Logo UAB

Ordenació jurídica de la seguretat i la salut laborals

Codi: 100493 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500258 Relacions laborals OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Ricard Martin Martinez
Correu electrònic:
ricard.martin@uab.cat

Equip docent

Elizabeth del Rio Cumbreño

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura és necessari haver superat prèviament les assignatures de “Dret del Treball I”, “Dret del Treball II” i “Dret del Treball III”, donat que totes elles ofereixen una formació bàsica en relació al marc jurídic de les relacions laborals sense la qual no es pot entendre ni analitzar adequadament la configuració i dinàmica de la prevenció dels riscos laborals. La docència de l´assignatura s´impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

 


Objectius

Els objectius principals de l'assignatura són que l'alumne entengui tant el marc jurídic del dret a la seguretat i salut laboral, com els principals criteris jurisprudencials i administratius empleats en la resolució dels conflictes jurídics que se susciten en la matèria.

L'assignatura pretén que l'alumne disposi dels instruments conceptuals necessaris per abordar l'anàlisi de les següents qüestions:

1.- El perquè́ de la prevenció de riscos laborals.
2.- Els subjectes que participen en la prevenció de riscos laborals.
3.- Les modalitats d' organització de l´activitat preventiva.
4.- Els drets i les obligacions en matèria preventiva.
5.- Les responsabilitats per incompliments de la normativa de la seguretat i salut

Competències a adquirir i resultats de l´aprenentatge

Els resultats de l´aprenentatge realitzat han de permetre fonamentalment adquirir competències en:

1.- el domini i coneixement de la legislació en matèria de seguretat i salut
2.- la interpretació que realitzen els òrgans judicials de la mateixa
3.- l´aplicació que duen a terme els diferents agents que hi participen, com són els empresaris, els treballadors i l´administració pública

En relació a les esmentades competències, l´alumnat desenvoluparà la seva capacitat de buscar en les normes jurídiques els preceptes reguladors aplicables a cada cas concret. Així mateix, entendrà els preceptes jurídics, els interpretarà i finalment els interrelacionarà per a donar solució als problemes plantejats.


Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Convèncer els altres del punt de vista propi.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Preparar, redactar i formalitzar els escrits generals en els tràmits administratius i judicials.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  2. Comprendre el significat i el procediment de cada un dels tràmits i els mitjans d'impugnació en cada supòsit.
  3. Convèncer els altres del punt de vista propi.
  4. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  5. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  6. Treballar de manera autònoma.
  7. Treballar en equip.

Continguts

 

TEMA 1. INTRODUCCIÓ.

1.1. Finalitat i sentit del Dret de la Seguretat i Salut en el treball.

1.2. El sistema de fonts del Dret de la Seguretat i Salut en el treball: visió general.

1.3. L'àmbit d'aplicació de la normativa preventiva. Inclusions i exclusions: Els establiments penitenciaris i militars, les forces armades i cossos i forces de seguretat. Els treballadors per compte pròpia.

1.4. El paper de les Administracions Públiques en la gestió de la política de prevenció. Especial referència a la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

TEMA 2. LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS A L’EMPRESA.

2.1. El dret dels treballadors a una protecció eficaç.

2.2. Les obligacions del treballador.

2.3. El deure empresarial de protecció: lògica i característiques generals.

2.4. Els accidents de treball i les malalties professionals

2.5. L'esquema bàsic de l'actuació empresarial en matèria preventiva: avaluació, planificació, execució i control.

TEMA 3. L’ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE LES ACTIVITATS PREVENTIVES.

3.1 La integració de la prevenció en la empresa.

3.2 L’avaluació de riscos.

3.3 Planificació de l’activitat preventiva.

3.4 Modalitats de gestió de la activitat preventiva.

TEMA 4. ELS DRETS I OBLIGACIONS EN MATÈRIA DE SEGURETAT I SALUT EN EL TREBALL (I).

4.1. L'obligació de proporcionar equips de treball adequats i mitjans de protecció individuals.

4.2. Les obligacions davant situacions d'emergència i en supòsits de risc greu i imminent.

4.3Les obligacions d'informació i formació dels treballadors.

4.4. L'obligació de vigilància de la salut dels treballadors.

4.5. L'obligació de documentació i notificació.

4.6. L'obligació de coordinació de l'activitat preventiva.

TEMA 5. ELS DRETS I OBLIGACIONS EN MATÈRIA DE SEGURETAT I SALUT EN EL TREBALL (II).

5.1. La protecció dels treballadors especialment sensibles.

5.2. La protecció de la maternitat.

5.3. La protecció dels menors.

5.4. La protecció en els supòsits de contractació temporal i treballadors al servei d'empreses de treball temporal.

TEMA 6. LA CONSULTA, LA PARTICIPACIÓ I LA NEGOCIACIÓ COL·LECTIVA EN L’ÀMBIT DE LA PREVENCIÓ.

6.1. Els drets de consulta i participació del treballadors.

6.2. Els mecanismes de participació especialitzada.

6.2.1. Els delegats de prevenció.

6.2.2. El comitè de seguretat i salut.

6.2.3. Altres fórmules de participació especialitzada.

TEMA 7. LA RESPONSABILITAT EN MATÈRIA PREVENTIVA.

7.1. La responsabilitat administrativa

7.2. La responsabilitat penal

7.3. La responsabilitat laboral

7.4. La responsabilitat en matèria de Seguretat Social

7.5. La responsabilitat civil

7.6. Regles de coordinació de responsabilitats.

TEMA 8. NORMATIVA SECTORIAL I ESPECIFICITATS DE LA NORMATIVA DE SEGURETAT I SALUT EN EL TREBALL.

8.1. La regulació de la seguretat i salut en sectors específics d'activitat. En particular, el sector de la construcció, la mineria i sector marítim.

8.2. Les particularitats de la seguretat i salut en el treball a les Administracions Públiques.

8.2.1. Inclusions i exclusions. La consulta,la participació i lanegociació col·lectiva.

8.2.2. El règim de responsabilitats.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 18 0,72 1, 2, 3, 5
Classes teòriques 24 0,96 2
Elaboració de documents jurídics 5 0,2 3, 4, 5
Elaboració de resums i esquemes 15 0,6 2, 6
Recerca i anàlisi de documentació jurídica (bibliografia, jurisprudència, convenis col.lectius, resolucions administratives...) 10 0,4 1, 2, 6
Resolució de casos pràctics 22 0,88 1, 3, 4, 5, 6
Tipus: Supervisades      
Tutoria 10 0,4 1, 3, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi 40 1,6 2, 6

El procés d'aprenentatge dels/les alumnes en el marc d'aquesta assignatura s'organitzarà a partir de diferents tipus d'activitats formatives que s'exposen a continuació:

1. ACTIVITATS DIRIGIDES

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l'aula, en els horaris previstos per a l'assignatura i sota la direcció del professor. Poden ser de caire teòric o pràctic en les seves diferents modalitats.

1.1. Classes teòriques

Consisteixen en l'exposició per part del professor de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els esquemes que prèviament s'hauran facilitat a través de l'Espai Docent de l'assignatura dins del Campus Virtual. 

1.2. Classes pràctiques

Es dediquen a l'execució de nou activitats pràctiques, cadascuna de les quals implicarà un treball fora de l'aula i un treball presencial a l'aula. Tan un com l'altre suposarà la realització d'un seguit de tasques de format divers: identificació i estudi del marc normatiu d'una determinada institució, recerca, lectura i comprensió de jurisprudència, recerca de convenis col·lectius, resolució de casos pràctics, redacció de documents jurídics, defensa en públic de posicionament jurídics, etc. 

Lesactivitats pràctiques s'estructuraran en tres grans blocs temàtics:

1) l´organització i la gestió de la prevenció a l'empresa
2) els drets i obligacions en matèria preventiva
3) les responsabilitats derivades dels incompliments de la normativa

Cada bloc temàtic inclourà activitats pràctiques que s´executaran a l´aula individualment o en grups de 3 a 6 alumnes. Els grups de 3 a 6 alumnes es conformaran a iniciativa dels i de les alumnes al començament del semestre i en el seu defecte segons el criteri del professor. 

2. ACTIVITATS SUPERVISADES

Les activitats supervisades són les que es duen a terme individualment o col·letivament per l´alumnat fora de l´aula seguint les indicacions donades pel professor durant les tutories i que queden sotmeses a algun procés de supervisió o seguiment per part d´aquest.

3. ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals els/les alumnes s'organitzen el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l'estudi de bibliografia, l'elaboració d'esquemes o resums, etc. En elmarcd'aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques i a la preparació de l'examen final teòric.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats d'avaluació realtzades en el marc de les activitats pràctiques 50% (veure condicions a descripció) 4,5 0,18 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Examen final 50% (veure condicions a descripció) 1,5 0,06 4, 5, 6

1. AVALUACIÓ ORDINÀRIA

Combina l'avaluació continuada de les activitats pràctiques i la resolució d'un examen final teòric.

1.1 Avaluació continuada de les activitats pràctiques.

Requereix assistir a les classes pràctiques i lliurar la documentació que en cada cas es sol·liciti.

L´avaluació continuada consistirà en la realització de 3 activitats d´avaluació, una per cada bloc temàtic. Es durà a terme en modalitat tipus test individual i/o resolució de casos pràctics individuals o per grups de 3 a 6 alumnes. Cada activitat d´avaluació tindrà un valor del 30% de la nota.

Així mateix, s´avaluarà la conducta, seguiment i participació de l´alumnat a classe, tenint un valor del 10% de la nota.

Les dates de les tres activitats d´avaluació es faran públiques al començament del semestre a través de l´Espai Docent del Campus Virtual.

1.2 Examen final teòric ordinari.

Consistirà en la resolució de 40 preguntes tipus test o de  set/vuit preguntes breus, incloent en ambdós casos qüestions tractades durant les activitats pràctiques.

En el cas de les preguntes tipus test, cadascuna d´elles és qualificarà sobre 1 punt i les preguntes incorrectes podran penalitzar.

Pel que fa a les preguntes breus, cadascuna d´elles es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació de l'examen s'obtindrà de la mitjana resultant de la puntuació total obtinguda dividida entre set/vuit.

1.3 Qualificació de l'assignatura a través de l'avaluació ordinària.

L´alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d´activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l´assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l´assignatura pot considerar l´estudiant com a no avaluable.

La puntuació obtinguda en l'avaluació continuada de les activitats pràctiques tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. La puntuació de l'examen final teòric tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura.

Per a poder sumar la puntuació corresponent a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques cal que la nota de l'examen final teòric sigui de com a mínim de 4 punts sobre 10. Si no s'assoleix aquest mínim la qualificació serà "suspens" i el valor numèric el corresponent a l’examen teòric expressat en el paràmetre 0-10.

La qualificació final de l'assignatura s'obtindrà fent la mitjana corresponent i es considerarà superada si s'assoleix un mínim de 5 punts sobre 10.

2. REAVALUACIÓ

Consta d’un examen teòric i, per alguns alumnes, també d’un examen pràctic. Hi podran accedir els/les alumnes que hagin pres part de l´avaluació ordinària participant com mínim en tres de les activitats d´avaluació plantejades al sistema d´avaluació ordinari, el que ha d´incloure l´examen final teòric ordinari i, al menys, dues activitats d´avaluació de bloc temàtic.

2.1 Examen teòric. Consistirà en la resolució de 40 preguntes tipus test o de  set/vuit preguntes breus, incloent en ambdós casos qüestions tractades durant les activitats pràctiques.

En el cas de les preguntes tipus test, cada una d´elles és qualificarà sobre 1 punti les preguntes incorrectes podran penalitzar.

Pel que fa a les preguntes breus, cadascuna d´elles es qualificarà de 0 a 10 punts.La qualificació de l'examen s'obtindrà de la mitjana resultant de la puntuació total obtinguda dividida entre set/vuit.

Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.

2.2 Examen pràctic. Consistirà en la resolució d´una prova tipus test i/o resolució d´un cas pràctic amb el contingut corresponent als tres blocs temàtics, similar als que s'han resolt durant les activitats pràctiques sotmeses a avaluació continuada. Per a la resolució d'aquesta part el professor podrà optar per permetre que l´alumnat resolgui amb material de suport consistent en una recopilació de normativa laboral. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.

Només hauran de realitzar l'examen pràctic l´alumnat que hagi obtingut una nota inferior a 5 punts sobre 10 a través de les activitats pràctiques d'avaluació continuada. A les persones que hagin obtingut una nota igual o superior a 5 punts se'ls hi mantindrà aquesta nota com a qualificació de la part pràctica.  

2.3 La qualificació final de l'examen s'obtindrà fent la mitjana ponderada de la puntuació obtinguda en les dues parts. L'assignatura s'aprovarà quan aquesta mitjana sigui igual o superior a 5, sempre que la nota de la part teòrica sigui igual o superior a 4. Si la nota de la part teòrica no assoleix aquest mínim, la qualificació serà "suspens" i el valor numèric el corresponent a l'examen teòric expressat en el paràmetre 0-10.

Nota que afecta a tot l´apartat d´Avaluació: Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no puguijustificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) iperdrà el dret a la recuperació.

3. AVALUACIÓ ÚNICA

L´avaluació única es durà a terme quan l´alumne ho hagi sol·licitat i li hagi estat concedida per la via estipulada al efecte.

Aquesta avaluació consistirà en la realització d´un examen tipus test de 40 preguntes de caràcter teòric. Cada resposta correcte es valorarà en un punt i la incorrecte podrà penalitzar. La prova tindrà un valor del 50% de la nota final.

Així mateix, es durà a terme una activitat avaluable consistent en la resolució de 20 preguntes tipus test, cada una d´elles contenint un cas pràctic. Cada resposta correcte es valorarà en un punt i la incorrecte podrà penalitzar. La prova tindrà un valor del 30% de la nota final.

Per últim, l´alumne haurà de respondre a 1 o 2 de preguntes de format breu mità que suposarà donar una resposta fonamentada en dret. La prova tindrà un valor del 20% de la nota final

La reavaluació tindrà el mateix format en quant a nombre de proves, el seu contingut i la seva qualificació. No hi haurà cap reserva de nota en el supòsit que un alumne hagi aprovat alguna de les proves.

4. DATES DELS EXÀMENS

Seran les que determini la Facultat de Dret i es publicaran a través de la seva pàgina web, concretament a l'apartat "Informació acadèmica".


Bibliografia

1. Manuals

- Práctico Social, dins de les bases de dades "Westlaw"

- SALA FRANCO, Tomás: Derecho de la prevención de riesgos laborales, Tirant lo Blanch, València, edició actualitzada

- LOPEZ GANDÍA, Juan y BLASCO LAHOZ, José Francisco: Curso de prevención de riesgos laborales, Tirant lo Blanch, edición actualizada

 

2. Recopilacions normatives

- Legislación laboral y de Seguridad Social, Aranzadi (darrera edició).

 

3. Enllaços web

Els principals enllaços web que s’hauran d’utilitzar en el marc d’aquesta assignatura corresponen a les bases de dades “Westlaw”, “Tirant on line” i “La Ley”, que són de consulta gratuïta per tot l’alumnat d’aquesta Universitat sempre que s’hi accedeixi des de la pàgina web del Servei de Biblioteques de la UAB (apartat “Bases de dades”, ubicat dins la pestanya “Recursos”).

També caldrà consultar puntualment altres enllaços que anirà indicant el professor responsable, com per exemple:

http://www.empleo.gob.es  Ministeri de Treball i Immigració.

www.gencat.cat/treball. Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya.

www.ilo.org. Organització internacional del treball.


Programari

L´assignatura no requereix un programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda