s’hauran abordat abans en aquell context.

2. ACTIVITATS SUPERVISADES

Les activitats supervisades són les que es duen a terme fora de l’aula, a partir de les indicacions donades pel professorat, i queden sotmeses posteriorment a algun procés de supervisió o seguiment per part d’aquest.  

El treball previ que impliquen les activitats pràctiques genera un seguit de tasques de format divers que s’ha d’executar fora de l’aula i posteriorment poden resultar objecte de supervisió i verificació a través del treball d’aula proposat en el marc de la mateixa activitat. A través de les classes teòriques es podran plantejar altres activitats supervisades, com a pressupòsit o complement de les activitats de petit format abans referides.

3. ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals l'alumnat s’organitze el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final.

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats d'avaluació realitzades en el marc de les activitats pràctiques 50% 4 0,16 1, 11, 8, 6, 9, 5, 4, 2, 7, 3, 10
Examen final 50% 3 0,12 11, 8, 6, 5, 2, 7

 

 

 

L'assignatura presenta dues parts diferenciades (la primera abarca els temes 1 a 5, i la segona els temes 6 a 9), cadascuna de les quals s'avaluarà de forma independent. Cada part té un valor del 50% de la nota de l'assignatura.

AVALUACIÓ CONTINUADA:

A)Avaluació continuada de cada part de l'assignatura:

-Es realitzaran tres tipus d'activitats avaluables.

-A l'inici de la docència de cada grup, cada professor indicarà el calendari d'aquestes activitats avaluables.

-Els tres tipus d'activitats d'avaluació en cadascuna de les parts de l'assignatura consistiran en els següents i tindran el valor que s'indica en la qualificació final:

  1. Activitat pràctica: 20%
  2. Participació: 5%
  3. Examen teòric: 25%

-A l'examen teòric només es pot presentar l'alumnat que hagi superat la part pràctica (activitat pràctica i participació).

-La nota de cada part de l'assignatura és el resultat de sumar la nota de la part pràctica i la nota de l'examen teòric.

-Per poder sumar la part pràctica i la nota de l'examen teòric cal haver obtingut un mínim de 4 sobre 10 a l'examen.

B)Nota final de l'assignatura:

-La nota final és el resultat de sumar les notes obtingudes en les dues parts de l'assignatura.

-Per poder sumar les notes de les dues parts de l'assignatura cal haver obtingut un mínim de 4 sobre 10 en cadascuna d'elles.

-L'assignatura només es considerarà aprovada si la suma de les notes de les dues parts supera el 5 sobre10. 

-L'alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació totla de l'assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el Professor/a de l'assignatura pot considerar l'estudiant com a no avaluable. 

RE-AVALUACIÓ:

-L'alumnat que podrà presentar-se a un examen de re-avaluació és el següent:

  • alumnat que no ha superat la part pràctica de l'avaluació continuada. La re-avaluació consistirà en un examen teòric i pràctic.
  • alumnat que no ha superat l'examen teòric. La re-avaluació consistirà en un examen de teoria.

AVALUACIÓ ÚNICA:

A)Avaluació única de cada part de l'assignatura:

L’alumnat que segueixi aquest mètode d’avaluació única haurà de realitzar una prova final de cada part de l'assignatura en la que haurà de demostrar l’adquisició del conjunt de competències de l’assignatura.

La prova final consistirà en tres activitats diferents amb un valor també divers:

  1. Examen test de 25 preguntes:  15%
  2. Preguntes (de 5 a 8) de desenvolupament: 15%
  3. Cas pràctic: 20%

-La nota de cada part de l'assignatura és el resultat de sumar les notes de les tres activitats mencionades.

B)Nota final de l'assignatura:

 -La nota final és el resultat de sumar les notes obtingudes en les dues parts de l'assignatura.

-Per poder sumar les notes de les dues parts de l'assignatura cal haver obtingut un mínim de 4 sobre 10 en cadascuna d'elles.

-L'assignatura només es considerarà aprovada si la suma de les notes de les dues parts supera el 5 sobre 10.

- Si l’alumnat no supera alguna de les tres activitats, tindrà dret a la re-avaluació de l'activitat suspesa. 

-S'aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l'avaluació continuada. 


Bibliografia

1.Manuals

-RAMOS MÉNDEZ, Francisco, El sistema procesal español, ed.Atelier, Barcelona, última edició. 

-CACHÓN CADENAS, Manuel, Introducción al enjuiciamiento civil, ed.Atelier, Barcelona, última edició. 

-MONEREO PÉREZ, José Luís, Manual de Drecho Procesal Laboral: teoría y práctica, ed. Tecnos, última edició. 

2.Recopilacions normatives

-Llei Orgànica del Poder Judicial

-Llei d’Enjuidiciament Civil

-Llei Reguladora de la Jurisdicció Social

3.Enllaços web

Els principals enllaços web que s’hauran d’utilitzar en el marc d’aquesta assignatura corresponen a les bases de dades “Westlaw”, “Tirant on line” i “La Ley”, que són de consulta gratuïta per tot l’alumnat d’aquesta Universitat sempre que s’hi accedeixi des de la pàgina web del Servei de Biblioteques de la UAB (apartat “Bases de dades”, ubicat dins la pestanya “Recursos”).

 

 

 


Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda